Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: Joffe69 på søndag 27. november 2011, klokken 13:26
   Har ikke fått bilen ennå men tror du at det er plass til en Webasto foran?  For dem har jo kommet med en liten modell nå har jeg sett. :) :)

Det er meget god plass til en Webasto foran radiatoren. Utfordringen er å finne et trygg og praktisk sted til en drivstofftank.
Å få den til å samarbeide med bilens klimaanlegg kunne også vært kjekt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kallagtunet

Sitat fra: Ole C på fredag 25. november 2011, klokken 13:15

FUKT FIX v 1.0 :



119 på Jula   ;D ;D ;D.

Noen som har fått testet ut om denne har effekt?

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 27. november 2011, klokken 20:07
På tide at de som har fått bil oppsummerer de tre beste og de tre verste tingene med bilen snart?

Ok, de verste:

- Manglende teleskopratt. Jeg hadde fått en mye mer behagelig kjørestilling om jeg bare fikk rattet nærmere. Har det i Touranen og savner det i Leafen.
- FM-radio er noe dritt. DAB burde vært standard eller i det minste opsjon i 2012-modeller. FM forsvinner lenge før bilen går ut på dato.
- Elendig fjernlys. HID-kit er på vei.

De beste:

- Hele drivverket. Fantastisk god bil å kjøre.
- Hurtiglademulighet er gull verdt.
- Meget godt støydempet. Dessverre har piggdekksesongen begynt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

De tre verste:
1) Man er livredd for å få flekker og skit i det lyse fleece-interiøret.
2) 10A lading er for tregt
3) Bilen er fin, men kunne sett enda bedre ut i 2012 synes jeg.Svært lekker inne i kupeen.

De tre beste:
1) En drøm å kjøre. Myk, stille, kjapp !
2) Fantastisk elektronikk og fjernstyring av bilen via Carwings.
3) Forvarming via ladekabel, og ellers kjapt og godt varmeapparat.

Bare for å ha sagt det: De tre beste overgår de tre verste soleklart !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kjeldsen

Mitt første innlegg på forumet mens jeg utålmodig venter på min Leaf i desember.

Jeg ser flere mener at det er ugunstig at bilen velger resirkulering av luften ved forhåndsoppvarming. Energimessig er dette det eneste rette, spesielt hvis bilen ikke er tilkoblet lading ved oppvarming. At duggen ikke forsvinner fra vinduene er et typisk fenomen for de fleste biler med AC når man har brukt AC i fuktig vær på forrige kjøretur. I AC anlegget henger det da igjen en del fukt som blir sendt inn i kupeen når viften starter for å varme opp bilen. Dersom man på slutten av en kjøretur (siste 5-10 minuttene) skrur av AC men beholder varmen på, mener jeg problemet med å bli kvitt dugg ved forhåndsvarming til neste tur blir mindre. For da får AC anlegget anledning til å tørke og vil inneholde mindre fukt når bilen parkeres.

Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

nilsrk

Min erfaring med forhåndsvarming er at det fungerer kjempefint. Jeg er også glad for at bilen ikke bruker de innstillingene jeg hadde da jeg parkerte bilen, for det ville bety en hel prosedye hver gang jeg parkerer med å endre innstillinger til oppvarming. jeg kjører fast med klimakontroll på 17 grader og ikke resirkulering. Luft kun på vindu og AC av. Jeg har aldri opplevd dugg på vindu etter forhåndsoppvarming. (men de fleste gangene har bilen stått i garasjen) I følge rekkevidde-gjettingen til bilen taper jeg ca 8 km rekkevidde med disse klimainstillingene og jeg trenger ikke tenke på dugg på vinduer i det hele tatt.

Grimstad, Sort Leaf siden 22/11-11

BE

På lørdag var første dagen jeg kjørte med full automatikk på klimaanlegget, og da var AC som standard slått på hele dagen. Med oppvarming før kjøring søndag opplevde jeg for første gang dugg i kupeen, og bilen står i garasje. Bilen har vært tørr alle andre ganger jeg har benyttet forvarming, og da har AC vært avskrudd dagen i forveien.

Altså er det ingen dum ide å skru av AC en stund før bilen parkeres slik at anlegget får tørket ut, det er godt mulig at det er dette som er årsaken til fukten i kupeen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Utolig irriterende for oss her oppe i kalde nord at AC automatisk kommer på når man trykker defrosterknappen eller valget defrost/føtter.
Frister nesten å trekke ut stikket på AC-pumpen, men tipper den går på HV så det er lite lurt  :o :o
Må nok høre med Witro om det er noen lure løsninger her  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Kjørte en tur/retur Værnes - Trondheim (62km totalt) i kveld:
Startet på 75% og kom tilbake på 9%, altså brukt 66%
Temp ute 2 grader lett regn
klima uten AC på 20 grader.
ECO-modus
Cruisekontroll på nesten hele turen 80 og 90 km/h
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ducktolate

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. november 2011, klokken 23:00

Ok, de verste:

- Elendig fjernlys. HID-kit er på vei.


Hvilken type HID har du bestillt?

Lynet

Det verste:
Det blir refleks i frontruten av det lyse feltet rett over speedometeret.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Carwings på PC er noe dritt:
21:00 i kveld skulle jeg ut og kjøre en tur og skulle aktivisere varmen 5 minutter før. Når jeg kom ned i bilen hadde den selvfølgelig ikke startet da Carwings er utrolig treg!!
Kom hjem igjen 22:00 og satte bilen på lading med tomt batteri. Var ned en tur nå 23:00 og gjett hva som sto på, jo da klimanlegget sto og surret. Gikk opp på PC og logget inn, og etter 5 minutter oppdatering sto det det samme på den. Slo da av på PC (noe jeg ikke fikk til i bilen  >:( ) og etter nye 5 minutter stoppet anlegget.
Tok en test med Carwings på konas iphone, der tok det 1 minutt fra på til av igjen!!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Jeg legger inn min brukererfaring neste helg.  BNH ringte i dag og registrerer bilen nå. Fått mail fra bilvinger også ;D
Nissan Leaf

daggad

Sitat fra: Aspiranten på mandag 28. november 2011, klokken 23:16
Jeg legger inn min brukererfaring neste helg.  BNH ringte i dag og registrerer bilen nå. Fått mail fra bilvinger også ;D

Gratulerer da Aspiranten !! :D
Hva sa jeg...?  8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

akseln

Mine erfaringer så langt:

Irriterende:
- Det lyse interiøret. Var raskt på med midlertidig varetrekk fra Biltema. Håper det kommer noe bedre som kan kjøpes etterhvert.
- Implementasjon av Carwings. Synes både iPhone app og nettløsning kunne vært løst mye bedre. Hater flash-løsningen og synes iPhone-appen gir for mange "sesjonsfeil". Ganske irriterende.
- Sikkerhetsbeltevarsleren som ikke skrur seg av selv om bilen står stille

Positivt:
- Stillheten
- Tar meg fortsatt i å se på dieselprisene på vei til jobb (men nå bare ler jeg av det)
- Navigasjonssystemet som jeg synes er bra implementert, men kanskje litt for mange menyvalg.
- Iphone-integrasjon. Kan f.eks. streame fra Wimp over Blutooth og med full fjernstyring fra rattet og all informasjon i displayet (sang/album/artist)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA