Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Mobileum

Ingen vits i å "redde verden" hvis man ikke samtidig tjener milliarder på det...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Vaduz

Elon har selvfølgelig gjort enormt mye for verden, innen fornybar energi, elbiler, romfart, KI (open AI), og som visjonær. Å si noe annet enn det blir meningsløst.

Når det kommer til hans nåværende standpunkt på en del saker, så er jo de særlig i norsk sammenheng veldig ytterliggående. Men om det er galt å være i mot/skeptisk til ESG (spesielt kvoter basert på hudfarge og etnisitet høres fremfor ferdighet feks) eller gå vekk fra avkastning for investor som primært mål for en bedrift er jo ikke helt sikkert at tiden vil vise var rett. Slik må man kunne debattere.

At det er galt å engste seg for Google AI monopol når Larry Ellison hevdet Elon var «speciest» for å ønske bevare menneskeheten fremfor KI og når vi ser hvordan Google AI ble, er jo heller ikke «feil».

Men så er det ting som å være ambivalent til Putin og krigen i Ukraina, eller det å komme med antisemittiske uttalelser (dog, sistnevnte er virkelig i vinden siste halvåret i en enorm del av verden, også i Norge). Der han tråkker mer i salaten.

Til sist er det en ekstrem optimisme, forvridning av sannheten, og kanskje direkte løgn/svindel som selvfølgelig ikke er bra.

Det er nok dessverre slik at veldig visjonære, kreative og ikke-konforme mennesker kan provosere noe enormt fordi de går så til de grader mot etablerte sannheter. Men Elon har nå i flere år vært preget av å være omringet av «yes-men» og hans dømmekraft virker å ha blitt tydelig svekket.

Kanskje er tesla nå så stort at de trenger en «vanlig» CEO, men jeg tror det vil kunne gå utover innovasjon på sikt, selv om det vil forbedre omdømme nå. Se bare på Apple, helt ukontroversielt, helt ufarlig og svært lite innovativt etter Jobs død.

goggo

Sitat fra: hELgenen på fredag 08. mars 2024, klokken 11:34
Sitat fra: Mobileum på fredag 08. mars 2024, klokken 11:04Musks private jetfly har tilbrakt nesten en måned i luften det siste året, og skapt mer enn 2500 tonn med utslipp av planetoppvarming i prosessen.

Er vel ingen som lenger tror Elon bryr seg om miljø og klima?
Den er profitt som gjelder - og kanskje en fiks ide om å være mannen som klarte å starte koloniseringen av Mars. På mange måter minner mannen meg om en gal mann, Hugo Drax, slik vi i gamle dager fant i james bond filmene...007 moonraker.

Jo da - jeg er så naiv at jeg faktisk tror han bryr seg om klimaet på tross av at han flyr for mye i privatfly og at han gjør mye som er galt/rart i mine øyne.

Og siden dette er en aksje-tråd: Jeg valgte å selge mine få TSLA aksjer for en tid siden, da jeg syntes det ble for mye "galskap" som skremmer bort de seriøse investorene så jeg syntes det var tryggest å trekke meg ut mens jeg fremdeles hadde en liten fortjeneste.

Takk for mange innspill på mitt spørsmål forresten, men siden ingen andre svarte JA eller NEI på mitt JA/NEI spørsmål så skal jeg gjøre det selv...

Sitat fra: goggo på fredag 08. mars 2024, klokken 10:10Hva mener dere her på forumet: Hadde verden vært et bedre sted uten Elon?
Og min mening er altså: NEI - verden hadde vært et dårligere sted uten Elon.

Han har faktisk gjort mye for å "redde verden fra oss selv" ved å vise at batterier kan erstatte  dårligere teknologier på veldig mange områder.
Han har vist at batterier er fullstendig overlegne i personbiler, i lastebiler, i regulering av strømnettet, etc, etc.
Noen eksempler:
Hadde Mercedes og Volvo og Scania satset på elektriske eller hydrogendrevne lastebiler hvis det ikke var for Elon, eller hadde de fortsatt hatt en halvhjertet satsning på hydrogen for å "bevise" at ingenting kunne konkurrere med fossilt drivstoff?
Hadde Ford bygget sin Lightning pickup hvis det ikke var for Elon?
Hadde Porche laget Taycan hvis det ikke var for Elon?
Hadde det vært flere titalls store batterifabrikker unger bygging i Europa og USA hvis det ikke var for Elon?
Hadde flere gassdrevne peak-power plants i California og Australia og andre steder blitt byttet ut med store batteri installasjoner hvis det ikke var for Elon?

Mvh
Hugo (Ikke Hugo Drax :) )
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

Sitat fra: goggo på lørdag 09. mars 2024, klokken 12:03
Sitat fra: hELgenen på fredag 08. mars 2024, klokken 11:34
Sitat fra: Mobileum på fredag 08. mars 2024, klokken 11:04Musks private jetfly har tilbrakt nesten en måned i luften det siste året, og skapt mer enn 2500 tonn med utslipp av planetoppvarming i prosessen.

Er vel ingen som lenger tror Elon bryr seg om miljø og klima?
Den er profitt som gjelder - og kanskje en fiks ide om å være mannen som klarte å starte koloniseringen av Mars. På mange måter minner mannen meg om en gal mann, Hugo Drax, slik vi i gamle dager fant i james bond filmene...007 moonraker.

Jo da - jeg er så naiv at jeg faktisk tror han bryr seg om klimaet på tross av at han flyr for mye i privatfly og at han gjør mye som er galt/rart i mine øyne.

Og siden dette er en aksje-tråd: Jeg valgte å selge mine få TSLA aksjer for en tid siden, da jeg syntes det ble for mye "galskap" som skremmer bort de seriøse investorene så jeg syntes det var tryggest å trekke meg ut mens jeg fremdeles hadde en liten fortjeneste.

Takk for mange innspill på mitt spørsmål forresten, men siden ingen andre svarte JA eller NEI på mitt JA/NEI spørsmål så skal jeg gjøre det selv...

Sitat fra: goggo på fredag 08. mars 2024, klokken 10:10Hva mener dere her på forumet: Hadde verden vært et bedre sted uten Elon?
Og min mening er altså: NEI - verden hadde vært et dårligere sted uten Elon.

Han har faktisk gjort mye for å "redde verden fra oss selv" ved å vise at batterier kan erstatte  dårligere teknologier på veldig mange områder.
Han har vist at batterier er fullstendig overlegne i personbiler, i lastebiler, i regulering av strømnettet, etc, etc.
Noen eksempler:
Hadde Mercedes og Volvo og Scania satset på elektriske eller hydrogendrevne lastebiler hvis det ikke var for Elon, eller hadde de fortsatt hatt en halvhjertet satsning på hydrogen for å "bevise" at ingenting kunne konkurrere med fossilt drivstoff?
Hadde det vært flere titalls store batterifabrikker unger bygging i Europa og USA hvis det ikke var for Elon?
Hadde flere gassdrevne peak-power plants i California og Australia og andre steder blitt byttet ut med store batteri installasjoner hvis det ikke var for Elon?

Mvh
Hugo (Ikke Hugo Drax :) )

Goggo :+1: mange gode spm du stiller. Jeg er helt enig i dine Elon vurderinger

Øyvind.h

Fram til 2018-2019 - klart positiv.
Nå opplever jeg at han har negativ effekt basert på en rekke uttalelser og handlinger som strider mot mine verdier. Splid og polarisering. Det kan jeg ikke støtte.
Elbil-produksjon har han allerede fått i gang, og konkurrenter leverer bedre allerede. Tesla er nå bare ett av mange alternativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

SitatElbil-produksjon har han allerede fått i gang, og konkurrenter leverer bedre allerede. Tesla er nå bare ett av mange alternativ.
Godt poeng. 

Men jeg tenker også at Tesla leverer enormt mange biler over hele verden og med profitt.
Så de har fortsatt sine fortrinn. 

Øyvind.h

Ja selskapet Tesla gjør mye riktig, og har egenskaper ved sine biler som er populære.
Merket har fortsatt overtaket på flere områder, men konkurransen er sparket i gang mtp behovet for å beholde nåværende CEO i den rollen han har.
Jeg er jo takknemlig for at han var den personen han var frem til 18-19. Uten Elon hadde jeg ikke kunnet velge de bilene jeg velger nå, med stor sannsynlighet.
Og til selskapets forsvar har de gjort ting også nylig som er positivt. Åpning av ladenettverket eksempelvis. Mulig de ville blitt presset til det uansett, men det har gjort at nesten alle merker kan kjøre like enkelt rundt i verden som biler fra Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Tesla er en elbil lik de fleste andre nå. Gjør de tingene riktig, så kanskje de kan være i toppsjiktet fortsatt, men det kreves en stor oppvåkning og opprydding i ledelsen. EM har sittet der for lenge for de gode tingene han har gjort, men nå er det på tide å la han gå. Han har ikke lenger Tesla som sin hovedgeskjeft fordi AI, X, Spacex, osv. krever mye, og Tesla er etterhvert selvdrivende. Det er slutt på de store innovasjonene i elbilbransjen, og det som er igjen kan gjøres av alle andre, og muligens også bedre. EM sier at FSD er et være eller ikke være for Tesla. Selv har jeg minimalt tro på at det blir en suksess som Tesla vil være alene om. Her er det mange om benet etterhvert.

Electric cars in Norway

SitatEM har sittet der for lenge for de gode tingene han har gjort, men nå er det på tide å la han gå. Han har ikke lenger Tesla som sin hovedgeskjeft fordi AI, X, Spacex, osv. krever mye, og Tesla er etterhvert selvdrivende. Det er slutt på de store innovasjonene i elbilbransjen, og det som er igjen kan gjøres av alle andre, og muligens også bedre. EM sier at FSD er et være eller ikke være for Tesla. 
Mob... :+1: ja ser den. Men em har som strategi å være en aktiv eier i alle sine selskaper. Dette for at han da har full kontroll. Også over styret. 

Jeg tror det beste for Tesla er at han blir der - men toner ned alt det "Elon politiske tullet" han har vist i det siste.

Mobileum

Det er bortimot umulig å være en aktiv leder for flere bedrifter med nærmere 200.000 ansatte (og 11 barn!). Det krever heftig delegering. Men menighetens hans har troa. Troa på at alt som skjer i Musks bedrifter er initiert og gjennomført av han. Garantert ikke...

Electric cars in Norway

Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. mars 2024, klokken 23:57Det er bortimot umulig å være en aktiv leder for flere bedrifter med nærmere 200.000 ansatte (og 11 barn!). Det krever heftig delegering. Men menighetens hans har troa. Troa på at alt som skjer i Musks bedrifter er initiert og gjennomført av han. Garantert ikke...
Hmmm aktiv leder betyr flere ting. jeg hørte på en podcast ep som handlet om Elon at han var veldig hands on i sine virksomheter. Tror det var en nrk podcast.
Der sa de at han delegerte mye men gav aldri fra seg makten. Det var det jeg mente.

SurSnasen

Sitat fra: goggo på lørdag 09. mars 2024, klokken 12:03Og min mening er altså: NEI - verden hadde vært et dårligere sted uten Elon.

Så er jo dette bildet vesentlig mer komplekst enn som så. Med Elon har det blitt et one-man-(shit)show. Fokus er på hva Elon får til, ikke hva Tesla får til. Er de etter hvert gigantiske selskapene tjent med at det sitter en mann på toppen som skal ha full kontroll på alt, som skal vite best i alt, og som skal være den som tar hyllesten? Per nå er Tesla drevet av hype og kult. «Alle» skal ha Tesla. Ja, det går så det griner da. Konkurrentene er mange, og konkurrentene driver i høyeste grad markedet videre. Bevares, Tesla har også gode produkter. Men konkurrenter har vesentlig mer komfort. Lavere støynivå. Mer funksjonalitet. Bedre seter. Noenlunde lik pris. Sikkerheten står ikke tilbake. Min påstand er at Tesla har havnet i en posisjon hvor de selger bare fordi de er Tesla. Og det fungerer. Enn så lenge.

Så til spørsmålet om de øvrige hadde vært der om det ikke hadde vært for Elon. Tja, til en viss grad. Men så: hadde Elon (unnskyld, Tesla) vært der uten massiv drahjelp fra statlige organer rundt om? Uten utslipps-credits fra fossilbilprodusentene? Hvor mange elbiler hadde vi hatt på norske veier om ikke incentivene hadde vært så gullkantede som de har vært, og til dels fortsatt er?

Og la oss si at øvrige produsenter ikke hadde kommet på markedet med sine elbiler. Hvordan hadde Tesla da klart seg som en enslig svale med elbiler, hvor de da måtte egenhendig bygget ut massiv infrastruktur, med både hjemmelading, offentlig lading, og superchargers?
Så da får jeg snu spørsmålet rundt: Hadde Tesla hatt sin suksess om det ikke var for nettopp Porsche sin Taycan? Eller batterifabrikkene?
ASKO fikk sin første el-lastebil i 2016. Hvor mange Tesla Semi var på trappene på den tida?

daktari

SurSnasen har et viktig poeng. Legg også til riktig timing i finansmarkedene med post-Madoff stimuli på rentene, så ny runde kraftig intensiver under pandemien.
Og vi i Norge (og Tesla) hadde flaks med dollarkursen i 2013-16 som gav store kjøpsfordeler som nok også hjalp til å få mange biler på veiene, slik at folk faktisk så at dette kunne fungere til mer enn bare pendling.

Nissan Leaf kom i 2010, Model S 2013, e-golf 2014.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Grosor

Man kan vel si at det ikke var plass til andre merker i markedet før Think gikk konkurs i 2011, det var jo først da eventyret startet👍

Post hoc ergo propter hoc...

Counterpointer

Sitat fra: Grosor på søndag 10. mars 2024, klokken 10:47Post hoc ergo propter hoc...
Logiske feilsluttninger blomstrer som aldri før. Støttes av bias og cherry picking.

Komplekse problemstillinger gis enkle svar på.

I spørsmålet om Elon, blir feilen å si at det er binært (ja/nei). Han har bidratt både positivt og negativt, men alt vektes ut fra egen oppfattning 🤷🏻 Det som er positivt for noen er negativt for andre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA