Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

gbzdoc

Tja, 1-2 timer på 16A. Går jo saktere på slutten. Men det går fort å smekke på litt ekstra juice mens man spiser middag om det er mange ærend på kvelden. Sykt stor forskjell på 10 og 16 der... :-)

gbzdoc

Sitat fra: Griffel på onsdag 14. desember 2011, klokken 13:11
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 14. desember 2011, klokken 12:1810A bruker som nevnt tidligere her 11 timer ca. reelt, og 16A ser ut til å ligge på ca. 6,5 t. fra ca. 0-100%.

Det er i hvert fall tidene jeg har fått på Carwings med mine to EVSE'er.

(Har ikke satt opp e-post varsling, men har fulgt med litt og den virker relativt presis.)

Det som forbauser meg er at det ser ut som alle normalt har et behov for å lade fra 0-100%.  Det er ikke altid en trenger 100% når en skal på tur og det er ikke altid en har 0 når en kommer hjem.
Kjekt å ha 16 A uansett selvfølgelig.

Dette er jo bare tall som er lettere for alle å forholde seg til, ikke mine normale laderutiner. (Slev om observasjonene er gjort med kun få km igjen på batteriet.)

Jeg lader når jeg kan, men helst ikke før det et under 80% igjen, men har til nå alltid ladet til 100%.

Til sommeren kanskje jeg går ned til 80% lading. Bilen skal brukes, og det gjør den mest bekymringsløst med mye strøm på batteriet. :D

Det er en bruksgjenstand, og jeg går ut fra Nissan har tatt høyde for at den skal brukes. ;-)

Aspiranten

Ja jøss skal den brukes. Spesielt siden det er den herligste bilen jeg har kjørt ;D
Nissan Leaf

daggad

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 23:16
Ja jøss skal den brukes. Spesielt siden det er den herligste bilen jeg har kjørt ;D

Det er normalt min frue som bruker bilen på dagtid. Men i morgen tidlig skal jeg ha den. Jeg kjenner faktisk jeg gleder meg til turen på jobb !  ;)
Hun er forøvrig blitt veldig glad i den selv, og nyter den korte avstanden mellom kontor og elbilparkeringen på jobben sin. Fossilene må parkere 2-300 m unna.. :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

hma

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 19:40
applefolk er litt som jehovas vitner som dinger på døra og skal frelse oss hele tiden.... grrrr!  >:( ;D Jada, jeg har brukt mac i årevis. Hatet det.
Lite sympatisk påstand du framsetter. Hvem er disse "oss" du her representerer?


Angående Carwings og applikasjonsstøtte, så er det slett ikke uvanlig at produsenter velger tilrettelegging/utvikling på Apple sin platform før det tilbys Android.
Eksempelvis tilbød Sonos Apple-støtte mange år før den første offisielle Android-appen ble sluppet.

Oppfordrer herved alle til å nyansere sine uttalelser og være mindre kategorisk der det ligger åpenbare subjektive vurderinger til grunn. Da vil dette forumet fortsette å være ett hyggelig sted å ferdes :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: hma på torsdag 15. desember 2011, klokken 00:15
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 19:40
applefolk er litt som jehovas vitner som dinger på døra og skal frelse oss hele tiden.... grrrr!  >:( ;D Jada, jeg har brukt mac i årevis. Hatet det.
Lite sympatisk påstand du framsetter. Hvem er disse "oss" du her representerer?


Angående Carwings og applikasjonsstøtte, så er det slett ikke uvanlig at produsenter velger tilrettelegging/utvikling på Apple sin platform før det tilbys Android.
Eksempelvis tilbød Sonos Apple-støtte mange år før den første offisielle Android-appen ble sluppet.

Oppfordrer herved alle til å nyansere sine uttalelser og være mindre kategorisk der det ligger åpenbare subjektive vurderinger til grunn. Da vil dette forumet fortsette å være ett hyggelig sted å ferdes :)

Hilsen
Håkon

Nå er da det slik at android har en mange flere brukere enn apple i Norge, Europa og på verdensbasis...  Normalt har ville det være at man prioriterte den største brukermassen. Dog er det slik at vi i Europa ikke bruker Blackberry i samme utstrekning som i Nord Amerika og dermed bommer kanskje Nissan litt på sine brukere her ... med IOS + Blackberry før Android...
Hilsen en som har både android og apple...

Aspiranten

Sitat fra: hma på torsdag 15. desember 2011, klokken 00:15
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 19:40
applefolk er litt som jehovas vitner som dinger på døra og skal frelse oss hele tiden.... grrrr!  >:( ;D Jada, jeg har brukt mac i årevis. Hatet det.
Lite sympatisk påstand du framsetter. Hvem er disse "oss" du her representerer?

Oss i den sammenheng er alle som bruker Windows, og som ikke har tenkt å konvertere til applereligionen. Vi blir stadig vekk forsøkt lokket inn til den mørke siden av applefanatikerene. Ja, litt sånn som jehovas vitner  ;D

Applefans vs. Windowsfans er en evigvarende krig som trolig aldri vil ende, hma. Du får bare bli vant med å se skitslenging mellom de to leirene først som sist dersom du skal være på internett. :D La meg finne litt godstoff til deg utpå kvelden:

Denne er fin, og illustrerer de siste to sidene i denne tråden nydelig  ;) Øverst står det hvilken plattform- og under viser ett bilde av hvordan plattformen blir oppfattet av hvilken type fans, på høyre side. F.eks. er første bildet at Linux blir oppfattet av Macbrukere som gammeldags og utrangert.

http://www.federicopistono.org/sites/all/files/images/linux-mac-pc-perceptions.jpg
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Hvis dere ikke lider av Tourette kan dere kanskje slutte ?

Hvis dere faktisk lider av Tourette må dere ha meg unnskyldt, men dere forsøpler forumet med  diskusjoner dere kan ta andre steder. Prøv å kontrollere dere -og tenk dere om før dere trykker på "Legg til innlegg".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

SitatApplefans vs. Windowsfans er en evigvarende krig som trolig aldri vil ende, hma. Du får bare bli vant med å se skitslenging mellom de to leirene først som sist dersom du skal være på internett. La meg finne litt godstoff til deg utpå kvelden:
Nei det er bare de blinde som kriger. Det er mye bra med begge systemer og vi trenger begge for at de begge skal være på tå hev og skape gode produkter. Hva man bruker på PC tiden er hips om haps. Begge OS er bra, men jeg synes Mac maskinene er langt bedre bygget enn noe Win PC jeg har hatt.
Men det er en side. Så har man nettbrett og telefoner. Her har nok Samsung og andre etterhvert laget produkter som er kanskje like gode som iPhone. Men iPhonen revolusjonerte hva en telefon er for noe. Og har stått veldig sterkt siden.
Jeg er PC bruker men har iPhone, er jeg en såkalt hybrid da kanskje ??  :D
Nå lover jeg å ikke diskutere dette her noe mer TP !!
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Bare såvidt jeg kom meg opp bakkene her i går. Snødekket som hadde ligget så fint på veien gikk i stykker under dekkene og sørget for at jeg måtte spinne meg igjennom snøen helt opp til toppen av bakken. Grusomt plussføre. Men det var egentligt ikke så verst. Herlig god kontroll med Leaf :D

Daggad: Vi får ta praten videre over en kaffe en gang, så Thomas ikke blir mer sinna :)
Nissan Leaf

Saxo

#430
Sitat fra: Saxo på tirsdag 13. desember 2011, klokken 19:57
Jeg er godt fornøyd med radioen. Kjører mellom trondheim og stjørdal med grei dekkning. Midt-norge er jo imidlertid Norges navle da :-)
Dette innlegget skulle jeg IKKE ha postet. Har nå akkurat samme problem som Kallagtunet.@#%& Radioen fungerte fint fram til i dag. Prøvde å oppdatere stasjonalista i dag etter at mottaket på P4 begynte å skrangle litt. Nå får jeg ikke kontakt med noen kanaler overhode! Har du fått dette fiksa Kallagtunet ? Skikkelig irriterende dette :-(
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Aspiranten

Skikkelig trist Saxo  :-\ Du får holde oss oppdatert med hvordan det går opp mot Nissan.
Nissan Leaf

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Sitat fra: Saxo på torsdag 15. desember 2011, klokken 17:56
Sitat fra: Saxo på tirsdag 13. desember 2011, klokken 19:57
Jeg er godt fornøyd med radioen. Kjører mellom trondheim og stjørdal med grei dekkning. Midt-norge er jo imidlertid Norges navle da :-)
Dette innlegget skulle jeg IKKE ha postet. Har nå akkurat samme problem som Kallagtunet.@#%& Radioen fungerte fint fram til i dag. Prøvde å oppdatere stasjonalista i dag etter at mottaket på P4 begynte å skrangle litt. Nå får jeg ikke kontakt med noen kanaler overhode! Har du fått dette fiksa Kallagtunet ? Skikkelig irriterende dette :-(

Den fikset seg selv dagen fø jeg skulle inn på verkstedet.... Gode mottaksforold siden. Det er noen tråder på us forum  der noe klager på radioen og andre er veldig fornøde... Dvs som her. Jeg har ikke sett rapporter på at folk har mistet mottak underveis som oss. Jeg tolker det dit at det er en kompnent som har en svakhet ett eller annet sted i mottakskjeden. En antenne forsterker? Dålig kontakt? Noe galt som ikke er riktig er det i alle fall mednoen radioer.

Saxo

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 16. desember 2011, klokken 00:55
Sitat fra: Saxo på torsdag 15. desember 2011, klokken 17:56
Sitat fra: Saxo på tirsdag 13. desember 2011, klokken 19:57
Jeg er godt fornøyd med radioen. Kjører mellom trondheim og stjørdal med grei dekkning. Midt-norge er jo imidlertid Norges navle da :-)
Dette innlegget skulle jeg IKKE ha postet. Har nå akkurat samme problem som Kallagtunet.@#%& Radioen fungerte fint fram til i dag. Prøvde å oppdatere stasjonalista i dag etter at mottaket på P4 begynte å skrangle litt. Nå får jeg ikke kontakt med noen kanaler overhode! Har du fått dette fiksa Kallagtunet ? Skikkelig irriterende dette :-(

Den fikset seg selv dagen fø jeg skulle inn på verkstedet.... Gode mottaksforold siden. Det er noen tråder på us forum  der noe klager på radioen og andre er veldig fornøde... Dvs som her. Jeg har ikke sett rapporter på at folk har mistet mottak underveis som oss. Jeg tolker det dit at det er en kompnent som har en svakhet ett eller annet sted i mottakskjeden. En antenne forsterker? Dålig kontakt? Noe galt som ikke er riktig er det i alle fall mednoen radioer.

Har fått time på onsdag neste uke. Feilen kommer og går så jeg er spent på om de finner noe ....
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA