Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 26. desember 2022, klokken 23:19
Sitat fra: Motorwatt på mandag 26. desember 2022, klokken 21:30Det overlater jeg til deg.

Jeg kan sikkert hjelpe:
Du påpeker at Tesla har hatt sterkt ønske om å vise enormt salg i Q4 2022, så de har produsert som bare pokker, og også gitt "forskudd" på skatteincentiver fra staten (som de ikke får igjen) sånn at salget skal lyse opp positivt i kvartalsrapporten.

Ok?

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. desember 2022, klokken 23:25

Er det ikke Warren Buffett som mener man bør kjøpe når alle andre selger? Det er når det er som blodigst og alle har mest panikk at man har store muligheter for å kjøpe billige aksjer.

SurSnasen

Det er som alltid i aksjemarkedet; utfordrende å spå. Og når jeg sier at jeg er i ferd med å legge inn lodd, så tror jeg Tesla vil følge lasset nedover. Så jeg putter heller inn litt nå og litt da, så får regnskap gjøres opp for et snitt når trenden peker oppover igjen.

Synes mer synd på de som har lyttet til aksjepusherne, slik som for eksempel TSLA-evangelisten "Solving the money problem":
https://www.youtube.com/watch?v=W0OKbs_N51A

For 9 måneder siden mente han at Tesla-aksjen ved utgangen av året (altså 2022) burde være minst 1300 USD. Hans vektede gjennomsnitt var på 1998 USD per aksje.
For 2023 antok han et minimum på 2100 USD per aksje.

Det blir litt som å høre på pusherne av ulike pyramidespill.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 04. januar 2023, klokken 14:46Råvarepriser stiger.

Det stemmer vel ikke helt. Tesla har jo meldt om at de ser at prisene er på vei ned, og at de ser deflasjon.

SitatOg konkurrentene er der.

Vel. Tja. Dessverre klarer de fleste av dem ikke å tjene penger.

SitatTil nå har Tesla i mange markeder hatt svært god nytte av tildels særs gode incentivordninger for el-kjøretøy. Og skatteincentivet i USA vil nok også hjelpe på utover. Men slikt er forbigående. Dog har det hjulpet Tesla til å bygge det selskapet de har blitt, og skapt det solide grunnlaget de har.

Tesla har jo hatt en stor ulempe i USA, siden de mistet skattefradraget i 2018. Omtrent alle andre har fortsatt dette skattefradraget.

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:06For 9 måneder siden mente han at Tesla-aksjen ved utgangen av året (altså 2022) burde være minst 1300 USD. Hans vektede gjennomsnitt var på 1998 USD per aksje.
For 2023 antok han et minimum på 2100 USD per aksje.

Nei, han antar ikke hva aksjeprisen vil være. Det påpeker han at er umulig å vite på grunn av at markedet påvirkes av mange ulike faktorer. Det du snakker om er hva han mener Tesla fundamentalt sett bør ha av verdi. Så kan man diskutere om det er riktig eller ikke, men man bør i det minste forholde seg til det han faktisk sier.

emurof

Sitat fra: dundun på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:44Det er ingen grunn til at Tesla skal være verdt mer enn mye større bilfabrikanter.

Bortsett fra at de faktisk vokser kraftig og har mye større profittmarginer? Og ikke minst at de er enestående posisjonert i elbil-revolusjonen.

De fleste andre taper jo penger på elbil-salg, og risikerer store problemer dersom økonomien ikke forbedrer seg snart.

emurof

Sitat fra: MaxQ på fredag 30. desember 2022, klokken 00:23Marginen er god, men blir svært presset i markedet vi går inn i nå og som trolig varer noen år. Men Tesla er også avhengig av denne gode marginen for å gjøre alt annet de trenger å gjøre. Så det er ikke bare å kutte marginer og likevel tro at alt går bra. Så jeg føler at det er skummelt å se seg blind på øyebliksbildet rundt marginer i dag.

Hvorfor er de avhengig av gode marginer for å gjøre alt de trenger å gjøre? De har jo titalls milliarder på bok. De kan dessuten kutte kraftig i marginene og fortsatt gå med overskudd.

Tesla har mye å gå på med marginene sine. Andre har ikke det. Disse andre er de som virkelig vil slite. Og det vil komme Tesla til fordel på sikt.

Sitat fra: MaxQ på fredag 30. desember 2022, klokken 23:24Konkurrentene trenger jo ikke være bedre posisjonert (nå). De trenger bare å være der, sakte men sikkert vokse seg i posisjon, snarere enn hva Tesla har gjort/prøver på.

Det nytter ikke å vokse sakte når Tesla vokser raskt. Da drar jo Tesla bare ifra.

SitatTesla har et ønske/mål om å vokse utrolig fort. For at dette skal skje så må de nødvendigvis stjele en større bit av kaka (batteri/råstoff) som resten også gomler på. Men når dette ikke er nok, så må de ty til egne utvinninger/raffineringer og øvrige batteri utviklinger (formfaktor/kjemi etc). Dette koster dyrt og tar tid. Analysen nå tilsier at Tesla ikke rekker det (innen 2030) men at de kanskje kan få et pustehull på dette behovet nå når etterspørselen får seg en liten dupp.

Tesla har mye bedre tilgang på råmaterialer enn andre fordi de har planlagt for dette lenge og knyttet til seg leverandører. Leverandører har visst at Tesla har vært en trygg og sikker kunde, mens andre ikke har virket seriøse med sine elbiler.

SitatIgjen, gode marginer i dag spiller ingen rolle. De MÅ ha såpass marginer som de har nå fordi de kommer til å måtte brenne penger i raskt tempo for å sikre seg råvarer til både opprettholdelsen av batteriproduksjon OG planlagt oppramping (som du ser, de bommet voldsomt her).

Nei, det må de ikke. Tesla sa nettopp at de har god nok tilgang på batterier nå. Dette kan bety at energi-delen av Tesla også kan begynne å levere pene overskudd.

Sitat fra: MaxQ på mandag 02. januar 2023, klokken 20:49uten FSD løgnene

I og med at FSD ikke egentlig er priset inn (siden "ingen" tror de vil få det til), så er det egentlig irrelevant. Men fint om du selv kan avstå fra å lyve.

emurof

Sitat fra: Sandvika på fredag 30. desember 2022, klokken 08:19-Evne til å skalere produksjon. Herunder produsere nok batterier selv, få ny gigafabrikker opp å stå og komme til markedet med nye modeller som adresserer viktige segment.

Hvordan kan du påstå at de har feilet med å skalere produksjon når de har skalert raskere enn noen andre?

Counterpointer

Sitat fra: emurof på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:24
De fleste andre taper jo penger på elbil-salg, og risikerer store problemer dersom økonomien ikke forbedrer seg snart.
Kan du dokumentere dette med noe ferskere enn Fiat sjefen som ba folk om å ikke kjøpe elbilen deres eller Stellantis sjefen som vel sa noe i retning av det er umulig å tjene penger på elbil!
Begge disse var kun fokusert på å fortsette med fosililer så lenge som mulig.

GM har nylig sagt de tjener penger på BOLT ev til 25k $

VW i Norge slutter med fossilsalg neste år. De skal altså gå med totalt underskudd [emoji2957]

https://bil24.no/volkswagen-importor-skal-kun-tilby-elbiler-fra-2024/

Dette er bare et par eksempler.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 04. januar 2023, klokken 20:04
VW i Norge slutter med fossilsalg neste år. De skal altså gå med totalt underskudd [emoji2957]
Akkurat her blander du epler og pærer. Om VW AG ikke tjener penger på bilene har ikke noe med at Møller tjener på de. Møller og VW AG forhandler om pris.

Ikke det at jeg tror VAG taper penger på elbilene de selger. Noen kanskje, men ikke i det store og hele.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:06
Det er som alltid i aksjemarkedet; utfordrende å spå. Og når jeg sier at jeg er i ferd med å legge inn lodd, så tror jeg Tesla vil følge lasset nedover. Så jeg putter heller inn litt nå og litt da, så får regnskap gjøres opp for et snitt når trenden peker oppover igjen.

Synes mer synd på de som har lyttet til aksjepusherne, slik som for eksempel TSLA-evangelisten "Solving the money problem":
https://www.youtube.com/watch?v=W0OKbs_N51A

For 9 måneder siden mente han at Tesla-aksjen ved utgangen av året (altså 2022) burde være minst 1300 USD. Hans vektede gjennomsnitt var på 1998 USD per aksje.
For 2023 antok han et minimum på 2100 USD per aksje.

Det blir litt som å høre på pusherne av ulike pyramidespill.

Det her er jo ingenting, vi har folk her som tippet på 5000$ ved forrige årsskifte;)
Vi nærmer oss nok en mer realistisk pris ettersom tesla taper forspranget sitt på det meste, og har en sjef som før var helt og nå begynner å nærme seg skurk i manges øyne. Bilene som nå leveres uten parkeringssensorer og som ikke kan justere vindusviskere uten skjerm er faktisk slik at jeg tror jeg dropper ny tesla selv om jeg liker de veldig godt ellers. Begynner å bli mye bra biler, særlig fra Korea og Tyskland.

Counterpointer

#5905
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. januar 2023, klokken 21:21
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 04. januar 2023, klokken 20:04
VW i Norge slutter med fossilsalg neste år. De skal altså gå med totalt underskudd [emoji2957]
Akkurat her blander du epler og pærer. Om VW AG ikke tjener penger på bilene har ikke noe med at Møller tjener på de. Møller og VW AG forhandler om pris.

Ikke det at jeg tror VAG taper penger på elbilene de selger. Noen kanskje, men ikke i det store og hele.
Jeg snakker hele tiden om VW. Jeg tror ikke Møller Norge kunne selge bare elbiler om VAG ikke tjener penger på det.

Tiden hvor de etablerte store produsentene taper penger på compliance elbiler er over. Hvor stor marginen er varierer nok stort og den er nok langt lavere enn på de fossile volummodellene.
R & D kostnader senkes jo mye nå som de fleste bruker plattformer som MEB som grunnlag.

Counterpointer

Og akkurat når kursen så ut til å stabilisere så brenner en supercharger med en megapack.......

https://electrek.co/2023/01/04/tesla-mobile-supercharger-megapack-caught-on-fire/

Sandvika

Sitat fra: emurof på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:27
Sitat fra: Sandvika på fredag 30. desember 2022, klokken 08:19-Evne til å skalere produksjon. Herunder produsere nok batterier selv, få ny gigafabrikker opp å stå og komme til markedet med nye modeller som adresserer viktige segment.

Hvordan kan du påstå at de har feilet med å skalere produksjon når de har skalert raskere enn noen andre?
De skalerer raskere enn noen andre, men benchmark for Tesla og antakelsen for deres prising har ikke vært hva andre klarer. De hadde en edge på at de ikke hadde batteri bottlenecks fordi de bygget batteri produksjonskapasitet. Nå kjøpe de batterier i markedet på lik linje med andre.

Kina, Nevada og Tyskland fabrikkene har alle vært belemret med tildels store forsinkelser i ramp-up.

For Model Y og semi har det tatt mer enn dobbelt så lang tid som indikerte av Tesls å få igang fullskala produksjon.

Igjen, det er ikke det at Tesla er "dårlige", de er faktisk veldig flinke sammenlignet med konkurrentene. Problemet er at de har kommunisert alt for offensivt, og markedet har tatt hele historien med hud og hår og litt til når de har priset. Da blir fallhøyden stor.

advale

Sitat fra: emurof på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:26
Tesla har mye å gå på med marginene sine. Andre har ikke det. Disse andre er de som virkelig vil slite. Og det vil komme Tesla til fordel på sikt.

På tide å legge denne diskusjonen død en gang for alle. Det er bare tull at de andre ikke tjener på elbiler. GM skal komme ut med flere attraktive biler fra 30 000$, blant annet Equinox. GM, FORD, VW etc skal gå all in. Hvis det er lite penger å hente hvorfor går de all in? Selvfølgelig må det store investeringer til i starten, men det blir som med store investeringer, det skal nedbetales med salg av flere millioner av biler.

At Tesla viser "skyhøye" marginer vs andre er bare hvordan selskapsstrukturen er bygget opp. Tesla ønsker at alt skal under Tesla's paraply. VW og andre søker etter strategiske partnerskap og splitter/allokerer fortjenesten/marginene over flere ledd som de eier/deleier osv.

Og for ikke å nevne så kommer BYD for fult. Selvfølgelig vil mange bli fristet av en Model S konkurrent til 560 000... Snart kommer Seal. Når SUV'en dems koster 370 000 så kan man regne med Seal vil koste rundt 330-340 000. Og igjen, i US så kommer GM for fult med attraktive biler og priser.

Taben

#5909
Sitat fra: advale på torsdag 05. januar 2023, klokken 13:46
Sitat fra: emurof på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:26
Tesla har mye å gå på med marginene sine. Andre har ikke det. Disse andre er de som virkelig vil slite. Og det vil komme Tesla til fordel på sikt.

På tide å legge denne diskusjonen død en gang for alle. Det er bare tull at de andre ikke tjener på elbiler. GM skal komme ut med flere attraktive biler fra 30 000$, blant annet Equinox. GM, FORD, VW etc skal gå all in. Hvis det er lite penger å hente hvorfor går de all in? Selvfølgelig må det store investeringer til i starten, men det blir som med store investeringer, det skal nedbetales med salg av flere millioner av biler.

At Tesla viser "skyhøye" marginer vs andre er bare hvordan selskapsstrukturen er bygget opp. Tesla ønsker at alt skal under Tesla's paraply. VW og andre søker etter strategiske partnerskap og splitter/allokerer fortjenesten/marginene over flere ledd som de eier/deleier osv.

Og for ikke å nevne så kommer BYD for fult. Selvfølgelig vil mange bli fristet av en Model S konkurrent til 560 000... Snart kommer Seal. Når SUV'en dems koster 370 000 så kan man regne med Seal vil koste rundt 330-340 000. Og igjen, i US så kommer GM for fult med attraktive biler og priser.

Hei. Det er flott at produsentene du referer til tjener så bra på elbilene sine at de priser seg hundretusen og flere hundretusener lavere i pris pr bil enn markedsledende produsenter. Dette vil de sikkert gjøre og gjør av den grunn at de tjener så bra eller tjener for mye. Det du skriver er at biler settes ned i pris og produsentene velvillig gir bort hundretusener per bil, istedenfor å få den verdi de er verdt. Skulle ønske alle produsenter gjør som det du skriver og tar mindre betalt enn det de mener bilen er verdt uten å tenke på å få markedspris forhold til etterspørsel.         
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA