Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

daggad

Har du testet, prøvekjørt eller kanskje fått din egen Leaf ?

Del dine erfaringer her !
Selv har jeg ikke en gang sett en i levende live så sluker rått all mulig input. Skal forøvrig til cupfinalen å banke Brann neste helg 4-6 november så kanskje det blir muligheter da.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

antwerpen

Prøvekjørte fra Aker Brygge i sommer. 3 personer i bilen inkl. spansk "kartleser". Utrolig bra opplevelse, som å kjøre en vanlig bil...
Spant på begge forhjulene på tørr asfalt når jeg kjørte forbi en taxi i Bygdøy Allé. "Kjør som du pleier!" kom det fra høyresetet. "Ja, jeg gjør det..." svarte jeg.... :)

snurre100

Har prøvd Leafen 2 ganger.En gang på Aker Brygge med en mann fra Nissan og en gang hos BNH i Ski,alene.Kom ut i 80 sone trykket lett på gassen.Bilen var nesten helt stille.Så på speedometret.90 km/t.Det var en fantastisk følelse.
Venter på Kia E Niro

Lunde


Ble vel drøyt 30 mil for min del og bilen er grei den  ;D

http://www.elbil.no/kjope-elbil/lundetesten/501-lundetesten-av-elbilen-nissan-leaf

Dog er vi alle spent på litiumbatterienes sjebne over årene og kilometrene som kommer.
Min referanse med ZEBRA batteri har nå rullet straks 70 000 over snart fire år. Bilen hadde kjørt nesten 3000Km da jeg fikk den i Juni 2009.  jeg kan med hånda på hjerte si at jeg nok neppe har mistet en eneste prosent av kapasiteten. Rekkevidd er på topp med andre ord  8)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

eMoNor

Jeg var så heldig å få prøve LEAF for første gang den 28. september i forbindelse med test av hurtigladeren på Marché Rygge som skulle åpne dagen etter. Hentet LEAFen hos Brennes i Sarp og den var selvsagt fulladet. Fra Brennes til Marché er det bare 30 km, så det blir ikke mye hurtigladertest av det. Så da var det bare å legge fartsholder i god motorveifart når jeg var ute på E6. Det var en utrolig opplevelse og kjøre avgårde nordover i høy hastighet. Interiøret var lyst og fint. Setet fant jeg meg fort til rette i. Virkelig trivelig førermiljø. Stillheten i kupeen var til å ta og føle på til tross for hastigheten. Er det slik det er å kjøre romskip var tanken som slo meg.

Lå konstant i denne hastigheten forbi Marché og frem til bommen ved Son hvor jeg kjørte ned vinduet og sa "elbil" til en forundret vakt som slapp meg gjennom. Snudde i Sonkrysset og satt nesen sydover i samme fart. Etter 55 km var det drøyt 30% igjen av batteriet og hurtigladeren kunne testes. Den funka like bra som bilen.

På veien hjem møtte jeg en biltransport med 12 Buddy'er. Ble noen fine bilder av det møtet  :)

LEAFen og jeg holdt oss unna motorveien på veien tilbake til Sarp. Vi sklei gjennom landskapet i Rygge og Råde. NRK P1 velsignet oss med Pink Floyd på radioen som gir grei nok lyd. I alle fall for meg. Jeg har aldri testet en bil som er så komfortabelt og godt å kjøre som LEAF, men det skal bemerkes at jeg ikke flyr ned bilbutikker for å teste eller kjøpe de mest morderne bilene.

Så hvis LEAF lever opp til det inntrykket den ga meg denne fine høstdagen så er dette en bil jeg kan anbefale på det varmeste selv om batteriet ikke er særlig holdbart i god motoveifart  ;D
Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

Elmo

#5
Sitat fra: Enmira på torsdag 27. oktober 2011, klokken 21:25
Stillheten i kupeen var til å ta og føle på til tross for hastigheten. Er det slik det er å kjøre romskip var tanken som slo meg.

:D Så du denne ???

Sitat fra: Blip på lørdag 24. september 2011, klokken 08:36
Prøvekjørte på fredag 23.09. Kommentar fra fruen: "Hvilken knapp må vi trykke på for å få den til å fly...?"
For meg som er vant med gamle biler er det jo helt utrolig med ryggekamerea.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RuneW

Sitat fra: Enmira på torsdag 27. oktober 2011, klokken 21:25Det var en utrolig opplevelse og kjøre avgårde nordover i høy hastighet. Interiøret var lyst og fint. Setet fant jeg meg fort til rette i. Virkelig trivelig førermiljø. Stillheten i kupeen var til å ta og føle på til tross for hastigheten. Er det slik det er å kjøre romskip var tanken som slo meg.

Enig. Selv om det langt ifra er det den skal brukes til, var den fantastisk å kjøre i frisk motorvei fart (120+). Nå er jeg muligens ikke spesielt bortskjemt på kjøreegenskap-området med mine andre doninger, men jeg syntes Leafen var nesten sjokkerende god på motorveien. 10-ganger så stor kapasitet på batteriet så kunne dette virkelig ha vært en suveren milsluker  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

daggad

Sååå...jkirkebo ??
Ble kanskje sikker plass for FFK i TL og Leaf på samme tid for mye for deg eller ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på tirsdag 01. november 2011, klokken 22:49
Sååå...jkirkebo ??
Ble kanskje sikker plass for FFK i TL og Leaf på samme tid for mye for deg eller ?

FFK, er det sånn foppall-drit ? ;) Kan ikke si meg så veldig interessert...

Men jeg kan si at bluetooth-streaming av audio fungerer helt supert fra iPhone i Leafen. Særdeles enkelt å bruke, dog er vel ikke høyttalerne helt i premiumklassen. Ryggekameraet er forøvrig ganske imponerende. Og klimaanlegget må stå på defog ganske mye i dette været...

En ting er negativt og det er måleren for hvor mye strøm vi bruker pr. km. kW/km og ett siffer bak komma ? Oppløsningen er jo helt ubrukelig, står konstant på 0.2 uansett hvordan man kjører. Enten må de endre denne til kW/10km eller til Wh/km (min favoritt).

Ellers fungerer ladestasjonen min prikkfritt.

Bilen er forøvrig akkurat som jeg husker den fra prøvekjøring, meget stillegående og svært solid bygget. Ikke noe skramling her nei når man slenger igjen dørene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Jeg har noen spørsmål:

- Kjenner en at dørene er lette (av aluminium) ?
- Hører dere fotgjengervarselet inne i bilen, er lyden plagsom ute ?
- Hva er Wh..?
- Hvordan er Varmeapparat/setevarme/rattvarme ?
- Legger folk merke til at dette er en utradisjonell bil ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på onsdag 02. november 2011, klokken 08:30
Jeg har noen spørsmål:

- Kjenner en at dørene er lette (av aluminium) ?
- Hører dere fotgjengervarselet inne i bilen, er lyden plagsom ute ?
- Hva er Wh..?
- Hvordan er Varmeapparat/setevarme/rattvarme ?
- Legger folk merke til at dette er en utradisjonell bil ?


1. Nei, dørene føles "tunge" og solide ut.
2. nei, men jeg slår det nå av jeg da. Har ikke hørt på det fra utsiden ennå.
3. Watt-timer. Dvs. 1/1000 av en kWh.
4. Varmeapparatet ser ut til å virke meget bra, det andre har jeg ikke testet ut.
5. Ikke foreløpig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

SitatOppløsningen er jo helt ubrukelig, står konstant på 0.2 uansett hvordan man kjører

Ja dette er jo meningsløst !!
Det eneste dette forteller er vel at du er en plass mellom 0.15 og 0.25 kW/km ?
Noe som igjen vil si en plass mellom 7 og 14 mil på en 100% lading sånn omtrentlig.. ::)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

daggad

En ting til: Er der ikke en km/kW indikator også ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på onsdag 02. november 2011, klokken 11:12
En ting til: Er der ikke en km/kW indikator også ?

Isåfall har jeg ikke funnet den. I USA har de miles/kWh i displayet der vi har kWh/km. Da har de ca. 10x så god oppløsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Det er ikke mulig...det er jo Km pr kW som er interessant å vite !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA