Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på fredag 10. februar 2023, klokken 01:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. februar 2023, klokken 23:02
noen hintet jo om nok en kurs halvering i juleperioden da det var årets laveste....

Alle analyser tar utgangspunkt i tilgjengelig informasjon på tidspunktet analysen blir fremstilt. Det fører naturlig med seg at når fasit kommer, så kan de alltids kritiseres. Helt ok det.

Det skal godt gjøres å forsvare at bakteppet frem mot årsskiftet skulle tilsi så mye annet, men hver må få gjøre seg opp sine meninger og analyser.

Likevel, jeg vil påpeke noen punkter:

Jeg er litt overrasket over motstanden det var på å bryte under $100. På samme måte som jeg er overrasket over den doblingen som har vært siste drøye måneden. Jeg ser ikke noe som skulle tilsi en nulling av utviklingen fra 2022 på så kort tid.

Et historisk tilbakeblikk på 2022 har noen faktorer ved seg som tilsvarer fallende marked og TSLA falt ekstra mye. Så er det noen forhold som fortsatt er sannheter, noen har endret seg. De fleste var skjønt enige om at en kraftigere resesjon var på vei (Elon Musk selv også) og de fleste pekte på 2023 som året hvor dette ville utspille seg (Elon Musk også). Forskjellen i dag fra da er at det er et inntrykk av at resesjonen kommer, men at den trolig vil bli mer dempet enn fryktet. Det skal vi tross alt være glade for. I den sammenheng så vil jeg minne om at vi er tidlig i februar enda og at året er langt, mangt og mye kan skje og hvem vet hvor hardt resesjonen egentlig treffer økonomiene rundt om? Det er fortsatt rom for en betydelig nedgang i kursen altså.

Bortsett fra at det var nytt år og dermed automatisk en ny-optimisme, så skal det godt gjøres å forsvare (i mine øyne) oppgangen i kursen som startet da og frem til 25. januar (Q4 earnings date). Minner om prisreduksjonen (her til lands) som kom rundt 13. janaur også. Svært mange (globalt) vurderte dette som svikt i etterspørsel. Svaret på det var nok et "både og", jeg heller mot et "ja". Men som med alle produkter, rett pris fører til økt etterspørsel, ikke noe unikt for Tesla det. Tesla har en fordel her, de kan skape økt etterspørel ved behov nettopp ved å regulere pris på en slik måte. Og er villig til å gjøre det i større grad enn sine konkurrenter (med unntak av BYD muligens).  Men var det noen som forutsåg det? Nei.

Minner om at noen på ATH mente at kursen på det tidspunktet skulle videre opp. Salg da var tullete i noens øyne. Fasit er at den har havarert siden da og tross oppgang siden nyttår er det svært langt igjen til ATH. Påstanden den gang var også rimelig grunnløs for "hold". Ser vi på påstanden om fortsatt nedgang før nyttår, så var den i det minste begrunnet og konsensus i et helt verdensmarked samt Elon selv yttret samme prognosene for 2023. Det er likevel en forskjell på å mene at å selge ved ATH er sprøyt og å mene at det fortsatt var rom for nedgang i desember 2022. Men hver får gjøre seg opp en mening her.

Ser vi fremover:

Trekk som taler positivt er at Tesla har etter eget utsagn nok celler til planlagt (faktisk litt over) og guidet produksjon i 2023. Jeg minner igjen om at dette er relativt kortsiktig og at farene her ligger i tiden fremover (mer om det lenger ned). Kan være greit å ta med at dette også hjelpes av kombinasjonen utsettelse og lavere prodkusjonskapasitet av noen produkter (Semi, Cyber og Roadster).

Videre er et positivt trekk at Tesla klarer å skape etterspørsel (ved prisreduksjon) som trolig bidrar til å vedlikeholde guidet årlig vekst. Nøkkelen her ligger i hva noen vil kalle subsidier. Mer om det også lenger nede.

Så er det en del ting som taler både i nøytral og negativ retning.

Fortsatt fare for resesjon (hard eller myk?). Økt konkurranse i Kina som fører til prispress for å skape etterspørsel. Økte driftskostnader til ladestasjoner (innføring av kortterminaler er svært negativt i mine øyne).

De kommer relativt sakte i gang med Semi og Cyber (når kommer Roadster?) og det går mye saktere med 4860 enn Battery Day skulle tilsi. De har ikke engang kommet over til "dry-coat electrode".

Jeg har fortsattt ikke endret mening om lithium:

Ny vurdering på dette vil jeg ta når Elon legger frem master plan part 3. Før den tid er det lite som tyder på at det vil finnes nok lithium til å dekke planlagt vekst frem til 2030.

Den største faren slik jeg ser det er uansett fortsatt relatert til lithium og det ligger ingen løsning på bordet som beroliger. Tesla må i såfall skape en revolusjon. Legg merke til hvor stor andel av klodens batterikapasitet Tesla vil beslaglegge. Dette fremstår som urealistisk, altså noe som vil hemme vekst og/eller kreve en revolusjon.
Se fra her,
https://youtu.be/AUfep_yV5T4?t=334 og frem til 6:46.
Bull case for lithium supply på verdensmarkedet i 2030 er 2,8 millioner tonn, tilsvarende 4TWh battericeller. Tesla sine planer er et forbruk på 3TWh battericeller i 2030, altså bruke 75% av verdens lithium produksjon alene. Så ja, master plan part 3, altså en revolusjon, må til for å endre på dette problemet.

Deretter, sjekk plansjen for mangelen på lithium som det på ingen måte foreligger planer om hvordan håndtere.
Se fra her,
https://www.youtube.com/watch?v=AUfep_yV5T4&t=1008s og frem til 17:10.
Legg merke til yield rate på GF1 til Panasonic og hvor lang tid det tar å komme dit, vist i første plansje. Og at det trolig vil ta lenger tid for ny teknologi i 4680 cellene. Men legg særlig merke til plansjen til høyre deretter, på timestamp 17:00, som viser etterspørsel etter lithium i rød kurve og hvor stort "unplanned new supply" er. Dette er det som er kritisk og hvorfor 2030 er så kritisk.

En annen (positiv) viktig faktor her, CATL, se plansje og lytt til analysen her:
https://youtu.be/AUfep_yV5T4?t=1076 og frem til 18:13.

Så kjører Tesla et tøft løp på pris for å drive etterspørsel. Se grafen her som viser hvordan pris driver etterspørsel:
https://youtu.be/AUfep_yV5T4?t=150

Dette er delvis drevet av det jeg lenger opp nevnte som subsidier. Jeg ønsker i den sammeheng å vise til Biden sin "The Inflation Reduction Act". Her er det bare å sette seg til å se/lytte på hva som blir sagt:

https://www.youtube.com/watch?v=AUfep_yV5T4&t=1092s og frem til 23:42.

IRA virker litt for god til å være sann, så spørsmålet her er hvor lenge Tesla kan melke denne kua. Tesla kan bruke pengene til å drive prisene ned (altså øke etterspørelen) og/eller putte penger i master plan part 3 for å løse lithium krisen.

Som vanlig vil jeg anbefale å se hele og alle videoene fra The Limiting Factor.

Alt i alt, jeg har fortsatt en stor posisjon i TSLA. Jeg er absolutt "long" og regner selvfølgelig med en oppside. Men det fjerner ikke behovet for å være realist på kort og mellomlang sikt. Blind optimisme hører ikke hjemme i investeringer.

Største farene er fortsatt usikkerheten rundt resesjon i 2023, krig, forsyningslinjer, IRA, Elon og altså litihum problemet.
Nytt stort Lithium funn

https://www.elbil24.no/nyheter/gigantisk-litium-funn-kan-bety-billigere-elbiler/78491225?fbclid=IwAR0Z5aCY4l--tunaD1lg8aVGMgtF3IsRIzm-qLFZsvqzJvm0JBUl2aWRTkE

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på fredag 17. februar 2023, klokken 14:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. februar 2023, klokken 10:20
Vet ikke hvor mye en skal legge i "før åpningstid"?
Premarket er i beste fall en indikasjon. Det er så lavt volum at det sjeldent er utslagsgivende.
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. februar 2023, klokken 12:57
Det blir veldig interresant å se hvordan saken utspiller seg videre.
Jeg tror ikke problemet med FSD beta kan løses via OTA. Dette har jo Tesla indirekte innrømmet ved at de kommer med HW 4 !
Det er vel å dra det litt langt kanskje. De har sagt at (parafraserer) HW3 er opp mot 300% sikrere enn et menneske, mens HW4 er opp mot 600%. Noe i den gata. HW3 er godt nok, mens HW4 er bedre - Maskinvaren kan imidlertid ikke oppgraderes fra HW3 til HW4, slik man kunne tidligere. Det er en annen formfaktor og har fler utganger til bl.a. kamera.
Jeg vil heller si at det er å dra det langt å komme med 300 og 600 prosent angivelser.
Hadde det stemt at de får til FSD med 300 prosent var det ingen grunn til å komme med HW 4 nå FØR FSD er en realitet.
Disse prosentene er kun fra Elons temmelig optimistiske anslag, disse kjenner vi nå ganske godt, og jeg ville absolutt ikke tatt dem som fakta.

MaxQ

Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. februar 2023, klokken 14:59
Nytt stort Lithium funn

https://www.elbil24.no/nyheter/gigantisk-litium-funn-kan-bety-billigere-elbiler/78491225?fbclid=IwAR0Z5aCY4l--tunaD1lg8aVGMgtF3IsRIzm-qLFZsvqzJvm0JBUl2aWRTkE

Irrelevant i denne sammenheng som er lithium mangel i tidsperspektivet jeg snakker om.

Norske nyhetsmedier er ikke akkurat så raske med nyheter heller, det er over en uke siden dette var en nyhet. Jeg gadd ikke engang poste dette som en "nyhet" tidligere av grunner jeg her skal nevne.

"Australia, Chile og Argentina er i skrivende stund verdensledende på området." Merkelig, hvorfor utelater de Kina skal tro? Som tross alt er dobbelt så store som Argentina pr. 2021? Tallene i grafen ser ut til å være noe avrundet, men likevel.
Kilde: https://www.weforum.org/agenda/2023/01/chart-countries-produce-lithium-world/

Og om du vil ha ferskere tall, så rykker Kina i fra Argentina, se tabell på side 2. Hvor du også kan se at Chile tar et voldsomt byks også.
Kilde: https://pubs.usgs.gov/periodicals/mcs2023/mcs2023-lithium.pdf

Det andre jeg reagerer på er at de bare så vidt nevner hvor vanskelig det er å gå fra funn til å faktisk ha et salgbart produkt. "Utvinningen kan nemlig være svært ressurskrevende, og store forekomster er derfor ikke ensbetydende med god tilgang." Jeg minner igjen om denne sliden som vises til venstre her:
https://youtu.be/AUfep_yV5T4?t=1019 og ikke minst den røde linjen i grafen til høyre (som er min bekymring). Merk at tidsenheten er i antall år, så det tar minimum 5 år å bygge selve gruven, deretter baller det på seg nedover. Så dersom de starter å utvinne dette funnet i morgen, ja så hjelper det ikke på verdens lithium behov før langt ut på 2030 tallet tidligst. Trolig ikke før 2040-tallet. Altså for sent til å påvirke mine tidligere påstander som du siterer.

Men kanskje det største problemet med hele artikkelen er at de ikke nevner hvor konfliktfylt dette området er. Det kan vise seg rimelig umulig å starte utviining av dette funnet på mange år, ja kanskje ikke uten å måtte starte en krig!
Kilde: https://www.bbc.com/news/10537286
Og opptaktene har allerede begynt: https://www.opindia.com/2023/02/jaish-backed-terrorist-outfit-paff-threatens-to-attack-lithium-deposits-in-jammu-and-kashmir/

Så, dette funnet er positivt så klart, men det bidrar på ingen måte til å lette på mangelen i årene som kommer. Grunnen til det er at det ikke er lithium mangel i seg selv som er problemet (som du ser av tabellene til USGS), men at det er for lite/sakte utvinning og at å øke denne kapasiteten tar så utrolig mange år (som vist i sliden i youtube linken over).

Speeder

Jeg tror ikke problemet med FSD beta kan løses via OTA. Dette har jo Tesla indirekte innrømmet ved at de kommer med HW 4 !
Med "saken" mener du tilbakekallingen? Punktene som må fikses er jo bare små justeringer på hvordan enkelte situasjoner håndteres. Enkelt løstbart med en rask oppdatering.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Counterpointer

Sitat fra: Speeder på fredag 17. februar 2023, klokken 21:11
Med "saken" mener du tilbakekallingen? Punktene som må fikses er jo bare små justeringer på hvordan enkelte situasjoner håndteres. Enkelt løstbart med en rask oppdatering.
Nei jeg mener FSD beta som produkt. Det har jo ikke gått i superfart siden 2016 og vi er nå på trappene med 4. hardwareversjon som nå ikke på noen måte er bakoverkompatibel.
Jeg mener det betyr at HW3 ikke kommer i mål, selv om de aldri vil innrømme det. Uansett hvor mange prosent Elon bruker!

NTSA kravet om tilbakekalling er bare et symptom, men et veldig synlig symptom.

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på fredag 17. februar 2023, klokken 20:04
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. februar 2023, klokken 14:59
Nytt stort Lithium funn

Irrelevant i denne sammenheng som er lithium mangel i tidsperspektivet jeg snakker om.

Norske nyhetsmedier er ikke akkurat så raske med nyheter heller, det er over en uke siden dette var en nyhet. Jeg gadd ikke engang poste dette som en "nyhet" tidligere av grunner jeg her skal nevne.

"Australia, Chile og Argentina er i skrivende stund verdensledende på området." Merkelig, hvorfor utelater de Kina skal tro? Som tross alt er dobbelt så store som Argentina pr. 2021? Tallene i grafen ser ut til å være noe avrundet, men likevel.
Kilde: https://www.weforum.org/agenda/2023/01/chart-countries-produce-lithium-world/

Og om du vil ha ferskere tall, så rykker Kina i fra Argentina, se tabell på side 2. Hvor du også kan se at Chile tar et voldsomt byks også.
Kilde: https://pubs.usgs.gov/periodicals/mcs2023/mcs2023-lithium.pdf

Det andre jeg reagerer på er at de bare så vidt nevner hvor vanskelig det er å gå fra funn til å faktisk ha et salgbart produkt. "Utvinningen kan nemlig være svært ressurskrevende, og store forekomster er derfor ikke ensbetydende med god tilgang." Jeg minner igjen om denne sliden som vises til venstre her:
https://youtu.be/AUfep_yV5T4?t=1019 og ikke minst den røde linjen i grafen til høyre (som er min bekymring). Merk at tidsenheten er i antall år, så det tar minimum 5 år å bygge selve gruven, deretter baller det på seg nedover. Så dersom de starter å utvinne dette funnet i morgen, ja så hjelper det ikke på verdens lithium behov før langt ut på 2030 tallet tidligst. Trolig ikke før 2040-tallet. Altså for sent til å påvirke mine tidligere påstander som du siterer.

Men kanskje det største problemet med hele artikkelen er at de ikke nevner hvor konfliktfylt dette området er. Det kan vise seg rimelig umulig å starte utviining av dette funnet på mange år, ja kanskje ikke uten å måtte starte en krig!
Kilde: https://www.bbc.com/news/10537286
Og opptaktene har allerede begynt: https://www.opindia.com/2023/02/jaish-backed-terrorist-outfit-paff-threatens-to-attack-lithium-deposits-in-jammu-and-kashmir/

Så, dette funnet er positivt så klart, men det bidrar på ingen måte til å lette på mangelen i årene som kommer. Grunnen til det er at det ikke er lithium mangel i seg selv som er problemet (som du ser av tabellene til USGS), men at det er for lite/sakte utvinning og at å øke denne kapasiteten tar så utrolig mange år (som vist i sliden i youtube linken over).
Noted [emoji1360]

Electric cars in Norway

SitatNTSA kravet om tilbakekalling er bare et symptom, men et veldig synlig symptom.

Ser den, men husk at Elon har sagt det blir bra til slutt, så da må vi tro på det, eller? Jeg liker å tro på han men han bruker jo "elon-time" når han snakket om alt som skal skje...

ToWalkOrDrive

Litt dårlig kvartal å sammenligne med (pga avgiftsendringer), men hvis Norge gir et frampek til salg i Europa om et par år.... så er det gjerne VW og Tesla som er aksjene å ha ;-)   (sykt lav P/E på VW).

Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. februar 2023, klokken 15:48
Litt dårlig kvartal å sammenligne med (pga avgiftsendringer), men hvis Norge gir et frampek til salg i Europa om et par år.... så er det gjerne VW og Tesla som er aksjene å ha ;-)   (sykt lav P/E på VW).

Vel - om noen år er det vel ikke så mye penger å tjene på bil aksjer - blir det vel?
Historisk har det vel egentlig aldri vært noen større avkastning på denne type aksjer. Det er kun når
et selskap som Tesla snur alt ting på hodet folk løper til den aksjen. Men over tid så må en vel anta
at også Tesla blir å anse som en ordinær bilprodusent med ordinære marginer.....

daktari

Hvis man tar deler av MEB, ID.4,  ID.5, Q4 sb Q4 vanlig, Enyaq så har de samlet solgt mer enn Y.
Kan jo argumentere for at Y og 3 kan telles sammen også, så d AKAN man ta med ID.3 ID.buzz og Cupra ElBorn.

PS også meget interessant om BYD og Buffets tanker om investeringen der i en avis i helgen. Det stod noe som at de syntes aksjen var dyr nå, men de hadde gjort en kule på den. BYD selger mer enn Tesla i Kina, men TSLA er vesentlig høyere priset en BYD.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. februar 2023, klokken 16:42

Vel - om noen år er det vel ikke så mye penger å tjene på bil aksjer - blir det vel?
Historisk har det vel egentlig aldri vært noen større avkastning på denne type aksjer. Det er kun når
et selskap som Tesla snur alt ting på hodet folk løper til den aksjen. Men over tid så må en vel anta
at også Tesla blir å anse som en ordinær bilprodusent med ordinære marginer.....

Ser at Google påstår at VW har 4,1 som P/E. Så i teorien skal VW ha hatt overskudd tilsvarende det du betaler for aksjen på kun 4 år.... med alt de har på gang bør jo det friste.
For BYD er det jo litt skummelt om Kina hjelper Russland, og Kina blir boikottet og.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. februar 2023, klokken 19:15
Ser den, men husk at Elon har sagt det blir bra til slutt, så da må vi tro på det, eller?
Har problemer med å forstå om du er ironisk eller virkelig mener det når du skriver slike ting.
Hvis du mener det har jeg problemer med å ta deg seriøst!
De som bekjenner seg til religionen hvor Elon er profet, har mistet all kritisk sans.

emurof

Sitat fra: MaxQ på fredag 10. februar 2023, klokken 01:15Alle analyser tar utgangspunkt i tilgjengelig informasjon på tidspunktet analysen blir fremstilt. Det fører naturlig med seg at når fasit kommer, så kan de alltids kritiseres. Helt ok det.

Alle disse "kursmålene" er bare ren gjetting uten noen reell analyse bak.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. februar 2023, klokken 12:07Vurderer nytt salg da jeg tror vi er på, eller nærmer oss en ny topp. Mange av faktorene du nevner kan bidra til nytt fall når Q1 eller Q2 tallene kommer?

Husk at skatt på gevinst av aksjer nå har steget til nesten 40% i 2023, så staten skal snart ha halvparten av gevinsten din. Da spørs det om det lønner seg å trade inn og ut.

Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. februar 2023, klokken 12:57Det blir veldig interresant å se hvordan saken utspiller seg videre.

Det har de slett ikke. De har jobbet med HW4 i mange år, og snakket vel til og med om det da de lanserte HW3. De vil fortsette å forbedre alle aspekter ved bilen. Det vil komme en HW5, HW6, osv. Optimalisering, forbedring.

Dette er ikke noen "innrømmelse" av noe som helst, men Teslas vanlige driv mot stadige forbedringer.

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. februar 2023, klokken 13:06Ganske sykt at markedsverdien på Tesla er halve oljefondet......og likevel P/E på ca 54....

Hvis jeg hadde stolt på hjernen så hadde jeg nok heller kjøpt VW...kanskje....veldig god avkastning på kort sikt...bra P/E-tall...

Nå er det forskjell på P/E på et vekstselskap, og et selskap som har stagnert. Det er mye som tyder på at VW vil slite i konkurranse med Tesla og kinesiske elbil-produsenter.

Igjen, så må du se P/E i kontekst. Vokser VW slik at det skulle tilsi en høyere P/E enn andre stagnerte bilprodusenter?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA