Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

daggad

Når jeg om en ukes tid skal legge inn mine egne erfaringer håper jeg det blir stas. Men noe som er mer interresant er hvordan min kone og barna vil oppfatte bilen. Selv er jeg så belest på emnet og har sett så mange videoer og tester at jeg føler jeg kjenner den godt. Men jeg skal prøve å poste hvordan noen som overhodet ikke vet hva dette er for noe synes om opplevelsen.

Lunde gjorde dette i sin test ved å la far og mor ta kontrollen. Artig !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Ja, og dersom det er negative momenter i review'ene så ikke utelat dem; det er alltid negative sider ved et produkt som er mest interessant! Om setene f.eks. skulle være "for harde" og det medfører at en person ikke kjøper bilen så er det mindre negativt enn at han/hun kjøper den og så blogger om hvor grusomme setene er. Ikke at jeg ser for meg at det skulle være de helt store negative momentene å finne. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på fredag 18. november 2011, klokken 09:12
Ja, og dersom det er negative momenter i review'ene så ikke utelat dem; det er alltid negative sider ved et produkt som er mest interessant!

100% enig. I alle fall for oss som ikke har bestilt enda...

Etter min lille prøvetur (riktignok over 2 dager) kom jeg over følgende:

- ryggekamera blir fort skittent (vått)

- dogging av frontruten var et stort problem (vet ikke hvor mange som har gjort det, men jeg kjørte en del rundt med 5 personer i bilen) hvis ikke klimaanlegget var på. Neste modell MÅ HA varmetråder i frontruta!



TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

dissern

Sitat fra: RuneW på fredag 18. november 2011, klokken 09:29
- dogging av frontruten var et stort problem (vet ikke hvor mange som har gjort det, men jeg kjørte en del rundt med 5 personer i bilen) hvis ikke klimaanlegget var på. Neste modell MÅ HA varmetråder i frontruta!

Kanskje noe slikt kan hjelpe? http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=RNX-AF-200
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Joachim

Mon tro om det finnes en ettermonterbar laminering med varmetråder i. Det gjør det nok ikke, men det er vel lov å drodle litt med tanken. Det mest opplagte er vel å skifte hele ruten...

eivisa

En liten oppdatering etter vel en ukes bruk.
Har rett og slett ingen ting å klage på desverre. ;D ;D ;D
Bilen funker som bare det.  ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

cra

Sitat fra: dissern på fredag 18. november 2011, klokken 10:44
Kanskje noe slikt kan hjelpe? http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=RNX-AF-200

Jeg har i alle fall med stort hell behandlet utsiden av rutene mine med ClearVue. Har lurt på å prøve på innsida for å se om det har noen effekt på dogging, men ikke kommet så langt. På Thinken (Classic) har jeg jo uansett tråder i frontruta, så der trenger jeg det strengt tatt ikke.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Jeg har jo både sett og prøvekjørt Leaf, men idag så jeg forførste gang EL registrert Leaf i trafikken.

Jeg kjørte forbi to stykker i ettermiddagtrafikken på E-18.
Førsteinntrykket er at de har for høyt stilte frontlykter. Begge to blendet meg (i speilet) mye mere enn alle andre biler i køen :(



Kjørte også forbi en del MiEV'er. De må se å få gjort noe med kjørelyset bak. OK at det er nye EU-regler, men da må de iallefall få justert føleren som bestemmer når de skal tennes.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

rossifan46

Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Mortenmann

#129
Jeg vil gjerne dele en opplevelse med dere.
Bakteppet er at jeg hentet familiens nye Leaf på Ålgård Auto klokken 1400 i dag. Grå, med solceller. En flott seanse, men det er ikke den jeg skal fortelle om nå.

Mørkt ute. Jeg sitter i myke seter som passer ryggen min perfekt. Det lukter ny bil. Ute regner det litt, men de nye vindusviskerene tar lett unna og sørger for god sikt.
Foran meg gløder en mengde blå tall. Jeg konstaterer at jeg fortsatt kan kjøre 82 mil. "rart" sier jeg halvhøyt til meg selv. "Jeg har jo kjørt rundt i flere timer allerede. Full aircondition og varme i setet".
Jeg kobler Iphonen til USB-utgangen på konsollen. Straks skifter displayet fra visning av kart til musikksamlingen min. Nå bruker jeg rattkontrollen til å velge mellom sporene. Jeg scroller gjennom artistene. Akkurat nå føler jeg meg litt rampete så jeg velger the Cure. Rart med musikk. Plutselig er jeg tilbake på 80 tallet mens Robert Smiths hese stemme flommer ut av høyttalerne. "Vanvittig bra lyd" tenker jeg.
Klokken er 1630 og det er masse biler ute på veiene. Jeg nærmer meg det fordømte Tjensvollkrysset. Her står det bestandig! 90 millioner kroner brukt, og mer kø!
Plutselig slår en tanke ned i meg. Som om en issplint har truffet meg i bevisstheten blir jeg klar over at livet har blitt annerledes. Jeg kan jo kjøre i kollektivfeltet! Hånden min finner joystikken. Et lett vipp ned til venstre og Leafen bytter fra Eco til Action. Klampen i bånn. Jeg presses bakover i setet. Kjapp sving ut til høyre og jeg er fri. Jeg akselererer lydløst forbi de andre fosilbilene foran meg. Det bruser i magen. Robert Smith stemmer i med "Boys don't cry" på annlegget. Akkurat nå tar han feil.
SølvLeaf

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kvernis

JA, da var endelig sparegrisen kommet hjem. Kjørte ca. 20km fra forhandler og hjem, kjørelengden ble redusert fra 165km ned til 79km :-\ Litt lang oppoverbakke på vei hjem, AC på, og litt akselerasjonstesting (isete vei)...men, får se hva jeg får estimert i morgen tidlig når jeg starter opp. Kan være kjørestilen var mer i tømmerhoggerklassen en økonomiklassen...

Utrolig stille og behagelig, selv med 225/40/18" piggfritt (Nokian Hakka R, lavest rullemotstand). Veldig bra komfort på dårlig vei.

Fjernlys er dårlig - men som forventet. Blir nok xenon i de neste uke. Blir vel også noen ekstra fjernlys (bor på landet) - Hella Comet 200 Xenon har jeg god erfaring med.

Stereo: litt papphøyttalere, men det går å bytte til noen som gir mer fylde (se mynisssanleaf.com). Må finjustere i morgen for å gi en endelig dom.

Skal se om jeg får lagt inn noen bilder og mer info i løpet av helga...

Mvh
Rune
Nissan Leaf sort med solcellespoiler - mottatt 18.11.2011 - bestilt 28.01.2011

Go-carter

HELLO! kan vi få bilde av Leaf med 18"?  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

#133
Sitat fra: Mortenmann på fredag 18. november 2011, klokken 18:54

Plutselig slår en tanke ned i meg. Som om en issplint har truffet meg i bevisstheten blir jeg klar over at livet har blitt annerledes. Jeg kan jo kjøre i kollektivfeltet! Hånden min finner joystikken. Et lett vipp ned til venstre og Leafen bytter fra Eco til Action. Klampen i bånn. Jeg presses bakover i setet. Kjapp sving ut til høyre og jeg er fri. Jeg akselererer lydløst forbi de andre fosilbilene foran meg. Det bruser i magen. Robert Smith stemmer i med "Boys don't cry" på annlegget. Akkurat nå tar han feil.

Er ikke det deilig.  :)
Men husk at trafikkbildet er annerledes enn det du er vant med. Biler skal ut av køen og krysse kollektivfeltet. Andre kommer fra sideveier du knapt viste fantes fordi du vanligvis ligger i venstre felt på det stedet. Steder du tidligere ikke tenkte på som konfliktpunkter er det plutselig nå. Vær oppmerksom på motorsykkler du deler banen med, den kjappe svingen ut til høyre der var det kanskje en MC du ikke var oppmerksom på.

I løpet av de nermeste ukene vil du forstå hva jeg mener, og venne deg til det. Fram til da kjør ekstra forsiktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

Jeg hadde også en artig kollektivfelopplevelse i dag. Også denne gangen inn mot Tjensvollkrysset. Hele familien i bilen, kone fremme, 2 barn bak. Jeg kjører MC sommerhalvåret, så jeg er vant med å ligge i kollektivfeltet, men det er selvsagt ekstra kjekt å ligge her med bil.

Så for de lokalkjente; tilnærmet stillestående kø i venstrefeltet fra Madlakrossen inn til Tjensvolkrysset etter mørkets frembrudd. Vi suser lydløst forbi hele køen i kollektivfeltet, men så skal vi da til venstre i det beryktede tjensvollkrysset, og må da selvsagt legge oss inn i køen. Jeg venter til jeg nesten er fremme med rundkjøringen, og legger merke til at det er grei plass foran en BMW som ligger 5-6 biler før rundkjøringen. BMW, eller Audi, dette kan bli kjekt tenkte jeg. Og joda, selvsagt kunne ikke denne føreren like at jeg smatt foran han i køen. Dette resulterte da i 5-10 sekunders BMW-horn i det jeg blinket meg inn i hans felt, kun for å markere sin "vrede" over meg som sniker (Det var god plass til å svinge inn, og trafikken stod nesten stille). Etter hornbruken var det 10-15 sekunder bruk av fjernlysene før denne BMW-føreren kanskje la merke til at det var EL-skilter på bilen. Jeg frydet meg i grunnen hele tiden, kanskje en enda bedre reaksjon enn håpet på av denne bilføreren.

Jeg vil tippe at når det kommer flere av våre biler på veiene, vil det blir færre slike reaksjoner. BMW-føreren var nok passe lei av å stå i kø, og at det rett og slett rant over når det kommer en tilsynelatende snikende i kollektivfeltet. La det være sagt, det var ingenting provoserende eller pressing inn i køen fra min side. Alt foregikk etter boka, men BMW-føreren trodde garantert at jeg var en sniker.

Dette var rett og slett elbilgoder på flere nivåer  ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA