Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Mortenmann

Et lite triks jeg fant - hvordan få ryggekameraet til å stå på mens du kjører!

Yep, you too can keep your backup camera displayed for your whole trip!

1) Go into navigation system diagnostics (turn off radio, press Map three times, Radio Power two times, Map once).
2) Select Confirmation/Adjustment.
3) Select Camera.
4) Select Correct Draw Line of Rear view Camera.
5) Drive!
6) Press Back when you're done goofing around!


Skal prøve i morgen  ;D
SølvLeaf

flux

#331
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 07. desember 2011, klokken 21:30
Det virker jo ikke som om Leafen er klar for kalde strøk i det hele tatt etterhvert som kuldeproblemene begynner å bli nevnt av folk her  ::)
Jeg er super imponert av Leaf, også på vinterføre. Den ekstremt nøyaktige "gass"pedalen, får andre biler til å føles antikvariske ved finmanøvrering på vinterføre. Kjørte litt rundt i en ny Subaru Forrester med automat, og en merker at en har blitt vant med en ny verden med nøyaktig kontroll på fremdrift i en Leaf. Til å være en forhjulsdreven bil imponerer Leafen, jeg kom opp flere bakker der andre "normale" biler måtte gi opp, på svært glatt føre. Klimaanlegget funker supert, bilen er varm og fin om morgenen på bare 15 min aktivert fra iPhone. Selv om anlegget burde ha bedre virkningsgrad og nok er mer optimert for avkjøling enn oppvarming fungerer det og bra i kaldt vær.

dissern

Sitat fra: dissern på onsdag 07. desember 2011, klokken 20:00
I Bergen har det temperaturen det siste døgnet vært mellom -1 og -5, og i dag oppdager jeg at spyledysen på bakruten ikke fungerer. Jeg hører at pumpen går, men det kommer ingenting ut. Jeg fylte på med spylevæske i går (tanken tar en kanne på 4 liter) og brukte halv om halvt med ferdigblandet spylevæske og konsentrat (hadde ikke annet for hånden).

I tillegg til det så kan det virke som om den ene spyledysen på frontlykten ikke kommer opp for å spyle lykten, mens den andre spyledysen ikke går helt ned i støtfangeren igjen (henger 1 cm over fangeren).

Noen andre som har hatt tilsvarende problemer i kulden? Blir nok verkstedsbesøk hos forhandler med det første.

Idag var det 3 grader da jeg kjørte ut av garasjen, hadde blitt mildere i løpet av natten - problemene med spyledysene både foran og bak var borte..
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

RogerB

#333
Skulle kjøre kona inn til Trondheim i kveld, hadde ladet til 100% bare sånn for sikkerhets skyld.
Det er ca 55km fra der jeg bor i Orkdal og inn til Trondheim sentrum, jeg hadde planlagt å kjøre innom Witro bil for å teste hurtigladderen der så jeg peiset på i 100 og med 23 grader i bilen.
Vi skulle jo hurtigladde så hva var poenget med å spare  ;D
Etter å ha levert kona kjørte jeg ned til Witro bil, hurtigladderen var ledig og jeg kjørte inn forran den med et smil, der hadde jeg valget 5min 10min og 20min, jeg tok 20min da jeg hadde god tid før hun ble ferdig. Jeg tok ut håndtaket satte det inn som det skulle og trykkte på start, det røde lyset på håndtaket slo seg på samt at jeg så de blå lysene på bilen ble aktive, etter 10 sekunder stoppet ladingen og den jævla hurtigladderen kom med en feilkode om intern filter feil, da tenkte jeg ikke fine tanker om Proxl blekkassen som stod der, prøvde om igjen på alle de forskjellige tidene men det var klin hakke umulig å få den til å ladde.
Hadde kjørt 65km til da og jeg hadde 10km fra Witro og til å hente kona, slo av allt som var av varme for uten ratt å sete og kjørte ned for å hente kona.
Da jeg kom for å hente henne sa jeg at det kunne bli kaldt hjem igjen pusen min  ::)
Vi hadde da kjørt 75km med allt fra økonomisk kjøring og skulle tilbakelegge 55km til, så jeg sa til kona at det er i dag jeg skal se hvor langt vi kommer før det er flatt batteri  :D
Siden det er kona mi så fikk hun varme i setet sitt også, og vi startet på hjem turen.
Etter klattringen opp til heimdal stod det 33km range igjen, men vi kjørte på videre men med cruice controll på 85kmt, saktere en dette er upoppulært på denne veien.
Da vi kom 3km før Orkanger sentrum i Orkdal fikk vi low battery warning, dette var over all forventning i minus 11, jeg parkerte på Rema der så kona fikk handle, det var da 6km igjen på guessometeret. Vi hadde da kjørt 110km og jeg tok ikke sjansen på 165 høydemeter de siste 10km så vi kjørte innom min bror en par timer før vi kjørte hjem. Hadde jeg hatt med en følgebil så skulle jeg testet til full stans, men kl 20:00 på kvelden i minus 11 så giddet jeg ikke det.
Det hadde ikke vert noe problem å ta denne turen om jeg visste at jeg ikke kunne hurtigladde, men det er siste gangen jeg stoler på en Proxl ladder.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Stigzy

Var selv på Ålgård og hentet leaf'en min. Etter å ha mistet den første ferja så fant jeg ut at jeg måtte hurtiglade bilen til 100% for å så kjøre en omvei for å komme hjem. Men da jeg skulle hurtiglade hos Ålgård Auto hadde laderen en feilmelding og kunne ikke brukes. Heldigvis var det en annen hurtiglader i nærheten, dvs Randaberg som gjorde at jeg kom meg hjem :) Så er kanskje ikke så lurt og stole blindt på disse laderne  ;)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Joakim Sveli

I går hadde jeg en spennende tur med Leafen. Etter å ha kjørt tur-retur ski ( 4,5 mil hver vei)fra Moss og 2 ganger tur/retur (10 km hver vei) Våler, med varierende bruk av varme og annet snacks, kjørte jeg på vei hjem gjennom Mosseporten-tunnelen. Rett etter tunnelen fikk jeg skilpaddemodus. Holdt 80 km/t på innfartsveien og deretter ca 40-50. Jeg bor i sentrum og kom meg opp bakken og svingte inn i gårdsplassen. Etter å ha kjørt inn i gårdsplassen og lukket opp garasjedøra skulle jeg sette bilen inn i garasjen. Da var den tom for strøm. Den er tung å dytte, selv på flatmark, så glad det ikke var lenger enn 6 meter inn i garasjen.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

RuneW

Sitat fra: ElRey på fredag 09. desember 2011, klokken 08:14
I går hadde jeg en spennende tur med Leafen. Etter å ha kjørt tur-retur ski ( 4,5 mil hver vei)fra Moss og 2 ganger tur/retur (10 km hver vei) Våler, med varierende bruk av varme og annet snacks, kjørte jeg på vei hjem gjennom Mosseporten-tunnelen. Rett etter tunnelen fikk jeg skilpaddemodus. Holdt 80 km/t på innfartsveien og deretter ca 40-50. Jeg bor i sentrum og kom meg opp bakken og svingte inn i gårdsplassen. Etter å ha kjørt inn i gårdsplassen og lukket opp garasjedøra skulle jeg sette bilen inn i garasjen. Da var den tom for strøm. Den er tung å dytte, selv på flatmark, så glad det ikke var lenger enn 6 meter inn i garasjen.


Hehe - det får man si var en spennende tur ja...

Hva var kjørelengden totalt (er litt usikker på om du mener 90 + 20 eller 90 + 40 km) og hva var SOC ved start?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

eivisa

Hvor langt kjørte du i skillpaddemodus?
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på fredag 09. desember 2011, klokken 08:14
I går hadde jeg en spennende tur med Leafen. Etter å ha kjørt tur-retur ski ( 4,5 mil hver vei)fra Moss og 2 ganger tur/retur (10 km hver vei) Våler, med varierende bruk av varme og annet snacks, kjørte jeg på vei hjem gjennom Mosseporten-tunnelen. Rett etter tunnelen fikk jeg skilpaddemodus. Holdt 80 km/t på innfartsveien og deretter ca 40-50. Jeg bor i sentrum og kom meg opp bakken og svingte inn i gårdsplassen. Etter å ha kjørt inn i gårdsplassen og lukket opp garasjedøra skulle jeg sette bilen inn i garasjen. Da var den tom for strøm. Den er tung å dytte, selv på flatmark, så glad det ikke var lenger enn 6 meter inn i garasjen.

Hvis bilen er tom, slik at den ikke går å få ut av N, kan det hjelpe å slå bilen av og på. Da får man ofte kjørt noen ekstra meter. Gratulerer med å være førstemann i skilpaddemodus ;) >130km er vel også ganske bra med varme på i disse dager.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MARIUS_EL

Mooohahaha da ligger jeg på 3. plass i verden så lang i Desember på kjørelengde.. Forventer blomster og kake fra Nissan om jeg drar seieren i land for Norge  8)

akseln

Gratulerer så langt! Finn deg en hurtiglader i romjulen og så kjører du i ring til du haler inn seieren!


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

Temperaturen ute betyr veldig mye mindre enn batteritemperaturen.

Så lenge en kjører, (og lader), vil batteritemperaturen holde seg rundt 20-30C. Dermed vil biler i aktiv bruk ha god rekkevidde selv på de kaldeste dagene. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. desember 2011, klokken 15:54
Temperaturen ute betyr veldig mye mindre enn batteritemperaturen.

Så lenge en kjører, (og lader), vil batteritemperaturen holde seg rundt 20-30C. Dermed vil biler i aktiv bruk ha god rekkevidde selv på de kaldeste dagene. ;)

Dette er spennende info da. Burde være fint mulig å kjøre 150kmt i 20 minus isåfall? Dersom man starter med ladet bil mener jeg. Ullklær har vi mer enn nok av :)
Nissan Leaf

dragmore

Da har jeg hatt bilen i 2 dager og her er mine obeservasjoner:

1. Meget responsive aks.. litt imponert egentlig ;)
2. Setene er litt "billige" og ikke helt 100% til mine 194cm og 120+ kg ;)
3. Stoff og fargevalg er helt TRAGISK, så nå er det full fokus på å finne alternative overtrekk før jeg slipper mini inn i bilen.
4. Størrelsen og romfølensen + bagasjerom er imponerende
5. GPS+kart er så så.. ikke så bra som bmw'en jeg har, men fungerer greit.
6. Lyd er imponerende bra til å være en slik "japsebil".. Litt knotete knapper på rattet, virker litt billige og står litt ut, men alt er vanesak..
7. Varmeapparatet blir jeg ikke klok på.. Den sliter med å få ut doggen fra bilen (har ikke forvarmet den ennå.. venter på carwings skal fungere), varmer greit nok, men er litt ujevt.. og jeg får magesår av å se hvor mye "range" som forsvinner med å trykke på A/C knappene ;)
8. Portabellader er tung og svær, men fungerer til sitt bruk. Er klar for å installere noe mer permanent og raskere.. men jeg betaler ikke sørenmed 20 lakser for noe som koster 500kr å lage..Har 3fas 25AMP ut til garasje som er klar til bruk når en billigere og bedre variant kommer på markedet.
9. Viskerene er ikke helt imponerende.. må klage på bladene da de etterlater mye rusk.. Spyleren er helle dårlig.. venstre spyler kommer bare opp ca 8cm på glasset.. mens høyre treffer midt på ruta..


Men alt i alt = GØY og godt å vite at driftskostnaden er tilnærmet null + at Miljøaspektet.

Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

Joakim Sveli

Turen var på 90+20+20, totalt ca. 120-130 km. Til ski (90km) er det motorvei og 110km/t nesten hele veien. Våt vegbane hele veien. Bruker varmeapparatet på den måten at forbruket viser jevnt 1,5kw, ved å skru av klimaanlegget og AC og sette på vifta med lav temp(17grader). SOC ved start var 100%. Lader alltid til 100% (så lenge jeg har brukt over 80%).

Jeg ladet et halvtime på mosseporten ved 10A ved ca 25% kapasitet gjenværende. Maks 1kWh inn tenker jeg. Det er en del saft igjen i bunnen på batteriet. På very low battery warning, altså advarsel nr2, der bilen i tillegg spør om du vil søke etter ladestasjoner - stod jeg i Våler ca 11 km hjemmefra. Skilpaddemodus kom 3 km hjemmefra. Jeg lå da i 80 med cruisekontrollen, og den holdt 80 selv i skilpaddemodus. Etter jeg stoppet i lyskryss fikk jeg den ikke lenger opp enn ca 45 km/t.
Jeg hadde på varme i den modus jeg har beskrevet litt av og på de siste 40 km. Så mye som trengtes for å unngå dugg på frontruta. Brukte ikke demister-modus (knappen med frontrute-symbolet). I den modusen settes alle kluter til og 4,5kw effekt på apperaturet. Kjørte selvfølgelig i eco hele veien.

Jeg forsøkte å starte den om igjen flere ganger hjemme i gårdsplassen, men fikk den fortsatt ikke i noe annet enn N.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA