Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. desember 2011, klokken 20:29

Det er èn ting igjen å prøve da, og det er å rense kontakten mellom antennen og skruehullet.


Verd ett forsøk men vår påvirket som sagt det ikke om antennen var skrudd i eller ei når den hadde mottaks problemer. Ser fra US forum at det er enkelte som er veldig missfornøyd som deg mens de fleste er er fornøyd noe som tyder på at enkelte radioer ikke er helt som de skal.

daggad

Radioen på min fungerer perfekt så vidt jeg kan bedømme.
Men dette med iPhone som "overpriset moteprodukt": Den koster ikke mer enn andre sammenlignbare mobiltelefoner Aspiranten. Og selv om det er mye kritikkverdig med Apple så er det en del svært fordelaktige ting også:
- Veldig billige å mekke på selv. Stor tilgang på rimelige deler.
- Solide. Sjekk et Apple produkt mot en konkurrent. Spesielt Laptopene !
- Billig programvare og enormt utvalg. Når det kommer nye OS til Mac'ene koster det bare noen få hundringser. Windows er dyrt..
- Om man absolutt vil ha Windows i tillegg så er det enkelt, og Macdelen av maskina "ser" Windowsfiler.

Og som nevnt så er iPhone ideell for Leafen. Og det er ikke fordi Nissan har valgt iPhone spesielt, men at det er en enkel integrering av et produkt som er stabilt og vil støttes i mange år fremover.
Jeg har blant annet en iPhone 3G som vel er 3-4 år gammel nå. Like god og fin den !
Det var en gang jeg også ikke ville røre Apple med en ildtang, men man skjønner fort hvor bra det er når man tar sjansen og prøver.
Når du har betalt 300k for bilen, er 2-3k for en brukt iPhone en billig investering i noe som fungerer fantastisk sammen !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ladefabrikken

Veldig godt å høre at pc folk endlig forstår at Mac er tingen.
Jeg er ikke en data elsker men jeg hater ting som ikke funker med en gang. Derfor gikk jeg over til Mac for 15 år siden. Alle lo av meg når jeg prøvde å fortelle hvorfor jeg brukte Mac.
Nå skal alle ha Mac så hvem ler nå ;D
Nå gliser mange av meg og mine elbiler, tror nok historien gjen tar seg :D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Aspiranten

Det er pga. problemer og vanskeligheter under bruk at jeg ikke vil ha apples datamaskiner. Det er ett helt supert operativsystem for tekniske analfabeter, men jeg kan Windows, jeg kan datakomponenter, og jeg kan mekke langt kraftigere maskiner for halve applekostnaden. Blåskjermer? Har ikke hørt om. Windows 7 raser avgårde  :) Det vi opplevde på apple var regnbuepaletten som spant og spant og spant. Forbanna møkk... Jeg er utdannet på mac, og yter egeninnsats for å lære konkurrentens programmer på windows.

Apple er ett fashion statement, og prisen er deretter. Det er gammel teknologi med fancy design og merkevarelogo klistret på seg. Det er derfor de betaler filmprodusentene godt slik at kjendisene bruker appleproduktene i store filmproduksjoner. Lisbeth Salander brukte f.eks en Mac til å hacke med. Helt latterlig og hun hadde aldri gjort det i virkeligheten, sier hackermiljøet  ;)

En telefon skal brukes til å ringe og skrive tekstmeldinger med, og da er det viktig med fysisk tastatur. Det produseres enorme berg med tungmetaller og giftstoffer ved produksjon av elektronikk. Derfor kommer jeg ikke til å kaste min gode Nokiatraver bare fordi Nissan ikke er i stand til å lage en normal nettside som sørger for ett åpent marked. Hva som er best av iphone og android bryr jeg meg ikke om, jeg har ikke tenkt å kjøpe noen av delene på lang lang tid  :)

Men nok om det... Jeg vil ut å kjøre bil! Den står til paddelading, og det har den gjort siden jeg kjørte den nesten tom idag. Blir nok en tur på motorforum i morgen ja...  ;D
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. desember 2011, klokken 23:08
En telefon skal brukes til å ringe og skrive tekstmeldinger med, og da er det viktig med fysisk tastatur.

Det er det jeg skal bruke den til ja ? Vel, her går det ut kanskje 10 SMS i måneden og 50 ringeminutter. Jeg vil tippe ringing og SMS står for ca. 5% av telefonbruken min. Resten er f.eks musikkavspilling, surfing på nett, diverse app'er (f.eks Logitechs Alert app for å sjekke kameraet på hytta), ta notater, Facebook osv.

Jeg skriver forøvrig mye raskere på iPhone enn jeg noensinne gjorde på de 5-10 forskjellige Nokiaene jeg hadde før, så fysisk tastatur har jeg ikke noe behov for. Har også iPad2 og skriver svært raskt med den også. Genial dings å lese avisene + div. magasiner og e-bøker på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Jeg er ganske miljøvennlig jeg da, så istedetfor å ha tre produkter som utfører den samme arbeidsoppgaven, så har jeg bare ètt: laptoppen.

Kinesisk ris har blitt giftig nå, pga. fabrikkene der borte. Kan jeg unngå å kjøpe det, så vil jeg aller helst det :-)
Nissan Leaf

flux

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. desember 2011, klokken 19:46
Jeg kommer aldri til å kjøpe ett appleprodukt. Jeg har tross alt teknisk innsikt  ;D
Dumt at en slik innsikt skal hindre deg fra å bruke god og rimlig programvare da, men tuneIn får du på andre plattformer og:

http://tunein.com/mobile/




jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. desember 2011, klokken 23:26
Jeg er ganske miljøvennlig jeg da, så istedetfor å ha tre produkter som utfører den samme arbeidsoppgaven, så har jeg bare ètt: laptoppen.

Laptop drar jeg aldri med meg rundt lengre. Den er for stor og tung i sekken (og jeg har en 1.3kg-utgave) og upraktisk når man sitter på f.eks en buss med kort avstand til setet foran. Skjermorienteringen er heller ikke optimal for lesing av avis- og magasinsider.

Måtte jeg velge mellom laptop og iPad tar jeg sistnevnte. Den er mye mer praktisk i jobben også, laptop blir ubrukelig der (måtte isåfall vært en tablet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

#383
Det er ikke meningen å kuppe tråden, jeg ville bare ha ut av meg frustrasjonen over at Nissan støtter det sovjet lignende regimet hvor du ikke kan mikse og matche produkter ith. det frie markedets tankegang, men må ha spesifikke produkter fra kompisprodusentene slik at du blir fanget i nettet. (Leaf+iPhone=sant) Og har du iPhone "må" du jo ha ipad. Har du pad``n må du søren meg kjøpe en macbook også for å få utnyttet den skikkelig. Og når du da stapper harddiskene dine i mac``n din, så fungerer de søren meg ikke på windowsmaskinen din lenger!

Det er en ekstremt utspekulert markedstrategi, og det minner om sovjetiske metoder. Takke meg heller til ett åpent marked hvor det etableres standarder som produsentene kan jobbe opp imot og samkjøre slik at du selv kan velge dine favorittprodusenter, alt etter servicenivå, pris, tilgjengelighet og ytelse. Så får det heller være litt dumt at det er overveldende for ikke-kyndige personer å ta inn over seg alle knappene og dingsebomsene. Og det er det jeg mener apple er flinke på. Tilogmed bestemødre skjønner det forenklede men simple operativsystemet til eplet. For meg er det alt for simpelt.

Det Nissan burde hatt på plass var en nettbasert og velfungerende løsning. Da kunne tilogmed jeg brukt den fra min mobil. Den kan da mye mer enn bare å sende sms  ;D, men jeg bruker det sjeldent. Dette ville åpnet for både ipader, laptopper, stasjonære og butikkterminaler. Istedetfor går man til ett hermetisk lukket system som ødelegger for de aller fleste kundene. Helt håpløst.

flux: Dersom du klarer å fortelle meg om ett program på applenettverket som jeg bare MÅ ha, så skal du få en diplomis :D Vi lever i 2011, man skal ikke måtte trenge en fancy duppeditt til 6000,- for å høre på FM radio i en bil til 300,000,-. Jeg har ett vrak fra 1996 til 15,000,- ute i hagen som tar inn radioen her helt perfekt. Det er bare flaut på Nissans vegne.

Edit: Siden vi er inne på apple vs. the world  ;D

http://www.aftenposten.no/digital/nyheter/Samung-gjr-narr-av-Apple-fansen-i-ny-reklamefilm-6704731.html

"I could never own a samsung, im creative"  ;D ;D
Nissan Leaf

flux

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. desember 2011, klokken 00:37
flux: Dersom du klarer å fortelle meg om ett program på applenettverket som jeg bare MÅ ha, så skal du få en diplomis :D
Carwings


(Radioen burde jo funke, enig i det, men prøv tuneIn funker på laptoppen din og, bra saker.)


Aspiranten

#385
Men jeg er jo vant med ett vrak fra ``96. Hva er det Carwings gir meg som jeg MÅ ha?

Jeg har bluetooth, 3G og gratis internett på mobilen min, men det er uaktuelt å fikle med dette mens jeg kjører bil. Safety first. Jeg ringer aldri mens jeg kjører heller, men bytter radiostasjoner ofte for å spole forbi fæle sanger.

Laptoppen min var steinbra i 2006, men den er også steintung med sine 4 kg. Nå har det jo vært en stor utvikling siden den gang på prosessorer m.m., men heldigvis har det ikke skjedd noe som helst spennende på softwarefronten de siste 5 årene, dersom vi ser bort fra HD avspilling. (Jeg har dog bedre skjerm på min 5 år gamle laptop enn hva nye Macbook Pro``s kommer med idag ;D ) Med en liten oppgradering av SSD samt en tur inn til produsenten på norsk reklamasjonsrett så er den fremdeles gullegod. Men, særlig portabel er den ikke, så det utelukker å ha den i passasjersetet... I Audien utløser den faktisk signalet om å feste sikkerhetsbeltet under kjøring  ;D ;D
Nissan Leaf

daggad

Du er da på ingen måte nødt å kjøpe deg hverken iPad eller MacBook Pro Aspiranten. Selv har jeg bare iPhone nå og det fungerer like godt med Windows som Mac OS. Og jeg er enig i at W7 er et svært bra operativsystem og sikkert minst like bra som Mac.
Men det virker håpløst når du ikke ønsker å innse hvor bra iPhone+Leaf+Carwings virkelig er. Skal du vise bilen din til noen så antar jeg du pynter brura. Og da er det å vise de Carwings in action noe som ofte gir hakeslepp.
Og som sagt: De koster bare 2-3 tusen på bruktmarkedet. Om du synes dette er dyrt og miljøuvennlig så skjønner jeg ikke hva du skal på motoforum og bruke 7000,- på en ladekabel. Den originale fungerer jo bra som bare det den..
"Hva er det Carwings gir meg som jeg MÅ ha?"

Du MÅ ikke. Men det å kunne styre ladingen og varmeapparatet fra mobilen er så SINNSYKT deilig ! ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

BE

#387
Jeg er enig med Aspiranten, Iphone blir ikke aktuelt for meg heller.

Jeg har sjekket mulighetene for å låne en Ipod Touch i påvente av at de legger ut Android versjonen, men jeg har ikke funnet noen som har ne 4. generasjon liggende. Så i stedet for iPhone er en Touch mye billigere, kr 1495,-, men for min del blir det uaktuelt sponse Apple bare for å styre bilen.

Forresten Aspiranten, jeg tror du skylder Flux en Diplomis. Du bare må ha Carwings :)

Edit:
Radiomottageren fungerer bedre enn noen bil jeg har hatt tidligere. Så dette med Japansk presisjon kan neppe være dekkende for radiodelen/montasjen på Leaf. Det høres ut som Lotto om en får en radio som fungerer tilfredsstillende.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

SitatJeg har sjekket mulighetene for å låne en Ipod Touch i påvente av at de legger ut Android versjonen, men jeg har ikke funnet noen som har ne 4. generasjon liggende.
Jeg har en liggende du kan få låne om du vil. Er litt usikker på hvilken generasjon men den kjører iOS 4.x så det skal funke fint med Carwings. Men da får du jo ikke mobiliteten som en telefon med nettverk har..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Dersom vi skal på tur med elbilen Daggad, så er det lite aktuelt å vente i 14 timer for å lade bilen.

Før vi kjøpte elbil så kjørte vi svært lite for å spare drivstoff. Det var ikke aktuelt å kjøre bare for å ta en liten tur, da fikk vi heller bruke føttene. Men med elbilen så merker jeg det mentalt i bakhodet at jeg planlegger en hel rekke med turer både hit og dit, når som helst og hvor som helst. Når hun da bruker bilen til kjøring i arbeidstiden, så må den lades raskt opp igjen når hun kommer hjem, fra 16:00 til 18:00 trenger den maksimalt opplading.

Også må vi kunne lade opp raskt når vi er i Ålesund/Volda/Geiranger/Sunndalsøra/Kristiansund/Åndalsnes  :)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA