Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Elmo

Nissan Leaf vant to priser på RAC Future Car Challenge:
http://www.thegreencarwebsite.co.uk/blog/index.php/2011/11/07/gordon-murray-electric-car-wins-rac-future-car-challenge/

Category 3. Most Energy Efficient Regular Car (Production) – No. 3, Nissan Leaf
Category 15. Best Overall Vehicle On Sale At Time Of Event – No. 3, Nissan Leaf
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

daggad

Nå må det vel dukke opp noen flere "first hand" erfaringer her vel ??  8)

Jeg har jo bare såvidt sett en noen minutter. Det jeg kan si er at eieren ikke var begeistret for seter og det lyse interiøret. Jeg kunne allerede se på hans bil at det var kommet skitt på det lyset stoffet der man åpner døren..
Han ville ha på setetrekk på sin. Det skjønner jeg med flere glade men viltre smågutter i baksetene.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Går det ikke an å bare farge interiøret sort først som sist? :P
Nissan Leaf

Saxo

#63
Ingen ting å meddele uten at det blir kvalmt....... Har nesten litt problemer med å legge dette ut da forhandleren kanskje ikke har godt av å lese slikt stoff....

Jeg kjører tur/retur Trondheim - Stjørdal hver dag og har det bare helt topp. kl 07.20 setter jeg meg inn i oppvarmet bil. Spiller musikk fra mobilen over blåtann mens bilen ligger med 90 km/t på cruise controlleren. Ingen motorstøy bare godlyd fra stereoen med favorittlåtene . Litt regn på ruta og vindusviskerne gjør ett lite sveip lydløst over ruta uten at en finger blir løfta. Passerte bomstasjonen med ett smil. Sjekker status på energiforbruk og finner at jeg i snitt bruker 2 kWt/mil = 1 kr/mil :-). Vel hjemme har jeg fortsatt 50 km igjen på batteriet. Savner nesten litt den gammle el-bil følelsen med "spenningen" når den siste oppoverbakken gikk i 40-45 km/t og rød batteri status nærmer seg.

Liker godt hvordan Nissan har satt opp de to forskjellige Drive modene.
- Mode D har stram gass respons (Sportslig) og gir kun regenerering når man trykker på bremsen. Regenerativ bremsing er rellativt stramt satt og man kjenner ett dipp når man går over til å bremse med skivene.
- ECO mode har slappere gass respons og regenererer når gass pedalen slippes opp. Regenereringen er kanskje litt svak men gir en ballansert kjørestil. Når brems trykkes regenereres mer inntil skivebremser slår inn.
Eneste bekymringen jeg har her er at regenereringen er så effektiv (inntil 30 kW) at skivebremsen blir så lite brukt at de vil ruste opp. Dette har jo vært en kjent sak på PSA bilene og beste praksis har vært å ta en skikkelig oppbremsing med jevne mellomrom for å holde skivene vedlike. Det er nok kanskje like viktig på Leafen at man bremser kraftig opp en gang om dagen for å unngå rustne skiver.

Eneste jeg kan pirke litt på er at ved sjekk av bilen over carwings systemet synes jeg det tar litt for lang tid å oppdatere status. I tilegg funka ikke ruteplanleggeren dersom jeg planla tur fra Trondheim over til Fosenhalvøya via ferja. Ser ut som at ruteplanleggeren ikke er kjent med ferjesambandet Flakk - Rørvik.

Konklusjonen er at jeg totalt sett er svært godt fornøyd. Har også mottatt en liten sak fra forhandleren per post uten at jeg vil ødelegge gleden for andre med å avsløre hva det var :-) 

PS! Min Audi A4 1.9 Tdi ble på lørdag 98 % pensjonert og lever ett rolig og godt liv på ett varmt lager ved Lånke. Står kun i standby for kjøring til Hytta i Rindal.         

Sitat fra: daggad på tirsdag 08. november 2011, klokken 15:07
Nå må det vel dukke opp noen flere "first hand" erfaringer her vel ??  8)
Jeg har jo bare såvidt sett en noen minutter. Det jeg kan si er at eieren ikke var begeistret for seter og det lyse interiøret. Jeg kunne allerede se på hans bil at det var kommet skitt på det lyset stoffet der man åpner døren..
Han ville ha på setetrekk på sin. Det skjønner jeg med flere glade men viltre smågutter i baksetene.

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

HHF

Tåler litt småkvalme   8)   Herlig å lese slikt !
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

daggad

Sitat fra: HHF på tirsdag 08. november 2011, klokken 22:04
Tåler litt småkvalme   8)   Herlig å lese slikt !

Jeg kan gjerne spy ustanselig, kjør på ! ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: Saxo på tirsdag 08. november 2011, klokken 21:47Jeg kjører tur/retur Trondheim - Stjørdal hver dag og har det bare helt topp. kl 07.20 setter jeg meg inn i oppvarmet bil. Spiller musikk fra mobilen over blåtann mens bilen ligger med 90 km/t på cruise controlleren. Ingen motorstøy bare godlyd fra stereoen med favorittlåtene . Litt regn på ruta og vindusviskerne gjør ett lite sveip lydløst over ruta uten at en finger blir løfta. Passerte bomstasjonen med ett smil. Sjekker status på energiforbruk og finner at jeg i snitt bruker 2 kWt/mil = 1 kr/mil :-). Vel hjemme har jeg fortsatt 50 km igjen på batteriet. Savner nesten litt den gammle el-bil følelsen med "spenningen" når den siste oppoverbakken gikk i 40-45 km/t og rød batteri status nærmer seg.

PS! Min Audi A4 1.9 Tdi ble på lørdag 98 % pensjonert og lever ett rolig og godt liv på ett varmt lager ved Lånke. Står kun i standby for kjøring til Hytta i Rindal.         

Gleder oss til Leafen ja! ;D
Nissan Leaf

Kallagtunet


elektrolux

Sitat fra: Saxo på tirsdag 08. november 2011, klokken 21:47
Liker godt hvordan Nissan har satt opp de to forskjellige Drive modene.
- Mode D har stram gass respons (Sportslig) og gir kun regenerering når man trykker på bremsen.

Kjekt å få dette bekreftet. Prøveturen min var så kort at jeg ikke kunne si dette sikkert.

Dette ligner Think Classic sin regenerering, og er alene en god grunn til å kjøpe Leaf'en.

Ellers må du ikke glemme å sette en vedlikeholdslader på Audien. ellers vil 12V batteriet i den bli ødelagt av all stillstanden
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

SvenF

Saxo,
upplever du att tabellen med estimerad räckvidd från MyNissanLEAF.com stämmer överens med dina erfarenheter?
Se bilden nedan.

//Sven


Sitat fra: Saxo på tirsdag 08. november 2011, klokken 21:47
Ingen ting å meddele uten at det blir kvalmt....... Har nesten litt problemer med å legge dette ut da forhandleren kanskje ikke har godt av å lese slikt stoff....

Jeg kjører tur/retur Trondheim - Stjørdal hver dag og har det bare helt topp. kl 07.20 setter jeg meg inn i oppvarmet bil. Spiller musikk fra mobilen over blåtann mens bilen ligger med 90 km/t på cruise controlleren. Ingen motorstøy bare godlyd fra stereoen med favorittlåtene . Litt regn på ruta og vindusviskerne gjør ett lite sveip lydløst over ruta uten at en finger blir løfta. Passerte bomstasjonen med ett smil. Sjekker status på energiforbruk og finner at jeg i snitt bruker 2 kWt/mil = 1 kr/mil :-). Vel hjemme har jeg fortsatt 50 km igjen på batteriet. Savner nesten litt den gammle el-bil følelsen med "spenningen" når den siste oppoverbakken gikk i 40-45 km/t og rød batteri status nærmer seg.

Liker godt hvordan Nissan har satt opp de to forskjellige Drive modene.
- Mode D har stram gass respons (Sportslig) og gir kun regenerering når man trykker på bremsen. Regenerativ bremsing er rellativt stramt satt og man kjenner ett dipp når man går over til å bremse med skivene.
- ECO mode har slappere gass respons og regenererer når gass pedalen slippes opp. Regenereringen er kanskje litt svak men gir en ballansert kjørestil. Når brems trykkes regenereres mer inntil skivebremser slår inn.
Eneste bekymringen jeg har her er at regenereringen er så effektiv (inntil 30 kW) at skivebremsen blir så lite brukt at de vil ruste opp. Dette har jo vært en kjent sak på PSA bilene og beste praksis har vært å ta en skikkelig oppbremsing med jevne mellomrom for å holde skivene vedlike. Det er nok kanskje like viktig på Leafen at man bremser kraftig opp en gang om dagen for å unngå rustne skiver.

Eneste jeg kan pirke litt på er at ved sjekk av bilen over carwings systemet synes jeg det tar litt for lang tid å oppdatere status. I tilegg funka ikke ruteplanleggeren dersom jeg planla tur fra Trondheim over til Fosenhalvøya via ferja. Ser ut som at ruteplanleggeren ikke er kjent med ferjesambandet Flakk - Rørvik.

Konklusjonen er at jeg totalt sett er svært godt fornøyd. Har også mottatt en liten sak fra forhandleren per post uten at jeg vil ødelegge gleden for andre med å avsløre hva det var :-) 

PS! Min Audi A4 1.9 Tdi ble på lørdag 98 % pensjonert og lever ett rolig og godt liv på ett varmt lager ved Lånke. Står kun i standby for kjøring til Hytta i Rindal.         

Sitat fra: daggad på tirsdag 08. november 2011, klokken 15:07
Nå må det vel dukke opp noen flere "first hand" erfaringer her vel ??  8)
Jeg har jo bare såvidt sett en noen minutter. Det jeg kan si er at eieren ikke var begeistret for seter og det lyse interiøret. Jeg kunne allerede se på hans bil at det var kommet skitt på det lyset stoffet der man åpner døren..
Han ville ha på setetrekk på sin. Det skjønner jeg med flere glade men viltre smågutter i baksetene.



mariowing

Gratulerer md ny bil - så moro det høres ut!

Sitat fra: elektrolux på onsdag 09. november 2011, klokken 09:52
Ellers må du ikke glemme å sette en vedlikeholdslader på Audien. ellers vil 12V batteriet i den bli ødelagt av all stillstanden

Gav ikke Audi en garanti som sa at batteriet ditt ville tåle alt og alltid være tipp topp når du kjøpte den? Regner med at de gjorde det så da trengs nok ingen vedlikeholdslading

Sorry, måtte bare  ;)

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kallagtunet

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 09. november 2011, klokken 13:21
;D

Vi har jo en annen tråd for å "krangle" om hva vi synes om at Leaf mangler garanti på restytelse på batteriet, synes vi skal holde den der og ikke trampe i klaveret i gledesrusen til nybakte Leaf eiere :-D

mariowing

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 09. november 2011, klokken 13:44
Vi har jo en annen tråd for å "krangle" om hva vi synes om at Leaf mangler garanti på restytelse på batteriet, synes vi skal holde den der og ikke trampe i klaveret i gledesrusen til nybakte Leaf eiere :-D

Enig - dette skal bare være en gledestråd. Gleder meg forøvrig allerede til jeg skal poste om mine første erfaringer på harry-tur med Leaf'en  ;D
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Lynet

Har du ikke lading på hytta di Saxo? Det er jo bare 10 mil te Rindal'n  :D

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA