Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

geear

Satan, gjør vondt å sitte på utsiden her altså. Og årsaken til at jeg er ute er at jeg ikke har troen - og når man da først lar seg "overbevise" om at alt går kun på tro og optimisme, og omsider kjøper seg inn, så er det typisk toppen..  :P

Rollep

Sitat fra: geear på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:34
Satan, gjør vondt å sitte på utsiden her altså. Og årsaken til at jeg er ute er at jeg ikke har troen - og når man da først lar seg "overbevise" om at alt går kun på tro og optimisme, og omsider kjøper seg inn, så er det typisk toppen..  :P
Tesla fremstår som bilindustriens motsvarighet til Bitcoin ;D

flux

Mange tenkte nok at prisen var all time high i starten av 2020, og ventet på et fall som ikke kom

Sitat fra: flux på tirsdag 14. januar 2020, klokken 00:48
Sitat fra: Havebigfun på mandag 13. januar 2020, klokken 22:04
Sitat fra: gr på mandag 13. januar 2020, klokken 21:26
Ganske utrolig hvis det ikke kommer en korreksjon og ny kjøpsmulighet..
Det kommer - helt sikkert - man vet bare ikke om det er når det faller fra 520 til 450 eller fra 670 til 610. Dette er psykologi mer enn rasjonelle betraktninger. Når det stiger nesten 10% idag tror jeg ikke det snur i morgen...
Tja ingenting er helt sikkert, sammenligner en Tesla med andre tech selskaper som feks Amazon eller Nvidia, har de hatt lange perioder med sterk vekst uten særlige dipper etter at inntjeningen kom.

500.000 kr investert medio januar 2020 er nå ca. 5.000.0000 kr  ;)

emurof

Sitat fra: Cem på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 17:41
Er det god tid til å selge nå?

Hvis du er en trader så. Men hva skjer hvis du selger og aksjen skyter i været og aldri kommer ned igjen?

Har du bruk for pengene nå? Hvis ikke, hvorfor betale unødig skatt nå, og risikere at du mister store verdier på at aksjen løper avgårde igjen.

Sitat fra: Cem på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 17:57
Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 17:52
Sitat fra: Cem på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 17:41
Er det god tid til å selge nå?
Trenger du pengene og skattesmellen nå? Tesla er fortsatt i vekst så det er ikke toppen enda.

Hvordan skal man vite at når det er toppen ? :)

Det vet man ikke. Men Tesla har ikke stoppet å vokse engang, så hvordan kan den være nær toppen?

emurof

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:40Dette er galskap.

Hertz, som var konkurs med ca 19 mrd dollar i gjeld og over 700k biler i mai 2020, kjøper 100k biler av Tesla. De har fått litt av et tilbud også skal en tro ryktet om at dette gir Tesla en omsettning på 4,2 mrd dollar. Minner om at billigste model 3 koster 43k USD og Hertz har garantert fått med service på kjøpet. Det viser kanskje mest av alt hvor stor margin Tesla har på billigste model 3, eller i en kombinasjon med hvor desperate Tesla er etter markedsføring.

Det virker litt merkelig å vise til at Hertz var konkurs. Hva har det med situasjonen i dag å gjøre? De er åpenbart ikke konkurs lenger. Ikke har du fulgt med på dette heller. De fikk ingen rabatt av Tesla.

Er det ikke bedre at du bare er ærlig og redelig, innrømmer at du ikke skjønner noe, og heller spørre fremfor å komme med bastante påstander?

SitatFor sett fra Tesla sin side så er dette kun markedsføring, i følge Tesla skal de jo uansett vokse 50% år for år og mener markedet er der.

Definitivt god reklame for Tesla. Husk at jo flere som prøver en Tesla, desto flere vil ønske å kjøpe seg en selv. Dette kommer til å øke etterspørselene enda mer.

SitatGalskapen i dette er jo hvor mye markedet priser dette til! En avtale til 4,2 mrd USD fører til en aksjegalopp av de sjeldne og priser Tesla opp ca 200 mrd USD? Nesten 50x verdien på avtalen? Tesla sin varslede 50% økning år for år burde i så fall legge grunnlaget for en vanvittig aksjepris, naturlig nok så skjer ikke det.

Du klarer altså ikke å se mer enn på overflaten? Du ser bare en avtale, verdien på avtalen, og ferdig med det? Ingen tanker om hvor mange som vil få "Tesla-reklame" nå og hvordan flere vil ønske seg en Tesla? Hvordan Hertz har validert Tesla som ledende på elbiler? Og så videre.

SitatAI day var jo en katastrofe, likevel steg askjen. Og nå dette. PE på over 300. Tesla skal vokse mye de neste årene for å ta igjen dette med mindre aksjen stuper. 50% årlig veskt er vel og bra, men det stanger i taket fort. Det blir spennende å se hva som skjer med kursen når det skjer. Prising basert på å være et vekstselskap er også vel og bra, men enten må den veksten snart være priset inn (alle kjenner jo tallene) eller så prises dette på galskap og ikke kjent vekst.

AI Day var da ingen katastrofe. Du bør se hva denne eksperten sier:

https://www.youtube.com/watch?v=ABbDB6xri8o

Og er det ikke morsomt hvordan du hele tiden klager på P/E til tross for at P/E var over 1000 ved nyttår, og sannsynligvis vil være rundt 1000 ca. et år etter? Dvs. en P/E-reduksjon på ti-gangeren på et år.

Du har klaget over alt med Tesla i lange tider, og du har tatt feil hele veien. Kanskje på tide at du innrømmer at du ikke skjønner hvordan man skal vurdere selskaper og deres børsverdi, fremfor at du hele tiden uttaler deg så ekstremt bastant om Tesla?

SitatSelv er jeg opp flere tusen prosent på denne askjen, men frykter en kollaps med slike uvirkelige byks.

Dette har du vel sagt siden tidlig 2020.

emurof

Sitat fra: MaxQ på onsdag 27. oktober 2021, klokken 00:06Hva Elon sier bryr jeg meg ikke om lenger, å ta det som fakta blir i hvertfall risky (ref. bl.a. hans mange uttalelser om FSD som AI day tilbakeviste til de grader). Hva annet "åpenbart" har skjedd utenom Hertz avtalen som gjør at akjsen går så mye så fort? 1/10 av årlig produksjon gir et vanvittig byks som ikke står i stil til avtalen og folk hever ikke øyebrynene engang, det gjør meg skeptisk. Om beløpet i avtalen er mer enn 4,2 mrd usd og mer i takt med 1:1 forhold til pris på hver bil spiller mindre rolle. Poenget er at avtalens verdi og aksjens hopp ikke står i stil samme hvordan en regner. Finner ikke på fakta, prøver å analysere situasjonen utifra tilgjengelig informasjon. Og den sier at dette er galskap.

Nei, du får la være å bry deg om fakta. Da blir resultatet som vi ser her: At du ikke skjønner noen

SitatJeg er happy nok jeg, investeringen min ser jo pen ut på papiret nå. Men jeg hadde foretrukket en jevn og fornuftig stigning fremfor desse urimelige hoppene som er vanskelig å forsvare.

Du mener det ikke har skjedd noe som helst det siste året? F.eks. at Tesla fortsetter å øke salget eksplosjonsartet mens andre produsenter ser drastisk nedgang i salget? Eller at Tesla har et stadig økende overskudd? Eller at de leverer langt over det markedet har forventet? Osv.

Disse hoppene kommer jo fordi mange enda ikke skjønner Tesla, så når de leverer bedre enn mange forventer, så kaster de seg på når de ser hva som skjer.

emurof

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 22:13Men Tesla har en verdisetting som selv Elon ikke forstår. Her snakker vi trolig om selve definisjonen av bjellesau. Men så lenge selskapet leverer iht forventninger så hopper få av oppturen.

Hva mener du med at Elon ikke forstår verdisettingen?

Hva mener du med bjellesau egentlig?

hELgenen

Sitat fra: emurof på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:29
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 22:13Men Tesla har en verdisetting som selv Elon ikke forstår. Her snakker vi trolig om selve definisjonen av bjellesau. Men så lenge selskapet leverer iht forventninger så hopper få av oppturen.

Hva mener du med at Elon ikke forstår verdisettingen?

Hva mener du med bjellesau egentlig?

A) https://borsen.dagbladet.no/nyheter/spinnvill-utvikling---merkelig/74457175

Mao. Elon Musk lot seg også overraske over prisutviklingen som følge av 100.000 biler solgt til Hertz - han mener det ikke er logisk prisutvikling i aksjemarkedet basert på dette salget alene.

B) "Bjellesau er et begrep brukt i overført betydning innen finans om profilerte investorer som innehar en ledende rolle i markedet, og dermed er i stand til å dra med seg andre, mindre kjente investorer."

Kilde :
https://no.wikipedia.org/wiki/Bjellesau

Her henviser jeg at svært mange kaster penger etter hva man tror er det nye store - og her er det jo Tesla alle mener skal gå til himmelen. Og da går det jo ofte slik - hvor lenge vet ingen - men så lenge flokken følger så går det oppover.......

MaxQ

Dette og neste innlegg er tidligere kladdet, nå postet, for det ble litt mye å ta tak i så måtte spre skrivingen utover kvelden.

Anse dette som avsluttende kommentarer fra min side. Takk emurof for det. Jeg tar meg en forum pause og ser om dette forumet er verdt tiden, mange gode stemmer har forsvunnet så jeg føler det er greit med en pause.

@Ellemelle
Hva har Norge og markedet her med saken å gjøre ved. omsettning av 100k biler? Absolutt ingen ting. Hertz skal få desse levert hovedsaklig i 2022, altså utgjør det 1/15-del av hva Tesla mener de skal selge, likevel bykser aksjen som en villstyring. Det gir ikke mening og er ikke tillitsvekkende for aksjen.

@Klykken
Jepp, Elon sin kommantar på dette var i samme baner.

@Cobos
Jeg føler det er tynn tråd å tro at markedet plutselig skal snu ryggen til at Tesla er produksjonsbegrenset. Uansett er det ikke samsvar mellom dette og bevegelsen vi har sett, er nå min mening. Hertz har forhåpentligvis gjort en god vurdering, jeg tror ladenettverket spiller en vesentlig rolle her. Det sier likevel mye når Hertz nevner at de selv også må bygge ladenettverk. Det gjør meg ikke noe om aksjen dupper under $1000 igjen, vi får se hva som skjer. Langsiktighet er viktigere enn kortvarige topper som bare setter aksjen i et tvilsomt lys.

@goggo
Mye Enig. Ang. valget av Tesla fremfor GM/Ford, tror jeg muligens kan skyldes Europa og markedet her?

@daktari
De gangene leiebil har vært aktuelt så har aldri en bil i klassen "Tesla model 3" vært aktuelt. Så selv om dette muligens gir mye reklame så treffer det kanskje en kundegruppe som ikke har råd til Tesla? Hm, hvorfor skulle ikke superchargerene være sentralt i Europa? Tesla biler vil jo foretrekker en supercharger fremfor kø og usikkerhet om de andre laderene virker? Men ja, sett nok av tilfeller hvor de andre nettene ikke virker i USA, så skjønner godt at de kun "stoler" på supercharger nettet.

@geear
Avhengig av hva du anser som en ok pris å komme inn igjen på så vil jeg tro at "tilbud" på denne aksjen nok er forbi. Hadde jeg vært ute nå hadde jeg nok ikke kjøpt meg inn før den duppet godt under $1000, med mindre du har troa på at den skal stige forbi $3000. Selv har jeg mistet helt troa på Elon, Tesla ansatte (de minst kompetente folkene jeg noen sinne har møtt) og hva enn de måtte skryte av og love. Men jeg sitter på aksjen, fordi markedet er spinn spekka gærnt og jeg har råd til å tape 100% av det jeg opprinnelig investerte. Og jeg sitter langsiktig (dvs. til minst etter 2030). (en liten revurdering senere på kvelden, tar ut litt for å dekke skatt og investeringsbeløpet og litt gevinst og sitter igjen med en god slump til 2030)

@RolleP
I såfall ser vi vel da TSLA kraftig ned snart igjen? Og kraftig opp igjen? Og ned igjen? Og ja det er mye likt med all volatiliteten.

@flux
Tesla er en typisk aksje det er vanskelig å sitte kortsiktig i og spekulere i da markedet er svært uberegnelig. Reaksjoner på alle nyteher rundt Tesla spriker jo aksjen i alle retninger. Derimot er Tesla en fin aksje å sitte på i en mye lengre tidshorisont. Jeg gikk inn flere år før tidspunktet du viser til, med mye høyere beløp og har planer om å sitte forbi 2030 pr. i dag.

MaxQ

@emurof
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal henvende meg til deg. Særlig når du stadig ser ut til å velge å "svare" meg og jeg egentlig velger å ignorere deg. Men det finnes en grense! Noen ganger stiller du spørsmål som enhver ungdom vet svaret på, så du virker generellt dårlig informert og opplyst om hva mange andre vil kalle allmennkunnskap. Så kaster du deg ut i personangrep mot folk som prøver å analysere en aksje basert på tilgjengelig informasjon, som ikke er helt i tråd med ditt syn og da er det i følge deg kun 1 fasit - din er rett, andre har 100% feil.

Jeg håper forumbrukeren Cem ikke tar aksjeråd fra deg. Ingen andre heller for den del. Vedkommende lurte på om det var et godt tidspunkt å selge på nå. Ditt svar mer enn antyder et nei på det svaret. Noe jeg i beste fall vil kalle risikofyllt og i værste fall et farlig råd. Se på fallet fra januar til mars i år. En slik brå økning vi nå nettopp ser tror jeg vil etterfølges av en lignende nedgang. Du vet ingenting om Cem sin investering, men rådet ditt tar ikke hensyn til det. Det du burde gjøre var å spørre Cem om investeringen til vedkommende, slik at du hadde et grunnlag for å gi et riktigere svar. Nå svarer du bare utifra dine egne forutsettninger og rablende fantasier. Selv om Tesla ikke har sluttet å vokse, så kan aksjen godt ha nærmet seg toppen. Eller ikke. Men det vet du ikke. Så hvorfor antyde det?

Så til tiraden din.

Hertz sin historie er relevant, kanskje ikke på den måten du tror, men likevel relevant. Jeg skjønner at du ikke skjønner det, men det får bli ditt problem. Og jeg har fulgt med. Det du kanskje ikke vet er at det er helt normalt for leiebilselskapene å inngå avtaler med svært så gode rabatter og avtaler på service etc. Det er derfor helt legitimt å annta at dette også gjelder avtalen med Tesla. Elon har uttalt at de ikke fikk rabatt på bilene, greit det, men hva med resten? Service? Lading? Øvrige software services og online tjenester? Beløpet som har kommet ut tilsier at de HAR fått en rabatt, om enn ikke på selve bilene, så på resten. Hertz er ikke dumme. Og de som tror at de ikke trenger rabatt for bilene holder seg i verdi, lykke til.

"ærlig og redelig, innrømmer at du ikke skjønner noe" ser du? Igjen personangrep. Hvorfor er det alltid det som er ditt foretrukne og eneste "våpen" i debatten?

Ang. reklameeffekten. Jeg skjønner at du tror at alle som prøver en Tesla blir frelst og kjøper en Tesla. Da tror jeg du må sette deg ned og tenke deg litt om. Hvilken klasse av leiebiler havner Tesla model 3 av billigste sort under? Hvor mange av de som leier en sånn bil har råd til å kjøpe en etterpå? At det har markedsføringseffekt er det ikke tvil om, men kanskje på en annen måte enn du skjønner?

Ang. synet på avtalen som overfaldisk. Vel, det er bare en avtale til ca drøyt 4 mrd usd som har ført aksjen ut på villtur. Og du mener at deler av denne villturen skyldes reklameeffekten dette kan få på sikt av de som leier en model 3? Hører du hva du selv sier? Hertz har vurdert og funnet Tesla som det best egnede alternativet når de nå har valgt å gå "grønn". Jeg skal garantere deg at mer enn noe annet så skyldes det supercharger nettverket mer enn model 3. Og nei, denne effekten er heller ikke nok til å forsvare den spinnville kursen for øyeblikket.

Hehe, Lex er Elon-blind. Han har noen gode gjester og spennende tema, men jeg regner med at du har fått med deg at fyren også er kritisk til hva Tesla gjør? Hør hva han svarer i andre podcaster han er gjest på. Ja, Tesla viste til mye bra på AI day. De viste til mye som verden ikke har hatt tro på også. Men aller viktigst og det som gjør at AI day egentlig var en katastrofe var at det avslørte den årelange løgnen til Elon om at FSD "er rett rundt hjørnet".
Vi fikk se hvor langt bak Elon sin visjon Tesla ligger. Vi fikk endelig se at de trenger flere hardware revisjoner (også på sensor siden) og softwaren ligger årevis bak skjema. Husk at dette er noe Elon har lovet skulle kommet for lengst og stadig lover skal være i neste store oppdatering osv. Nå vet vi, at dette kun er løgn. Dette ligger årevis frem i tid. Aksjen steg på AI day nyhetene, jeg skjønner det ikke. Den burde jo egentlig synke. Folk burde jo ledd. Elon stod igjen naken.

"Hele tiden klager på P/E", jeg tror ikke jeg har klagt på PE tidligere? Du forveksler meg trolig med noen andre, helt ok det. For PE er høy og alt skulle tilsi at den burde normaliesere seg. Tesla prises hele tiden til hva fan skaren ønsker seg. Først var det tech selskap, så var det vekst selskap, så var det gull og grønne skoger i alt mulig annet. Men når skal en innse at alle desse fasene er over? Og med over mener jeg ikke at Tesla slutter å vokse, men at den veksten allerede er priset inn og aksjen flater ut og stabiliserer seg til det Tesla faktisk er verdt. Jeg gjør ikke noe annet enn å påpeke det og inviterer til en diskusjon rundt det. I stede så sabler du meg (og andre) ned med argumentet om at vi er stein stokk dumme som ikke forstår. Takk.

Jeg skjønner godt hvordan man vurderer selskaper på børs og deres verdi. Er det noen som er bastat her er det jo du. Men en invitasjon til dialog er ikke mulig da det ikke finnes rom for å diskutere, kun bli enig om at du har rett.
Hva har jeg klaget over og tatt feil om? Og er det å være kritisk ensidig negativt? Ønsker du deg et ekkokammer så har du et problem.

Ja jeg har tjent godt på Tesla aksjen. Skulle det være et problem å påpeke dette også nå da? Historien viser at etter slike byks så kommer en kollaps. Den når deretter nye platå, så nye byks og kollaps og nye platå. Men dette er vel bannlyst å nevne? Det ville være sundt for aksjen med en korreksjon etter en slik voldsom overreaksjon. Selv Elon kommenterte jo det (men den detaljen var ikke så viktig å nevne for det passet ikke med bildet til fanboys).

Du siterer meg og skriver "du får la være å bry deg om fakta", fortell meg hva som "åpentbart" har skjedd - i tillegg til hertz avtalen - som skulle tilsi bykset vi såg i aksjen. Jeg mener bestemt at bykset aksjen gjorde ikke står i stil til størrelsen på avtalen. Selv Elon (som dere sverger til å vise til) sier jo det samme som meg. Så hva er det jeg ikke skjønner?

Ja la oss se på hva som har skjedd siste året. Ingenting. Altså ingenting som skulle tilsi en slik eksplosiv vekst i aksjen. Og den ene avtalen fra Hertz burde ikke gi et slikt byks. For alt det andre du nevner er kjent, altså priset inn. Se heller på hvor forsinket de er i Tyskland. Hvorfor får ikke det negativ effekt? For kun positive ting skal gi endring?

Jeg tror hoppene kommer dels fordi det er mange amatører i markedet som handler Tesla og så skal jeg gi deg rett i at det finnes mange i det profesjonelle markedet som heller ikke skjønner Tesla. Men galopperende kurs både opp og ned er ikke til det beste for et selskap. En jevnt stødig utvikling er å foretrekke.

Avsluttningsvis vil jeg bare si at det er krevende å ikke bli usaklig i mine svar tilbake til deg emurof. Tror ikke engang jeg skal gidde å prøve på å være det engang slik du stadig fortsetter. Jeg sitter egentlig og er svært så forbannet over å måtte kaste vekk så mye tid på å svare på dine ufine angrep. Du argumenterer jo bare med at jeg er dum, kunnskapsløs, bare tar feil, er kritsik (som om det skulle være feil) osv. men ingen argumenter for at du har rett, bare at du har rett.

Jeg må anta at du er ansatt i Tesla med slike holdninger, får vel kondolere da. Synke ned på ditt nivå og bare ønske deg lykke til videre i dette ekkokammeret du har skapt. For jeg legger merke til at mange stemmer har stilnet her på forumet. Med dette så tar jeg meg en pause og så får jeg se om aktivieten på forumet tar seg opp eller forsvinner ned i ekkokammeret ditt.

Holdningen min er i hvertfall klar. Jeg har ingen sans for Elon lenger og de ansatte jeg har hatt med å gjøre kvalifiserer til svært så lite flatterende omtaler. Tesla som selskap står seg trolig på egne ben noen år nå. Investeringen min har jeg som sagt råd til å tape, nå har den latterlig verdi og jeg sitter til 2030 minst. I kveld har jeg vel egentlig kommet til at jeg vurderer å hente ut litt gevinst. Dekke investeringen, skatt og litt gevinst. Grunnen er at den er over $1000 og kan være morsomt å ha gjort det før den bikker under igjen. Rikelig nok poster til å hente ut hva enn som måtte skje til 2030.

Ellemelle

Tesla har solgt 100 000 biler til én kunde, og da kommer "Teslaaksjonæren" MaxQ tilbake til forumet for å spre sin eder og galle om Musk, Tesla, Fanboys og fandens oldemor.

Rollep

Sitat fra: MaxQ på onsdag 27. oktober 2021, klokken 22:43
@emurof
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal henvende meg til deg. Særlig når du stadig ser ut til å velge å "svare" meg og jeg egentlig velger å ignorere deg. Men det finnes en grense! Noen ganger stiller du spørsmål som enhver ungdom vet svaret på, så du virker generellt dårlig informert og opplyst om hva mange andre vil kalle allmennkunnskap. Så kaster du deg ut i personangrep mot folk som prøver å analysere en aksje basert på tilgjengelig informasjon, som ikke er helt i tråd med ditt syn og da er det i følge deg kun 1 fasit - din er rett, andre har 100% feil.

Jeg håper forumbrukeren Cem ikke tar aksjeråd fra deg. Ingen andre heller for den del. Vedkommende lurte på om det var et godt tidspunkt å selge på nå. Ditt svar mer enn antyder et nei på det svaret. Noe jeg i beste fall vil kalle risikofyllt og i værste fall et farlig råd. Se på fallet fra januar til mars i år. En slik brå økning vi nå nettopp ser tror jeg vil etterfølges av en lignende nedgang. Du vet ingenting om Cem sin investering, men rådet ditt tar ikke hensyn til det. Det du burde gjøre var å spørre Cem om investeringen til vedkommende, slik at du hadde et grunnlag for å gi et riktigere svar. Nå svarer du bare utifra dine egne forutsettninger og rablende fantasier. Selv om Tesla ikke har sluttet å vokse, så kan aksjen godt ha nærmet seg toppen. Eller ikke. Men det vet du ikke. Så hvorfor antyde det?

Så til tiraden din.

Hertz sin historie er relevant, kanskje ikke på den måten du tror, men likevel relevant. Jeg skjønner at du ikke skjønner det, men det får bli ditt problem. Og jeg har fulgt med. Det du kanskje ikke vet er at det er helt normalt for leiebilselskapene å inngå avtaler med svært så gode rabatter og avtaler på service etc. Det er derfor helt legitimt å annta at dette også gjelder avtalen med Tesla. Elon har uttalt at de ikke fikk rabatt på bilene, greit det, men hva med resten? Service? Lading? Øvrige software services og online tjenester? Beløpet som har kommet ut tilsier at de HAR fått en rabatt, om enn ikke på selve bilene, så på resten. Hertz er ikke dumme. Og de som tror at de ikke trenger rabatt for bilene holder seg i verdi, lykke til.

"ærlig og redelig, innrømmer at du ikke skjønner noe" ser du? Igjen personangrep. Hvorfor er det alltid det som er ditt foretrukne og eneste "våpen" i debatten?

Ang. reklameeffekten. Jeg skjønner at du tror at alle som prøver en Tesla blir frelst og kjøper en Tesla. Da tror jeg du må sette deg ned og tenke deg litt om. Hvilken klasse av leiebiler havner Tesla model 3 av billigste sort under? Hvor mange av de som leier en sånn bil har råd til å kjøpe en etterpå? At det har markedsføringseffekt er det ikke tvil om, men kanskje på en annen måte enn du skjønner?

Ang. synet på avtalen som overfaldisk. Vel, det er bare en avtale til ca drøyt 4 mrd usd som har ført aksjen ut på villtur. Og du mener at deler av denne villturen skyldes reklameeffekten dette kan få på sikt av de som leier en model 3? Hører du hva du selv sier? Hertz har vurdert og funnet Tesla som det best egnede alternativet når de nå har valgt å gå "grønn". Jeg skal garantere deg at mer enn noe annet så skyldes det supercharger nettverket mer enn model 3. Og nei, denne effekten er heller ikke nok til å forsvare den spinnville kursen for øyeblikket.

Hehe, Lex er Elon-blind. Han har noen gode gjester og spennende tema, men jeg regner med at du har fått med deg at fyren også er kritisk til hva Tesla gjør? Hør hva han svarer i andre podcaster han er gjest på. Ja, Tesla viste til mye bra på AI day. De viste til mye som verden ikke har hatt tro på også. Men aller viktigst og det som gjør at AI day egentlig var en katastrofe var at det avslørte den årelange løgnen til Elon om at FSD "er rett rundt hjørnet".
Vi fikk se hvor langt bak Elon sin visjon Tesla ligger. Vi fikk endelig se at de trenger flere hardware revisjoner (også på sensor siden) og softwaren ligger årevis bak skjema. Husk at dette er noe Elon har lovet skulle kommet for lengst og stadig lover skal være i neste store oppdatering osv. Nå vet vi, at dette kun er løgn. Dette ligger årevis frem i tid. Aksjen steg på AI day nyhetene, jeg skjønner det ikke. Den burde jo egentlig synke. Folk burde jo ledd. Elon stod igjen naken.

"Hele tiden klager på P/E", jeg tror ikke jeg har klagt på PE tidligere? Du forveksler meg trolig med noen andre, helt ok det. For PE er høy og alt skulle tilsi at den burde normaliesere seg. Tesla prises hele tiden til hva fan skaren ønsker seg. Først var det tech selskap, så var det vekst selskap, så var det gull og grønne skoger i alt mulig annet. Men når skal en innse at alle desse fasene er over? Og med over mener jeg ikke at Tesla slutter å vokse, men at den veksten allerede er priset inn og aksjen flater ut og stabiliserer seg til det Tesla faktisk er verdt. Jeg gjør ikke noe annet enn å påpeke det og inviterer til en diskusjon rundt det. I stede så sabler du meg (og andre) ned med argumentet om at vi er stein stokk dumme som ikke forstår. Takk.

Jeg skjønner godt hvordan man vurderer selskaper på børs og deres verdi. Er det noen som er bastat her er det jo du. Men en invitasjon til dialog er ikke mulig da det ikke finnes rom for å diskutere, kun bli enig om at du har rett.
Hva har jeg klaget over og tatt feil om? Og er det å være kritisk ensidig negativt? Ønsker du deg et ekkokammer så har du et problem.

Ja jeg har tjent godt på Tesla aksjen. Skulle det være et problem å påpeke dette også nå da? Historien viser at etter slike byks så kommer en kollaps. Den når deretter nye platå, så nye byks og kollaps og nye platå. Men dette er vel bannlyst å nevne? Det ville være sundt for aksjen med en korreksjon etter en slik voldsom overreaksjon. Selv Elon kommenterte jo det (men den detaljen var ikke så viktig å nevne for det passet ikke med bildet til fanboys).

Du siterer meg og skriver "du får la være å bry deg om fakta", fortell meg hva som "åpentbart" har skjedd - i tillegg til hertz avtalen - som skulle tilsi bykset vi såg i aksjen. Jeg mener bestemt at bykset aksjen gjorde ikke står i stil til størrelsen på avtalen. Selv Elon (som dere sverger til å vise til) sier jo det samme som meg. Så hva er det jeg ikke skjønner?

Ja la oss se på hva som har skjedd siste året. Ingenting. Altså ingenting som skulle tilsi en slik eksplosiv vekst i aksjen. Og den ene avtalen fra Hertz burde ikke gi et slikt byks. For alt det andre du nevner er kjent, altså priset inn. Se heller på hvor forsinket de er i Tyskland. Hvorfor får ikke det negativ effekt? For kun positive ting skal gi endring?

Jeg tror hoppene kommer dels fordi det er mange amatører i markedet som handler Tesla og så skal jeg gi deg rett i at det finnes mange i det profesjonelle markedet som heller ikke skjønner Tesla. Men galopperende kurs både opp og ned er ikke til det beste for et selskap. En jevnt stødig utvikling er å foretrekke.

Avsluttningsvis vil jeg bare si at det er krevende å ikke bli usaklig i mine svar tilbake til deg emurof. Tror ikke engang jeg skal gidde å prøve på å være det engang slik du stadig fortsetter. Jeg sitter egentlig og er svært så forbannet over å måtte kaste vekk så mye tid på å svare på dine ufine angrep. Du argumenterer jo bare med at jeg er dum, kunnskapsløs, bare tar feil, er kritsik (som om det skulle være feil) osv. men ingen argumenter for at du har rett, bare at du har rett.

Jeg må anta at du er ansatt i Tesla med slike holdninger, får vel kondolere da. Synke ned på ditt nivå og bare ønske deg lykke til videre i dette ekkokammeret du har skapt. For jeg legger merke til at mange stemmer har stilnet her på forumet. Med dette så tar jeg meg en pause og så får jeg se om aktivieten på forumet tar seg opp eller forsvinner ned i ekkokammeret ditt.

Holdningen min er i hvertfall klar. Jeg har ingen sans for Elon lenger og de ansatte jeg har hatt med å gjøre kvalifiserer til svært så lite flatterende omtaler. Tesla som selskap står seg trolig på egne ben noen år nå. Investeringen min har jeg som sagt råd til å tape, nå har den latterlig verdi og jeg sitter til 2030 minst. I kveld har jeg vel egentlig kommet til at jeg vurderer å hente ut litt gevinst. Dekke investeringen, skatt og litt gevinst. Grunnen er at den er over $1000 og kan være morsomt å ha gjort det før den bikker under igjen. Rikelig nok poster til å hente ut hva enn som måtte skje til 2030.
:+1:

daktari

Bra argumentert av MaxQ

Litt på siden: Mener to prosent av Elon Musk sin formue kan redde hele verden fra sult.  https://www.tv2.no/a/14317357/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. oktober 2021, klokken 23:08
Tesla har solgt 100 000 biler til én kunde, og da kommer "Teslaaksjonæren" MaxQ tilbake til forumet for å spre sin eder og galle om Musk, Tesla, Fanboys og fandens oldemor.

Skulle dette være et seriøst innlegg? I så fall, et meget dårlig forsøk. MaxQ har gitt gode forklaringer, og godt begrunnede innlegg. Kan du da påpeke hva som er galt i det han/hun sier?

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på onsdag 27. oktober 2021, klokken 18:13
Sitat fra: geear på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:34
Tesla fremstår som bilindustriens motsvarighet til Bitcoin ;D
Jeg skulle gjerne ha gått inn i Bitcoin for noen år siden, selv om den fort varierer 100k dollar på kort tid og er svært volatil, samt har ingen reelle verdier (og er en strømsluker i verdensklasse).

Husker godt diskusjonen i aksjetråden hvor jeg diskuterte med en som antagelig jobbet med børs/finans. Han mente at prisen som da var rett under 200 dollar var alt for høy.
Både jeg og andre i tråden da vurderte seriøst å kjøpe oss inn med en enda større post men trodde ikke nok til å ta den sjansen. En kan gremme seg over den tapte muligheten som ville gitt ekstrem gevinst. Så skjønner godt følelsen gear har. Men det at en ikke tok en risiko gjør også at en ikke eksponerte seg for et tap om det gikk andre veien. Jeg fortsetter å holde på regelen om å ikke investere penger som ikke kan tapes 100% i aksjer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA