Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. november 2011, klokken 22:45
Jeg gleder meg forøvrig til å teste Leafen på glatt føre for å se hvor bra antispinn-systemet er. Tesla sitt er visst verdensledende ifølge de som har testet det. Regulering av motoreffekt er jo litt kjappere og enklere gjort enn i en fossilbil.

Kom gjerne med tilbakemeldinger  :) Jeg er ordentlig spent på hvordan den vil oppføre seg på is og snø. Har vel bestemt meg for å kjøre hovedsakelig på ecomode vinterstid. Her i Molde saltes det ikke og man kjører på snø og is hele vinteren. Da blir det fort en ulempe med råsterk akselerasjon fra første touch på pedalen. På fossilbiler (jeg kjøper aldri automat) kan man jo redde seg inn med clutch og høyt gear dersom man begynner å spinne.
Nissan Leaf

Saxo

#91
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. november 2011, klokken 22:45
Sitat fra: Saxo på onsdag 16. november 2011, klokken 21:37
Har ennå ikke innlagt strøm på hytta. Har ikke hjerte til å kjøre aggregat hele helga for å lade bilen. Det vil ødelegge hele idyllen der oppe. En utfordring er at jeg normalt drar til hytta etter å ha kjørt 6 mil tur - retur jobb. Blir en utfordring å lade opp før de 10 mila tilbakeleggs. Hurtiglading kan jo være en mulighet men da har jeg bare 80 % .

Du kan fint hurtiglade til 100%. De siste 20% tar visstnok omtrent 20 minutter, dvs. tre kvarter fra nesten tom til helt full.

Aggregat av kvalitet bråker ikke ;) Kan anbefale Honda...

Jeg gleder meg forøvrig til å teste Leafen på glatt føre for å se hvor bra antispinn-systemet er. Tesla sitt er visst verdensledende ifølge de som har testet det. Regulering av motoreffekt er jo litt kjappere og enklere gjort enn i en fossilbil.

Jeg skal nok teste ut om det er mulig å bruke Leafen til Rindal. Men jeg har mine tvil. Selger ikke Audien før dette er testet:-). 45 minutter på Witros hurtigladestasjon med 2 små barn og  fruen kan allikevell bli en prøvelse på fredags ettermiddag.... Hurtigladestasjon på Ikea hadde derimot kanskje fungert. Da hadde jeg spist middag + oppdatert meg på elbilforum, barna spist + lekt og kona shoppa :-). Rett og slett blitt en perfekt start på helga...

Har fått testet litt ESP på Leafen. Fungerer helt greit men kan ikke si at jeg synes det var bedre eller dårligere enn andre ESP systemer. 
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Saxo

Her er noen utdrag fra Carwings systemet for den som liker statistikk.
Du får score på det meste. 78 kg CO2 spart på 2 uker  ;)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Elmo

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 16. november 2011, klokken 22:50
Jeg er ordentlig spent på hvordan den vil oppføre seg på is og snø. Har vel bestemt meg for å kjøre hovedsakelig på ecomode vinterstid. Her i Molde saltes det ikke og man kjører på snø og is hele vinteren.

Trodde ikke du skulle kjøpe Leaf jeg ??? For jeg tror ikke Nissan "snur" med det første :-\
Men du skal få lov til å drømme :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Aspiranten

Sitat fra: Elmo på torsdag 17. november 2011, klokken 00:27
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 16. november 2011, klokken 22:50
Jeg er ordentlig spent på hvordan den vil oppføre seg på is og snø. Har vel bestemt meg for å kjøre hovedsakelig på ecomode vinterstid. Her i Molde saltes det ikke og man kjører på snø og is hele vinteren.

Trodde ikke du skulle kjøpe Leaf jeg ??? For jeg tror ikke Nissan "snur" med det første :-\
Men du skal få lov til å drømme :D

I motseting til deg Elmo, så har jeg både kampvilje, optimisme og håp rundt fremtiden. Jeg er vel hva man kaller en idealist. En som kjemper for endring til det bedre for oss alle. At du har gitt opp må du selv stå ta ansvar for, du trenger ihvertfall ikke prøve å drite ut oss som kjemper for en bedre avtale. Hvis du er ferdig med å prøve å ta meg for allslags dilldall nå, så kan vi heller diskutere som voksne i batteritråden.
Nissan Leaf

TimeBandit

Sitat fra: rossifan46 på onsdag 16. november 2011, klokken 20:18
Kjenner meg litt igjen med det som skjer i mobilforum når man venter på nye mobiler som skal lanseres. Mye aktivitet med spekulasjoner, forventninger og oppdatering om hvor i leveransen mobilen er. Så når den er mottatt er det morsommere å leke med den nye favoritten enn å sitte foran et forum å oppdatere andre som venter  :P

Hehe, passer godt på andre ting man venter på også. Ventet meg nesten syk på et nytt Hammond i sommer, og på Harmony-Central forumet var diskusjonen frisk. Men kort tid etter lansering ble det helt tyst. Men orgelet var verdt å vente på det...

Og Leafen var også verdt å vente på. Fikk min 4/11, og har allerede passert 670km og spart verden for 111kg CO2 utslipp. Gleder meg til langtur fra Fredrikstad til Drammens Teater på fredag da jeg skal spille på "Det Betales" 30-års jubileums konsert. Har gått til innkjøp av Mitsubishis 16amp EVSE kabel som jeg testet på dagjobben i dag. Må være 100% ladet før jeg legger i veg, og det er også greit å få fulladet bilen mens vi jobber i teateret. Det hadde ikke gått med den medfølgende kabelen, og det er dårlig med hurtiglading i Drammen foreløpig ser jeg.

Men jeg lar det tunge, gamle (men nyrestaurerte) Rhodes el-pianoet mitt stå igjen hjemme inntil jeg får noe mer erfaring på hvordan det går med tung last og langkjøring. Har ikke pleid å bruke dette i denne sammenhengen før, så det går sikkert fint med digital-piano denne gangen også.

Er egentlig mest spent på hjemturen da jeg antagelig ikke rekker siste ferje men må kjøre Oslofjord-tunnelen. Ser det er en videregående skole med lademulighet rett etter tunnellen, men håper jeg i det minste kommer meg til Marché i Rygge der det er hurtiglading. Men oppoverbakken i tunnellen er drøy, så det blir virkelig spennende å se hva den gjør med batteriet...

Er det noen som har kjørt oslofjordtunnelen med Leaf her ?
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

RuneW

Sitat fra: Elmo på torsdag 17. november 2011, klokken 00:27
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 16. november 2011, klokken 22:50
Jeg er ordentlig spent på hvordan den vil oppføre seg på is og snø. Har vel bestemt meg for å kjøre hovedsakelig på ecomode vinterstid. Her i Molde saltes det ikke og man kjører på snø og is hele vinteren.

Trodde ikke du skulle kjøpe Leaf jeg ??? For jeg tror ikke Nissan "snur" med det første :-\
Men du skal få lov til å drømme :D

-1

Unødvendig.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

HHF

Saxo ; Hvordan i all verden kan du være rangert som nr 462 i din region ??? Er det en hemmelig armada med Leaf'er i Trondheimsområdet som blir kjørt av verdensmestre i energiøkonomisk kjøring ?   ;D

Den som leder kjører vel stort sett i nedoverbakker, ser det ut som  ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Joffe69

Sitat fra: TimeBandit på torsdag 17. november 2011, klokken 01:27
Sitat fra: rossifan46 på onsdag 16. november 2011, klokken 20:18
Kjenner meg litt igjen med det som skjer i mobilforum når man venter på nye mobiler som skal lanseres. Mye aktivitet med spekulasjoner, forventninger og oppdatering om hvor i leveransen mobilen er. Så når den er mottatt er det morsommere å leke med den nye favoritten enn å sitte foran et forum å oppdatere andre som venter  :P

Hehe, passer godt på andre ting man venter på også. Ventet meg nesten syk på et nytt Hammond i sommer, og på Harmony-Central forumet var diskusjonen frisk. Men kort tid etter lansering ble det helt tyst. Men orgelet var verdt å vente på det...

Og Leafen var også verdt å vente på. Fikk min 4/11, og har allerede passert 670km og spart verden for 111kg CO2 utslipp. Gleder meg til langtur fra Fredrikstad til Drammens Teater på fredag da jeg skal spille på "Det Betales" 30-års jubileums konsert. Har gått til innkjøp av Mitsubishis 16amp EVSE kabel som jeg testet på dagjobben i dag. Må være 100% ladet før jeg legger i veg, og det er også greit å få fulladet bilen mens vi jobber i teateret. Det hadde ikke gått med den medfølgende kabelen, og det er dårlig med hurtiglading i Drammen foreløpig ser jeg.

Men jeg lar det tunge, gamle (men nyrestaurerte) Rhodes el-pianoet mitt stå igjen hjemme inntil jeg får noe mer erfaring på hvordan det går med tung last og langkjøring. Har ikke pleid å bruke dette i denne sammenhengen før, så det går sikkert fint med digital-piano denne gangen også.

Er egentlig mest spent på hjemturen da jeg antagelig ikke rekker siste ferje men må kjøre Oslofjord-tunnelen. Ser det er en videregående skole med lademulighet rett etter tunnellen, men håper jeg i det minste kommer meg til Marché i Rygge der det er hurtiglading. Men oppoverbakken i tunnellen er drøy, så det blir virkelig spennende å se hva den gjør med batteriet...

Er det noen som har kjørt oslofjordtunnelen med Leaf her ?



  Det er flere ladepunkter i nærheten av Drammen teater. Det er også en hurtiglader hos Nissan  på Ski

Thomas Parsli

Hvilken region er det -Norge ;)

Det virker som om øst -og vestfold fikk biler tidlig -og der er det jo like flatt som i danmark...

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

Sitat fra: HHF på torsdag 17. november 2011, klokken 09:52
Saxo ; Hvordan i all verden kan du være rangert som nr 462 i din region ??? Er det en hemmelig armada med Leaf'er i Trondheimsområdet som blir kjørt av verdensmestre i energiøkonomisk kjøring ?   ;D

Den som leder kjører vel stort sett i nedoverbakker, ser det ut som  ...

Saxo er vel som de fleste andre trøndere, storkjeftet og hard på pedalen !  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Saxo

Sitat fra: daggad på torsdag 17. november 2011, klokken 11:06
Sitat fra: HHF på torsdag 17. november 2011, klokken 09:52
Saxo ; Hvordan i all verden kan du være rangert som nr 462 i din region ??? Er det en hemmelig armada med Leaf'er i Trondheimsområdet som blir kjørt av verdensmestre i energiøkonomisk kjøring ?   ;D

Den som leder kjører vel stort sett i nedoverbakker, ser det ut som  ...

Saxo er vel som de fleste andre trøndere, storkjeftet og hard på pedalen !  ;)

På tide at du får bilen nå Daggad ! Kan kanskje bli litt mye på engang da. Cup-gull + el-bil på samme år. Det kan rett å slett gå til hode på deg dette ...
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Saxo

#103
Sitat fra: HHF på torsdag 17. november 2011, klokken 09:52
Saxo ; Hvordan i all verden kan du være rangert som nr 462 i din region ??? Er det en hemmelig armada med Leaf'er i Trondheimsområdet som blir kjørt av verdensmestre i energiøkonomisk kjøring ?   ;D

Den som leder kjører vel stort sett i nedoverbakker, ser det ut som  ...

Mulig at det er alle skaptrøndere på Vestlandet som slår inn på statistikken. Daggad f.eks. ...
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

eivisa

Jeg kjører no ca. 90km ved -2/3 grader når jeg lader til 80%. Forvarmet bil + litt varme og setevarme/rattvarme. Eco mode. :)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA