Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

daggad

Om du besøker Møre og Romsdals største perle, Ålesund. Så kan jeg glede deg med at Nissan lokalt vil sette opp en hurtiglader om ikke lenge.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 10:18
Også må vi kunne lade opp raskt når vi er i Ålesund/Volda/Geiranger/Sunndalsøra/Kristiansund/Åndalsnes  :)

På Stranda er der vel et titals vanlige ladestasjoner, i Velledalen (Sykkylven) er der en stasjon, og skulle du råke tom i Straumgjerde så er du/dere velkomne innom for lading :)

Hurtigladere er det desverre smått med her, så vidt jeg veit.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Jeg har sett på kartet over ladestasjoner med ett smil ja, og vil ha 16A så vi kan utnytte disse istedetfor 10A som er innmari treg.

14 timer høres ikke så mye ut når du tenker over det, men når du står der med nybilen og må se på at den lader fra 16:00 til 06:00.............  :D Vi tenkte opprinnelig å vente til neste ettermarkedsløsning kom på banen, men dersom Mitsu setter opp prisene litt etter litt vil jeg ikke nøle for lenge. Jeg nekter å betale 8300 for en da, så det avhenger av om de har satt opp prisen eller ikke.
Nissan Leaf

BE

14 timer? Dere må ha veldig lav spenning i nettet hos dere dersom den bruker så lang tid på en lading.

Med 230V, 10A, og 82% virkningsgrad ved lading på 10A, ender jeg opp med i underkant av 11 timer fra 0 til 100% lading. (Forutsetter også at vi bare har 20.5 kWh tilgjengelig i batteripakken)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Tok en test i går, og den brukte ca 10 timer fra 0% til 100%, det blir 23kWh inn til bilen. Tipper batteriene fikk ca 21 av dem.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

14t er oppgitt tid fra Nissan, som jeg tok utgangspunkt i. 16A blir vel også raskere når 10A er raskere?
Nissan Leaf

BE

#396
Nissan er ofte veldig forsiktige med tallene de oppgir. Dersom du har veldig lav spenning i ledningsnetett ditt kan du kanskje komme opp mot 12-13 timer, men det er i unntakstilfellene. Dessuten kan en mistenke Nissan for å ha bakenforliggende hensikter, de selger tross alt en 16A ladeløsning.

Edit: Ja, en 16A lader blir selvsagt raskere. Faktisk går det noe mer enn 60% raskere å lade med 16A sammenlignet med 10A, fordi en større andel av ladingen går til batteriet (Ladesystemet i bilen trekker det samme uansett om du lader med 10 eller 16A)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

gbzdoc

10A bruker som nevnt tidligere her 11 timer ca. reelt, og 16A ser ut til å ligge på ca. 6,5 t. fra ca. 0-100%.

Det er i hvert fall tidene jeg har fått på Carwings med mine to EVSE'er.

(Har ikke satt opp e-post varsling, men har fulgt med litt og den virker relativt presis.)

hma

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. desember 2011, klokken 23:08
Blåskjermer? Har ikke hørt om. Windows 7 raser avgårde
Se vedlagt bilde, så har du sett blåskjerm for Win7 - det tok meg kun 2 timer ... ;)

Teknikk og teknologi kan godt sammenlignes med utførelse av musikk; det er ikke de tekniske ferdighetene som er avgjørende for resultatet, men hvordan innholdet formidles til mottakeren. Her har Apple truffet blink.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Aspiranten

Sitat fra: hma på onsdag 14. desember 2011, klokken 12:36
Se vedlagt bilde, så har du sett blåskjerm for Win7 - det tok meg kun 2 timer ... ;)

Teknikk og teknologi kan godt sammenlignes med utførelse av musikk; det er ikke de tekniske ferdighetene som er avgjørende for resultatet, men hvordan innholdet formidles til mottakeren. Her har Apple truffet blink.

Som jeg sa, Apple er perfekt for tekniske analfabeter. Jeg har brukt Windows 7 i 3 år uten en eneste blåskjerm. Det er kun i forbindelse med overklokking (trimming av prosessoren) at jeg har klart å fremprovosere blåskjerm. Og da er det helt normalt siden man bruker feilmeldingene i blåskjermen til å finne sweetspot``n mellom volt og effekt.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090504160335AANqmiP

Det som er kjekt med Windows, er at du får tilbakemeldinger. Du har feilkoden der og kan feilsøke. På apple får du bare den der teite regnbuepaletten som spinner rundinger på skjermen i en time.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 12:52
Som jeg sa, Apple er perfekt for tekniske analfabeter.

Det er perfekt for oss med teknisk innsikt også. ;)  (Jeg har prøvd å holde meg, men klarte det ikke) Jeg har selv jobbet med windows i mange mange år, og stått fremst i køen for å rakke ned på Apple som "ikke skjønte" hvor nyttig det var med mer enn en knapp på musa engang. Så røyk laptop'en, og sjefen spurte (på fleip?) om jeg ikke skulle ha Mac, da? Jo, sa jeg - hvis du betaler skal jeg velge en Mac. Det ble en 17" MacBook Pro, og jeg tror nok at Hel**te skal fryse til is og Fanden sjøl skal dele ut gratis sledeturer før jeg skal tilbake til "Wintendo" igjen.  ;) ;D

Alt det jeg tidligere måtte dille så mye med bare funker, uten alskens nedlastinger av drivere osv. Det synes jeg er det beste. Jeg er forbi stadiet der jeg gidder å dille med å finstille absolutt alt mulig slik JEG vil ha det.

Vista var vel det siste jeg var noe særlig borti (på ÅC'ene til ungene), og det likte jeg dårlig. Har imidlertid hørt mye skryt om Windows 7, og kunne tenke meg å prøve det litt, men å kjøpe en PC til formålet er ikke aktuelt.

Samme gjelder telefoner; angrer på at jeg kjøpte androids og ikke iPhones til ungene. Nå har jeg ørten ulike oppsett og alt mulig å forholde meg til, i stedet for at alt var likt som på min.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#401
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 14. desember 2011, klokken 12:18
10A bruker som nevnt tidligere her 11 timer ca. reelt, og 16A ser ut til å ligge på ca. 6,5 t. fra ca. 0-100%.

Det er i hvert fall tidene jeg har fått på Carwings med mine to EVSE'er.

(Har ikke satt opp e-post varsling, men har fulgt med litt og den virker relativt presis.)

Det som forbauser meg er at det ser ut som alle normalt har et behov for å lade fra 0-100%.  Det er ikke altid en trenger 100% når en skal på tur og det er ikke altid en har 0 når en kommer hjem.
Kjekt å ha 16 A uansett selvfølgelig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Griffel: 100km rekkevidde er ikke mye når bilen er flunks ny og man bare vil kjøre og kjøre og kjøre... :D

Cra: Windows Vista sa du? Åherreminjesus ikke rart at du gikk over til fienden da ;D Jeg bruker forøvrig samme grensesnitt som Windows 95 enda. Alt det nymotens designet som XP, Vista og 7 introduserte har jeg fjernet. Hvorfor forandre noe som fungerer? Jeg stresser heller ikke med drivere lenger. Windows gjør det for meg :D

Før hadde vi jo ørten cd``er når vi la inn nye installasjoner for å få maksimal ytelse (og fjerne toolbars som bestemor absolutt skulle installere). Men nå er det bare windows cd``n som trengs. Man trenger KANSKJE cd``n for hovedkortet (jeg bygger selv mine datamaskiner) for å installere nettverkskortet, men etter at det er gjort søker win7 selv på nettet etter nødvendige drivere og oppdaterer dem :)
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 13:17
Griffel: 100km rekkevidde er ikke mye når bilen er flunks ny og man bare vil kjøre og kjøre og kjøre... :D

Forstår jo det, men for oss med mange år i PSA biler.... Kjørelengden blir sikker bedre etter en innkjørings periode, dessute blir dere mer vant til hvor mye som kreves på ulike strekninger og mer vant til å planlegge litt.

En kan liksom ikke få full glede av elbilen før en blir komfortabel med å kjøre rundt med nesten "tom tank".  Full tank på elbilen er jo omternt der snart-tom-lampen tenner i fossilen. Selv førte jeg statistikk i regneark de første ukene. Etter en stud viste jeg godt hvor mye jeg måtte ha igjen på ulike sjekkpunkter på vegn for å komme de jeg skulle. (Har riktig nok manglet noen 100 m til jobb et par ganger 1. året)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Det eneste som irriterer meg mer enn diskusjoner om politikk (her, på elbilforum.no) er diskusjoner om operativsystemer.

KAN DERE TA DEN DISKUSJONEN ET ANNET STED?  >:(


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA