Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilens batteri taper seg 3% hver natt (100D)

Startet av Anderslien, torsdag 22. november 2018, klokken 20:49

« forrige - neste »

Contango

Artig med de forskjellige preferansene på hva bilen skal vise, men enten det er prosent eller kilometer så forsvinner de fremdeles i høy hastighet når parkert.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

1000kwh

Sitat fra: alda på torsdag 28. mars 2019, klokken 07:55
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. mars 2019, klokken 19:38
Sitat fra: Klykken på onsdag 27. mars 2019, klokken 09:52
Bruk %-visning av batteristatus. KM-rekkevidde varierer med temperaturen.
% - visning varierer også med temperatur. Faktisk er indikert rekkevidde kalkulert ut fra soc og en forbrukskonstant.
En 75D-eier ringte meg forskrekket etter å ha parkert gjennomvarm bil med 13% i 2-3 timer og funnet den igjen med 6% når han kom ut igjen. En del kuldegrader, men det virker som "ny" kjemi varierer mye mer med temperatur enn den gamle.

Han hadde droppet superladeren pga kø og bilen full av unger, og tenkte å lade på hjemtur når køen var borte noen timer senere, men endte med å så vidt nå fram.
Kan verkligen skriva under på det du säger här!
I lördags kom jag hem efter långtur från Sverige, hade 12 % SOC. Orkade inte köra in bilen i garaget, den fick stå ute "unplugged" över natten.
När jag skulle köra in den i garaget och starta laddning på söndagskvällen hade jag snöflinga och 1 % igjen!
Bara att starta bilen och backa den fem meter in i garaget gjorde att jag mista den sista procenten, det var helt tomt när bilen började ladda...
Nå gir vel bilen en klar og tydelig beskjed om hva som skjer når man parkerer en bil med under 70km-ish i kulda.

Muffinman

Poenget her er at det ser ut til å være dramatisk stor forskjell på ny og gammel kjemi. Våre 85 faller maks 2-3% det første døgnet etter å ha vært parkert med batteritemp over 30 grader i omrgivelser rundt -10.

alda

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 28. mars 2019, klokken 08:30
Sitat fra: alda på torsdag 28. mars 2019, klokken 07:55
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. mars 2019, klokken 19:38
Sitat fra: Klykken på onsdag 27. mars 2019, klokken 09:52
Bruk %-visning av batteristatus. KM-rekkevidde varierer med temperaturen.
% - visning varierer også med temperatur. Faktisk er indikert rekkevidde kalkulert ut fra soc og en forbrukskonstant.
En 75D-eier ringte meg forskrekket etter å ha parkert gjennomvarm bil med 13% i 2-3 timer og funnet den igjen med 6% når han kom ut igjen. En del kuldegrader, men det virker som "ny" kjemi varierer mye mer med temperatur enn den gamle.

Han hadde droppet superladeren pga kø og bilen full av unger, og tenkte å lade på hjemtur når køen var borte noen timer senere, men endte med å så vidt nå fram.
Kan verkligen skriva under på det du säger här!
I lördags kom jag hem efter långtur från Sverige, hade 12 % SOC. Orkade inte köra in bilen i garaget, den fick stå ute "unplugged" över natten.
När jag skulle köra in den i garaget och starta laddning på söndagskvällen hade jag snöflinga och 1 % igjen!
Bara att starta bilen och backa den fem meter in i garaget gjorde att jag mista den sista procenten, det var helt tomt när bilen började ladda...
Nå gir vel bilen en klar og tydelig beskjed om hva som skjer når man parkerer en bil med under 70km-ish i kulda.
Det var inte kallt när jag parkerade bilen, och inte väldigt kallt över natten heller. Men bilen börjar ge beskjed redan under 20 % vid parkering om att man bör ladda.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JorEl

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. mars 2019, klokken 09:04
Poenget her er at det ser ut til å være dramatisk stor forskjell på ny og gammel kjemi. Våre 85 faller maks 2-3% det første døgnet etter å ha vært parkert med batteritemp over 30 grader i omrgivelser rundt -10.
Kan det være fordi Tesla med sine miljøvennlige batterier, nå bruker mindre koboldt?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OlaM

Kjemi og kulde vil jo bare være en faktor første natten, deretter er det vampire drain. Til de som kan/vil teste:

La bilen stå to døgn, noter startprosent, prosent etter første natt og etter andre. Gjenta en gang med range mode aktivert. Blir jo varmere i været etterhvert, varme i kamera slår seg vel av ved en viss omgivelsestemperatur så det vil muligens påvirke.

Enklere test: La stå natten over to ganger med/uten range mode, se om det er forskjell. Notér start- og sluttprosent samt utetemp.

Kameratrådene ligger an mot glass og er ventdt oppover, så varmen forsvinner raskt og de trekker nok en god del strøm. Og de er vel til dels på for å motvirke dugg inne i kameraet. Godt mulig range mode deaktiverer dem, verdt et grundig forsøk.
'21 3LR

alda

I mitt case över är det nog så att man inte har tappat 10 % över natten, kapaciteten ligger fortsatt där - men då måste batteriet värmas upp först.
Det är ju mer riktigt att visa detta, då det är vad man faktisk får ut av batteriet om man behöver köra där och då.
Tar man inte hänsyn till minskad kapacitet pga. kyla i gamla batteripakker kanske?
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Contango

Glem Range Mode. Gjør ingen forskjell i Vampire Drain hos meg i hvert fall. Bilen sover ikke i det hele tatt - eller kun veldig korte perioder (under en time) en sjelden gang. Det er varmt i bilen, jeg har sett varmen i kamerahuset virke om natten, jeg ser av TeslaFi at batteriet varmes mens parkert. Har gjort uttallige resets, har slettet apper, re-installert, byttet passord i myTesla. På tre døgn parkert nå har det forsvunnet 11 prosentpoeng. Dette problemet hadde jeg før jul, men drain gikk ned til ca 1 prosentpoeng etter software oppdatering i jula. Nå har det kommet tilbake og vart en måneds tid.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

OlaM

Var det fremdeles varme i kamerahuset når du testet med Range Mode på?
'21 3LR

fonberg

Sitat fra: OlaM på torsdag 28. mars 2019, klokken 09:22
Kjemi og kulde vil jo bare være en faktor første natten, deretter er det vampire drain. Til de som kan/vil teste:

La bilen stå to døgn, noter startprosent, prosent etter første natt og etter andre. Gjenta en gang med range mode aktivert. Blir jo varmere i været etterhvert, varme i kamera slår seg vel av ved en viss omgivelsestemperatur så det vil muligens påvirke.

Enklere test: La stå natten over to ganger med/uten range mode, se om det er forskjell. Notér start- og sluttprosent samt utetemp.

Kameratrådene ligger an mot glass og er ventdt oppover, så varmen forsvinner raskt og de trekker nok en god del strøm. Og de er vel til dels på for å motvirke dugg inne i kameraet. Godt mulig range mode deaktiverer dem, verdt et grundig forsøk.

Mulig feilkilde med denne testen: Parkerer du med gjennomvarmt batteri, blir oppgitt batteritap det første døgnet mye større enn om du parkerer bilen med kaldt batteri (dvs. etter en kortere kjøretur).

Til daglig på vinteren blir aldri mitt batteri skikkelig varmt, siden jeg kjører med Range Mode på, og svært sjelden turer på mer enn 20 km.

Range Mode deaktiverer forøvrig ikke kameravarmen.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

OlaM

Ah, supert, bra info. Da burde man vel si ifra til Tesla, eventuelt burde Tesla si fra til kundene sine. De liker å astrahere ting bort fra brukeren, men et såpass strømtrekk burde man jo ha litt kontroll over.
'21 3LR

Joachim@sancon.no

Hiver meg på her. Har en X100d som også taper seg mye. Pga uventet snøfall og sommerdekk har bilen stått ett siste 30 timer etter lading.

Har akkurat installert Teslafi og sliter med at bilen ikke går i sleep. Range mode står on, og jeg ladet i går natt opp til 90% for å kalibrere batteri status.

Nå 30 timer senere er bilen på 85%!!

Bilen står i rangemode og det er -1,5 ute og 6 grader i kupeen. Kjører forresten 2019.5.15 firmware.

Teslafi er innstilt med anbefalte sleepmode settings.

Noen nye anbefalinger?

JorEl

Jeg skrev litt tidligere i tråden, og klagde på det samme. Trøsten er som noen har nevnt, at når man så kjører bilen så blir batteriet oppvarmet og man får faktisk en del energi tilbake.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OlaM

Hvis kameravarme er synderen, så vil det jo skille mellom AP2 og ikke, samt kaldt vær og varmt.
'21 3LR

geear

X har varme i høyde/taksensor også, men virker ikke som det er stor forskjell i tap på X og S.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA