Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. oktober 2024, klokken 22:10Om det har effekt på globale salgstall - tja og ha.
I USA finnes det mange Trump-supportere, så det kan helt klart utløse nye salg i kjøpegrupper som tidligere ikke ville ha Tesla. Som politisk signal for dem er det perfekt, så kanskje salgstallene sågar går opp i USA nå?
Ja det gir mening  :+1:

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 26. oktober 2024, klokken 23:54Men hva mega-konsernet velger å tilby av pris for en ladestasjon in en konkurranse er ikke nødvendigvis lik den reelle kostnaden. De kan godt underbygge, og ta kostnadene et annet sted.
Det er vel ikke mye tvil om at Tesla har lavere pris pr ladestolpe enn konkurrentene. Både måten de er konstruert på og antallet de produserer gjør at de vil være soleklart billigere.

Sentraliserte skap med lastbalansering mellom stolpene, og gjenbruk av likerettere på tvers av produkter senker kostnadene. Kempower har vel ett lignende oppsett, men de fleste andre har likeretterne i ladestolpene, og leverer ikke i nærheten av samme volum.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. oktober 2024, klokken 19:13Så lenge Tesla er så bra på lading som de har vært er det helt greit for meg. Men jeg noterer meg at det i år har vært mange ganger jeg har måttet bytte ladestolpe flere ganger på samme stasjon på grunn av feil. Det har ikke skjedd i det hele tatt de foregående seks årene jeg har frekventert SuC. Så det er en fallende trend.
Nå er vel ikke personlige opplevelser bevis for noe som helst. Har ladet på SuC siden 2013, og 2014 var vel første året jeg støtte på en ladestolpe med feil, uten at det sier at de har blitt dårligere eller bedre.

Fordelen med Tesla har vært at alltid har vært lett å bytte til en annen som virket. Nå som det er åpent for alle er det oftere kø og ikke like greit.

Men i kontrast til hvor jeg f.eks ladet på en Eviny stasjon i fjor sommer hvor tre av punktene ikke ville gi strøm i det hele tatt, og den tredje ga 30kW så er de fremdeles godt foran.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 26. oktober 2024, klokken 18:18Da de åpnet supercharger nettverket var det gratis å lade, og da også for hele bilens levetid. Hvorvidt det lå i planene å ta betalt etterhvert vites ikke, men det var utvilsomt et godt salgsargument som medførte økt salg og derav fortjeneste på bilsalget.
Tesla (mener det var Straubel) uttalte tidlig at modellen med gratis lading kom til å gå bort ca ved en million produserte biler.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. oktober 2024, klokken 08:16
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 26. oktober 2024, klokken 18:18Da de åpnet supercharger nettv.,
Tesla (mener det var Straubel) uttalte tidlig at modellen med gratis lading kom til å gå bort ca ved en million produserte biler.
Lyder kjent......men lenge siden det...husker ikke

What-a-watt

Opplevelsen med gratis har foregått i flere steg. Først gratis lading i hele bilens levetid, etterfulgt av gratis lading så lenge som opprinnelig eier eide bilen. Da den forsvant kunne man få gratis lading for eieren i forbindelse med diverse salgskampanjer. Enten tidsavhengig eller forbruksavhengig.

Forøvrig har flere undersøkelser bevist at langtidsbruk av Superlading ikke skader batteriet.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. oktober 2024, klokken 08:13
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. oktober 2024, klokken 19:13Så lenge Tesla er så bra på lading som de har vært er det helt greit for meg. Men jeg noterer meg at det i år har vært mange ganger jeg har måttet bytte ladestolpe flere ganger på samme stasjon på grunn av feil. Det har ikke skjedd i det hele tatt de foregående seks årene jeg har frekventert SuC. Så det er en fallende trend.
Nå er vel ikke personlige opplevelser bevis for noe som helst. Har ladet på SuC siden 2013, og 2014 var vel første året jeg støtte på en ladestolpe med feil, uten at det sier at de har blitt dårligere eller bedre.

Fordelen med Tesla har vært at alltid har vært lett å bytte til en annen som virket. Nå som det er åpent for alle er det oftere kø og ikke like greit.

Men i kontrast til hvor jeg f.eks ladet på en Eviny stasjon i fjor sommer hvor tre av punktene ikke ville gi strøm i det hele tatt, og den tredje ga 30kW så er de fremdeles godt foran.
Personlige opplevelser er vel bevis for en selv. Nå sa ikke jeg at det var noe annet enn min opplevelse. Litt morsomt at du da bruker samme «argumentasjon» selv 😏

Jeg tror åpningen av SuC har ført til hardere behandling av kabler og at volumet av ladere gir større sannsynlighet for feil. Dette er ikke dokumentert, men høres sannsynlig ut.

Jeg sier rett ut at Tesla for meg oppleves som best frem til nå med klar margin. Jeg husker med gru hvordan det var å kjøre både Chademo bil og også CCS bil før jeg fikk Tesla, og ønsker meg ikke tilbake dit!

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. oktober 2024, klokken 09:18
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. oktober 2024, klokken 08:13

Personlige opplevelser er vel bevis for en selv. Nå sa ikke jeg at det var noe annet enn min opplevelse. Litt morsomt at du da bruker samme «argumentasjon» selv [emoji57]

Jeg tror åpningen av SuC har ført til hardere behandling av kabler og at volumet av ladere gir større sannsynlighet for feil. Dette er ikke dokumentert, men høres sannsynlig ut.

Nå skriver jeg rett ut at mine opplevelser ikke beviser noe som helst, og det med Eviny er ett eks.

Men ellers er jeg helt enig i det du skriver, utstyret blir brukt hardere og mere og vil dermed sannsynligvis ha mere feil.

Rollep

Som forventet stilte Elon opp på Trumps rasist rally i Madison Square Garden. Selvsagt iført sin Dark Gothic MAGA cap.

Kjenner jeg blir mer og mer kvalm av hele mannen.

https://www.youtube.com/watch?v=zWSXmMiWTJ0

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rollep på mandag 28. oktober 2024, klokken 11:43Kjenner jeg Blir mer og mer kvalm av hele mannen.

He he ser den. Men er du verdens rikeste så kan du vel oppføre seg slik da? 

Jeg vet ikke.... Har ikke den erfaringen :D

What-a-watt

Rikdom bør ikke gi noen ekstra rettigheter. Mulighetene til å betale seg ut av rettighetsbrudd kan kanskje være enklere....

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:14Rikdom bør ikke gi noen ekstra rettigheter. Mulighetene til å betale seg ut av rettighetsbrudd kan kanskje være enklere....
Ja tror det. Ser bare hvor mye advokatmat Tesla lager i Norge :o . Tenk da hvor mye Elon bruker privat på advokater.

Men det jo mange som liker han Elon  og sist ut var vel han Nikolai tangen som smiska og smiska i e-posten sin men Elon gadd ikke leke med Nikolai. Slik har det blitt

Ellemelle

Sitat fra: Rollep på mandag 28. oktober 2024, klokken 11:43Som forventet stilte Elon opp på Trumps rasist rally i Madison Square Garden. Selvsagt iført sin Dark Gothic MAGA cap.

Kjenner jeg Blir mer og mer kvalm av hele mannen.
For din skyld lyttet jeg gjennom hele denne videoen (anbefaler 2x speed for å spare tid).

Det Musk snakket om var ønsket om å redusere "government spending" og viktigheten av at folk husket å stemme, gjerne allerede nå.

Ikke så veldig mye å bli kvalm av der.

Men siden du har hørt gjennom alt som ble sagt denne dagen av alle deltakere, så er det fint om du peker på hvem som har sagt noe rasistisk i dette rasistrallyet? Jeg melder meg frivillig til å lytte gjennom andre klipp hvis du har det.

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:08
Sitat fra: Rollep på mandag 28. oktober 2024, klokken 11:43Kjenner jeg Blir mer og mer kvalm av hele mannen.

He he ser den. Men er du verdens rikeste så kan du vel oppføre seg slik da?

Jeg vet ikke.... Har ikke den erfaringen :D
Nei.

Vil du tilbake til middelalderen eller Henrik VIII? Eller Idi Amin? Se filmen "The last king of Scotland". Mye å lære av historien her.

Disse narsisisstene er så grådige at de vil ha ALT. Kombiner det med en uempatisk Asberger.

Deregulering vil bare gavne de rike, ikke vanlige folk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:41
Sitat fra: Rollep på mandag 28. oktober 2024, klokken 11:43Som forventet stilte Elon opp på Trumps rasist rally i Madison Square Garden. Selvsagt iført sin Dark Gothic MAGA cap.

Kjenner jeg Blir mer og mer kvalm av hele mannen.
For din skyld lyttet jeg gjennom hele denne videoen (anbefaler 2x speed for å spare tid).

Det Musk snakket om var ønsket om å redusere "government spending" og viktigheten av at folk husket å stemme, gjerne allerede nå.

Ikke så veldig mye å bli kvalm av der.

Men siden du har hørt gjennom alt som ble sagt denne dagen av alle deltakere, så er det fint om du peker på hvem som har sagt noe rasistisk i dette rasistrallyet? Jeg melder meg frivillig til å lytte gjennom andre klipp hvis du har det.

Hvor DUM kan man være - har ikke du og ALLE ANDRE skjønt hva Musk vil?

Han vil til Mars - og selger hele familien og bistår til en verdenskrig om så er for hans eneste mål : MARS.

Han har en langsiktig strategi som inkluderer både Russland og Kina - han driter en lang mars i hvem som styrer bare han får viljen sin.

https://www.nrk.no/urix/musk-satser-pa-trump-for-a-komme-til-mars-1.17100913

Det er viden kjent at han har jevnlig samtaler med Putin.

https://www.youtube.com/watch?v=AX2fFMySIxc

Nei - mannen er gal og ofrer gjerne alle demokratier i verden for sin plan. Han fremstår nesten mer eller mindre som frankenstein.

https://en.wikipedia.org/wiki/Frankenstein

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA