Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

goggo

Er det fremdeles noen som mener at Elon ikke oppfyller kravene for å få sin egen episode i podcasten «Gal og Genial»?
https://radio.nrk.no/podkast/gal_og_genial

Eller kanskje «Idiot og Genial» hadde passet bedre i dette tilfellet?

Det er forresten ikke bare Tesla som lider under denne galskapen.
Også SpaceX lurer på hvor sjefen har blitt av siden de ikke har sett han på snart 3 måneder, og NASA begynner visstnok å bli bekymret for samarbeidet om månelandingen.
Kilde: Podcasten «Romkapsel» med Newth og Halvorsen.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

Interessant: https://finance.yahoo.com/news/tesla-used-car-price-bubble-110559465.html

Eller rundt 120 pre marked. Ikke verst. Bør kansje vurderes å plukkes på disse nivåer... min mening da...

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/

Klykken

Hvis man skal inn igjen kan det kanskje være lurt å vente til at trenden tydelig har snudd.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

serenejet

[attachment id=0 msg=1083255]

Solid ned i pretrade i dag også. Fem prosent as we speak.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Klykken på tirsdag 27. desember 2022, klokken 12:31
Hvis man skal inn igjen kan det kanskje være lurt å vente til at trenden tydelig har snudd.

Klykken   :+1: det har du rett i. Men jeg tror den vil gå opp igjen ganske så snart. Tenker 140 - 150...men det er bare inni mitt hode.... he he

Tenker dagens kurs er god inngang på lang sikt.

Men i det korte intradagsbildet så er det STAY AWAY  :-)

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på tirsdag 27. desember 2022, klokken 12:31
Det var et godt råd sist og er fremdeles det[emoji1360]

Electric cars in Norway

SitatDet var et godt råd sist og er fremdeles det

He he det er det alltid!

Lille Lance

Er det noen her som kjøpe Telsa aksjer i 2014 og fortsatt sitter på disse? Hvordan har utviklingen vært?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Magnus Hansen

Lille Lance

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. november 2018, klokken 23:57

pr. Nov 2018 og kursen er 347USD  men når jeg ser på kursen idag for perioden nov 2018, så er den  22 USD ... hva skjedde med kursen underveis?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Veggen

Aksjesplitter, først 5x, så 3x.

geear

Var som pokker at jeg ikke klarte la være å kjøpe inn igjen. Kunne knapt timet det verre. Trøsten er at noen gjorde faktisk det.  ;D Spørsmålet er om man skal ta sjansen på å hoppe av, har en stygg følelse av at det kan ta LANG tid å hente inn igjen dette. Om noen gang. Til nå har jeg bare forholdt meg helt rolig i båten, og tenkte å fortsette med det, men det røyner på.  :o

Men så kan fort Tesla være den som bråsnur raskest når det først snur. Sannsynligvis måneder og år til enda..

MaxQ

En må holde tunga bent i munnen når en skal se på historiske priser siden Tesla har hatt 2 aksjesplitter. Jeg glemmer det selv fra tid til annen, fort gjort. Og samtidig må en passe på når en skal sammenligne mot kursmål da de ofte er gitt før/mellom splittene.

USD 109.10 ved slutt i dag tilsvarer vel USD 1,636.50 pre-split (både 3:1 og 5:1) så aksjen er ikke akkurat billig selv om den har sunket godt.

Ta siste fra ARK invest (noen som tror på de tallene nå?).
https://ark-invest.com/articles/analyst-research/arks-tesla-model/

"ARK's updated open-source Tesla model yields an expected value per share of $4,600 in 2026." Dette var uttalt før 3:1 splitten, så korrigert blir det USD 1,533.33 nå, men dette tilsvarer USD 23,000 pre 5:1 splitten også vel?

Jeg føler at slike analyser alt for sjelden tar innover seg globale forhold, ytre påvirkninger generelt og har et for ensidig overoptimistisk fokus på interne forutsetninger.

Personlig så må gjerne aksjen stå i USD 1,533.33 i 2026 med forbehold om flere splitter som påvirker det tallet. Men noe særlig tro på det har jeg dessverre ikke selv om ARK Invest har fått rett tidligere.

Når jeg ser på globale forhold, ytre påvirkninger altså og mine egne vurderinger av de forhold som kommer frem om Tesla (og x-faktoren Elon), så mener jeg at Tesla har en lang vei ned fortsatt.
Ser vi USD 50? Muligens. Husk også Elons spådom om varigheten til resesjonen, inn i 2024. Hvordan den skal gå fra USD 109.10 til USD 1,533.33 på 3 år er vanskelig å se.

Tilbake til ARK Invest.
Tilbake i 2018 så spådde de jo USD 4000 innen 5 år og det nådde Tesla allerede i 2021 (justert for 5:1 splitten i 2020). Men jeg føler at markedet nå er helt annerledes enn forutsetningene den gang.
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/tesla-stock-analysis-cathie-wood-ark-prediction-just-came-true-2021-1-1029944356

Så til de som tror på ARK Invest, aksjen er grisebillig, løp og kjøp for alt dere kan skrape sammen.

Men husk da på at verdisettingen beror stort på dette som vel de fleste anser som utopisk. (sitat fra linken over)
"Tesla's prospective robotaxi business line is a key driver, contributing 60% of expected value and more than half of expected EBITDA in 2026."

Og denne er det vel også få som tror på? En gjenganger er jo stadig at Tesla må vurderes som både teknologiselskap og vekstselskap. (sitat fra linken over)
"we assume that Tesla's stock will trade like a mature company rather than a high-growth one in 2026."
Men ingenting hadde gledet meg mer enn om ARK Invest får rett i dette, for en slik stabilitet haddde vært godt for Tesla (aksjen).

De tror ikke helt på egne tall for 2030 (smart nok), men viser en graf som antyder USD 22,500 i 2030 (altså USD 7,500 justert for 3:1 splitten).

Selv tror jeg i det minste på mer rabatt, så jeg ville kanskje puttet en ny million i TSLA om de kryper ned til USD 50 om jeg på det tidspunktet tror på en så god oppside som ARK Invest forespeiler.

advale

Er det fortsatt noen som hører på ARK..? De får grisejuling etter grisejuling i lang tid nå. Så de har bare stort sett hatt flaks tidligere. Hippie snakk om at absolutt alt skal til himmels hos ARK. Hun gikk også ut med "dommedagsprofetier" men å koble 2+2 er visst vanskelig. (Hvis man forventer dommedag, så laster man ikke opp med høyrisiko aksjer etc). Men sist jeg fikk med meg er at det spyttes fortsatt inn penger i fondet hennes. Så hun har trofaste disipler.

Det er vel nå man kan angre på at man ikke gikk short

Electric cars in Norway

SitatEr det fortsatt noen som hører på ARK..?
Antar hun snart trapper ned og ansetter ny sjef..... det er dramatisk det som nå skjer der...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA