Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilens batteri taper seg 3% hver natt (100D)

Startet av Anderslien, torsdag 22. november 2018, klokken 20:49

« forrige - neste »

Rettep

Har en X 100D.
Bilen sto parkert i garasje fra 08.11 til 18.11 - nøyaktig 10 døgn. Med samme innstillinger som du brukte nå sist du målte. Estimert kjørelengde var 273 km. Etter 10 døgn var kjørelengden 248.
Hadde altså ¨tapt¨ seg 25 km på disse 10 dagene. Altså 2,5 km pr. døgn. Dette er helt normalt og ganske likt med mine tidligere 85S og 85D.
Så det er helt sikkert at det er noe som ikke stemmer med din bil.
Ikke gi deg i forhold til verkstedet - og lykke til!

Anderslien

Sitat fra: mthoring på torsdag 29. november 2018, klokken 20:29
Sitat fra: Anderslien på torsdag 29. november 2018, klokken 18:44
Da har jeg prøvd med disse innstillingene:

Energy Save on, Always connected off, range mode off. Tapte seg 3%. Så de innstillingene har faktisk ingenting å si. Noen som har noen forslag? Tesla vil tydeligvis ikke hjelpe meg noe mer da de mener dette er helt normalt.

Nullstille bil? Tydelig at å skru på strømsparing ikke har noe å si, og det skal de jo ha. Det må enten være noe tull med software, eller at det er noe som konstant vekker bilen så den ikke får sove.

Hvis energy save on fungerer som det skal så vil du se at lilleskjermen vekkes (tesla logo og tar et par sekunder) når du åpner døren, så lenge du ikke har satt på forvarming først.

Hvis always connected off fungerer så vil du se meldingen "waking up" nederst i appen i ca 30 sekunder før appen får oppdatert info fra bilen.

Range mode har vel ingen effekt når bilen står parkert(?)

Edit: Kanskje du kan eliminere hypotesen om ekstern vekking ved å koble bilen til en wifiruter uten nett?

Jeg har prøvd å nullstilt alt nå. Nullstilt storskjerm, lille skjerm og av knappen på skjermen. Har også problemer med autopilot, cruise, auto fulltlys og auto wipers, så nå er det moro. Ingenting av det fungerer. Hjalp ingenting med nullstillingen mot det. Får se i helgen angående batteritap.

Jeg tror det kanskje kan være som du sier, at bilen aldri sovner. Det sto ingenting om at den vekker bilen i appen, men jeg slet med å få kontakt med bilen etter 24t via appen når jeg hadde always connected off.

Anderslien

Sitat fra: GOS på torsdag 29. november 2018, klokken 20:32
Da er det noe feil mener jeg og Tesla må ta tak i det. Ikke gi deg. Referer til hva andre opplever. Jeg kan sikkert finne gamle logger som beviser ett helt annet tap. Jeg antar du ikke har vekket bilen i løpet av de 24 timene.

Be dem sjekke 12 V batteriet ditt. Dersom det er dårlig så vil den stadig lade det og dermed så har du ett større tap. Jeg mener at jeg så slikt økt Vampire Drain like før mitt 12V batteri tok kvelden.

12v batteriet ble byttet for 2 måneder siden, så tviler på at det er noe feil med det nå igjen.

Hodetelefoner

Scheduled heating står ikke på?
Du sier fortsatt ikke noen ting om bilen parkeres med varmt batteri før du sjekker etc.
Hva parkerer du bilen med? Fyller du opp til 100%? 95%?
Høyt betyr at bms calibrerer litt mere (erfaring er at den tapper seg mye fortere ved høy SOC).

Thor2014

Har du forsøkt en power off?
La bilen stå 5-10 minutter.
Det er noen systemer som resettes ved power off som ikke resettes ved en vanlig reset.

Anderslien

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 30. november 2018, klokken 04:23
Scheduled heating står ikke på?
Du sier fortsatt ikke noen ting om bilen parkeres med varmt batteri før du sjekker etc.
Hva parkerer du bilen med? Fyller du opp til 100%? 95%?
Høyt betyr at bms calibrerer litt mere (erfaring er at den tapper seg mye fortere ved høy SOC).

Nei, auto preconditioning står avslått.
Bilen har vært parkert i en garasje med 8-10 graders varme og vært ubrukt i perioden hvor jeg har testet strømtap. Batteriet var ladet til 60% da jeg begynte å sjekke dette.

Anderslien

Sitat fra: Thor2014 på fredag 30. november 2018, klokken 10:04
Har du forsøkt en power off?
La bilen stå 5-10 minutter.
Det er noen systemer som resettes ved power off som ikke resettes ved en vanlig reset.

Dette er testet uten hell.

Fikk oppdatering fra Tesla i dag og da fikk jeg ihvertfall tilbake autopilot, cruise, auto fulltlys og viskere.

Contango

Det er ikke bare deg. Har ny S75 og milene forsvant i rask fart parkert på GRM. TB har en video ute nå med en X100 omtrent tom for strøm parkert samme sted i noen få dager. Det må være ett eller annet med V.9. Skal forsøke å få målt litt mer presist hvor mye bilen taper seg på en natt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Contango

Målte SOC i går et par timer etter noen korte turer og i dag morges. 2 prosentpoeng tap (67 til 65 prosent) på 14 timer. Dette er vesentlig bedre enn før, men jeg ga den en reset i går før jeg satte den fra meg. Nå går bilen i dvale. Det gjorde den ikke før.

Anderslien

Sitat fra: Contango på fredag 07. desember 2018, klokken 12:56
Det er ikke bare deg. Har ny S75 og milene forsvant i rask fart parkert på GRM. TB har en video ute nå med en X100 omtrent tom for strøm parkert samme sted i noen få dager. Det må være ett eller annet med V.9. Skal forsøke å få målt litt mer presist hvor mye bilen taper seg på en natt.

Ja, kan være noe med V9 som gjør dette. Jeg sendte ny mail til Tesla hvor jeg krevde at dette ble sjekket. De satte opp time til meg og ba meg om tilbakemelding på dette før timen:

I henhold til batteriet, så trenger vi at du noterer :
* Hva du har på av instillinger i bilen din( som forvarme etc)
* Hvor mye du lader opp
* Hvor mye den taper seg over antall timer
* Hva du lader med
* Hvor du lader
* Om bilen står ute eller inne
* Dato og tid

TeslaSvein63

Hmm, kanskje disse opplysningene de ber om blir samlet inn på forhånd har noe med det som skjedde hos meg. Bilen startet varmen av seg selv. Tilfeldig at jeg oppdaget dette da jeg gikk forbi bilen i garasjeanlegget og hørte lyder fra den. Varmen hadde slått seg på av seg selv. Dette har hendt 2 ganger . Første gangen gjorde jeg ikke noe notis av det, men andre gangen meldte jeg i fra og anmodet om fix. Etter fjerndiagnose var tilbakemeldingen at de ikke kunne finne noe. Tror jeg var inne på verksted også i forbindelse med noe annet samtidig. Uansett har ikke hendt siden og bilens vampiredrain ble lavere, som før batterireparasjon / bytte. Tipper det er fixet noe som, de ikke vil si noe om. Bruker uansett nå å slå av alle funksjoner ved parkering. Stoler ikke på noe lengre. Er jo en føler i setet som kan svikte.

Contango

Brukte ikke bilen i går så sjekket etter 24 timer igjen. Ca 0 grader i garasje, range mode off, smart preconditioning off, selvfølgelig ikke forvarming. Tap på ytterligere tre prosentpoeng - fra 65 til 62 prosent. Denne gang svarte appen med en gang så bilen kan ikke ha vært i dvale.

Anderslien

Sitat fra: Contango på søndag 09. desember 2018, klokken 09:33
Brukte ikke bilen i går så sjekket etter 24 timer igjen. Ca 0 grader i garasje, range mode off, smart preconditioning off, selvfølgelig ikke forvarming. Tap på ytterligere tre prosentpoeng - fra 65 til 62 prosent. Denne gang svarte appen med en gang så bilen kan ikke ha vært i dvale.

Da bør du si ifra til Tesla Skøyen du også, så kanskje de tar dette enda litt mer seriøst.

Contango

Meldt inn via Tesla konto. Du ser uansett ut til å ha mer tap enn meg med like mange prosentpoeng over kortere periode og større batteri.

Mons

Jeg har akkurat det samme strømtapet på min X100D. Har merket det godt de siste ukene, da den har stått på verksted. 3-4 prosentpoeng tap hvert døgn. Måtte ringe verkstedet og be de lade bilen. Jeg har fulgt den via app, så det kan godt hende at det forstyrrer en eller annen sovemodus. Denne har softwareversjon 8, 2018.36.2.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA