Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Aspiranten

Har jeg glemt å skrive at jeg elsker denne bilen?
Nissan Leaf

gbzdoc

Tror ikke jeg heler har nevnt det... ;-)

Bilen er helt super. Koser meg hver dag! :)

Aspiranten

Nye Hakka R + Leaf = kommer opp der den harde kjernen med gamle piggdekk må gi opp. Det må jeg si meg godt fornøyd med  ;)
Nissan Leaf

daggad

Da har jeg hatt min i en mnd og ca 2000 km. Og jeg må si den virkelig har svart til forventningene !
En utrolig deilig bil å kjøre og et kvantesprang for meg som har vært utelukkende fossilbilist før Leafen. Hele familien bare elsker denne bilen. Et veldig bra musikk/IT anlegg, kvikk, romslig, myk, stille, varm og god.
For oss som bor her i en vestlandsby med relativt korte avstander er Leaf en ideell bil. Og du verden jeg merker forskjell på drivstoffutgiftene ! Nå brukes fossilen minst mulig, vi tar Leafen når noen skal hentes, kjøres eller tur til butikken. Og vi må innrømme det har også vært mange koseturer uten annen mål eller mening..

Rekkevidden er ikke all verden nå på vinterstid med slaps og vinterdekk. I alle fall ikke om man kjører denne som en bensinbil med samme komfort, og det er litt av vitsen synes jeg. Klart skal man prøve å tyne mil på en (for en elbil) langtur så får man mer igjen ved å spare på varmen. Men selv velger vi å kose oss med masse guffe på varmeapparatet og kan godt leve med en antatt rekkevidde på 7-8-9 mil ved 80% lading. Men jeg gleder meg til en hurtiglader kommer til Ålesund, det blir da fint å kunne svinge innom og lade i 15-20 minutter og få 5-6 mil til om det er mye som skal rekkes en dag.

Kan man leve med den begrensede rekkevidden kontra en "vanlig" fossilbil så vil jeg varmt anbefale å ta steget over til elbil. Bortsett fra rekkevidde så ser jeg ikke en eneste grunn til å la være. Det måtte i så fall være å gå for en Opel Ampera eller å vente til elbilene får bedre spesifikasjoner, som Tesla S, eller oppgraderingen av Leaf som kommer i 2013.

Jeg hadde i alle fall ALDRI villet kjøpe en diesel mellomklassebil i dag. Disse føles svært gammeldagse etter å ha kjørt denne bilen.
Som sagt: Svært, svært fornøyd. Den er ikke perfekt, men heller ikke så langt unna.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

+1 daggad  :D

Samme erfaringene her. Håper på hurtigladere @ Sunndalsøra, Åndalsnes, MOA, Volda, Geiranger, Oppdal og Dovre nå  ;D Da blir det 98% goodbye fossil...
Nissan Leaf

hma

#440
Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 10:00
Nå brukes fossilen minst mulig, vi tar Leafen når noen skal hentes, kjøres eller tur til butikken.
Veldig bra! Godt å høre at Leaf faller i smak, og ikke minst at fossilen støver ned :)

Alt for mange bilkjøpere dimensjonerer sine bilkjøp basert på ekstrembruk, dvs de kjøper en bil som potensielt kan kjøre 600km non-stop, framfor en bil som oppfyller det daglige faktiske behovet. Nissan Leaf vil nok gjøre det enklere for folk flest å gjøre et fornuftig valg.

Jeg kjøpte min første elbil som tillegg til bensinbilen for snart 3 år siden. Så gikk det 1 år før fossilen ble lagt ut på finn.no til fordel for innkjøp av nok en elbil. Har siden kjørt elektrisk i 1,5 år og har ikke savnet fossilbil en eneste gang. Om det kniper finner man alltids en løsning, f.eks leiebil, familie/venner eller ved å melde seg inn i et bilkollektiv.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Trond.Strom

Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 10:00
Hele familien bare elsker denne bilen. Et veldig bra musikk/IT anlegg, kvikk, romslig, myk, stille, varm og god.

det er morsomt, det første jeg tenker når jeg tenker på leafen min er myk. den er utrolig bløt å kjøre, man suser avgårde uten at det på noensomhelst måte føles ukontrollerbart eller skarpt.

Ladefabrikken

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 19. desember 2011, klokken 15:14
Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 10:00
Hele familien bare elsker denne bilen. Et veldig bra musikk/IT anlegg, kvikk, romslig, myk, stille, varm og god.

det er morsomt, det første jeg tenker når jeg tenker på leafen min er myk. den er utrolig bløt å kjøre, man suser avgårde uten at det på noensomhelst måte føles ukontrollerbart eller skarpt.

Så bra. jeg liker ikke stive biler. Jeg har altid kjørt Citroen med myke fjæringer. Men den er nok ikke mykere en min gamle 71 model DS (også kalt Padda)
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

eivisa

Testet bilen litt i dag på slapseføre i noen oppoverbakker med mye svinger. Drog på med kraftig gasspådrag i svingene for at bilen skulle slippe, men den drog seg fint på plass igjen uten noen overraskelser. Fungerer overraskende bra. Ellers er den kjørt 3500km siste 5 ukene uten noe å klage på. Eller kan vel klage på at den ikke har innluft uten at varmen starter og.  :)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Ladefabrikken

#444
Sitat
Alt for mange bilkjøpere dimensjonerer sine bilkjøp basert på ekstrembruk, dvs de kjøper en bil som potensielt kan kjøre 600km non-stop, framfor en bil som oppfyller det daglige faktiske behovet. Nissan Leaf vil nok gjøre det enklere for folk flest å gjøre et fornuftig valg.

Jeg kjøpte min første elbil som tillegg til bensinbilen for snart 3 år siden. Så gikk det 1 år før fossilen ble lagt ut på finn.no til fordel for innkjøp av nok en elbil. Har siden kjørt elektrisk i 1,5 år og har ikke savnet fossilbil en eneste gang. Om det kniper finner man alltids en løsning, f.eks leiebil, familie/venner eller ved å melde seg inn i et bilkollektiv.

Hilsen
Håkon
Så du har ingen fossilbil i det hele tatt. Jeg har også planer om å gjøre det samme når jeg til slutt får Leafen. Fruen er litt skeptisk til å selge fossilbilen men det går nok over når hun ser at det holder med 2 elbiler.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Aspiranten

Det hadde vært gøy å gått over til 100% eldrift, men for vår del er det ikke ett reelt valg. Overskuddsturene våre går langt og lenger enn langt, så til disse må vi ha fossilbil.

Men vi flyr ikke på ferier da, så vi har ingen dårlig samvittig for fossilbilen så lenge nordmenn er på verdenstoppen i flyreiser. Ett samboerpar som reiser t/r spania èn tur forbruker gjerne like mye drivstoff som en bil i ett helt år.  :)
Nissan Leaf

daggad

SitatEtt samboerpar som reiser t/r spania èn tur forbruker gjerne like mye drivstoff som en bil i ett helt år.
Nei ikke om flyet er fullt. Eller om bilen kjører de normale 12-15000 km.Et ganske normalt forbruk for et passasjerfly er ca 0,3 - 0,4 l/mil. Men dette er også parafin som gir mindre skadelig utslipp enn biler.
Et fly flyr også fryktelig mange mil i løpet av sitt liv, en bil bare rundt 20000 i snitt vil jeg tro. Så produksjonen av biler forurenser langt mye mer.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 19:18
SitatEtt samboerpar som reiser t/r spania èn tur forbruker gjerne like mye drivstoff som en bil i ett helt år.
Nei ikke om flyet er fullt. Eller om bilen kjører de normale 12-15000 km.Et ganske normalt forbruk for et passasjerfly er ca 0,3 - 0,4 l/mil. Men dette er også parafin som gir mindre skadelig utslipp enn biler.
Et fly flyr også fryktelig mange mil i løpet av sitt liv, en bil bare rundt 20000 i snitt vil jeg tro. Så produksjonen av biler forurenser langt mye mer.

Til gjengjeld slipper flyene mesteparten av CO2en ut på en høyde der den gjør ca. 3 ganger så mye skade som om den hadde blitt sluppet ut på bakkenivå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 19:18
SitatEtt samboerpar som reiser t/r spania èn tur forbruker gjerne like mye drivstoff som en bil i ett helt år.
Nei ikke om flyet er fullt. Eller om bilen kjører de normale 12-15000 km.Et ganske normalt forbruk for et passasjerfly er ca 0,3 - 0,4 l/mil. Men dette er også parafin som gir mindre skadelig utslipp enn biler.
Et fly flyr også fryktelig mange mil i løpet av sitt liv, en bil bare rundt 20000 i snitt vil jeg tro. Så produksjonen av biler forurenser langt mye mer.

Google maps avstanden mellom f.eks. Oslo og Barcelona x2 for to voksne som tar opp to seter. 0,4 på mila per sete vs. 5 seter på 0,5 på mila for moderne biler... Ellers har du rett. Det er på flere måter mer miljøvennlig å fly dersom man er alene og transportere seg f.eks. mellom Oslo og Trondheim. Jeg sa ikke bombastisk "mer enn", men "gjerne like mye". Det er så ekstremt mye mer forurensende å fly enn det folk tror. Og det er nesten ene og alene de lange distansene som gjør dette.

+ det jkirkebo poengterer.
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. desember 2011, klokken 20:20
Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 19:18
SitatEtt samboerpar som reiser t/r spania èn tur forbruker gjerne like mye drivstoff som en bil i ett helt år.
Nei ikke om flyet er fullt. Eller om bilen kjører de normale 12-15000 km.Et ganske normalt forbruk for et passasjerfly er ca 0,3 - 0,4 l/mil. Men dette er også parafin som gir mindre skadelig utslipp enn biler.
Et fly flyr også fryktelig mange mil i løpet av sitt liv, en bil bare rundt 20000 i snitt vil jeg tro. Så produksjonen av biler forurenser langt mye mer.

Til gjengjeld slipper flyene mesteparten av CO2en ut på en høyde der den gjør ca. 3 ganger så mye skade som om den hadde blitt sluppet ut på bakkenivå.

Er du sikker?
Jeg har hørt snakk om "multipliers" før, men det var vel for å illustrere at de totalte utslippene fra jetfly er 2-4ganger mer enn CO2-utslippene? Og de anslagene er spekulative:

http://www.greenaironline.com/news.php?viewStory=278
http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_aviation#CO2_emissions_per_passenger_kilometre

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA