Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på fredag 02. august 2024, klokken 14:22
SitatJeg synes derfor det er viktigere enn noen gang at Norge har en stor aksjepost i Tesla, sånn at de i det minste kan uttale seg på generalforsamlingene, selv om eierandelen er ganske lav i prosent.

Ap-leder Jonas Gahr Støre og statsminister Erna Solberg er rykende uenig om oljefondet skal være et politisk verktøy eller ikke. Støre sier ja. Solberg advarer på det sterkeste.

Personlig håper jeg de holder seg langt unna....
Hva er det du og Erna mener? Og ikke minst hvorfor?

What-a-watt

Amerikansk politikk, og ikke minst polemikken som utfolder seg i hvert valgår, virker fremmed og uanstendig i Norge. Løgner er akseptert, og personlige angrep nærmest forventet. Og det er fullt akseptert og tillatt i USA.

At Oljefondet skal blande seg inn for å fortelle et amerikansk selskap hvordan vi mener ledelsen skal oppføre seg under politiske valg hører selvsagt ikke til under fondets mandat.

Her er Etikkrådets retningslinjer:

Contango

Disse diskusjonene om oljefondet kommer bare til å øke. Dagens formål ("for fremtidige generasjoner", "pensjonsfond") betyr i praksis bare økte bevilgninger over statsbudsjettet. Disse midlene representerer ikke rikdom, for bruken av de generer enten inflasjon eller økt offentlig sektor. Nesten alle tenker fondet som en felles formue, men  et lands rikdom og velferd er dets produktivitet og ikke hva som er på bankkontoen. Fondet er helt uten mål og mening i dag, og avkastningen brukes egentlig ganske kynisk. Jeg er helt sikker på at det blir mye større kreativitet fremover i forslagene over hva 19000 mrd skal brukes til, og akkurat nå tror jeg de som mener det bla. skal være et politisk verktøy leder. Så jeg blir ikke overrasket om disse midlene blir brukt enda mer aktivt utenrikspolitisk og mot politikk, selskaper og personer Norge ikke liker.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Counterpointer

Oljefondet stemte mot kompensasjonspakken fordi den utvannet aksjene og var altfor generøs. Det er det som er deres mandat. Musk sine personlige meninger ol har de ikke noe med, men styringen av ett av verdens store selskaper trenger «governance». Styret har gjort en dårlig jobb og trenger aktive aksjonærer, som Oljefondet.

Musk har jo i det siste begynt å omlokalisere resurser fra Tesla til X, og da er det samrøre på høyt nivå som burde oversees. Dessverre er styret for svakt og fullt av venner og familie, da trengs det proffe og uredde aksjonærer.

Så vi er tydeligvis delvis enige, da det er ikke politiske meninger som skal styres. Problemet er at det er vanskelig å skille personen Musk og selskapet Tesla fra hverandre til tider

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 03. august 2024, klokken 10:06.
. Problemet er at det er vanskelig å skille personen Musk og selskapet Tesla fra hverandre til tider
Ja det skal være sikkert. Det blir bare verre og verre synes jeg. Elon må roe ned meningene sine. Trolig har han for mange ja-mennesker rundt seg som ikke tør si han imot😜

Syklist

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Counterpointer

Sitat fra: Syklist på lørdag 10. august 2024, klokken 08:29Nok en artikkel om Musk oppførsel og negative konsekvenser for Tesla:

https://www.theguardian.com/business/article/2024/aug/10/his-rhetoric-has-made-tesla-toxic-is-elon-musk-driving-away-his-target-market
Tror dette er en langsom prosess som er vanskelig å feste på enkelte fenomener. Men at det skal være positivt er vanskelig å se.

Musk har vel postet ca ti ganger (antagelig fler) at det blir borgerkrig i Europa! Hvordan skal en tolke noe slikt? Og hvordan skal en se det opp mot salgstall når det samtidig kommer prisnedganger og rentekampanjer.

Og ikke minst. Hva er alternativene til Tesla, biler fra VAG som har dieselgate, eller Kina som har menneskerettighetsproblemer ? Vi kan vel ikke alle kjøre Koreanske biler ?

For meg er det ikke noen enkle svar.

daktari

Enkel svar: Rivian og Lucid
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

SitatVi kan vel ikke alle kjøre Koreanske biler ?

South Korea indicts the chairman of one of its biggest companies, Hyundai Motor group. He is charged with setting up a $100 million fund to bribe politicians. The scandal has already claimed one life, a government official who committed suicide. It also threatens a pillar of the Korean economy.

Alle har sine svin....

Syklist

Lucid støttes av Saudi Arabia, som ikke akkurat er i forkant når det gjelder menneskerettigheter. Og Stellantis sjefen har jo drevet lobbyvirksomhet i Brussel for fossilbiler, akkurat som tyskerne.

Ingen enkle svar, men at Musk ødelegger for Tesla er det vel neppe tvil om.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

daktari

Bare Rivian igjen da.

(Saudi sitt oljefond eier 59% av Lucid).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 10. august 2024, klokken 15:46Enkel svar: Rivian og Lucid
Skulle gjerne hatt en Lucid om jeg hadde råd og en Rivian om de ble solgt i Norge.

En kan sikkert finne noe som er mer fritt for snusk, men alle kan ikke handle samme bil.

Nå viser jo What a watt at Korea har sine problemer. Graver en vil de fleste store industriselskaper ha noen mørke hemligheter.

Tesla var en litt gyllen stjerne, men intern rasisme, fagforeningsmotstand, vilkårlige oppsigelser og en stadig mer ekstrem Musk har gjort at stjernen falmer!

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 10. august 2024, klokken 20:41Bare Rivian igjen da.

(Saudi sitt oljefond eier 59% av Lucid).
Rivian har en veldig sympatisk CEO. Håper litt på de. Ellers er aptera-e en ønskedrøm.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

SitatEllers er aptera-e en ønskedrøm.

Proposjoner kan lett bli litt feil  :D :

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. august 2024, klokken 21:07
Sitat fra: daktari på lørdag 10. august 2024, klokken 15:46Enkel svar: Rivian og Lucid
Skulle gjerne hatt en Lucid om jeg hadde råd og en Rivian om de ble solgt i Norge.

En kan sikkert finne noe som er mer fritt for snusk, men alle kan ikke handle samme bil.

Nå viser jo What a watt at Korea har sine problemer. Graver en vil de fleste store industriselskaper ha noen mørke hemligheter.

Tesla var en litt gyllen stjerne, men intern rasisme, fagforeningsmotstand, vilkårlige oppsigelser og en stadig mer ekstrem Musk har gjort at stjernen falmer!

Ja, Musk har blitt en balle.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA