Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekreftet leveranse

Startet av el nino, tirsdag 08. november 2011, klokken 13:11

« forrige - neste »

el nino

Hei,
Da jeg skiftet til vinterhjul, oppdaget jeg at bremseskivene foran var rustne, og det blanke belegget var borte på øverste del. Nå skal jeg ikke bruke Thinken på en stund, men er det slik at man kan skifte disse skivene selv? Og hvor kjøper man de riktige skiver/bremseklosser? Noen som har erfaringer med dette? ???

elektrolux

#1
Du kan selvfølgelig skifte skivene selv. Stort sett består et slikt skifte i å være påpasselig med å ha rene slette flater mellom skiven og hubben som holder både skive og hjul fast.

Antakelig trenger du ikke skifte skiven i det hele tatt. Er den kun rusten fjerner du bare rusten, enten med en metalfil eller enda enklere med en vinkelsliper.

Ved bruk av vinkelsliper bør du på selve bremseflaten bruke en spesiel skive beregnet på rustfjerning, så du ikke lager sår i selve stålet.

Etter sliping er det greit å sjekke om skiven fremdeles er tykk nok. Det finnes mål på dette, men det ses lett om godstykkelsen begynner å bli for snau.

Det som er viktigere, og spesielt på en elbil, er å ta ut klossene og renske for rust, og smøre opp der de beveger seg inne i kalipperen. Det er god praksis å gjøre dette ved bytte til vinterdekk på høsten.

Verstedene tar gjerne godt betalt for en slik jobb, så i stedet for å jobbe en til 2 dager dag på jobben din for å kunne betale en slik regning kan du ta en Grodag, og bruke 1-2 timer på dette selv, og ha resten av dagen til familie/venner. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

...og hvis du skulle finne på å kjøpe nye, så sier vel ryktene at forstillingen er fra Peugeot 106/Saxo. Så det kan du få tak i på nærmeste mekonomen/etc :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

el nino

#3
Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. oktober 2011, klokken 11:56
Du kan selvfølgelig skifte skivene selv. Stort sett består et slikt skifte i å være påpasselig med å ha rene slette flater mellom skiven og hubben som holder både skive og hjul fast.

Antakelig trenger du ikke skifte skiven i det hele tatt. Er den kun rusten fjerner du bare rusten, enten med en metalfil eller enda enklere med en vinkelsliper.

Ved bruk av vinkelsliper bør du på selve bremseflaten bruke en spesiel skive beregnet på rustfjerning, så du ikke lager sår i selve stålet.

Etter sliping er det greit å sjekke om skiven fremdeles er tykk nok. Det finnes mål på dette, men det ses lett om godstykkelsen begynner å bli for snau.

Det som er viktigere, og spesielt på en elbil, er å ta ut klossene og renske for rust, og smøre opp der de beveger seg inne i kalipperen. Det er god praksis å gjøre dette ved bytte til vinterdekk på høsten.

Verstedene tar gjerne godt betalt for en slik jobb, så i stedet for å jobbe en til 2 dager dag på jobben din for å kunne betale en slik regning kan du ta en Grodag, og bruke 1-2 timer på dette selv, og ha resten av dagen til familie/venner. ;)

Jeg trodde at det blanke metallet var et belegg som var begynt å ruste bort, :o men hvis jeg bare kan slipe i kanten på skivene, er jo det mye enklere enn å skifte dem. ---------Sånn er det når man aldri har mekket på biler ;D

elektrolux

#4
Bremseskivene er solide stykker gods, og du trenger ikke være redd for å gjøre noe feil med dem.

Første gang jeg så noen slipe bremseskivekanter med vinkelsliper var på Nurburgring for mangfoldige år siden.

Selv tar jeg negerkusen fatt, eller nesten like enklet en vanlig metalfil fatt før hver EU, for å slippe den klassiske ruste bremseskivebemerkningen.

Think her på forumet fikk likevel en riktig klassiker på sin siste EU kontroll: Ikke rustne bremseskiver, men at der hadde vært rust på skivene. :-\

Det hører med til historien at Think hadde måttet bytte rustne bremseskiver på denne bilen hvert annet år, og at verdstedet var et bremseserviceverksted.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA