Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: daggad på torsdag 01. desember 2011, klokken 19:40
Spennende, vi ser gjerne bilder av monteringen.
Er dette en strengt tatt lovlig modifikasjon ?

Tja, det er kanskje noe på kanten, men ikke veldig ulovlig ihvertfall. Kommer an på merkingen på lykta, men jeg har ikke funnet noen. Dessuten er jo hovedlyset LED som visstnok er likestilt med xenon mhp. høydejustering.

Bilder har jeg lite av, ikke så mye å se egentlig. Bare å sette inn pærene, trekke ledningsnettet og skru fast ballasten på egnet sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Lovlig er det ikke, det kvalifiserer til en 2 på EU-kontroll.
Merkingen på lykta sitter på innsiden og er litt vanskelig å se.
Når det gjelder høydejustering er det kun krav om det på nærlys.

Vær obs på at glasset kan gulne av billige Xenonpærer da de utsråler mye UV-lys som plasglasset ikke tåler.
Sjekk lyktene på bilene neste gang du er i syden, de tåler ikke sollys hver dag  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på torsdag 01. desember 2011, klokken 20:18
Lovlig er det ikke, det kvalifiserer til en 2 på EU-kontroll.

Så vidt jeg har skjønt er det lovlig på fjernlys om selve lykta er godkjent for xenon. Det kan det hende den er, siden nærlyset er LED og jeg er usikker på om det finnes egen merking for LED eller om det går under xenon. Noen som vet hvor merkingen er kan kanskje ta en titt ?

Uansett er det 5 min jobb å sette tilbake halogenpærene før EU-kontroll.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

flux

Er det noen som har hatt feilmelding på varsellampe for elbil komponenter?

Jeg fikk lys i denne i dag, etter å ha brukt hurtiglader. Jeg hurtigladet da først i ca 10 min fra 40% - ca 75%, jeg stoppet hurtiglader ved å trykke på stopp knappen på laderen, alt så ok ut på lader, men når jeg startet bilen kom det varsellys i lampen for elbil komponenter. 

Bilen startet fint, men når jeg kom hjem ville den ikke lade på 10A ladekabelen, kom kun et pip og ikke noe mer info, hverken på lader eller i bil, og den samme varsellampen lyste fortsatt.

Jeg tok da turen tilbake til hurtigladeren og lot den lade helt til Leafen avsluttet av seg selv, det virket fint. Hurtigladeren påstod at bilen hadde 20% batteri når den startet og 90% når den avsluttet, det gikk rimelig hurtig hele veien, tok vel ca 40 min tror jeg. Leafen gav meg 9 av 12 streker på batteri indikator, så det er ikke helt sync mellom det som rapporteres via Chademo og det som vises inne i bilen om en antar at 12 streker er 100%

Etter hurtiglading nr2 i dag forsvant lyset i varsellampen, og når jeg kom hjem virket også 10A kabelen :) Det virker som om noe i bilens elektronikk "hang" seg litt opp når jeg avsluttet ladingen med stopp knappen på hurtigladeren, og at den ble "reset" ved hurtiglading nr 2 som jeg antar bilen selv gav signal til Chademo lader om å avslutte.

Ellers er jeg superfornøyd med ny sølv Leaf i regnbyen Bergen :) 

Spilte "Set Fire to the Rain" av Adele, og med Leafen i D mode slo det meg at jeg fyrer jo bra av gårde på regnet :)


Elmo

Sitat fra: ovehei på torsdag 01. desember 2011, klokken 23:15
Er det noen som har hatt feilmelding på varsellampe for elbil komponenter?

Jeg fikk lys i denne i dag, etter å ha brukt hurtiglader. Jeg hurtigladet da først i ca 10 min fra 40% - ca 75%, jeg stoppet hurtiglader ved å trykke på stopp knappen på laderen, alt så ok ut på lader, men når jeg startet bilen kom det varsellys i lampen for elbil komponenter. 

Bilen startet fint, men når jeg kom hjem ville den ikke lade på 10A ladekabelen, kom kun et pip og ikke noe mer info, hverken på lader eller i bil, og den samme varsellampen lyste fortsatt.

Jeg tok da turen tilbake til hurtigladeren og lot den lade helt til Leafen avsluttet av seg selv, det virket fint. Hurtigladeren påstod at bilen hadde 20% batteri når den startet og 90% når den avsluttet, det gikk rimelig hurtig hele veien, tok vel ca 40 min tror jeg. Leafen gav meg 9 av 12 streker på batteri indikator, så det er ikke helt sync mellom det som rapporteres via Chademo og det som vises inne i bilen om en antar at 12 streker er 100%

Etter hurtiglading nr2 i dag forsvant lyset i varsellampen, og når jeg kom hjem virket også 10A kabelen :) Det virker som om noe i bilens elektronikk "hang" seg litt opp når jeg avsluttet ladingen med stopp knappen på hurtigladeren, og at den ble "reset" ved hurtiglading nr 2 som jeg antar bilen selv gav signal til Chademo lader om å avslutte.

Kanskje noe som burde vært skrevet i en (ny) "Bruker-problemer" tråd ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynet

Sitat fra: ovehei på torsdag 01. desember 2011, klokken 23:15
Er det noen som har hatt feilmelding på varsellampe for elbil komponenter?

Jeg fikk lys i denne i dag, etter å ha brukt hurtiglader. Jeg hurtigladet da først i ca 10 min fra 40% - ca 75%, jeg stoppet hurtiglader ved å trykke på stopp knappen på laderen, alt så ok ut på lader, men når jeg startet bilen kom det varsellys i lampen for elbil komponenter. 

Bilen startet fint, men når jeg kom hjem ville den ikke lade på 10A ladekabelen, kom kun et pip og ikke noe mer info, hverken på lader eller i bil, og den samme varsellampen lyste fortsatt.

Jeg tok da turen tilbake til hurtigladeren og lot den lade helt til Leafen avsluttet av seg selv, det virket fint. Hurtigladeren påstod at bilen hadde 20% batteri når den startet og 90% når den avsluttet, det gikk rimelig hurtig hele veien, tok vel ca 40 min tror jeg. Leafen gav meg 9 av 12 streker på batteri indikator, så det er ikke helt sync mellom det som rapporteres via Chademo og det som vises inne i bilen om en antar at 12 streker er 100%

Etter hurtiglading nr2 i dag forsvant lyset i varsellampen, og når jeg kom hjem virket også 10A kabelen :) Det virker som om noe i bilens elektronikk "hang" seg litt opp når jeg avsluttet ladingen med stopp knappen på hurtigladeren, og at den ble "reset" ved hurtiglading nr 2 som jeg antar bilen selv gav signal til Chademo lader om å avslutte.

Ellers er jeg superfornøyd med ny sølv Leaf i regnbyen Bergen :) 

Spilte "Set Fire to the Rain" av Adele, og med Leafen i D mode slo det meg at jeg fyrer jo bra av gårde på regnet :)

Ta deg en tur innom forhandleren og få lest ut feilkode snarest.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Nå har jeg testet fjernlysene med 55W xenon på langtur i bekmørke over fjellet. Konklusjonen min er at nå er fjernlyset skikkelig bra! Eneste som kunne vært ørlite forbedret er at de kunne vært justert noe høyere. Skal sjekke om det går å gjøre noe med det. Men ellers var det helt supert å kjøre med.

En ekstremt gunstig bruk av 848 kroner blir min dom;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

dissern

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 03. desember 2011, klokken 23:16
Nå har jeg testet fjernlysene med 55W xenon på langtur i bekmørke over fjellet. Konklusjonen min er at nå er fjernlyset skikkelig bra! Eneste som kunne vært ørlite forbedret er at de kunne vært justert noe høyere. Skal sjekke om det går å gjøre noe med det. Men ellers var det helt supert å kjøre med.

En ekstremt gunstig bruk av 848 kroner blir min dom;)

Gode greier! Kunne du tatt et par bilder av installeringen din? Hvor har du drillet hull, hvor og hvordan har du festet ballastene osv? :)

PS! Hvordan er tidsbruk for tenning?

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: dissern på lørdag 03. desember 2011, klokken 23:19
Gode greier! Kunne du tatt et par bilder av installeringen din? Hvor har du drillet hull, hvor og hvordan har du festet ballastene osv? :)

PS! Hvordan er tidsbruk for tenning?

Skal se hva jeg får til i morgen når det er lyst.

De tenner øyeblikkelig, men det tar noen sekunder å få full lysstyrke når de er kalde. Blender du ned for møtende bil og opp igjen 15 sekunder senere får du full styrke med en gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

#310
Mine inntrykk etter noen dager som elbileier.

Positivt:
+ Nybilslukt Altd gøy med ny bil... :-D
+ Stillegående i alle fall opp til 80 kmt
+ Mindre styr å koble til og fra strøm enn hadde fryktet
+ Billig å fylle tanken
+ Meget «lett å kjøre»
+ Behagelig fjæringskomfort.
+ Større plass innvendig enn den ser ut
+ Sitter godt i setene selv om de føles kipt myke som hengekøyer
+ Blir kjapp varm (selv om det sluker støm)
+ Lyd i stereoanlegg bedre enn fryktet og greit nok til å være standard annleg (skulle gjerne hatt en opsjon her på noe grommere originalt montert.)
+ Mulighet til forvarming og kjøling koblet til strøm
+ Carwings på PC, en vits. Greit nok på ipad men også der kunne en godt ha brukt noen timer til på produktutvikling.

Negativt:
- Garanti som eksplisitt IKKE dekker restkapasitet på batteriet
- Lyst interiør som eter skit (meget dårlig fargevalg og type stoff det verste av alt er feltet med stoff i dørene som interiør designeren burde vært avskiltet permanent for å designe dette.)
- Baksetet er 5 -6 cm for smalt til å enkel å få inn tre barneseter bak.
- De J...la belte spenne i baksetet er synker ned i setet og er umulig for en 7 åring å betjene. Super kjip løsning som for en småbarnsfar er STORT ankepunkt med bilen..
- Setevinkeljustering i hakk (føler meg satt tilbake til min mors Toyota Corolla på 1980 ...)
- Høydejusteringen på setet en vits (gi oss el seter på neste utgave please...)
- Klimaanlegget, må være tidenes dårligste implementering av automatisk klimaanlegg noen sinne... Det må da være lov å hente noen ideer fra andre fabrikanter som Ford, Volvo, WV, Skoda, BMW eller hur Nissan...
- Dugging på ruter med forvarming (blir litt bedre når en ikke kjører AC men fortsatt ikke bra)
- Ryggekamera som blir møkkete og vått på sekunder (har brukt rain X men fortsatt ikke bra). Bør ha deksel som dekker det når det ikke er i bruk som mange andre biler.
- Åpningskapp for ladeluke sitter krøkkete til. Burde vært sentralt i Dashbord, den brukes jo HELE tiden.
- Plassering av ladeluke (er ikke sikker på at jeg synes at i front av panser er ideel plassering for oss som har bilen i garasje.... Framskjerm på førerside hadde vært ideelt.
- Lading på 10 ampere tar laaaang tid... Ny reiselader på 16 amp er bestilt... i 2011 burde det vært mulig å velge Ampere enten på klump eller i bilen om en skal lade på 10 eller 16 amp (10 kunne vært default så mor ikke driter seg ut...)
- Stor og upraktisk ladeklump (burde man ikke i 2011 klare å finne en mer elegant løsning enn dette. Kabeltrommel i bilen der en kan trekke ut den kabelen en trenger hadde vært noe...
- Rekkevidde. Lader 80% og kjører ca  45 km totalt  (22.5 km hver vei) frem og tilbake på jobb hver dag, kjører vanlig, varme på, køkjøring og under 2 mil av dette på motorvei med fartsgrense 90 men ofte kø. Kommer da hjem på 0 hvite streker og 20 km på guesometeret. Hadde trodd at det ikke skulle være noe problem å få to slike turer på en 80% ladning. Hører at noen rapporterer om at batteriet løsner litt etter hvert. Virker som andre får mye mer rekkevidde, virket også som demobilen vi prøvde før kjøp kom lenger per landing enn dette...

Alt i alt er vi greit nok forøyd. Som elbil så er det helt klart den som er mest bil på markedet i dag. Det skinner likevel gjennom at dette først og fremst er en «billigbil» med ett dyrt batteri. Nissan har brukt mest tid på elbil aspektet batteri og drivverk og mindre på de mange detaljene som er viktig i bilbruk i hverdagen. Meste av dette bør være enkelt å fikse på i en midlife oppdatering men burde i mine øyne ikke vente så lange for å få en mer komplett bil (forhåpentligvis kan noe også fikses med firmware updates for oss som allerede har kjøpt...). Kommer man fra Buddy og think så skjønner jeg at dette er en revolusjon, men for oss som kommer fra en godt utstyrt vanlig ny bil så er det litt for mange små og unødvendige kompromisser, dvs jeg frem til at BMW eller VAG eller noen av de andre kommer med sine Elbiler (Eller at Nissan kommer med en Infiniti (deres svar på Toyotas Lexus i USA) utgave av Leafen med LITT større plass, mer komfort og gjerne 50% eller 100% større batteripakke) ...

Vår radio har også bestemt seg for at den ikke vil motta noe som helst i alle fall innimellom, en bummer og bilen må derfor på verksted til uken. Når det gjelder rekkevidde så får vi se om den går seg til etter hvert eller så må vel det også tas en sjekk på.

daggad

Enig i et par av de negative Kallagtunet.
Dette med åpneren for ladeluka som ligger litt lavt og tett inntil panerets, er en dårlig plassering.
Klimaanlegget liker jeg faktisk bedre og bedre.
Rekkevidden din er jo ikke så gale om du kjører 9 mil på 80% og har igjen ca 20km med varmeapparat på skrudd ??

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Sitat fra: daggad på søndag 04. desember 2011, klokken 17:59

Rekkevidden din er jo ikke så gale om du kjører 9 mil på 80% og har igjen ca 20km med varmeapparat på skrudd ??


Hadde det vært så vel så hadde jeg vært fornøyd med det er 45 km totalt for tur/retur dvs 22,5 km hver vei....

akseln

Jeg kjører fint tur/retur jobb ca. 75 km totalt. Har da stort sett over 30 km igjen. Kjører eco og med varme på 19 gr.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kallagtunet

Sitat fra: Akseln på søndag 04. desember 2011, klokken 18:30
Jeg kjører fint tur/retur jobb ca. 75 km totalt. Har da stort sett over 30 km igjen. Kjører eco og med varme på 19 gr.


Sent from my iPhone using Tapatalk

På 80% lading? Mye kø eller høyt tempo?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA