Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

ovev

Sitat fra: daggad på torsdag 03. november 2011, klokken 14:01
En interessant blogg der bruk av varmeapparat beskrives:
http://mynissanleafstory.blogspot.com/2011/05/test-70-miles-with-heating-on.html

Han klarte en 70 miles (11 mil) tur med varmapparatet på full pupp hele tiden. Og kom hjem med low battery warning og en rød strek. Ikke dårlig, det angis nemlig at du har fortsatt rundt en mil igjen når denne blinker..
For meg så betyr dette at jeg kan kjøre varmen all den tid jeg ønsker, da jeg har laaangt kortere turer normalt sett.


Husk at det var 15 grader da han kjørte. I følge en tabell på mynissanleaf.com mister man ca 1% rekkevidde for hver 1C under 20C uten bruk av varmeapparatet. I norsk vestlandsk vintertemperatur på ca 0-5C vil derfor rekkevidden være 10-15% kortere enn da han kjørte. Norsk topografi har vel også negativ innvirkning på rekkevidden.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Ole C

Sitat fra: daggad på torsdag 03. november 2011, klokken 13:28
Her omkring er det skjeldent jeg er oppe i 80 kmt i mer enn noen få minutter. Snittet vil være rundt 65 tipper jeg.

65 i snitt ? da må du kjøre mye 80 ?  Sjekka på begge Toyotaene ligger på en gjennomsnitts hastighet på 43 km\t i uka. Med "rush" trafikk gjennom Moa på morgenen, 5 dager i uka.

Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

RogerB

Skal bli spennende å prøve i trøndersprængkulda i månedskifte januar/februar, rekorden i fjor var -34C
Det blir vell å forvarme bilen til 28grader og så kjøre med minimum varme....
Bare jeg klarer 60km uten lading i -30 så går det greit.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Aspiranten

Sitat fra: Ole C på torsdag 03. november 2011, klokken 20:37
65 i snitt ? da må du kjøre mye 80 ?  Sjekka på begge Toyotaene ligger på en gjennomsnitts hastighet på 43 km\t i uka. Med "rush" trafikk gjennom Moa på morgenen, 5 dager i uka.

Jeg pleier å ha 55-65 i snitt fra Molde til både Bergen og Porsgrunn. Men så kjører jeg fartsgrensa av frykt for kollisjon i høyere hastighet da. 4x større risiko for dø for hver 10% økning i farten over 65kmt og for ikke å snakke om 7x større risiko for å bli drept oppå der igjen hvis du kolliderer med en SUV. I 90kmt er oddsen forsvinnende liten mot en X5.

Men jeg kjører ikke 40 i 80``n heller. Fartsgrensa hvis det ikke er snø og is, og da blir snittet 55-65km/t på langtur.

RogerB: Devold har skikkelig fine ullgensere :) Det blir min satsing. Jeg skal prøve å bruke Leafen til fjells på skitur, så da må rekkevidden tynes. Ullundertøy og ullgenser gjør susen i 30 minus. I verstefall, en dunjakke over bilbeltet (under beltet øker risiko for fatalt utfall i ulykke pga. økt romslighet) og varme i setet.

Jeg er aller mest spent på hvordan det blir med dugg på rutene... Må vel kanskje behandle rutene innvendig med kjemikalier for å få maks rekkevidde, og da spørs det jo på miljøvennligheten  ::)
Nissan Leaf

HHF

Noe som jo er smart på Leaf kontra Think, er jo at det er setevarme. Så kan kroppen holdes varm på denne effektive måten. Ihvertfall har det vært et kjent "Think"-trick å ha Biltemavarme for kroppen plugget i sigarettenneruttaket. Det slipper man her.

Når det er i orden, vil det vel være å holde frontruta dugg- og isfri som er utfordringen. Der er Think smart med sine varmetråder.  For Leaf vil klimaanlegget formodentlig være effektivt i forhold til å ta ut fukt, men må vel brukes mye av og på for ikke å dra for mye strøm. Samme med varmeanlegget forøvrig. Her må man også spare.

Alternativene på frontvindu-antidugg er vel mange og stygge ;
http://bakery-cheese.swisscolony.com/cheese/Heater
http://www.zikul.com/westfalia-uk/special-offers-car-accessories-car-accessories-special-offers/12v-windscreen-heater/938464.html

Kjemikalier vil jeg ikke ha på ruta - slikt har jeg ikke sansen for.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elmo

#50
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Saxo

#51
Fant ut følgende i dag.
På carwings kan man legge inn RSS feed linker til radiostasjoner å få internett radio til bilen. I tilegg kan man legg til vanlige RSS feed med tekst. F.eks meldinger fra UK uoffisielle leaf forum . http://www.leaftalk.co.uk/. Skal sjekke om det fungerer i bila i morgen :-)

PS Ser også ut som om elbil.no sin RSS feed funker http://www.elbil.no/index.php?option=com_ninjarsssyndicator&feed_id=1&format=raw
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

daggad

Sitat fra: Ole C på torsdag 03. november 2011, klokken 20:37
Sitat fra: daggad på torsdag 03. november 2011, klokken 13:28
Her omkring er det skjeldent jeg er oppe i 80 kmt i mer enn noen få minutter. Snittet vil være rundt 65 tipper jeg.

65 i snitt ? da må du kjøre mye 80 ?  Sjekka på begge Toyotaene ligger på en gjennomsnitts hastighet på 43 km\t i uka. Med "rush" trafikk gjennom Moa på morgenen, 5 dager i uka.



Ja du har sikkert rett Ole, jeg tok tallet fra løse lufta egentlig.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RogerB

Bare ikke send ut info til feil kilder  :o

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

HHF

Det er jo på mange måter betenkelig dette her, men på den annen side - man kan jo bli megaparanoid av alt mulig nå om man setter seg ned og tenker etter. Vi er så sporbare i alt vi foretar oss med kredittkortkjøp, telefonsporinger, bomstasjonspasseringer, overvåkningskameraer osv osv. Dersom man virkelig ikke ønsker at "Storebror" skal se en, må man anstrenge seg ganske solid og holde en low-tech profil som for mange av oss heller ikke er spesielt ønskelig ...   :(
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

mandresen

Sitat fra: HHF på torsdag 03. november 2011, klokken 21:43
Når det er i orden, vil det vel være å holde frontruta dugg- og isfri som er utfordringen. Der er Think smart med sine varmetråder.  For Leaf vil klimaanlegget formodentlig være effektivt i forhold til å ta ut fukt, men må vel brukes mye av og på for ikke å dra for mye strøm. Samme med varmeanlegget forøvrig. Her må man også spare.

Har hatt i-Miev i ca 1 mnd nå og holder på med tyning av antall mil der også, alltid artig det. Men min erfaring er at selve vifta ikke påvirker kjørelengden, dvs at jeg ikke varmer eller kjøler men blåser bare inn luft utenfra, det går helt sikkert på leafen også regner jeg med. Har bilen i garasje så vinduene er klare ved start og med full guff på vifta så har jeg ingen problemer med dugg, ihvertfall ikke til nå, men det kommer vel ann på været :-)
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

RuneW

Sitat fra: mandresen på fredag 04. november 2011, klokken 07:23Har hatt i-Miev i ca 1 mnd nå og holder på med tyning av antall mil der også, alltid artig det. Men min erfaring er at selve vifta ikke påvirker kjørelengden, dvs at jeg ikke varmer eller kjøler men blåser bare inn luft utenfra, det går helt sikkert på leafen også regner jeg med. Har bilen i garasje så vinduene er klare ved start og med full guff på vifta så har jeg ingen problemer med dugg, ihvertfall ikke til nå, men det kommer vel ann på været :-)


Takk for tips!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Joakim Sveli

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2011, klokken 10:59

Jobben min er jo å kjøre persontog, der bruker jeg normalt nettbremsen nesten ned til stopp, den virker nemlig fint ned til 2-3km/t.

Det må være deilig å ha fått sluttet sirkelen i forhold til å kjøre på strøm gjennom hele hverdagen. Interessant å lese om erfaringene dine.

Den nyeste Thinken var også slik på motorbremsen at den gradvis avtok ved hastighet mot 0, men var kraftig og god nok ved fartsanpassing inn mot rundkjøringer, kryss osv. I Thinken var det derimot 2 trinn man kunne bytte mellom, det fant jeg svært nyttig. Jeg synes motorbremsen i LEAF virker litt kraftigere enn i Think (på E). Man anpasser etterhvert kjøremønster til hvor kraftig denne er ift. å se langt frem i trafikken osv. Det er en av mine ankepunkter for at elbiler er sikrere enn fossilbiler. Man blir mer direkte belønnet for å se langt frem i trafikken, i forhold til at man kan gjenvinne mest mulig energi fra motorbremsen ved slik kjøring. Derfor bør den heller ikke være for kraftig.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på fredag 04. november 2011, klokken 09:22
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2011, klokken 10:59

Jobben min er jo å kjøre persontog, der bruker jeg normalt nettbremsen nesten ned til stopp, den virker nemlig fint ned til 2-3km/t.

Det må være deilig å ha fått sluttet sirkelen i forhold til å kjøre på strøm gjennom hele hverdagen. Interessant å lese om erfaringene dine.

Hehe, ja jeg bruker jo også el-sykkel for å pendle til stasjonen når jeg skal på jobb ;)

Kan dessuten nevne at oljefyren som sto i huset når vi kjøpte det ble byttet ut mot en vann/vann varmepumpe for 4 år siden. Så forbruket av fossile drivstoff er relativt lavt i forhold til for 5 år siden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joakim Sveli

Du burde ha tatt en prat med din navnebror Stoltenberg. Han byttet ut sin oljefyr med ny oljefyr.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA