Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hemi på fredag 07. januar 2022, klokken 13:15
model x har jo mest meningsløse billayouten ever, med en esktremt dårlig gjennomføring.

at den solgte så bra som den har gjort er jo utrolig. håpløse dører, lite bagasjeplass, ikke takboks mulighet etc

100% uenig. Vår X er snart 5 år gammel og jeg har ennå ikke funnet noe annet jeg kan tenke meg å bytte den i. Ingen tilbyr samme kombinasjon av diger bagasjeplass, veldig god passasjerplass, store døråpninger og god hengerkapasitet. Samt lavt forbruk.

Takboks trenger vi ikke på X, hengerfestet tar en del og skal vi ha med ski kan de også ligge mellom setene (har 6-seteren). På den gamle Model S'en måtte vi ha takstativ men det var pga. mangel på hengerfeste. Å bruke takboks på en så høy bil er dessuten ikke optimalt, må nesten ha med gardintrapp også da ;)

Satser nok på å beholde den i 5 år til, om jeg ikke plutselig skulle bli rik. I så fall blir det ny X ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Bidda

X er en genial el-bil til midt bruk og som oftes så forstår den som eier en slik det raskt. Særlig barnefamilier med barnesetebehov ser ut til å elske den og jeg som drar rundt på mye "unødvendig": tilhenger med traktor/båt osv. har egentlig ikke noe valg ennå, hvis jeg skal kjøre el.
Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

THE

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. januar 2022, klokken 13:59
model x har jo mest meningsløse billayouten ever, med en esktremt dårlig gjennomføring.

at den solgte så bra som den har gjort er jo utrolig. håpløse dører, lite bagasjeplass, ikke takboks mulighet etc

100% uenig. Vår X er snart 5 år gammel og jeg har ennå ikke funnet noe annet jeg kan tenke meg å bytte den i. Ingen tilbyr samme kombinasjon av diger bagasjeplass, veldig god passasjerplass, store døråpninger og god hengerkapasitet. Samt lavt forbruk.

Takboks trenger vi ikke på X, hengerfestet tar en del og skal vi ha med ski kan de også ligge mellom setene (har 6-seteren). På den gamle Model S'en måtte vi ha takstativ men det var pga. mangel på hengerfeste. Å bruke takboks på en så høy bil er dessuten ikke optimalt, må nesten ha med gardintrapp også da ;)

Satser nok på å beholde den i 5 år til, om jeg ikke plutselig skulle bli rik. I så fall blir det ny X ;)
Akkurat som jeg skulle sagt det selv. Uansett så har vel salgsvolumet av TMS og TMX lite å si for aksjekursen på Tesla da disse modellene bare utgjør en bitte liten del av det totale salget, og det virker ikke som Tesla er ivrige etter å øke produksjon/salg av disse modellene heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 13:38
Sterk påstand? qashqai, Tiguan og Kuga er overhodet ikke i nærheten av MEB-bilene (Enyaq, Q4 og ID.4) slik jeg ser det. En klasse under på alt. MEB er både romsligere, vesentlig mer moderne og mer komfortable og luksuriøse.
Vel, Tiguan er like nærme X5 i plass og størrelse som MEB bilene er nærme X. Dvs de er en klasse under på alt. Og kan ikke si de oppleves luksuriøse på noe som helst vis. Q4 oppleves litt mere premium, men det er alt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. januar 2022, klokken 13:21
Synes ikke det er utrolig på noen som helst måte basert på eierskapet til bilen. Ingen elbiler kunne løst jobben for oss like bra så lenge vi eide den.
Må bare si meg 100% enig i det Øyvind.h skrev her. Så kjøper jo de fleste bil etter behov. Vi trenger ikke så stor bil lengre, så da blir bare TMX unødvendig dyr.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Takboks på SUV som X er helt idiotisk, man må ha gardintrapp med seg eller tråkke i setet.

Hadde takboks på en Mercedes M-klasse, og det var fælt, men fantes ingen alternativ med 6 seter i bruk. På X med 6 seter i bruk brukes hengerfeste som takboks/skistativ, slike løsninger var ikke tilgjengelig i Norge før X ble populær.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 13:38Men igjen så var poenget at Teslas tidligere største familiebil, selv da den var alene på markedet, raskt ble parkert salgsmessig når konkurrentene endelig kom på banen. Jeg var litt overrasket over det hvertall.
Hvordan konkluderer du det? Model X solgte bra helt til 75D ble faset ut. Og så ble salget utradert når de sluttet å produsere den.

Jeg vil si at det er kun Tesla som har skylden for salgsnedgangen. Konkurrentene var helt irrelevante.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Både S og X hadde solgt bra enda om det ikke var for utfasing av 75-pakkene og null muligheter til å velge utstyr selv.

Det er jo Tesla selv som ønsket å få ned salget.

sjokomelk

Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 13:28
Sitat fra: sjokomelk på fredag 07. januar 2022, klokken 11:27
Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 10:57
Noen vil si "ikke sammenligne med X, men med Y" og der selger også MEB meget sterkt selv om de også er produksjonsbegrenset.
Den vil jeg ta deg på. For du må sammenligne i de riktige segmentene. Model X er i samme marked som BMW X5M/X6M og Audi SQ7. Det er avgiftssystemet i Norge som gjorde det mulig for "hvermansen" å kjøpe seg SUV i 2-millionersklassen for under en million.
Model Y er i samme segment som BMW X3M og Audi SQ5.
VAG MEB er vel i segmentet rett under Model 3/Y mtp. direkte konkurrenter.
Helt uenig. Jeg ser en stor techy familievan. Overhodet ikke noe SQ7 over den utover 0-100.
Model X må sammenlignes med andre 7 seters SUVer som er 5 meter eller mer, og har over 500hk. Markedet for dette er marginalt på verdensbasis i forhold til VW id.4 som deler segment med f.eks. Toyota Rav4. 150-200hk og bygd på en bil i mellomklassen (hhv. Golf og Corolla).
Hadde vi fulgt metodikken din skulle BMW gått nedenom og hjem for lenge siden, siden de ikke selger like mange X8 i året som Toyota selger Rav4. Du mener jo at disse er sidestilt siden de begge to er en SUV/MPV, selv om den første koster 4 ganger så mye som den andre...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hemi

jeg har en cayenne nå som "familiebil", model X er ikke en utfordrer eller noe som er vurdert. X5 var vurdert ved handel, SQ7 og.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hemi på fredag 07. januar 2022, klokken 17:16jeg har en cayenne nå som "familiebil", model X er ikke en utfordrer eller noe som er vurdert. X5 var vurdert ved handel, SQ7 og.
Folk er forskjellig. Jeg har Model X som familiebil og Cayenne er ikke en utfordrer eller noe som var vurdert.

Men selv om vi er tiltrukket av den ene eller andre bilen betyr så klart ikke at ikke andre ville vurdere disse to bilene opp mot hverandre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sjokomelk

Men vi kan vel være enige om at Cayenne, Q7, X5 og Model X alle er i samme segment og prisklasse? Biler som er rett i overkant av 5 meter lange, finnes i versjoner med 500+ hestekrefter og pris med 7 siffer.
Tiguan (id.4) og Cayenne slåss ikke om de samme kjøperne.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hemi

salg på aksjer i dag btw.

ref bil var jeg ute etter en SUV, skal ha ting på taket, skal trekke ting bak den, og skal kjøre på litt ymse hyttevei (og utenfor)

daktari

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 07. januar 2022, klokken 15:47
Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 13:38Men igjen så var poenget at Teslas tidligere største familiebil, selv da den var alene på markedet, raskt ble parkert salgsmessig når konkurrentene endelig kom på banen. Jeg var litt overrasket over det hvertall.
Hvordan konkluderer du det? Model X solgte bra helt til 75D ble faset ut. Og så ble salget utradert når de sluttet å produsere den.

Jeg vil si at det er kun Tesla som har skylden for salgsnedgangen. Konkurrentene var helt irrelevante.
Hvorfor solgte ikke Tesla 17000 X pr år 5 år på rad?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 19:21Hvorfor solgte ikke Tesla 17000 X pr år 5 år på rad?
De solgte alle bilene de produserte. Hvorfor skulle Tesla selge biler til lavere pris i Norge i stedet for å selge de til høyere pris andre steder?

Tesla valgte rett og slett å prioritere marginer over volum på Model S/X, samtidig som fokuset har i all hovedsak vært på Model 3/Y. Plass og ressurser ved Fremont har f.eks vært prioritert til Model 3/Y.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA