Bilens batteri taper seg 3% hver natt (100D)

Startet av Anderslien, torsdag 22. november 2018, klokken 20:49

« forrige - neste »

JorEl

Ok. En liten tilbakemelig. Startet turen til nærmeste SuC i dag, et ærend først, og etter ca 5-6km ser jeg at batteriet har steget fra 130km til 150km. Jeg forvarmet ca30min, siden jeg skulle til laderen, har litt gratislading igjen.. Det var 9grC ute, sikkert det varmeste bilen har opplevd siden jeg fikk den 6/11-2018. På SuC startet den på 50kw/h etter 8km kjøring...altså bare velstand for mitt 350v-batteri.

Nå har jeg satt batterimåleren til %. Det er nok det beste ja. Takk for rådet Klykken.
Vil med dette krype til korset (eller til Tèn i Tesla) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Amoss

Sitat fra: JorEl på onsdag 27. mars 2019, klokken 11:46
Vil med dette krype til korset (eller til Tèn i Tesla) :)

Eller rettere sagt til den elektriske motoren - evnt. en del av rotoren i en slik... ;)
https://www.greencarreports.com/news/1108644_what-the-tesla-logo-means-ceo-elon-musk-explains
Sitat
The Tesla logo is intended to represent the cross-section of an electric motor, Musk explained to a querying Twitter follower.

Musk seemed to be referring to the main body of the "T" as representing one of the poles that stick out of a motor's rotor, with the second line on top representing a section of the stator.
Model S 85D

Muffinman

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. mars 2019, klokken 09:52
Bruk %-visning av batteristatus. KM-rekkevidde varierer med temperaturen.
% - visning varierer også med temperatur. Faktisk er indikert rekkevidde kalkulert ut fra soc og en forbrukskonstant.
En 75D-eier ringte meg forskrekket etter å ha parkert gjennomvarm bil med 13% i 2-3 timer og funnet den igjen med 6% når han kom ut igjen. En del kuldegrader, men det virker som "ny" kjemi varierer mye mer med temperatur enn den gamle.

Han hadde droppet superladeren pga kø og bilen full av unger, og tenkte å lade på hjemtur når køen var borte noen timer senere, men endte med å så vidt nå fram.

geear

Ellers, småturer uten rangemode gjør at bilen kjører varming av batteri, så forbruk på de 10km var nok temmelig høyt.
Hva sier prosent deg? Kilometervisning er mye enklere å kjøre etter selv om en eventuelt har høyere eller lavere forbruk, det blir i området, mens prosentvis er noe helt annet. Og siden de kalkuleres fra samme variabler så vil de også variere like mye..

emmern

Prosent sier meg hvor mange prosent det er igjen på batteriet :) Ikke et arbitrært antall km den *tror* jeg har igjen.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Muffinman

Tror jeg droppet kilometervisning i 2014, etter de første 50.000km. Foretrekker "tankmåler", ikke hvor langt bilen gjetter å kunne kjøre.

jkirkebo

Sitat fra: emmern på onsdag 27. mars 2019, klokken 20:04
Prosent sier meg hvor mange prosent det er igjen på batteriet :) Ikke et arbitrært antall km den *tror* jeg har igjen.

Prosent sier bare hvor mye av batteriet du har igjen, det sier ikke noe om kapasiteten til batteriet.

Jeg bruker kilometer, på den måten viser den hvor mye energi som er igjen (1 typical kilometer er 208Wh i bilen min).

Det er tross alt energien på batteriet som sier hvor langt jeg kommer, ikke prosenten. Har batteriet mistet 10% så vil batteriet fortsatt vise 100% fulladet, men kilometer vil ha sunket 10%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

mthoring

Tkm har nesten fire ganger høyere oppløsning enn %. Tallet er også nær sannheten av faktisk rekkevidde på langtur (i motsetning til %). Det vil også indikere tap av kapasitet over tid. Ellers oppfører de seg likt.

Har aldri skjønt hvorfor folk anbefaler bruk av prosent. Kan det ha noe med at man kommer fra andre bilmerker og har dårlig erfaring med km? Eller er det rett og slett at noen fester for stor lit til tkm, og dermed går på en smell?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. mars 2019, klokken 20:09
Tror jeg droppet kilometervisning i 2014, etter de første 50.000km. Foretrekker "tankmåler", ikke hvor langt bilen gjetter å kunne kjøre.
Samme her. Km basert på et låst forbruk er bare tull for meg. Byttet i 2016 ca etter noen år med km. Mye mer fornøyd med prosent.

Vil jeg vite forbruk og rekkevidde bruker jeg energy appen eller navi. Ikke det låste tallet basert på typical som alltid avviker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: mthoring på onsdag 27. mars 2019, klokken 21:02
Tkm har nesten fire ganger høyere oppløsning enn %. Tallet er også nær sannheten av faktisk rekkevidde på langtur (i motsetning til %). Det vil også indikere tap av kapasitet over tid. Ellers oppfører de seg likt.

Har aldri skjønt hvorfor folk anbefaler bruk av prosent. Kan det ha noe med at man kommer fra andre bilmerker og har dårlig erfaring med km? Eller er det rett og slett at noen fester for stor lit til tkm, og dermed går på en smell?
Kom fra e-Golf, som har bingo-GOM, og på toppen av det hele så har den bare em "tankmåler" med streker på hver 12,5%. Helt tragisk. Startet Teslalivet med prosentvisning på grunn av det, men skiftet til kilometer etter en stund, for å teste, og skiftet aldri tilbake igjen. Fornøyd med det selv om jeg alltid har høyere forbruk enn den viser. e-Niroen viser også kilometer, og virker å være ganske fornuftig, selv om jeg foreløpig har veldig begrenset erfaring med den.

geear

Sitat fra: JorEl på onsdag 27. mars 2019, klokken 09:41
La meg i går,kl.2359, og sjekket batteriet. Det viste 201km igjen. Bilen var i Sentrymode til 0730, og kona kjørte ungene til skolen, 10km(jeg tar godt i). Nå satte jeg bilen på oppvarming og ser at batteriet står på 135km.    :o :o
201km-135km= mistet 66km på 9timer og 15min men jeg må trekke fra det kona har kjørt(10km), hun satte ikke bilen på forvarming. Hvor er mine 56km?

I natt skal jeg ikke ha på Sentrymode og mobilene til meg og kona skal sjekkes, slik at ingen av oss har Tesla-Appen aktivert. Bilen hadde ikke varmt batteri i går kveld og temperaturen var ca 5grC.
Du er klar over at sentry bruker en del ekstra strøm?

emmern

Sitat fra: gr på onsdag 27. mars 2019, klokken 22:27
Kom fra e-Golf, som har bingo-GOM, og på toppen av det hele så har den bare em "tankmåler" med streker på hver 12,5%. Helt tragisk. Startet Teslalivet med prosentvisning på grunn av det, men skiftet til kilometer etter en stund, for å teste, og skiftet aldri tilbake igjen. Fornøyd med det selv om jeg alltid har høyere forbruk enn den viser. e-Niroen viser også kilometer, og virker å være ganske fornuftig, selv om jeg foreløpig har veldig begrenset erfaring med den.

hahaha! Samme her. Jeg bruker nesten % i "protest" eller for "å ta igjen det tapte". Jeg bel gal av GOMen til e-Golf, og kona var nervøs hver gang hun skulle lengre enn butikken fordi den viste at bilen hadde 70 km igjen på halv lading.

Holder meg til %. Den viser hva jeg skal holde meg på for optimal batterihelse, og når jeg burde lade osv. Så viser navigasjonen resten. Det eneste som er relevant er hvor mange % det er igjen når jeg skal nå en destinasjon eller superlader.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

Sitat fra: gr på onsdag 27. mars 2019, klokken 22:28
Sitat fra: JorEl på onsdag 27. mars 2019, klokken 09:41
La meg i går,kl.2359, og sjekket batteriet. Det viste 201km igjen. Bilen var i Sentrymode til 0730, og kona kjørte ungene til skolen, 10km(jeg tar godt i). Nå satte jeg bilen på oppvarming og ser at batteriet står på 135km.    :o :o
201km-135km= mistet 66km på 9timer og 15min men jeg må trekke fra det kona har kjørt(10km), hun satte ikke bilen på forvarming. Hvor er mine 56km?

I natt skal jeg ikke ha på Sentrymode og mobilene til meg og kona skal sjekkes, slik at ingen av oss har Tesla-Appen aktivert. Bilen hadde ikke varmt batteri i går kveld og temperaturen var ca 5grC.
Du er klar over at sentry bruker en del ekstra strøm?
Håper det ;) Da får jeg i hvert fall mer strøm når jeg skrur den av :-\

Når det gjelder % vs km, så er det vel en smakssak. Merket at jeg synes % gir meg mer roen. Forbruket styrer jeg jo egentlig selv.
Jeg kommer også fra E-golf og der var det 160km under superforhold og 80 når det ble kaldt. Verst i slapps og sludd.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Elbil fundamentalist

Sitat fra: emmern på onsdag 27. mars 2019, klokken 20:04
Kommer an på hvilken prosent man snakker om. Om du setter på navigasjonen, viser prosent veldig nøyaktig hva du kan forvente å ha tilbake på batteriet på destinasjon. Navigasjonen tar hensyn til fartsgrense og avvik, så hvis man kjøre fortere enn eller har høyere forbruk f.eks ski på taket synker prosenten vesentlig. Legger man seg rolig i fartsgrense eller litt under øker prosenten igjen.
Selv har jeg rated km på «batterimeteret» og kjører etter prosent gjenværende på navigasjonen. Fungere kjempebra uansett kulde, motorvei regn snø etc. Eliminerer rekkeviddeangst fullstendig, samt at man kan stole på at man kan ev. kan hoppe over SC og ha nok til neste (da det er mest tidseffektivt å ikke ha høy SOC ved ankomst til SC).
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

alda

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. mars 2019, klokken 19:38
% - visning varierer også med temperatur. Faktisk er indikert rekkevidde kalkulert ut fra soc og en forbrukskonstant.
En 75D-eier ringte meg forskrekket etter å ha parkert gjennomvarm bil med 13% i 2-3 timer og funnet den igjen med 6% når han kom ut igjen. En del kuldegrader, men det virker som "ny" kjemi varierer mye mer med temperatur enn den gamle.

Han hadde droppet superladeren pga kø og bilen full av unger, og tenkte å lade på hjemtur når køen var borte noen timer senere, men endte med å så vidt nå fram.
Kan verkligen skriva under på det du säger här!
I lördags kom jag hem efter långtur från Sverige, hade 12 % SOC. Orkade inte köra in bilen i garaget, den fick stå ute "unplugged" över natten.
När jag skulle köra in den i garaget och starta laddning på söndagskvällen hade jag snöflinga och 1 % igjen!
Bara att starta bilen och backa den fem meter in i garaget gjorde att jag mista den sista procenten, det var helt tomt när bilen började ladda...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA