Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på mandag 13. februar 2023, klokken 15:37
Hva gjorde at du gikk inn akkurat nå?

Hadde plutselig litt penger  :)
Er og at Tesla driver og overrasker økonomisk gang på gang, og at de faktisk tjener en del penger nå - mye mer enn jeg trodde de ville...sånn at EPS ikke er så sinnsykt elendig for et firma i vekst...og at de har sikret seg tilgang på en del komponenter for å bygge batterier og deler ved å inngå avtaler...

Tror de kan gå både veldig ned og opp på kort sikt...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. februar 2023, klokken 17:33

Er og at Tesla driver og overrasker økonomisk gang på gang, og at de faktisk tjener en del penger nå - mye mer enn jeg trodde de ville...sånn at EPS ikke er så sinnsykt elendig for et firma i vekst...og at de har sikret seg tilgang på en del komponenter for å bygge batterier og deler ved å inngå avtaler...

Greie grunner det [emoji1360]

Selv satt jeg å telte på knappene om jeg skulle realisere igjen når det passerte 200.
Akkurat av grunnen du nevner sist.
Teller fremdeles knapper......

MaxQ

Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. februar 2023, klokken 22:29
Ser fint reservasjonen mot daytrading [emoji1360][emoji2]

Helt enig i at poenget med tråden er å utveksle synspunkter og tanker om aksjen.

Ser ikke helt hvorfor størrelsen på en post skulle ha noe å si når fortjenesten er 25 prosent. Det er jo langt over hva de fleste fond kaster av seg. Men ser jo at de som daytrader setter store summer inn. Der er vel noen tusen aksjer bare småplukk btw.

Men de store fiskene tipper jeg ikke leser denne tråden.

Både resesjon, lithiumspørsmålet og støtteordningen for BEV i USA er viktige for kursen. Lithium på lengre sikt.

Det er interessant at det er begynt å dukke opp solid state og hybrid solid state i biler som leveres nå eller i løpet av året. Forskningen på alternative batterikjemier er også intenst og noen nærmer seg, slik at 2030 fristen for Lithium kan bli mindre viktig. Dette vil påvirke Tesla, men de vil garantert posisjonere seg om det kommer alternativer de ikke bruker eller har planer om akkurat nå.

Størrelsen gikk mer på antagelsen om at en kanskje ønsker å sitte igjen med noe av verdi, ikke bare en prosent som reduseres etter skatter og avgifter når den tid kommer. Jeg trader ikke, men ser ikke verdien av å skulle gjort det heller med mindre enn f.eks. 1000 aksjer. Kost/nytte med tanke på stress og tidsbruk gir ikke (for meg) mening. Kortsiktig store svingninger gjør det ekstra sårbart også, denne aksjen spretter for mye og for lett etter mitt syn.

Solid state batterier er nok på vei, men trolig med samme tidsperspektiv som Elon har på sin kjære FSD ("This Month", "This Year", "Next Year" - i hvilket århundre?).

Husk at det finnes utrolig mange solid state teknologier som fortsatt bruker lithium. "Solid state batteries require up to 35% more lithium than current lithium-ion battery technology"
Kilde: https://electrek.co/2022/07/19/how-solid-state-ev-batteries-could-cut-emissions-by-up-to-39/

Ingen ser ut til å ha troen på at det kommer til å skje raskt nok til å påvirke behovet for lithium innen 2030. Det er vanskelig å spå enda om hva som skjer etter 2030. Så ser vi på de som er tett på bransjen og hva Tesla/Elon melder, så har vi lithium i mixen i mange år enda. Dette får vi kanskje høre noe om 1. mars? Enn så lenge så satser Elon på lithium i mange år fremover.

Husk også at mye går på å få pris ned og helst under $100/kWh og at alle de nye teknologiene ikke er i nærheten av en slik lav kostnad. DNV mener at prisen kan ligge på $800/kWh til $400/kWh i 2026.
Kilde: https://www.dnv.com/to2030/technology/are-solid-state-batteries-the-holy-grail-for-2030.html

Minner om at Lithium air er i vinden for tiden med en påstått teoretisk energitetthet på over 11000 Wh/kg (Tesla har vel i dag stusselige 244Wh/kg på 4680 cellene i model Y for sammenligning) og at de i Japan nå har fått frem noen på 500Wh/kg. Men igjen, dette er også fortsatt lithium basert og som du sikkert skjønner utrolig langt opp og frem til at du får kjøpt i en bil.
Kilde: https://www.pv-magazine.com/2022/01/11/japanese-consortium-builds-lithium-air-battery-with-energy-density-of-500-wh-kg/

Lithium-metal batterier er nok også på vei (som en solid state løsning), igjen lithium og igjen en pris som ikke gjør det farbart i elbiler (til det er LFP alt for rimelig i dag).
Kilde: https://arstechnica.com/science/2022/07/company-makes-lithium-metal-batteries-that-last-as-long-as-lithium-ion/

SVolt er en annen aktør som nå har kommet med opptil 400Wh/kg solid state sulfide batterier, men sjekk størrelsen og tiden det har tatt til nå. (Dette er vel til nå beste og eneste solid state uten lithium?)
Kilde: https://cleantechnica.com/2022/07/24/svolt-energy-readies-solid-state-battery-with-400-wh-kg-energy-density-for-production/

Så ja, solid state er på vei, men lithium har en solid plass i markedet enda. Så tilgang er svært viktig, selv etter 2030.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på mandag 13. februar 2023, klokken 20:56

Selv satt jeg å telte på knappene om jeg skulle realisere igjen når det passerte 200.

Ganske sykt at markedsverdien på Tesla er halve oljefondet......og likevel P/E på ca 54....

Hvis jeg hadde stolt på hjernen så hadde jeg nok heller kjøpt VW...kanskje....veldig god avkastning på kort sikt...bra P/E-tall...

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. februar 2023, klokken 13:06
Sitat fra: Counterpointer på mandag 13. februar 2023, klokken 20:56

Ganske sykt at markedsverdien på Tesla er halve oljefondet......og likevel P/E på ca 54....

Hvis jeg hadde stolt på hjernen så hadde jeg nok heller kjøpt VW...kanskje....veldig god avkastning på kort sikt...bra P/E-tall...
Synes du skal stole på hjernen. Det å tenke med andre kroppsdeler har jeg dårlig erfaring med. Om det MÅ bety VW tror ikke jeg, men mange av de tyske virker godt fremme i utviklingen av nye og attraktive modeller i linjene sine (Mercedes, Audi, Porche). Men de har jo samme begrensningen i batteritilgangen som MaxQ snakker utførlig om.

ToWalkOrDrive

Tenker som regel med feil hode, men ser ut til å funke i dag. God dag for Tesla:

Counterpointer

Jepp

Litt varierende trend i dag med Apple og Amazon ned mens Tesla og andre tech går opp.

ToWalkOrDrive

Ser bare ut til å stige  :D
Sånn type aksje som en ikke klarer å la være å følge med på...

Counterpointer

Virker litt som Tesla er tilbake til sin gamle volatilitet....

Men er vanskelig å forutse både når det svinger og hvor langt det svinger [emoji1744]

Counterpointer

Jepp og der er vi ned 10% i dag, temmelig sikker på at det er nyheten om at NTSA i USA krever tilbakekalling av alle FSD beta biler da de anser dem som trafikkfarlige.

Trenger noen link kan de gå til Electrec eller «Er FSD verdens største bløff» tråden her på forumet.

HKS

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. februar 2023, klokken 21:56
Jepp og der er vi ned 10% i dag, temmelig sikker på at det er nyheten om at NTSA i USA krever tilbakekalling av alle FSD beta biler da de anser dem som trafikkfarlige.
Det går nok fort over, denne "tilbakekallingen" løses med en programvareopptatering i nær fremtid.
Tesla Model 3 Long Range

Klykken

Sitat fra: HKS på fredag 17. februar 2023, klokken 00:25
Det går nok fort over, denne "tilbakekallingen" løses med en programvareopptatering i nær fremtid.
Det var allerede løst OTA før "tilbakekallingen", sies det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på fredag 17. februar 2023, klokken 09:04
Sitat fra: HKS på fredag 17. februar 2023, klokken 00:25
Det var allerede løst OTA før "tilbakekallingen", sies det.

Ser ut til at "før åpningstiden"-kursen har gått opp litt de siste minuttene...var jo nede på 198, og er nå 200....mot 202 som avslutning i går. Vet ikke hvor mye en skal legge i "før åpningstid"?
Ser at Musk ville ha frabedt at Reuters kalte det "tilbakekalling".

Counterpointer

Det blir veldig interresant å se hvordan saken utspiller seg videre.
Jeg tror ikke problemet med FSD beta kan løses via OTA. Dette har jo Tesla indirekte innrømmet ved at de kommer med HW 4 !

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. februar 2023, klokken 10:20
Vet ikke hvor mye en skal legge i "før åpningstid"?
Premarket er i beste fall en indikasjon. Det er så lavt volum at det sjeldent er utslagsgivende.
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. februar 2023, klokken 12:57
Det blir veldig interresant å se hvordan saken utspiller seg videre.
Jeg tror ikke problemet med FSD beta kan løses via OTA. Dette har jo Tesla indirekte innrømmet ved at de kommer med HW 4 !
Det er vel å dra det litt langt kanskje. De har sagt at (parafraserer) HW3 er opp mot 300% sikrere enn et menneske, mens HW4 er opp mot 600%. Noe i den gata. HW3 er godt nok, mens HW4 er bedre - Maskinvaren kan imidlertid ikke oppgraderes fra HW3 til HW4, slik man kunne tidligere. Det er en annen formfaktor og har fler utganger til bl.a. kamera.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA