Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på lørdag 29. januar 2022, klokken 15:47
...., jeg mener Tesla nå begynner å nærme seg en prising som kan forsvares, men dette handler mer om renter enn roboter..
Robotene er lengre frem til enn robotaxi så det vil ta sin tid.

Litt interessant at kurs på ca 850 er en prising som kan forsvares. Det vil jo si kurs tilsvarende 4250 pre splitt. Hadde noen sagt det i 2018 ville jeg tenkt de var veldig bull. Selv med forbeholdet «nærmer seg» så er det høy pris.

Laveste kurs i 2021 var ca 550.

Vi er i spesielle og turbulente makroøkonomiske tider, er det sannsynlig Tesla faller lavere enn i fjor?

De har jo god vekst og sterk etterspørsel. De er også omtrent ferdig med den enorme kompensasjonen til Elon. Så finansene ser jo generelt sterke ut.

daktari

Men du er enig i at 87% vekst er mer enn 50% vekst? Og ser vi antall biler så er det en vekst med flere biler spådd i 22, men ikke så veldig mange fler enn de vokste med de økte med i 21?

Slik jeg får det til å bli: 935' i 21. Opp 436' fra 20 som var 499' 87% vekst
I 22, opp 50% fra 935' er 465' i vekst.

Basert på https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandvika

@counter
At prisen kan forklares betyr ikke at jeg mener det er riktig prising, bare at det går an å lage seg "noenlunde" realistiske scenarier som kan regnes tilbake i aksjeprisen. Og, Tesla har faktisk levert på mye av veksten, konkurrentene har ikke omstilt seg fort nok til å lukke døra for Teslas vekst.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:33
Men du er enig i at 87% vekst er mer enn 50% vekst?
Med mindre det er et lurespørsmål, så er svaret klart ja [emoji1]

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:44
konkurrentene har ikke omstilt seg fort nok til å lukke døra for Teslas vekst.
Det har jo vært et av hovedpoengene i denne tråden siden omtrent 2013
Samt at det potensielle markedet for elbiler langt overstiger selv dagens planlagte produksjon. Dermed er elbilkaken mer enn stor nok for alle.

Spesielt siden det har vist seg at det er vanskeligere med høy elbilproduksjon enn noen hadde trodd.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:58
Det var til emurof!
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Sandvika på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:44
@counter
At prisen kan forklares betyr ikke at jeg mener det er riktig prising, bare at det går an å lage seg "noenlunde" realistiske scenarier som kan regnes tilbake i aksjeprisen. Og, Tesla har faktisk levert på mye av veksten, konkurrentene har ikke omstilt seg fort nok til å lukke døra for Teslas vekst.
Hva var overskudd pr aksje nå? Tar vel fortsatt noen titalls år før man får noe i lomma?

Men enig, de har vært kjempebra på bilsalget. Det er superbra. Det ser ut til at de har blitt en Apple innen bilbransjen, og da trenger de egentlig aldri endre seg og kan ta overpris. $$

Det triste er at overskuddet fort kan sløses vekk på humanoid roboter, mens misjonen var egentlig å få verden over på grønn transport.

Istedetfor å lage en billig bil for massene vil de tjene mest mulig, og de benytter sjansen til å hype aksjen igjen  slik at de rikeste tjener enda mer. Spesielt Musk selv. Synd for jordkloden og "vanlige folk", bra for aksjonærene.

PF

Det jeg lurer på er når tenker dere at prisene for aksjen er for høy og er boble?
Slik jeg har forstått det nå tenker de fleste her at priser på 1500+ for aksjen ikke er boble. Når ville man sagt at prisen er boble?

goggo

Sitat fra: daktari på lørdag 29. januar 2022, klokken 17:21
Istedetfor å lage en billig bil for massene vil de tjene mest mulig, og de benytter sjansen til å hype aksjen igjen  slik at de rikeste tjener enda mer. Spesielt Musk selv. Synd for jordkloden og "vanlige folk", bra for aksjonærene.
Ikke sikkert at Tesla er den beste aktøren til å lage billige biler for massene, det blir jo veldig vanskelig å konkurrere med kineserne på dette.

Nå skal Tesla bruke batterier fra både CATL og BYD hvis jeg har forstått ryktene riktig, og jeg har vanskelig for å se at Tesla skal kunne konkurrere med disse aktørene på å lage billigbiler for bruk utenfor Kina. Kanskje de til og med måtte love å ikke konkurrere med dem på "billigbiler" for å få tilgang til disse batteriene?

Og dessuten skal jo alle Tesla biler være best i verden på sikkerhet. Sikkert lettere å få til dette i dyrere biler.

Personlig synes jeg det er fornuftig å satse på Model 3 og oppover så lenge de klarer å selge alt de produserer med god fortjeneste.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 29. januar 2022, klokken 17:14
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:58
Det var til emurof!
Lurte litt på det, men den var rett etter min post uten quote. Ingen skade skjedd [emoji1360]

Motorwatt

SitatIkke sikkert at Tesla er den beste aktøren til å lage billige biler for massene

Det samme ble sagt da de annonserte TM3....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 29. januar 2022, klokken 18:22
SitatIkke sikkert at Tesla er den beste aktøren til å lage billige biler for massene

Det samme ble sagt da de annonserte TM3....
I tillegg skulle Model 3 bli helt usalgbar når Y kom. Har ikke slått helt til det heller [emoji1]

En 25k $ bil fra Tesla, kan de jo selge software til for like mye som bilen koster etterpå, kanskje mer med abonnementer.
Så Tesla er perfekt til å selge en rimelig bil.

Jeg tror de nå kunne solgt en Model 3 for 25k $ og tjent på det også btw. Det ønsker de bare ikke.

emurof

Sitat fra: Sandvika på lørdag 29. januar 2022, klokken 15:47
Sitat fra: emurof på lørdag 29. januar 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Contango på fredag 28. januar 2022, klokken 17:19
Sitat fra: emurof på søndag 21. mars 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Contango på lørdag 20. mars 2021, klokken 16:18Se på de lange USD rentene. De har gått ganske kraftig nå. Du vedder mot høyere renter ved å kjøpe selskaper med dårlig kontantstrøm nå men voldsomme forventninger i fremtiden - eksvs Tesla.

For det første har disse rentene vært mye høyere før uten at det har vært et problem. Problemet har vært den raske forandringer, som "skremte" markedet. Som du ser så har den fortsatt å gå oppover, men tech-aksjene har ikke stupt videre.

For det andre har ikke Tesla dårlig kontantstrøm.

Hehe. Du er jo bare morsom, Emurof. Sist jeg var her inne var i mars. Men la meg se, hva var det vi diskuterte da...?

Eh, hvordan skal jeg vite hva du vil diskutere?

Herlig eksempel på at emurof ikke leser hva andre skriver før han kaster seg over tastaturet for å tømme ut av ekkokammeret i eget hode...

Jeg leser hva han skriver, men jeg skjønner ikke hva han ønsker å diskutere. Hva med å heller komme med noe å diskutere fremfor å konsekvent kun ty til personangrep og aldri diskutere sak?

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:33Men du er enig i at 87% vekst er mer enn 50% vekst? Og ser vi antall biler så er det en vekst med flere biler spådd i 22, men ikke så veldig mange fler enn de vokste med de økte med i 21?

Slik jeg får det til å bli: 935' i 21. Opp 436' fra 20 som var 499' 87% vekst
I 22, opp 50% fra 935' er 465' i vekst.

Basert på https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/

Jeg skjønner ikke hvor du vil med spørsmålet ditt. Tesla guidet godt over 50% vekst i 2022 uten Berlin og Texas.

emurof

Sitat fra: goggo på lørdag 29. januar 2022, klokken 17:46Ikke sikkert at Tesla er den beste aktøren til å lage billige biler for massene, det blir jo veldig vanskelig å konkurrere med kineserne på dette.

Tesla kommer nok til å lage billigere biler, men de har ikke kapasitet til det nå. Jeg er også ganske sikker på at de har mye høyere marginer de kinesiske konkurrentene sine, slik at de antakelig vil kunne konkurrere helt fint på pris.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA