Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: MaxQ på søndag 28. februar 2021, klokken 03:40Din påstand om at "byggekvaliteten er helt fin" blir nettopp det, din påstand. At du ikke tåler å høre dokumenterte motargumenter får bli ditt problem.

Neida, det er ikke bare min påstand. Det er det fakta viser, samt at kvalitets-skrålerne har skrålt i alle år om hvordan Tesla ville gå konkurs fordi de har så dårlig kvalitet. Og så skjer det motsatte.

SitatDet er nok av Tesla kunder der ute og bransjepersoner (Jeg nevnt Munro, men selv Elon sa seg motvillig enig) og - potensielle - Tesla kunder som mener at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være.

Så fint for dem. Virkeligheten bryr seg ikke om meninger, dessverre.

SitatOg ja, at noen er mer opptatt av byggekvalitet enn Tesla sitt miljømål, er helt naturlig når Tesla - etterhvert - begynner å nå ut til en kundegruppe som ikke er "Tesla nerder". Dette er kundeguppen de per i dag ikke når 100% ut til, nettopp pga bl.a. byggekvalitet. Og lojaliteten skyldes "Tesla nerdene" enn så lenge. Vi ser det i media generellt også, nå kommer sakene hvor kundene ikke er så fornøyde.

Det er nettopp "ikke-nerder" som ikke bryr seg om et par mm her og der. Vanlige folk går ikke over bilene sine med lupe og lyskaster, i motsetning til entusiastene. Så jo flere Tesla når, desto færre er det som bryr seg om småting.

SitatFinner du det ikke litt underholdene å tenke på hvor mange youtubere som var blodfan av Elon og Tesla for bare et år siden og som nå mer eller mindre er fraværende? Det gikk opp for de at alt de lovpriste ikke gjenspeilte virkeligheten lenger og når de også erfarte problemene selv så pakket de sammen sysakene sine og "propagandaen" stoppet fort. Ingen tjener på å lyve og skygge over problemene som Tesla fortsatt har.

YouTube?! Hvem er det du snakker om, og hvilken relevans har det?

Sitat"Tesla ønsker ikke å nå premium-kundene" skriver du. Neivel? Elon er jo stadig ute å omtaler bilene for nettopp premium biler og bruker begreper som "excellence" (slå opp ordet!). Norske media har jo omtalt Tesla som "luksusbiler" i alle år, og Forbes skrev for noen år siden nå: "Tesla Is On Track To Become America's #1 Premium Automotive Company, Ahead Of BMW, Mercedes-Benz" Så sier du sikkert, men det var jo S og X, dette gjelder ikke 3 og Y, men hey se her: "The Tesla Model 3 is the 2020 Auto Express Premium Electric Car of the Year, with the Jaguar I-Pace and Porsche Taycan commended" Newsflash til deg, Tesla er enn så lenge premium, de er trolig på vei inn i "ikke-premium" segmentet på ryktede "modell 2", men det er mange tusen dollar ned før de er under "premium" og selv da vil de trolig fortsatt bli oppfattet og klassifisert som "premium".

Nå roter du. Tesla ønsker å nå massemarkedet med masseproduserte biler. Det står i den "hemmelige" planen deres fra mange år tilbake at de dyre bilene bare er et middel på veien mot målet. Som altså er masseproduserte, billige biler som kan erstatte fossilbiler.

SitatMen det der er jo bare media, de har jo ikke peiling på hva som er premium eller ikke utifra Tesla sine kriterier sier du sikkert da. Vel, Tesla skriver det selv!
Se her: "Model 3 also became the best-selling premium vehicle of 2018 in the US."
Kilde: https://www.tesla.com/en_CA/blog/tesla-company-update

Målet deres er altså ikke premium-segmentet, men billige biler for massemarkedet. Følg med nå.

SitatSå Tesla skriver at selv model 3 er en premium bil! Og så skriver du at Tesla ikke ønsker å nå premium kundene, du tar på deg store ord på vegne av Tesla her.

Om Model 3 er en premium-bil eller ikke er ikke relevant. Målet til Tesla er som sagt masseproduserte billige biler, finansiert ved å selge dyrere biler først.

SitatVedr. MCU'en, at du ikke klarer å ta inn over deg hva som feiler betyr bare at jeg ikke var tenkt å bruke en kalori mer på å prøve å forklare det til deg. Snakk om skylapper.

Det betyr at det var et problem med gamle biler, og er ikke et problem lenger. Altså irrelevant.

emurof

Sitat fra: Sandvika på søndag 28. februar 2021, klokken 07:10
Sitat fra: emurof på søndag 28. februar 2021, klokken 00:58

Jo, det er feil å vise til P/E (eller bruke det som uttrykk hvis du egentlig prøver å få frem noe annet) når det er snakk om et selskap som investerer omtrent alt i vekst. De kunne valgt å trappe ned på veksten for å få høyere overskudd, men det ville vært ødeleggende for den langsiktige strategien.

Jeg vet ikke om du ikke leser det jeg skriver eller ikke har kompetanse eller evneapparat til å forstå det jeg skriver. Begge deler er et dårlig utgangspunkt for en meningsfull diskusjon.

Hvorfor snakker du om P/E hvis du egentlig ikke mente å snakke om det?

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. februar 2021, klokken 10:25
Sitat fra: emurof på søndag 28. februar 2021, klokken 00:58Jo, det er feil å vise til P/E (eller bruke det som uttrykk hvis du egentlig prøver å få frem noe annet) når det er snakk om et selskap som investerer omtrent alt i vekst. De kunne valgt å trappe ned på veksten for å få høyere overskudd, men det ville vært ødeleggende for den langsiktige strategien.

Tesla investerte omtrent hele sitt utviklingsbudsjett i Bitcoin - trolig hadde de for mye penger å leke med, jeg vet ikke. Men i mine øyne burde de brukt alle de pengene på å ta tak i kvalitetsproblemene. Skal de vokse videre som bilmerke holder det ikke å bygge videre på menigheten. De nye kundene ser hva andre produsenter leverer og de forventer at Tesla også kan levere like bra, om ikke bedre, kvalitet. Gjør de ikke det så løper de med pengene sine andre steder. Forventningsverdien av selskapet har gått gjennom taket siden 2020. I mine øyne finnes det ikke reell verdi i selskapet som skulle tilsi at en slik fantasikurs skal holde seg. Det er i mine øyne to bobler der ute som bare venter på å sprekke - den ene er Bitcoin den andre er Tesla. Jeg er ikke Jesus så jeg vet ikke hva som vil skje, men jeg synes kvaliteten på bilene ikke lenger holder mål og merker meg at Elon liker å ta seg en joint i ny og ne  - begge deler er ikke fremtidsrettet for å si det slik. Så kan Forume (@emurof) og de andre hard core "Tesla and friends " leve videre i troen på at selskapet skal dominere verden fremover. Mitt forsiktige råd, ikke at det nødvendigvis er verdt så mye, vil være å holde seg borte fra Tesla aksjen en stund dersom en ikke kan klare å ta et tap. Mange der ute kobler nå aksjen opp mot Bitcoin - hvilket gjør den ekstrem volatil.

De brukte ikke av utviklingsbudsjettet til å kjøpe Bitcoin, men av kontantbeholdningen. Bitcoing utgjør også en forsvinnende liten del av selskapet, så å påstå at dette gjør selskapet volatilt er veldig rart. Spesielt når Tesla allerede var volatilt lenge før de kjøpte Bitcoin. Burde du ikke sette deg ørlite grann inn i dette før du skriver om det?

Dine meninger om verdisettingen av selskapet tas naturligvis med en gigantisk klype salt. Du snakker jo konsekvent ned Tesla i utgangspunktet.

De påståtte kvalitetsproblemene er kraftig overdrevet.

emurof

Sitat fra: PF på tirsdag 02. mars 2021, klokken 07:33Er nok også flere folk som etter hvert mener at Teslaene ikke er bra nok på flere nivåer, spesielt nå som de tyske Premium-merkene har kommet på markedet.

Premium-merker der du betaler mye mer for mye mindre, og som stadig må tilbakekalles på grunn av problemer med batteriet og annet?

Motorwatt

Tesla er vel nærmest alene om å få tvungen tilbakekalling? Frivillig tilbakekalling derimot ser jeg ikke som noe negativt. Faktisk i mange henseende det motsatte.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. mars 2021, klokken 12:47
Tesla er vel nærmest alene om å få tvungen tilbakekalling? Frivillig tilbakekalling derimot ser jeg ikke som noe negativt. Faktisk i mange henseende det motsatte.
Hvor finner du statistikk på dette?

Vet at MCU saken har vært hett tema nå, men ser ikke helt forskjellen fra Bolt reduksjonen i batterikapasitet og Huyndai sin tilbakekalling av Ioniq og Kona, bare for å nevne noen.

Alle bilprodusenter har tilbakekallinger og det er ikke nødvendigvis negativt. Men i min oppfattning har også mange blitt «tvunget» til det, ikke bare Tesla.

Motorwatt

Du ser vel forskjell på MCU-saken, og redusert batterikapasitet? Den første har med sikkerhet å gjøre. Tesla har vel i ettertid forsøkt å gjøre det til en frivillig sak, men brukte for lang tid. Hadde de reagert umiddelbart, hadde det blitt en frivillig tilbakekalling. Dette er en av grunnene til at de fleste bilprodusenter er forholdsvis raske med tilbakekalling før de blir tvunget.

Tesla announced that it will finally "voluntarily'" recall all Model S and Model X vehicles with touchscreen problems due to the eMMC issue in the media unit after getting pressured by NHTSA to do so.

https://electrek.co/2021/02/02/tesla-will-finally-voluntarily-recall-model-s-x-touchscreen-problem-arm-twisted-nhtsa/

Det er forøvrig en gigantisk sak med airbag fra Takata som medfører bytte av 28.8 millioner (!) airbags. Dette gjelder et stort antall bilprodusenter, og også Tesla (2014-2016).

https://www.tesla.com/no_NO/support/model-s-safety-update

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

MaxQ

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 02. mars 2021, klokken 07:50
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 02. mars 2021, klokken 01:59
TL:DR
Du skriver i nåtid (kvaliteten ikke ER der den skal være). Musk har aldri sagt det, og kommer aldri til å si det.
Hvilken produsent er det noen gang som sier "Produktene vi lager har ikke bra nok kvalitet"?

I tillegg skriver du det som om det skulle være en slags konsensus blant både fagfolk, kunder og eiere at Tesla leverer et produkt som ikke har den kvaliteten det bør ha.

Det er jo selvsagt en åpenbar løgn, og det er vanskelig å forstå dine motiver.  Du hevder du sitter long i Tesla, jeg tviler.

"TL:DR", nettopp, du må gidde å lese hva jeg skriver og hva jeg linker til om ikke blir det jo umulig å komme gjennom. Ta deg tid til å gidde å sjekke ut hva Elon og Munro faktisk sier på de angitte tidspunktene og forklar meg gjerne deretter hvorfor jeg lyver når jeg repeterer hva Munro sier.

Ditt første spørsmål her besvarer jeg i "TL:DR'en" så vennligst les og slutt å repeter spørsmålet, du får ikke mer rett av den grunn.

Til din påstand om konsensus, nei selvfølgelig ikke, men det er en avsporing du kommer med når du ikke har argumenter i mot hva jeg skriver. Jeg påpeker, korrekt, at det finnes nåværende og potensielle nye kunder som ikke er enig med ditt syn. Og at Munro med faglig tyngde påpeker dette og at Elon nølende bekreftet det. Du mente dette var løgn, jeg viste til hva de faktisk sa og hvor, men i stede for å argumetere i mot så vrir du det bare videre og fortsetter å påstå at dette er løgn og tillegger meg mening som at dette er "konsensus".

Mine motiver er å være nøytral, gi kudos til Elon og Tesla for hva de gjør bra men samtidig ikke la det være en blanko fullmakt til at de ikke slutter å gjøre feil. At jeg ikke passer inn i ditt syn på saken betyr ikke at jeg lyver som du påstår, kom gjerne heller med motargumenter som det går ann å diskutere heller enn å repetere syting om løgn.

Jeg er inne i mitt 5. kalenderår som Tesla eier og har hatt aksjene lenger enn som så og planen er å sitte på de minst til 2030. "Long" nok for deg? Betyr det at siden jeg ikke har samme ukritiske syn som deg så er det umulig å kunne ha tro på selskapet og aksjen videre? Merkelig sammenblanding fra din side i så fall. Og igjen ser vi en avsporing, ingen argumenter for hvorfor du mener jeg lyver, bare påstander om at jeg gjør det og personangrep i stede for å komme med dine egne meninger. For ja, å mene at jeg lyver uten å ha motargumenter men må ty til å så tvil om mine personlige motiver og investeringer i TSLA er personangrep. Ta ballen neste gang.

Om du ikke har noe mer å komme med enn at du mener jeg farer med løgn og må ty til personangrep som argument, ja da foreslår jeg at vi avslutter og putter deg i samme kategori som emurof. Jeg har presentert mitt syn, dokumentert det med henvisning til youtube intervjuet med timestamp. Din tur.

MaxQ

Når det gjelder feil/mangler/avvik i kvalitet så liker jeg heller ikke måten de håndterer det. Så klart er det ikke ønskelig med negativ støy, men det blir som oftest mer støy av måten en prøver å rydde opp enn av selve feilen.

https://twitter.com/greentheonly/status/1366806767146008580

Og for de som måtte lure, det går helt fint å være positiv til Telsa (selskap/aksjen) selv om en har et kritisk blikk på hva/hvordan selskapet gjør (enkelte) ting. Noe annet ville jo vært katastrofalt og vi ville endt opp med en sitausjon hvor Tesla bar keiserens nye klær, det ønsker nok ingen.

MaxQ

Jeg har i det siste følgt litt med på hva denne twitter kontoen har hatt å melde rundt TSLA. Jeg har ikke tatt et standpunkt hverken i favør eller disfavør av hva som skrives/menes/antydes av denne twitter kontoen. Jeg handler aldri utifra råd fra enkeltkilder, men de inngår i den sammensatte massen av kilder som birdrar til å danne mitt eget bilde av situasjonen. Hvorvidt denne bidrar i den ene eller andre rettningen er derfor mindre aktuelt. Forsåvidt ikke avklart om den blir en del av grunnlaget heller.

Ingen konkret tweet, bare sånn gerenellt hva som meldes, hva mener dere andre om hva som kommer frem i tweetene herfra? Ikke heng dere opp i en enkelt tweet, men se på hva som kommer frem totalt sett.

https://twitter.com/garyblack00

Ser gjerne henvendelser til andre kilder dere liker å støtte dere på når det kommer til for/mot TSLA. Som regel så ser vi jo ARK nevnt fra den "over positive" siden og fra shortere på andre siden av bordet. Noen flere, gjerne fra et sted midt i mellom hadde ikke vært så dumt.

MaxQ

Jeg ser at emurof har "svart" meg, men som jeg skrev i Reply #3955 i denne tråden, så tillater jeg meg å ignorere slike utspill.

Ellemelle

Sitat fra: MaxQ på onsdag 03. mars 2021, klokken 01:39
"TL:DR", nettopp, du må gidde å lese hva jeg skriver og hva jeg linker til om ikke blir det jo umulig å komme gjennom. Ta deg tid til å gidde å sjekke ut hva Elon og Munro faktisk sier på de angitte tidspunktene og forklar meg gjerne deretter hvorfor jeg lyver når jeg repeterer hva Munro sier.
Men herregud da man, er du så høy på deg selv? Klarer du ikke å skrive kortfattet, eller forventer du at man skal lese dine lange avhandlinger for å se dine poenger? Du skriver alt for mye om alt for lite.

Gi meg et kort svar hvor du dokumenterer din latterlige påstand. Jeg trenger ikke dine funderinger og vurderinger, kun dokumentasjonen på nøyaktig denne påstanden:
"men selv Elon sa seg motvillig enig [ i ] at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være."

daktari

Kanskje mer relevant for aksjeprisen om Tesla får store utgifter til garanti-rep, er markedsandelen deres. Angivelig falt den i middels CUV-segmentet p.g.a. Ford. https://electrek.co/2021/03/03/tesla-losing-market-shares-ford-mustang-mach-e-morgan-stanley/

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MaxQ

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 03. mars 2021, klokken 07:55
Sitat fra: MaxQ på onsdag 03. mars 2021, klokken 01:39
Men herregud da man, er du så høy på deg selv? Klarer du ikke å skrive kortfattet, eller forventer du at man skal lese dine lange avhandlinger for å se dine poenger? Du skriver alt for mye om alt for lite.

Gi meg et kort svar hvor du dokumenterer din latterlige påstand. Jeg trenger ikke dine funderinger og vurderinger, kun dokumentasjonen på nøyaktig denne påstanden:
"men selv Elon sa seg motvillig enig [ i ] at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være."

Jeg har svart deg, at du ikke kan lese er beklagelig men ikke mitt problem. Du har fått en link til intervjuet og de relevante timestamp'ene, mer kortfattet og presis er det ikke mulig å få til.

Resten var et forsøk på å forklare mitt synspunkt til deg og jeg svarer på dine spørsmål, men det hopper du over og går rett på personangrep. Om du ikke ønsker/klarer å forholde deg til dokumentasjonen jeg gir deg og svare meg, men kun ønsker å vri det til personangrep og påstå at jeg lyver så avslutter jeg her og putter deg nå i samme kategori som emurof. Stadige personangrep som "argumentasjon" godtas ikke og påstanden om løgn mener jeg er tilbakebevist med henvisningen til timestamp'ene i intervjuet.

Ellemelle

Sitat fra: MaxQ på onsdag 03. mars 2021, klokken 19:17
Jeg har svart deg, at du ikke kan lese er beklagelig men ikke mitt problem. Du har fått en link til intervjuet og de relevante timestamp'ene, mer kortfattet og presis er det ikke mulig å få til.

Resten var et forsøk på å forklare mitt synspunkt til deg og jeg svarer på dine spørsmål, men det hopper du over og går rett på personangrep. Om du ikke ønsker/klarer å forholde deg til dokumentasjonen jeg gir deg og svare meg, men kun ønsker å vri det til personangrep og påstå at jeg lyver så avslutter jeg her og putter deg nå i samme kategori som emurof. Stadige personangrep som "argumentasjon" godtas ikke og påstanden om løgn mener jeg er tilbakebevist med henvisningen til timestamp'ene i intervjuet.
Vel da måtte jeg altså skumme gjennom våset ditt for å finne din dokumentasjon, og det er altså :
Sitat
Men se på kroppspråket, hør på hva han sier, måten han sier det på. Det ligger en innrømmelse der.
Ditt utsagn "men selv Elon sa seg motvillig enig [ i ] at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være." er altså basert på kroppsspråket du observerte og analyserte da han sa noe helt annet.

Min forståelse av dette er at dette Elon aldri har sagt dette, selv om du skriver "Elon sa[..]"?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA