Bilens batteri taper seg 3% hver natt (100D)

Startet av Anderslien, torsdag 22. november 2018, klokken 20:49

« forrige - neste »

Motorwatt

Egentlig ikke, men du kan prøve "No Shift State Reading". Den sjekker at bilen står i P.

Her er mitt oppsett, men dette er en Model S.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Anderslien

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:18
Egentlig ikke, men du kan prøve "No Shift State Reading". Den sjekker at bilen står i P.

Her er mitt oppsett, men dette er en Model S.

Det hjalp ingenting. Bilen sover fortsatt ikke...

Motorwatt

Leser nå et annet sted at det nok er problemer med Model 3 og Teslafi. Du får eventuelt vente på en fiks.

Se også her: https://elbilforum.no/index.php?topic=44528.0
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Anderslien

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 28. februar 2019, klokken 19:47
Leser nå et annet sted at det nok er problemer med Model 3 og Teslafi. Du får eventuelt vente på en fiks.

Se også her: https://elbilforum.no/index.php?topic=44528.0

Jeg har Model S 100D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

Contango

Jeg har MCU2 i S75. Teslafi fungerer fint. Men bilen sover ikke ett sekund for tiden. Har ikke fått siste versjon programvare ennå men har wifi noen dager nå så håper å få det da. I motsetning til Anderslien har jeg hatt en sovende bil noen måneder i mellom insomnia. Fikk bilen sent i fjor og var våken til jul, sov til mid februar og vært våken siden. Jeg vil teste om ventende programvare gjør at min bil mister nattesøvnen.
Siste forslag jeg har til anderslien er å teste om avslått wifi hjelper noe (gjøres i 4g menyen og varer bare til bilen startes igjen). Da er vel alt annet prøvet og Tesla må involveres. De var helt ubrukelige i sine svar til meg sist jeg tok det opp med dem, så det må nok litt «muskler» til for ikke å bli avspist med tøv.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Anderslien

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 28. februar 2019, klokken 20:47
MCU1 eller MCU2?

Desember 2017 modell så da er det vel mcu 1?

Fikk mail fra Teslafi nå at bilen sover! Jeg oppdaterte bilen i dag tidlig så tipper det var noe snacks i den oppdateringen som fikset problemet.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

OlaM

Sitat fra: Anderslien på fredag 01. mars 2019, klokken 13:43
Jeg oppdaterte bilen i dag tidlig så tipper det var noe snacks i den oppdateringen som fikset problemet.

Sikkert litt varm melk.

Jeg tror oppdateringer resetter noe som ikke power off gjør, dermed blir en prosess som har hengt seg opp avsluttet.
'21 3LR

Contango

Jeg fikk 38 minutter søvn i natt iht Teslafi. Men ikke noe ny programvare....

xxcasd

Bilen min sto nylig 8 uker på flyplassen uten at den var plugget i. Var ikke planlagt å la den stå der men siden jeg pendler frem og tilbake til Tesla pga kjipe feil på bilen så var bilen klar for henting samme dag som jeg skulle reise og det var ikke tid til å kjøre hjem med bilen og så ta taxi ut til flyplassen igjen. Glemte selvfølgelig ladekabel hjemme. Uffda. Batteriet var på rundt 60% og jeg skulle etter planen bare være borte 2 uker så null stress. Var aldri inne på appen og sjekket tilstand da jeg hadde skrudd av alt som kunne skrus av. Etter 5 uker så fikk jeg melding fra bilen om kritisk lavt batteri. Uffda. Tre uker etter det igjen så kom jeg hjem. Åpna bakluka, slengte inn bagasjen, gikk og satt meg inn i bilen. Bilen var død. Uffda. Etter et minutt eller så så begynte skjermene og blinke. Melding om å kontakte Tesla dukket opp på lilleskjermen. Uffda. Prøvde å sette bilen i drive. Niks. Begynte å google diverse telefonnummer for å få taua bilen. Samtidig fortsatte skjermene å restarte og blinke. Plutselig var de på. 0% på batteriet. Prøvde drive igjen. Bilen gikk fremover. Kom meg bort til porten, betalte og startskuddet gikk for å komme seg til nærmeste hurtiglader. Heldigvis er det bare en kilometer eller så til hurtiglader. Plukket ut chademo adapteren og plugget i. Gikk en stund før % begynte å stige, det var grisekaldt og flatt batteri så jeg regner de første 10 minuttene gikk med til å tempen opp. Når det endelig ble sving på sakene så ladet jeg opp til 20% og kjørte hjem. Konklusjonen min er at det er ikke verdens undergang om den lades ut, du får allikevel start på den og får flyttet deg til en plass med strøm. Men skal jeg prøve dette igjen? Niks.

Er nå på vei hjem etter en 3ukers tur. Denne gangen parkerte jeg med lånebil på flyplassen fordi de har en bom i veien hos Tesla utenfor åpningstid så det var ikke mulig å levere den inn. Jeg får normalt ca 12 timers varsel før jeg må reise, så det er  vanskelig å planlegge så mye. Selvfølgelig var bilen fikset igjen mens jeg var vekke. Ifølge Tesla må jeg betale 100euro per dag hvis jeg ikke leverte inn lånebilen dagen etter min var klar (aldri hørt om det før de sa det over telefonen). Det er totalt uaktuelt når det ikke er min feil at den daua igjen, så jeg sa de kunne hente den på flyplassen hvis de absolutt vil ha den. Stakkars de som er på bilferie med lånebil, kan bli en dyr ferie. Fikk aldri svar, så jeg aner ikke om den står der eller ei. Parkeringen skal jeg selvfølgelig dekke mot kvittering hvis de hentet den.

Wibla

Du har ikke vurdert alternativ transport til flyplassen...?
2018 Tesla Model S 75D

xxcasd

Sitat fra: Wibla på lørdag 02. mars 2019, klokken 12:03
Du har ikke vurdert alternativ transport til flyplassen...?

Jo, som nevnt så var det ikke planlagt å kjøre, men fikk beskjed kvelden før om at jeg måtte reise så da tenkte jeg å levere inn lånebilen i samme slengen neste morgen. Lånebilen sto der fortsatt så de hadde ikke tatt seg bryet med å kjøre de 3 minuttene bort til flyplassen for å hente den. Kjørte innom tesla og parkerte den og tok med meg min bil. 100 meter før jeg kom hjem så dukket det selvfølgelig opp en feilmelding "contact tesla, car may not restart" eller noe i den duren, får se på mandag om jeg må inn med den igjen, må uansett hente nøkkelen. Tredje gang i år med dette tullet. Grunnen til at jeg hadde den inne nå var fordi MCU tok kvelden og bilen blånekta å skru seg av (varmen durte og gikk helt til jeg fikk levert den inn neste dag). Et par uker før det så sa bilen pang og stor røyksky når jeg kjørte fra flyplassen, da var det en slange for kjøling av et eller annet som hoppet av etter at jeg hadde den inne for andre ting. Kjekke biler når de virker, men føler nå at jeg er med i et ufrivillig bildelingsprogram siden jeg har kjørt mer rundt i lånebiler enn min egen de siste 4 månedene.  :-[ naboene lurer på hvorfor jeg hele tiden kjører rundt i forskjellige biler.

Anderslien

Nå nekter bilen å sove. Har ikke sovet på over fire dager. Teslafi prøver hele tiden og få den til å sove, men klarer det aldri.

Contango

Ditto. Tok imot en 2018 versjon software oppdatering men hjalp ikke noe. Hadde håpet at jeg skulle fått siste versjon og at den hadde begynt å sove igjen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA