Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Aspiranten

Men denne gang er det faktisk hyperaktuelt på elbilforum.no da produsenten av elbilen har valgt operativsystem for oss mot vår vilje, Thomas. Og det liker jeg ikke i forbindelse med kjøp av elbil.

Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: Griffel på onsdag 14. desember 2011, klokken 13:31
En kan liksom ikke få full glede av elbilen før en blir komfortabel med å kjøre rundt med nesten "tom tank".  Full tank på elbilen er jo omternt der snart-tom-lampen tenner i fossilen. Selv førte jeg statistikk i regneark de første ukene. Etter en stud viste jeg godt hvor mye jeg måtte ha igjen på ulike sjekkpunkter på vegn for å komme de jeg skulle. (Har riktig nok manglet noen 100 m til jobb et par ganger 1. året)

Hehe ja du sier noe her. For vår egen del har vi ikke behov for mer lading enn en 100% hver søndag. Men så vil vi jo gjerne kunne kjøre miljøvennlig til nabobyene, og da trenger vi hurtiglading der (16A). I tillegg vil vi gjerne bruke elbilen til ALL kjøring i distriktet her, og nå som vi kan kjøre miljøvennlig (og bilen er ny  ;D) så blir det vesentlig mer kjøring enn tidligere. Dette maner også frem til ett ønske om hurtigere lading.

Men det var ingen dum idè det der excelarket. Jeg har allerede begynt å få en fornemmelse av "maks rekkevidde" og jeg innser at ett par av målene jeg aller helst vil nå med elbilen er på hengende håret nå i vintermånedene, ut fra aktuelle km målt på kartet. Tror derfor at jeg skal gjøre som deg og lage meg ett excelark over området her mens jeg prøver meg frem på forskjellige veier :)
Nissan Leaf

daggad

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 13:37
Men denne gang er det faktisk hyperaktuelt på elbilforum.no da produsenten av elbilen har valgt operativsystem for oss mot vår vilje, Thomas. Og det liker jeg ikke i forbindelse med kjøp av elbil.


Nei det er det ikke. Leafen bryr seg ikke om operativsystemer i det hele tatt men iPhone fungerer svært bra mot de fleste lydsystemer også Leafens IT system. Det finnes dessverre ikke Carwings app for Android enda, men det hadde ikke hjulpet deg med en gammel Nokia uansett.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Jo daggad. No iphone no carwings.

Det er ett krav enn så lenge, du kan ikke motargumentere det. Selgeren var attpåtil frekk nok å si at vi burde kjøpe en iphone sammen med bilen. Selv om appen skal liksom være på vei da... Bilen har jo vært i USA i over ett år nå... Dette er skammelig av Nissan.

Dersom Nissan hadde hatt en  velfungerende nettapplikasjonen så hadde jeg kunnet bruke Carwings på min mobil. Men den som er på nettsidene nå er så treig og uhamslig at jeg orker egentlig ikke å bry meg, ikke engang på laptoppen.
Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 14:16
Jo daggad. No iphone no carwings.

Det er ett krav enn så lenge, du kan ikke motargumentere det. Selgeren var attpåtil frekk nok å si at vi burde kjøpe en iphone sammen med bilen. Selv om appen skal liksom være på vei da... Bilen har jo vært i USA i over ett år nå... Dette er skammelig av Nissan.

Dersom Nissan hadde hatt en  velfungerende nettapplikasjonen så hadde jeg kunnet bruke Carwings på min mobil. Men den som er på nettsidene nå er så treig og uhamslig at jeg orker egentlig ikke å bry meg, ikke engang på laptoppen.

Finnes det en velfungerende Android app for det amerikanske markedet?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

Sitat fra: RuneW på onsdag 14. desember 2011, klokken 14:42

Finnes det en velfungerende Android app for det amerikanske markedet?

Ja, men den er ikke lansert i Europa enda. Kundeservice kan ikke svare på når eller hvorfor det ikke er lansert for oss enda.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

SitatDet er ett krav enn så lenge, du kan ikke motargumentere det. Selgeren var attpåtil frekk nok å si at vi burde kjøpe en iphone sammen med bilen. Selv om appen skal liksom være på vei da... Bilen har jo vært i USA i over ett år nå... Dette er skammelig av Nissan.


Jeg gir opp...du hater jo alt som er nytt og bra du !??
Gjør som du vil, jeg har det alldeles strålende med integreringen mellom Leaf og iPhone og anbefaler varmt denne. Ungene elsker også den suverene koblingen når de skal spille musikk i bilen. Selv med Spotify eller Wimp.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Jeg er egentlig ekstremt teknisk, nerdete og frelst på datautstyr da daggad, og surfer daglig innom hardwaresider. Jeg bare liker ikke epleprodukter  :)

Det beste hadde som sagt vært en velfungerende HTML plattform. Da kunne ALLE nettbaserte gadgets benyttet seg av Carwings, og man hadde truffet blink på kundeservice. Jeg blir absolutt ikke overrasket dersom det viser seg å være apple som betaler en slant for å få ekslusivitet i løpet av det første halve eller hele salgsåret til Leaf.

Edit: Hvordan kan du egentlig si at en av de første kjøperne av det som er verdens fremtidige bilisme, hater alt nytt?  ;D
Nissan Leaf

BE

#413
Sitat fra: daggad på onsdag 14. desember 2011, klokken 15:01

Jeg gir opp...du hater jo alt som er nytt og bra du !??
Gjør som du vil, jeg har det alldeles strålende med integreringen mellom Leaf og iPhone og anbefaler varmt denne. Ungene elsker også den suverene koblingen når de skal spille musikk i bilen. Selv med Spotify eller Wimp.


Jeg elsker alt som er nytt og spennende, kanskje det er derfor jeg overhode ikke ønsker å kjøpe et Apple produkt? Alt du snakker om av funksjoner og koblinger fungerer aldeles nydelig mellom min Android telefon og bilen. Jeg spiller og styrer Spotify uten problem. Alt på blåtann støttes helt elegant, noe som historisk har vært svært begrenset på Iphone.

Det eneste som mangler er at Nissan somler seg til å lansere den allerede eksisterende Android appen i Europa!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

mariowing

Jeg synes at vi skal fastsette følgende krav til alle som skal uttale seg om operativsystem
- Du må ha eid minst en iOS enhet og en Android enhet siste 12 måneder
- Du må ha eid minst en PC med siste versjon av Windows og en med siste versjon av OS X

Synsing basert på inngrodde, opplærte, politiske eller andre forutinntatte standpunkt bør ikke godtas. Dersom du tilfredsstiller de ovennevnte grunnkravene har du nemlig konkret sammenligningsgrunnlag og kan dermed uttale deg på et faktabasert grunnlag.

;D
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

gbzdoc

Amen! Leafen min er en bil, ikke en datamaskin, den er bare tilfeldigvis fullstappet med deilig deilig "gadget teknologi"...

Og med tilsvarende moderne gadgets virker den fortreffelig både som bil og ekstremt moderne bil med høy gadget faktor. :D

Kvitt deg med den Nokiaen, og unn deg et nytt leketøy som gir Leaf en ny dimensjon. Er du nerd fortjener nerden i deg nettopp det, enten det er basert på iOS eller gOS (Google Android)

Mvh,
Nerd, Gadget-freak og Elbil-elsker

(BTW: Amiga OS var bedre enn de leke-OSene dere diskuterer, allerde for 20 år siden... ;-)

Aspiranten

Jeg testet Nokiaen i dag og den fungerer utmerket med Leaf via blåtann. Det eneste jeg ikke kan gjøre med den, er å kontrollere Carwings. Det kan ikke androidfolka heller, fordi Nissan har valgt bort det åpne markedet. Still no need to upgrade altså  8) Nå må Nissan få baken i gir og oppgradere det skvipet de har liggende på internett.

Da har jeg spart en 250l vann og en stor mengde giftig avfall i Kina ved å la være å oppgradere. Flott! ;D

Ikke vondt ment gutter, men applefolk er litt som jehovas vitner som dinger på døra og skal frelse oss hele tiden.... grrrr!  >:( ;D Jada, jeg har brukt mac i årevis. Hatet det.
Nissan Leaf

Ole C

 ;D Jeg har ikke carwings  ;D ikke noe problem i grunn. kunne vært  kjekt å varmen opp bilen uten bruk av timer en eller to ganger i uka.

SIM kort ble ikke aktivert ved klargjøringen, må vente til Ålesund eller Molde er Leaf godkjent.

Fantastisk bil kjempe fornøyd med rekkevidde  osv osv. har fått prøvd den i fire minus i en liten uke , ikke noe problem.
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

daggad

SitatDet kan ikke androidfolka heller, fordi Nissan har valgt bort det åpne markedet
Så Android er det åpne markedet, og iOS den store lukkede fienden !?
Det er det reneste tøv. Hvem som helst kan lage en iOS app og det skal mye til å IKKE få den godkjent.
Jeg har også skrudd mye på datamaskiner, men det ser jeg ikke noe hensik i lenger om en ikke liker desktoper. Derimot skrur jeg mye på iPhoner. Det hadde ikke gått med Androidene som kommer i alle merker og typer hele tiden

Men misforstå ikke, jeg håper det kommer en Android versjon av Carwings snart. Jeg er bare så lei av uvitende Apple kritikk. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: daggad på onsdag 14. desember 2011, klokken 20:28
Men misforstå ikke, jeg håper det kommer en Android versjon av Carwings snart. Jeg er bare så lei av uvitende Apple kritikk. ;)

Men jeg er ikke uvitende daggad. Hvor ofte må jeg nevne at jeg er utdannet innen apples software? Jeg er attpåtil nyutdannet og har ganske fersk erfaring  :) Når det er sagt dog, så er det datamaskinene til apple jeg kritiserer. Når det gjelder telefoner iphone vs. alle andre så har jeg ingen standpunkt. Du har vel bare telefonproduktet fra apple? Så da kritserer og forsvarer vi to helt forskjellige ting. Like greit å bare la det ligge når det er sånn :D

Leafen er fremdeles ikke fulladet fra 70% rundt kl. 17:00... Skilpaddefart. Håper det kommer billige 3. parts 16A ladere snart :-)

Hvor lang tid bruker dere med 16A fra tja, 60-70% til 100%?
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA