Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Aspiranten

Måtte ned til Leafen og prøvekjøre den litt på sommerdekka. Selv da var den en drøm å kjøre på snø og is  :D

For en bil!  ;D
Nissan Leaf

RogerB

Da har jeg kjørt til heeeeeeeeeeeelt tomt batteri 6km hjemmefra  ;D

Vi skulle ta nesten samme tur som forrige gang til Trondheim, jeg ringte Witro bil i Trondheim i går og sa at ladderen ikke funket sist jeg var der, nei det skjønnte de ikke for det var noen der som hadde ladet etter jeg var der, allt skulle funke. Jezz tenkte jeg og vi dro innover fra Orkdal i godt driv og 22 grader i bilen med hele fammen. Etter å ha handlet skåle matter på jula og setetrekk skulle jeg vise kona hurtigladderen. Så vi dro ned til Witro for NÅ funket jo denne. Etter en mil omveg til denne jævla ladderen så var det klar beskjed på displayet der " NO SEVICE "  (Jeg skal ikke si hva jeg tenkte om Witro og Proxl akkurat da).
Enten må de få den ladderen til å funke eller så må den fjærnes, å kaste bort 20km av kjørelengden på det der suger når det er så på kanten for meg tur retur Trondheim i minus 8.
Jeg kjørte opp til heimdal og laddet en time med 10A mens vi handlet og kjørte hjemmover vell vitende at dette kom til å bli meget hårfint.
Fra Fannrem sentrum og opp der jeg bor er det 165 høydemeter på 10km, og etter ca 60 høydemeter kom vi i turtle mode, men vi krabbet oss til det flatet litt ut og ventet der på at min far skulle slepe oss 6km.
Satte i slepeøyet og satte den i N, vi slepet bare i 40kmt da servoen heller ikke går med så lavt batteri.
Det ble bare 118km i dag, full bil med kone, barn og varer, -8 utvendig og varmen satt til 22grader halve turen.

Jeg kjenner jeg fortsatt er forbanna på Witro  >:(
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

BE

RogerB, skrudde du bilen helt av før du startet hurtigladeren?

Jeg testet nemlig hurtigladeren på Ålgård Auto en kvald i sist uke, da fikk jeg feilmelding når jeg parkerte bilen og satte laderen i. Den så ut til å starte opp, men etter noen sekunder stoppet den opp med beskjed om at den ikke kunne lade uten noe videre forklaring på hvorfor. Jeg prøvde da å skru bilen helt av før jeg startet ladingen, og da fungerte det bra. Etter lading var startet kunne jeg skru på tenningen og ha varmer i setene, radio o.s.v.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RogerB

Forrige gang jeg testet den var bilen HELT av, når jeg mener av så er det slå av bilen med av knappen...
Denne gangen var det feilmelding på ladderen FØR jeg gjorde noe, displayet viste "NO SERVICE"

Nå hjelper det kanskje ikke at den Proxl blekk boxen står med snø opp over seg samt snø på taket osv.
Jeg vil tro det er fordelaktig i Norge å ha et tak over ladderen. Den er vell laget i France??
Med en ladder som fungerer bare 2 av 4 dager så bør de vurdere om den skal listes opp på kartet som en hurtigladder.

Du drar til bensin/diesel pumpa og den funker bare 2 av 4 ganger du er der........
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Kjeldsen

#349
Endelig var dagen kommet. For på tirsdag i denne uken hentet jeg vår Leaf fra Ålgårds Auto og vil gjerne dele litt erfaringer etter noen få dagers bruk. Jeg vil også takke alle forum-skribentene. For her var det mye interessant og lærerik lesing.

Har aldri vært el-bil eier tidligere og ikke fulgt særlig med på el-bil utviklingen før jeg på sensommeren hørte om Nissan Leaf for første gang. Fant fort ut at denne ville passe perfekt for oss som familiebil nr 2. Bestilte Leafen i august, 2 måneder før offisiell Norges-lansering, usett og uprøvd. Behovet bilen skal dekke er korte og halv-lange lokal-turer til og fra barnehage, kjøring til jobb, handleturer osv. Typisk mellom 10 og 50 km pr dag og av og til opp mot 100 km. Vil derfor svært sjelden ha behov for lading utenfor hjemmet.

Carwings ble aktivert hos forhandler når jeg fikk bilen og et par timer senere var jeg online med bilvingene fra min iPhone.  Når jeg hentet bilen var det kraftige sludd og haglbyger. Jeg trives med å ha det komfortabelt så her skulle det ikke spares på varmen. Når jeg senere på dagen skulle kjøre hjem fra jobb aktiverte jeg klima med iPhonen. Har ca 7 minutts gange til parkeringsplassen, og wow.... så god og varm bilen var etter bare så kort tid. Til og med rattet var blitt oppvarmet med iPhone-fjernstyringen. Jeg har ikke vært bortskjemt med kupevarmer tidligere så dette var skikkelig luksus. Har benyttet fjernstyrt oppvarming på denne måten hver dag siden vi fikk bilen og dermed aldri opplevd kupeen til en kald Leaf. Samtidig mener jeg det er gunstig for batteriet på kalde dager å få en lav belastning på noen kilowatt i 5-10 minutter før man begynner å kjøre. Men varmen har naturligvis sin pris når det gjelder rekkevidde. Guessometeret starter så pent på ca 120 km for å falle til under 100 etter få km kjøring. Jeg har ikke kjørt bilen helt tom for strøm, men i dag kom jeg til steget før skilpadden. Kjørte noen kilometer med bare streker på g-meteret og 0 energi-barer igjen. Totalt fikk jeg kjørt 92 km fordelt på 10 turer før batteriet var nesten slutt. Startet med 100 %. Ute-temperatur ca 3 grader og god varme på hele tiden slik at jeg kunne kjøre uten jakke. Ingen eco-mode, kun D. Ingen bruk av a/c.

Med min type kjøring har jeg ennå ikke fått til en rekkevidde på over 100 km. Men det er jo vinter, og som sagt jeg liker å ha det varmt. For dere erfarne som har hatt Leaf i ukevis, høres rekkevidden normal ut?

Men jeg er meget fornøyd med bilen. Stillheten... roen. En ny dimensjon over kjøreopplevelsen.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

SkylineGTR

Sitat fra: Stigzy på fredag 09. desember 2011, klokken 08:00
Var selv på Ålgård og hentet leaf'en min. Etter å ha mistet den første ferja så fant jeg ut at jeg måtte hurtiglade bilen til 100% for å så kjøre en omvei for å komme hjem. Men da jeg skulle hurtiglade hos Ålgård Auto hadde laderen en feilmelding og kunne ikke brukes. Heldigvis var det en annen hurtiglader i nærheten, dvs Randaberg som gjorde at jeg kom meg hjem :) Så er kanskje ikke så lurt og stole blindt på disse laderne  ;)

I nærheten; Randaberg?! Du er klar over att det er ein aen hurtigladar ca. 500meter fra Ålgård auto og? Nere ved gammle Hydrotexaco, dvs. rett ved siden av Kiwi...  ;D

Stigzy

En rett ved siden av sier du? Var en selger hos Ålgård Auto som sa at neste hurtiglader var på industriområdet på randaberg. Litt pussig at de ikke fortalte meg om den som er rett ved... ??? :P
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Aspiranten

Så to stk i sandnes når jeg kikket over hurtigladere på nett her om dagen. De var ikke så langt ifra hverandre...

Noen mulighet å luke ut hurtigladere fra skilpaddeladere inne i Leafen?
Nissan Leaf

Aspiranten

Hvordan opplever folk radioen i Leafen?

Jeg får inn bare 2 av 10 kanaler her i Molde med denne radioen... Rart med det. Ett par hørselsvernklokker med innebygget radio til 599,- får inn bedre signaler enn en bil til 300,000... Vi får bare inn èn kanal her i sentrum skikkelig, og det er lokalradioen. Ellers er det bare sus å høre på utenfor byen. Elendig.
Nissan Leaf

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

dissern

Sitat fra: eivisa på tirsdag 13. desember 2011, klokken 01:13
Fungerer helt supert her rundt bergen. :)

Nja, NRKNyheter begynner å skrape ved Sandsliområdet og er nesten ubrukelig å høre på når man nærmer seg Flesland. Til sammenligning så er radioen i vår Mercedes langt bedre.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Thomas Parsli

Det høres ut som om Leaf har en dårlig antenne (ikke radio).
For meg ser den litt kort ut (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rear_spoiler_and_antenna_of_NISSAN_LEAF.jpg), særlig i området med problematisk mottaksforhold.

Det ville vært opplysende hvis noen klarte å koble på en "ordentlig" antenne (antenner til Mazda 3 skal visstnok passe).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

#358
Den er jo bygget for Singapore, London, New York og Los Angeles, så hvorfor skulle Nissan kastet bort 5kr på en skikkelig antenne i 20,000 Leafs?

Men de burde da plugget på skikkelige antenner nede på Drammen. Vi bruker for mye penger på dette produktet til at vi skal måtte begynne å bore og koble selv på de  >:(

Edit: skrivefeil
Nissan Leaf

dissern

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. desember 2011, klokken 08:29
Det høres ut som om Leaf har en dårlig antenne (ikke radio).
For meg ser den litt kort ut (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rear_spoiler_and_antenna_of_NISSAN_LEAF.jpg), særlig i området med problematisk mottaksforhold.

Det ville vært opplysende hvis noen klarte å koble på en "ordentlig" antenne (antenner til Mazda 3 skal visstnok passe).

Thomas

Er det lengden på antennen som er problemet? På vår Mercedes har jeg en liten "haifinne" antenne på taket, og mottaket på denne radioen (FM/AM) er vesentlig bedre enn på Leafen.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA