Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 01. februar 2023, klokken 11:24
Det var en luring i tråden her som nevnte Sissener som hadde tatt ut ny short på Tesla. Akkurat da gikk kursen (overhodet ikke uventet) ned. Vedkommende mente tydeligvis at Sissener var så lur. Lite info om hvor stor og hvor lang shorten var, men kusen er nå over 170 og var på det laveste rett over 100. Potensielt et stort tap der altså som må trekkes fra en eventuell gevinst.
Sissener er fremme og blir intervjuet hver gang det er fall i TSLA, men ellers er det stille......

Som hovedaksjonær i Flyr har ikke akkurat Sissener markedet på sin side om dagen!

Ja, ville ikke latt Sissenener passet på skoene mine engang.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. februar 2023, klokken 12:04
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 01. februar 2023, klokken 11:24
Det var en luring i tråden her som nevnte Sissener som hadde tatt ut ny short på Tesla. Akkurat da gikk kursen (overhodet ikke uventet) ned. Vedkommende mente tydeligvis at Sissener var så lur. Lite info om hvor stor og hvor lang shorten var, men kusen er nå over 170 og var på det laveste rett over 100. Potensielt et stort tap der altså som må trekkes fra en eventuell gevinst.
Sissener er fremme og blir intervjuet hver gang det er fall i TSLA, men ellers er det stille......

Som hovedaksjonær i Flyr har ikke akkurat Sissener markedet på sin side om dagen!

Ja, ville ikke latt Sissenener passet på skoene mine engang.
Det hadde egentlig vært passende jobb.

Nå må det sies at fondet/ene hans ser ut til å gå helt greit.....

RuneW

Sitat fra: SurSnasen på fredag 27. januar 2023, klokken 13:26
Hot topic fordi:
- Det er likevel mer innsats i det å finne dugandes ladesteder underveis (ikke som bensinstasjoner hvor du har store skilt som forteller deg at her finner du Esso, Shell etc)
- Betalingsløsninger er ennå knotete for mange.
- Tesla har åpnet store deler av ladenettverket sitt. Glimrende! Men atter en app. Og du kan BARE bruke den appen for å sette i gang en ladesesjon om du har en non-Tesla
- Plug'n Charge kommer på flere nå, takk og pris! Men ennå gjenstår litt arbeid
- Vinterlading er så som så, hvor ikke alle har forstått at forvarming av batteriet er viktig
- Påliteligheten til ladestolpene har vært litt så som så, med mye nedetid mange steder
- Underveis-lading har blitt dyrt

Takk for at du bekrefter at jeg har gjort et godt valg av bil. Hadde ikke trodd det skulle komme fra deg.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Counterpointer

Ser ut som toppen denne uka var 199, men slett ikke værst[emoji1360]

Electric cars in Norway

Humor😅 kan jo ikke gjøre annet enn å le med Elon. Han twitret dette for en time siden.

Counterpointer

200 grense slått med god margin i dag.

Morsom effekt Tesla har fått til med kursøkning med kraftig prisreduksjon og så ytterligere kursøkning med å sette opp prisene igjen [emoji57]

Electric cars in Norway

Ja, det er herlig utvikling og den effekten var det ikke mange som spådde... noen hintet jo om nok en kurs halvering i juleperioden da det var årets laveste....

Tror både cybertruck buzz og Katie Woods analyser hjalp til også...med kursoppgangen. Katie kjøpte myyye til fondet sitt  :+1:

Electric cars in Norway

214 i dag - nå snakker vi....

MaxQ

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. februar 2023, klokken 23:02
noen hintet jo om nok en kurs halvering i juleperioden da det var årets laveste....

Alle analyser tar utgangspunkt i tilgjengelig informasjon på tidspunktet analysen blir fremstilt. Det fører naturlig med seg at når fasit kommer, så kan de alltids kritiseres. Helt ok det.

Det skal godt gjøres å forsvare at bakteppet frem mot årsskiftet skulle tilsi så mye annet, men hver må få gjøre seg opp sine meninger og analyser.

Likevel, jeg vil påpeke noen punkter:

Jeg er litt overrasket over motstanden det var på å bryte under $100. På samme måte som jeg er overrasket over den doblingen som har vært siste drøye måneden. Jeg ser ikke noe som skulle tilsi en nulling av utviklingen fra 2022 på så kort tid.

Et historisk tilbakeblikk på 2022 har noen faktorer ved seg som tilsvarer fallende marked og TSLA falt ekstra mye. Så er det noen forhold som fortsatt er sannheter, noen har endret seg. De fleste var skjønt enige om at en kraftigere resesjon var på vei (Elon Musk selv også) og de fleste pekte på 2023 som året hvor dette ville utspille seg (Elon Musk også). Forskjellen i dag fra da er at det er et inntrykk av at resesjonen kommer, men at den trolig vil bli mer dempet enn fryktet. Det skal vi tross alt være glade for. I den sammenheng så vil jeg minne om at vi er tidlig i februar enda og at året er langt, mangt og mye kan skje og hvem vet hvor hardt resesjonen egentlig treffer økonomiene rundt om? Det er fortsatt rom for en betydelig nedgang i kursen altså.

Bortsett fra at det var nytt år og dermed automatisk en ny-optimisme, så skal det godt gjøres å forsvare (i mine øyne) oppgangen i kursen som startet da og frem til 25. januar (Q4 earnings date). Minner om prisreduksjonen (her til lands) som kom rundt 13. janaur også. Svært mange (globalt) vurderte dette som svikt i etterspørsel. Svaret på det var nok et "både og", jeg heller mot et "ja". Men som med alle produkter, rett pris fører til økt etterspørsel, ikke noe unikt for Tesla det. Tesla har en fordel her, de kan skape økt etterspørel ved behov nettopp ved å regulere pris på en slik måte. Og er villig til å gjøre det i større grad enn sine konkurrenter (med unntak av BYD muligens).  Men var det noen som forutsåg det? Nei.

Minner om at noen på ATH mente at kursen på det tidspunktet skulle videre opp. Salg da var tullete i noens øyne. Fasit er at den har havarert siden da og tross oppgang siden nyttår er det svært langt igjen til ATH. Påstanden den gang var også rimelig grunnløs for "hold". Ser vi på påstanden om fortsatt nedgang før nyttår, så var den i det minste begrunnet og konsensus i et helt verdensmarked samt Elon selv yttret samme prognosene for 2023. Det er likevel en forskjell på å mene at å selge ved ATH er sprøyt og å mene at det fortsatt var rom for nedgang i desember 2022. Men hver får gjøre seg opp en mening her.

Ser vi fremover:

Trekk som taler positivt er at Tesla har etter eget utsagn nok celler til planlagt (faktisk litt over) og guidet produksjon i 2023. Jeg minner igjen om at dette er relativt kortsiktig og at farene her ligger i tiden fremover (mer om det lenger ned). Kan være greit å ta med at dette også hjelpes av kombinasjonen utsettelse og lavere prodkusjonskapasitet av noen produkter (Semi, Cyber og Roadster).

Videre er et positivt trekk at Tesla klarer å skape etterspørsel (ved prisreduksjon) som trolig bidrar til å vedlikeholde guidet årlig vekst. Nøkkelen her ligger i hva noen vil kalle subsidier. Mer om det også lenger nede.

Så er det en del ting som taler både i nøytral og negativ retning.

Fortsatt fare for resesjon (hard eller myk?). Økt konkurranse i Kina som fører til prispress for å skape etterspørsel. Økte driftskostnader til ladestasjoner (innføring av kortterminaler er svært negativt i mine øyne).

De kommer relativt sakte i gang med Semi og Cyber (når kommer Roadster?) og det går mye saktere med 4860 enn Battery Day skulle tilsi. De har ikke engang kommet over til "dry-coat electrode".

Jeg har fortsattt ikke endret mening om lithium:

Ny vurdering på dette vil jeg ta når Elon legger frem master plan part 3. Før den tid er det lite som tyder på at det vil finnes nok lithium til å dekke planlagt vekst frem til 2030.

Den største faren slik jeg ser det er uansett fortsatt relatert til lithium og det ligger ingen løsning på bordet som beroliger. Tesla må i såfall skape en revolusjon. Legg merke til hvor stor andel av klodens batterikapasitet Tesla vil beslaglegge. Dette fremstår som urealistisk, altså noe som vil hemme vekst og/eller kreve en revolusjon.
Se fra her,
https://youtu.be/AUfep_yV5T4?t=334 og frem til 6:46.
Bull case for lithium supply på verdensmarkedet i 2030 er 2,8 millioner tonn, tilsvarende 4TWh battericeller. Tesla sine planer er et forbruk på 3TWh battericeller i 2030, altså bruke 75% av verdens lithium produksjon alene. Så ja, master plan part 3, altså en revolusjon, må til for å endre på dette problemet.

Deretter, sjekk plansjen for mangelen på lithium som det på ingen måte foreligger planer om hvordan håndtere.
Se fra her,
https://www.youtube.com/watch?v=AUfep_yV5T4&t=1008s og frem til 17:10.
Legg merke til yield rate på GF1 til Panasonic og hvor lang tid det tar å komme dit, vist i første plansje. Og at det trolig vil ta lenger tid for ny teknologi i 4680 cellene. Men legg særlig merke til plansjen til høyre deretter, på timestamp 17:00, som viser etterspørsel etter lithium i rød kurve og hvor stort "unplanned new supply" er. Dette er det som er kritisk og hvorfor 2030 er så kritisk.

En annen (positiv) viktig faktor her, CATL, se plansje og lytt til analysen her:
https://youtu.be/AUfep_yV5T4?t=1076 og frem til 18:13.

Så kjører Tesla et tøft løp på pris for å drive etterspørsel. Se grafen her som viser hvordan pris driver etterspørsel:
https://youtu.be/AUfep_yV5T4?t=150

Dette er delvis drevet av det jeg lenger opp nevnte som subsidier. Jeg ønsker i den sammeheng å vise til Biden sin "The Inflation Reduction Act". Her er det bare å sette seg til å se/lytte på hva som blir sagt:

https://www.youtube.com/watch?v=AUfep_yV5T4&t=1092s og frem til 23:42.

IRA virker litt for god til å være sann, så spørsmålet her er hvor lenge Tesla kan melke denne kua. Tesla kan bruke pengene til å drive prisene ned (altså øke etterspørelen) og/eller putte penger i master plan part 3 for å løse lithium krisen.

Som vanlig vil jeg anbefale å se hele og alle videoene fra The Limiting Factor.

Alt i alt, jeg har fortsatt en stor posisjon i TSLA. Jeg er absolutt "long" og regner selvfølgelig med en oppside. Men det fjerner ikke behovet for å være realist på kort og mellomlang sikt. Blind optimisme hører ikke hjemme i investeringer.

Største farene er fortsatt usikkerheten rundt resesjon i 2023, krig, forsyningslinjer, IRA, Elon og altså litihum problemet.

Counterpointer

Alltid interessant og lærerikt å lese dine postinger MaxQ [emoji2][emoji1360]

Jeg hadde heller ikke forutsett stigning til over 200 på kort sikt når jeg kjøpte meg inn igjen på 150 (hvor jeg jo bommet kraftig på bunnen som var nær 100).
Vurderer nytt salg da jeg tror vi er på, eller nærmer oss en ny topp. Mange av faktorene du nevner kan bidra til nytt fall når Q1 eller Q2 tallene kommer?

De korte frekvensene på TSLA er vanskelig å forutse, men nå er de så store st det er godt mulig å gå ut og inn med gevinst, for oss som ikke sitter long med en lav inngang.

MaxQ

Jeg ønsker ikke å gå inn på en debatt om aktiv trading da det ikke er en anvendt strategi for mine investeringer. Andre har bedre peiling på det området, jeg forholder meg til mer langsiktig posisjonering.

Det sagt, om du gikk inn på kurs 150 og vuderer salg nå på kurs rundt 200, så antar jeg at du kjøpte noen tusen aksjer for at det skal ha noen økonomisk hensikt?

Du spekulerer i om dette er (nær) en ny topp og stiller spørsmål om påvirkning for Q1 og Q2. Jeg kan godt synse litt rundt det. Det er vel derfor vi er her.

Er dette en "topp"? Godt spørsmål. Avhenger så klart av definisjonen av en "topp". De 3 forrige (større) toppene var grovt sett rundt 1.nov 2021, 28.mars 2022 og 12. sept 2022. Minner om at alle disse toppene har vært topper i en fortsatt nedadgående kurve siden toppen 1. november 2021.

Skulle jeg gjettet, om jeg drev med aktiv trading, så ville jeg anta at dette er en slik topp og at trenden fortsatt ut 2023 vil være negativ. Men da er jeg konservativ og lite risikovillig. Det er absolutt ikke et investeringsråd! Trolig ville jeg tatt feil, som resten av posten her vil vise.

Ting som sterkt tyder på at denne trenden fortsetter nedover i 2023 er den usikre situasjonen rundt hard/myk resesjon (lithium påvirker ikke i 2023). I dette ligger det så klart forhold som krig, forsyningslinjer og ja alt det jeg nevnte om usikre forhold i min forrige post.

Men, så nevnte jeg også forhold som har endret seg. Og her er det verdt å nevne 2 ting. Tesla skaper økt etterspørsel basert på muligheten til å kraftig redusere pris. Dette ser ut til å ha blitt godtatt som positivt etter Q4 uttalelsene til Elon. Dette er så klart godt avhjulpet av nevnte IRA. Begge disse forholdene (prisreduksjon og IRA) vil bidra sterkt til å dempe en effekt fra en resesjon overfor Tesla slik jeg ser det. Resultatet er så klart at det blir vanskelig å spå om det vi nå ser da er en toppen "nå" eller om den fortsetter å stige videre før den når en topp senere.

Som du ser, godt mulig å argumentere for at dette både er en topp og at utviklingen kan gå videre opp først. Eller ned, en vet jo aldri. En grunn til at jeg ikke driver slik aktiv trading. Det vil egentlig ikke overraske meg om dette ikke er en topp enda. Hvem vet.

Så til spørsmålene rundt Q1 og Q2.

Noen, jeg vil kanskje ikke si mange, av faktorene kan bidra negativt ja. Men trolig ikke for Q1 og Q2 2023. Primært vil jeg si at resesjon er største faktoren for nedgang i hele 2023. Som du ser over, så dempes dette av prising og IRA. En kan vel kanskje si at IRA alene trolig vil bidra til at 2023 har muligheten til å gi en oppadgående kurve, tross resesjonsfaren. Igjen, sjekk tallene fra linken til youtube over.

Det er helt klart utfordringer i kø som kan skape nedgang i første halvår av 2023, om de går klar av de så er vel siste halvdel av 2023 litt tryggere. Mulig jeg tar feil, men mye av støyen rundt Elon ser ut til å ha lagt seg litt nå? Vi får håpe det fortsetter slik.

Sett i sammenheng om dette er en "topp", så kan en kanskje si at IRA alene vil kunne tilsi at den toppen ikke er nådd enda og har potensiale til å fortsette frem til neste større utfordring (lithium).

Q1 vil gi nye svar på mangt og mye rundt Berlin, Texas, 4680, "dry" teknologien, ja egentlig alle områder. Jeg er mest spent på hvor mye IRA påvirker innen den tid. For IRA demper mye av det som egentlig ikke går på skinner for tiden.

Q2 er litt for lenge til, alt for mye kan gå galt innen den tid. Men igjen demper IRA trolig det meste.

Jeg nevnte over at lithium ikke påvirker kursen i 2023. Grunnen mener jeg er investorers/analytikeres kortsiktige horisont. Det er innlysende at ikke bare Tesla men hele verden vil ha et lithium problem når vi nærmer oss 2030 (se link til timestamp i videoen fra forrige post og mine tidligere poster) og videre. Men kortsiktig, altså i 2023 (og til 2025 får vi anta) så har de valgt å ta på skyggelapper og si at alt er gull og grønne skoger. Igjen, IRA demper mye av det negative på kort sikt (2023).

Investor day, 1. mars blir første anledning til å få litt mer innsikt. "discuss long term expansion plans, generation 3 platform, capital allocation and other subjects".
Kilde: https://www.businesswire.com/news/home/20230102005084/en/Tesla-Announces-Date-for-2023-Investor-Day

Her vil også Master plan part 3 bli avslørt og den vil trolig være viktigere enn IRA. For her antar jeg at de vil presentere løsningen på lithium krisen og hvordan Tesla skal takle dette i årene 2025-2030 og videre. Om Tesla ikke snart kommer med en løsning på lithium krisen, så vil ikke planene etter 2025 ha særlig troverdighet. Så Master plan part 3 er svært viktig.

Oppsummert vil jeg si at spekulasjoner om hvorvidt kurs 200 er en "topp" blir vanskelig grunnet IRA. At det er rikelig med problemer i første halvår av 2023, men at desse dempes og overskygges av IRA. Resesjon i 2023 kan også dempes av IRA.

Uten IRA tror jeg vi ville sett en fortsatt negang inn i det nye året. Og IRA skal vare ut 2029 (med mindre politiske forhold endrer seg). Et punkt jeg ikke ser at IRA kan påvirke, er dersom Tesla i Master plan part 3 ikke kommer opp med en troverdig løsning på lithium krisen og tiden etter 2025.

Første knekk i kursen kan altså komme 1. mars og ikke Q1 eller Q2. Men det er også potensiale til å virkelig da skyte fart dersom alt klaffer. Og med det menes en plan for lithium i Master plan part 3, IRA fortsetter som antatt og problemene de har løses i andre halvår av 2023.

Counterpointer

Ser fint reservasjonen mot daytrading [emoji1360][emoji2]

Helt enig i at poenget med tråden er å utveksle synspunkter og tanker om aksjen.

Ser ikke helt hvorfor størrelsen på en post skulle ha noe å si når fortjenesten er 25 prosent. Det er jo langt over hva de fleste fond kaster av seg. Men ser jo at de som daytrader setter store summer inn. Der er vel noen tusen aksjer bare småplukk btw.

Men de store fiskene tipper jeg ikke leser denne tråden.

Både resesjon, lithiumspørsmålet og støtteordningen for BEV i USA er viktige for kursen. Lithium på lengre sikt.

Det er interessant at det er begynt å dukke opp solid state og hybrid solid state i biler som leveres nå eller i løpet av året. Forskningen på alternative batterikjemier er også intenst og noen nærmer seg, slik at 2030 fristen for Lithium kan bli mindre viktig. Dette vil påvirke Tesla, men de vil garantert posisjonere seg om det kommer alternativer de ikke bruker eller har planer om akkurat nå.

ToWalkOrDrive

Ja, ja....da har jeg og lirket storetåa ned i Tesla-aksjene....klar for å bli avbitt.... 194,2 dollars per støkke....bare på gøy.... 7 stk.... Ser at de neppe når 10-gangen neste år....
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Hva gjorde at du gikk inn akkurat nå?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA