Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

akseln

Ja, på 80%. Lite kø og bare bittelitt motorvei. Stort sett mellom 60 og 80 hele veien.


Sent from my iPhone using Tapatalk

dissern

Da har jeg hatt min hvite Leaf i omlag 2 uker her i Bergen og det er svært hyggelig at jeg til stadighet ser en sort Leaf (med påfølgende reg.nummer til min egen Leaf) kjørende i Fana området :) I tillegg til at jeg så en hvit Leaf taxi i Stavanger i går, kudos til taxieiere som satser på Leaf!

I tillegg til å ha gjort meg tilsvarende erfaringer som mange andre her inne så har jeg merket meg følgende:

- Ingen varsel i "dot matrix" display eller annet sted om at spylevæsketanken er gått tom
- Lyktespylerdyse ved venstre frontlykt går ikke helt tilbake til utgangsposisjon (stopper ca. 1 cm elevert over støtfangeren) - dette er nok en feil som jeg skal kontakte forhandler om snarest.
- Varmen i rattet er ujevn, blir først god og varm for deretter å bli relativt kjølig før varmingen starter igjen - greit nok, men kunne vært bedre.
- Klimaanlegget er antikvarisk, autofunksjonen er etter min mening udugelig. Her skulle det vært duggsensor mm. slik det er på de fleste andre biler.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

RuneW

Sitat fra: dissern på onsdag 07. desember 2011, klokken 10:22
- Ingen varsel i "dot matrix" display eller annet sted om at spylevæsketanken er gått tom

Lagt til i ønskeliste-tråden.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

Skjønner ikke helt hva folk mener er så antikvaisk med klima anlegget.

Jeg har erfaring fra en 2000 Audi A4 og en 2010 Toyota Avensis. For bruken min så langt synes jeg den er helt på høyde med disse to. Faktisk holder den jevnere temperatur enn Toyotaen. Det er vel forøvrig ikke noen som klarer å hamle opp med Audi på dette området, uansett. Den var helt suveren, uansett vær. Men i alle bilene har jeg måttet bruke defrost manuelt på frontruta hvis det har vært kombinasjon av kulde og mye fultighet/regn/våte klær.

Skal sies at jeg så langt ikke har hatt AC aktivt, da temperaturen har vært såpas lav. Vil jo ikke sløse strøm på den om vinteren.

Har heller ikke hatt et snev av dugg i bilen ved bruk av forvarming. Ser forøvrig av AC er aktivert når den kjører forvarming, så det burde jo strengt tatt heller ikke bli slik dugg som noen her opplever.

Kan det tenkes at noen av bilene som ble levert først har en annen firmware? Fikk min for en snau uke siden.

daggad

Nei jeg er også fornøyd med anlegget etter tipset om å skru av AC nå om vinteren.
Jeg kjører med 19c , ca halv vifte og modus med blåst på frontrute og ben. Fungerer utmerket !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

dissern

Jeg er enig i at klimaanlegget fungerer godt når innstillingene er satt riktig, det jeg mener er for dårlig er den automatiske styringen av klimaanlegget (Auto knappen) - denne er etter min mening ubrukelig. Hadde det vært et manuelt klimaanlegg så hadde det ikke vært noe å si på det. Nå er sammenligningsgrunnlaget mitt en Mercedes C200CDI fra 2009 som til sammenligning har en automatisk styring av klimaanlegget som er lysår lenger fremme.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

flux

Jeg merker omtrent ingen forskjell i rapportert strømforbruk om AC er av eller på nå rundt ca. 0 grader her. Jeg har og forsøkt med omluft, men det virker heller ikke å ha noe hensikt da luften virker å kjøles ned uansett gjennom systemet så mye at det ikke sparer noe. Har funnet ut at det lønner seg å kjøre viften på litt "turtall" ellers forsvinner enda mer av energien.

På min BMW diesel er det en slags thermos funksjon som holder på varmen i væsken i anlegget etter at en slår av motor, den holder varmen i omtrent 20-30 min ved ca 0 grader.  På Nissan leaf virker det som om væsken kjøles ned umiddelbart etter en slår av varmeelementet.

Leafen er fantastisk, men varmefunksjonen på klimaanlegget har en skuffende dårlig effektivitet. Når jeg ser på energi monitoren bruker jeg jevnt ca 1,5 kw ved ca 22 grader i kupe . En kan jo varme opp et helt hus med samme mengde energi ved bruk av varmepumpe, her er det tydlig mye å hente, og Nissan har gjort en for dårlig jobb, bilen bør kanskje og isoleres bedre både mot veistøy og kulde.


Sterkstrøm

Litt omlyktene.
Jeg kjørte i tett snøvær i går kveld og fikk en ny erfaring. Lyktene på leafen sitter så høyt oppe på panseret at de lyser opp snøen oppe
forran frontruten. Dette sammen med det hvite led lyset gjorde kjøringen ganske ubehagelig.

eivisa

Sitat fra: Sterkstrøm på onsdag 07. desember 2011, klokken 16:45
Litt omlyktene.
Jeg kjørte i tett snøvær i går kveld og fikk en ny erfaring. Lyktene på leafen sitter så høyt oppe på panseret at de lyser opp snøen oppe
forran frontruten. Dette sammen med det hvite led lyset gjorde kjøringen ganske ubehagelig.

Bare ta å bruk tåkelysene istedet. :)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Joachim

Sitat fra: flux link=topic=4254.msg42211#msg42211 date=Leafen er fantastisk, men varmefunksjonen på klimaanlegget har en skuffende dårlig effektivitet. Når jeg ser på energi monitoren bruker jeg jevnt ca 1,5 kw ved ca 22 grader i kupe . En kan jo varme opp et helt hus med samme mengde energi ved bruk av varmepumpe

Det er stor forskjell på å varme opp uteluft, og sirkulasjon av inneluft - slik en varmepumpe gjør. I tillegg har hus 20+ cm isolasjon, isolérglass osv

Men det kan hende at det skjer ting på den fronten etterhvert som utvikling av elbiler skrider fram...

dissern

I Bergen har det temperaturen det siste døgnet vært mellom -1 og -5, og i dag oppdager jeg at spyledysen på bakruten ikke fungerer. Jeg hører at pumpen går, men det kommer ingenting ut. Jeg fylte på med spylevæske i går (tanken tar en kanne på 4 liter) og brukte halv om halvt med ferdigblandet spylevæske og konsentrat (hadde ikke annet for hånden).

I tillegg til det så kan det virke som om den ene spyledysen på frontlykten ikke kommer opp for å spyle lykten, mens den andre spyledysen ikke går helt ned i støtfangeren igjen (henger 1 cm over fangeren).

Noen andre som har hatt tilsvarende problemer i kulden? Blir nok verkstedsbesøk hos forhandler med det første.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

Det virker jo ikke som om Leafen er klar for kalde strøk i det hele tatt etterhvert som kuldeproblemene begynner å bli nevnt av folk her  ::)
Nissan Leaf

Lynet

Jeg følte at spyleren på frontruta var dårlig i dag (-3) har Nissan fylt på spylevæske som ikke tåler minusgrader???
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

dissern

Sitat fra: Lynet på onsdag 07. desember 2011, klokken 21:48
Jeg følte at spyleren på frontruta var dårlig i dag (-3) har Nissan fylt på spylevæske som ikke tåler minusgrader???

Det kan forklare at jeg ikke får væske ut av spyledysen bak til tross for at jeg hører pumpen gå. Etter at jeg fylte på spylevæske så har jeg ikke spylt, ergo er det den opprinnelige spylevsken fortsatt i røret...
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

gbzdoc

Den som var på min lukter sprit så det holder og funker fint nå ned i -8 i hvert fall. Mulig BNH har fylt på noe som passer bedre for norske forhold...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA