Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Rilum

Sitat fra: mariowing på onsdag 09. november 2011, klokken 15:41
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 09. november 2011, klokken 13:44
Vi har jo en annen tråd for å "krangle" om hva vi synes om at Leaf mangler garanti på restytelse på batteriet, synes vi skal holde den der og ikke trampe i klaveret i gledesrusen til nybakte Leaf eiere :-D

Enig - dette skal bare være en gledestråd. Gleder meg forøvrig allerede til jeg skal poste om mine første erfaringer på harry-tur med Leaf'en  ;D

Vi hentet Leaf``en vår idag, kjørte da direkte fra forhandler i sarpsborg til svinesund, så da er vår første harry-tur o boks  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

RuneW

Sitat fra: Rilum på torsdag 10. november 2011, klokken 22:20Vi hentet Leaf``en vår idag, kjørte da direkte fra forhandler i sarpsborg til svinesund, så da er vår første harry-tur o boks  ;D

Og dere kom både fram og tilbake? Holdt dere 100 km/t på E6?

Og husk å gjøre om signaturen din nå som ventetiden er over  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rilum

Sitat fra: RuneW på torsdag 10. november 2011, klokken 23:51
Sitat fra: Rilum på torsdag 10. november 2011, klokken 22:20Vi hentet Leaf``en vår idag, kjørte da direkte fra forhandler i sarpsborg til svinesund, så da er vår første harry-tur o boks  ;D

Og dere kom både fram og tilbake? Holdt dere 100 km/t på E6?

Og husk å gjøre om signaturen din nå som ventetiden er over  ;D

Det gjorde vi, detaljene står her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4347.0.html

Signatur er nå oppdatert  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

eivisa

Hadde en tur i går kveld etter kveldskift for å teste litt på kjørelengden.
Temperatur 2 grader og tørre veier. Kjørte i eco, brukte cruisekontroll, litt klima bare for å fjerne dugg og begynte klatring på ca.700meter + ned igjen da jeg hadde 1 lys strek igjen(for jeg begynte på de røde). Holdt 60-70 km i klatringen. Klatringen gikk over 6km.
Da jeg kom hjem hadde jeg kjørt 132,5km og det var 6km igjen på rekkevidden. Det virker som at jeg kan kjøre minst 30km når jeg begynner på de røde ved normal kjøring. Godt fornøyd med det. :) :D ;D ;D ;D
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

daggad

Nå er det mange her inne som har fått biler, men tråden er kald !!?
Det er flere av oss som venter UTÅLMODIG og trenger input, men ikke noe skjer. Det kan være 1 av 2 årsaker slik jeg ser det:

1) Bilen er kjedelig og uinteressant. Ikke noe å melde om.
2) Biler er så morsom at man kun er ute og kjører i hvert et ledig minutt, og ditto ikke tid til forumprat.

Nå...?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Ja, bilder, tekst og videoer folkens! Ikke vær gode nordmenn som er måteholdne og grepet av janteloven. Stikk hodet frem så vi får se bilene  ;D
Nissan Leaf

rossifan46

Kjenner meg litt igjen med det som skjer i mobilforum når man venter på nye mobiler som skal lanseres. Mye aktivitet med spekulasjoner, forventninger og oppdatering om hvor i leveransen mobilen er. Så når den er mottatt er det morsommere å leke med den nye favoritten enn å sitte foran et forum å oppdatere andre som venter  :P

Men med såpass mange som begynner å få biler nå  deler jeg deres savn etter masse skriverier om hvordan bilen er og ikke bare mas om batterigarantier (mangel på garantier)  ;D
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Rilum

Noen bilder kan vi da alltids fikse   ;D

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150356965385566.346038.554190565&type=1&l=f54f93d2e8

Om det er noe spesielt dere vil ha bilde av eller lurer på så er det jo bare å spørre  ;)

Det blir jo fort noen mil med kjøring hver dag selv om det bare er 2.5km til jobb.
Lader hver natt opp til 80% og prøver å begrense meg sånn at jeg ikke kommer ned på "reserve tanken" (de 2 siste strekene).
Skal man på langtur så må det lades 100% og kjøring ti bare er en strek igjen. Når det er under 5 km igjen så bytter den til "--"

Merker at jeg er blitt litt vel ivrig etter å "plate" trær, sitter og frysser bare for å få mest mulig km. Skal sies at rattvarme og settevarme ALLTID er på  :D
Når jeg reiser hjemmenfra så er også bilen alltid varm før avreise.

Ellers så er det utrolig mye kjørehistorik man kan finne inne på you+nissan, med antall turer, forbruk, regenerering. Poeng, pokaler og trær  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

ovev

#83
Du skriver at bilen alltid er varm før avreise. Bruker du den medfølgende kabelen til å lade/varme bilen?
Hvis så fungerer oppvarmingen greit?
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Saxo

Sitat fra: Lynet på onsdag 09. november 2011, klokken 23:05Har du ikke lading på hytta di Saxo? Det er jo bare 10 mil te Rindal'n  :D

Har ennå ikke innlagt strøm på hytta. Har ikke hjerte til å kjøre aggregat hele helga for å lade bilen. Det vil ødelegge hele idyllen der oppe. En utfordring er at jeg normalt drar til hytta etter å ha kjørt 6 mil tur - retur jobb. Blir en utfordring å lade opp før de 10 mila tilbakeleggs. Hurtiglading kan jo være en mulighet men da har jeg bare 80 % . Tror det ikke holder med full bil opp til Rindal desverre. Min erfaring så langt med kjøring tur retur stjørdal trondheim ( 6 mil ) er at jeg med 80 % start lading kun har de 2 røde " barene" igjen når jeg er kommet hjem. Ligger da i 90 km/t. + varmeapparat på 16-18 grader + litt defrosting ved start.

Godt fornøyd Leaf eier !

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Saxo

Sitat fra: mariowing på onsdag 09. november 2011, klokken 13:02
Gratulerer md ny bil - så moro det høres ut!

Sitat fra: elektrolux på onsdag 09. november 2011, klokken 09:52
Ellers må du ikke glemme å sette en vedlikeholdslader på Audien. ellers vil 12V batteriet i den bli ødelagt av all stillstanden

Gav ikke Audi en garanti som sa at batteriet ditt ville tåle alt og alltid være tipp topp når du kjøpte den? Regner med at de gjorde det så da trengs nok ingen vedlikeholdslading

Sorry, måtte bare  ;)

Nei de gjorde ikke det, men Audien går fortsatt ca 1100 - 1200 km på en tank diesel etter 10 års bruk og 200000 km på telleren. Det orginale bly batteriet klarer faktisk å få sveivet i gang denne eksplosjons
motoren etter 10 år. Fantastisk Tysk teknologi. Da er det kanskje ikke så rart at Audi ikke forlanger at man signerer på noe info skriv. Klarer desverre ikke å dy meg .

Det triste er derimot at Audi som skal være teknologi ledende enda ikke levere en el-bil . Drømmen hadde vært en Audi A4 quattro med el drift og 20 mil rekkevidde ved - 10 grader C.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Aspiranten

Sitat fra: Saxo på onsdag 16. november 2011, klokken 21:57
Det triste er derimot at Audi som skal være teknologi ledende enda ikke levere en el-bil . Drømmen hadde vært en Audi A4 quattro med el drift og 20 mil rekkevidde ved - 10 grader C.

Ja en slik bil hadde vi kjøpt tvert... Tilogmed på tross av at Møller Molde er noe av det verste jeg har vært borti servicemessig. Der nytter det ikke å ringe eller å sende epost. Da får du ikke svar. Du må ta fri fra jobb og stikke innom personlig.
Nissan Leaf

Rilum

Sitat fra: ovev på onsdag 16. november 2011, klokken 21:34
Du skriver at bilen alltid er varm før avreise. Bruker du den medfølgende kabelen til å lade/varme bilen?
Hvis så fungerer oppvarmingen greit?

Bruker kun den 10A "nødladeren" som fulgte med ja.
Satt at den skal være ferdig å lade til kl 07:00 og varm til 07:50, den leverer iallefall nok strøm til det så langt.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Aspiranten

Hvor mye får du ladet i løpet av natta da Rilum? Mtp. tid og sånn.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Saxo på onsdag 16. november 2011, klokken 21:37
Har ennå ikke innlagt strøm på hytta. Har ikke hjerte til å kjøre aggregat hele helga for å lade bilen. Det vil ødelegge hele idyllen der oppe. En utfordring er at jeg normalt drar til hytta etter å ha kjørt 6 mil tur - retur jobb. Blir en utfordring å lade opp før de 10 mila tilbakeleggs. Hurtiglading kan jo være en mulighet men da har jeg bare 80 % .

Du kan fint hurtiglade til 100%. De siste 20% tar visstnok omtrent 20 minutter, dvs. tre kvarter fra nesten tom til helt full.

Aggregat av kvalitet bråker ikke ;) Kan anbefale Honda...

Jeg gleder meg forøvrig til å teste Leafen på glatt føre for å se hvor bra antispinn-systemet er. Tesla sitt er visst verdensledende ifølge de som har testet det. Regulering av motoreffekt er jo litt kjappere og enklere gjort enn i en fossilbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA