Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Aspiranten

Jeg har hatt en gammel liten møkkabil fra 1996, en sånn Mitsubishi Colt. Den tar inn radio no problemas her.  >:( Lang antenne foran på ene vindusøylen.
Nissan Leaf

Aspiranten

Er det sikkerhetsinnstilling at bilen nekter å låse seg når det er lavt batteri eller noe annet småtull jeg overser?

Jeg skal gå på jobb og får ikke låst den f.... bilen. Den står bare og piper når jeg trykker på låsing. Forsøkte å låse manuelt med nøkkelen, men den aktiverte jo ikke sentrallåsen. Kan ikke koble til laderen før 16:00 da vi er med på strømsparingsopplegg og sparer flerfoldige tusen per år ved å ikke bruke ett gram strøm hjemme mellom 07:00 og 16:00 i desember, januar og februar :-)

Får ikke opp noen feilmeldinger eller noe som helst. Har ikke hatt tid til å lese instruksjonene enda da...  8)
Nissan Leaf

BE

Jeg har bare opplevd en gang at bilen ikke ville låse seg, og da var det en av dørene som ikke var lukket.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Det skjedde meg en gang, da lå konas veske igjen i bilen og der lå hennes nøkkel. Fungerte dårlig å låse da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Aha. Jeg var i bagasjerommet rett før jeg prøvde å låse. Kanskje det bare er jeg som er alt for forsiktig når jeg lukker bakdøra  :D

Merkelig at det ikke kommer opp feilmelding isåfall. Jeg startet den opp igjen for å se om det var noe, men det var det ikke. Gikk ikke an å låse hverken før eller etterpå. Jeg får feilmelding dersom noe er åpent på den 6 år gamle Audien, og den føler jeg er "ribbet" for fancy utstyr.

Kun jeg som har nøkkel som er hjemme nå... Nøkkelen lå i lommen min.
Nissan Leaf

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

daggad

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. desember 2011, klokken 15:44
Det skjedde meg en gang, da lå konas veske igjen i bilen og der lå hennes nøkkel. Fungerte dårlig å låse da...
Jeg mener den da kan låses med den andre nøkkelen, men ikke ved å trykke på dørhåndtaket ?
En lite morsomhet jeg opplevde var at kona skulle sette meg av hjemme og så kjøre på butikken selv, og nøkkelen lå i lomma mi..da ble det BMW tur for meg til butikken for å starte bilen igjen etter handling !  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Det var heldigvis bare bagasjeromsdøra som hindret låsing ja, men artig å høre andres "bilen vil ikke låse seg" historier. Nå har vi en del ting vi kan feilsøke neste gang det skjer  ;D

Irriterende at det ikke kom opp skikkelig beskjed i displayet når slikt skjer.
Nissan Leaf

Stigzy

Vell, da har jeg hatt min Sølv Leaf i 1 uke og 1 dag og tenkte jeg skulle komme med mine formeninger. Kan starte med å si at jeg hadde en 1994 VW Golf som hovedbil, og oppgradering til Leaf'en er litt av en revolusjon for meg. Her er noen punkter som jeg tenker over:

Negativt!
- Kunne godt vært auto viskerfunksjon på bakvinduet.
- Sensitiviteten på frontviskerne er ikke helt optimal, selv på maks sensitivitet.
- Å åpne ladeluker der den er nå, er tungvindt. Kunne godt hatt en knapp på siden av rattet eller noe.
- Fargen på interiøret er fint, men blir VELDIG for skittent. Ender kanskje med nye setetrekk
- Kunne godt tenkt meg parkeringssensorer som standard på denne bilen, men har ryggekamera som erstatning.

Positivt!
- Carwings app'en på iPhone fungerer utmerket! Mange ganger jeg har vært på besøk hos venner, og vet jeg skal hjem om et kvarter og det er frost. Da skrur jeg bare på klimaanlegget og vips så er den god og varm på 15 min.
- Fantastisk kjøreopplevelse
- Gode og komfortable seter
- Veldig bra bluetooth sync mot iPhone. Så og si alt støttes.
- Ryggekamera er fantastisk. Får en veldig bred vinkel av hva som skjer bak deg. Eneste som er dritt, er at det kommer ofte skit på kamera men har en fille i bilen som jeg tørker av nesten hver gang jeg parkerer.
- Liker at du kun trenger å ha nøkkelen i lommen.
- God og romslig plass
- Den innebygde GPS enheten har fungert utmerket til nå. Har bare brukt den i Stavanger til nå.
- Alle elbilfordelene ;D

Kan jo si at jeg ikke har noe laderutine. Om jeg har 30% eller 40% på kvelden og jeg vet jeg skal på en tur neste dag som er på 2 x 25km så lader jeg den. Lader også alltid til 100%. Når jeg kjører så liker jeg det godt og varmt, så bruker varme i rattet, setet og klimaanlegg på 23-25 grader så og si hele tiden. Kjører for det meste i echo mode og skifter til drive når jeg må komme meg fort opp i fart. Har også en veldig sta far som påstår  at elbilen blir dyrere i drift enn en bensinbil pga batteriskift etter 5 år. Men tror ikke han forstår hvor lenge en kan ha et batteri og hvor mye en sparer i alt av utgifter en har på bensinbil kontra elbil. Har også sett mange folk som går rundt og kikker på bilen og inni når den står parket. Tror nok folk er nysgjerrig  :)

Har også lest at andre har hatt problemer med dugg og at radioen ikke alltid er optimal. Jeg har aldri hatt dugg i bilen, men jeg bruker heller ikke A/C så er sikkert derfor. Og radioen har fungert utmerket!

Er sikkert noe jeg ikke har tenkt over enda, men da skriver jeg det ned senere. Alt i alt en helt FANTASTISK bil! ;D
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

flux

#369
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. desember 2011, klokken 00:59
Hvordan opplever folk radioen i Leafen?

Jeg får inn bare 2 av 10 kanaler her i Molde med denne radioen... Rart med det. Ett par hørselsvernklokker med innebygget radio til 599,- får inn bedre signaler enn en bil til 300,000... Vi får bare inn èn kanal her i sentrum skikkelig, og det er lokalradioen. Ellers er det bare sus å høre på utenfor byen. Elendig.
Radio funker ujevnt mange steder i Norge nesten uansett hvor bra radio en har, tunneler osv.
TuneIn radio app på iPhone anbefales, og iPhone er nesten et must med denne bilen.



Aspiranten

#370
Jeg kommer aldri til å kjøpe ett appleprodukt. Jeg har tross alt teknisk innsikt  ;D

Det er feil utvikling når man må kjøpe ett overpriset moteprodukt i tillegg til bilen for å få inn radiobølger, når man hadde teknologien på plass for flere tiår siden.

Jeg har 3 biler og flere husradioer. Leafen er den eneste som har problemer med å få inn radiosignaler. Hverken P4, Radio Norge, P3 e.l. kommer inn, og vi har fri utsikt til senderene...

Man kan ikke si at det er en trang fjord med dårlig dekning, liksom  ;)



(bildet er hentet fra internett.)
Nissan Leaf

Saxo

Jeg er godt fornøyd med radioen. Kjører mellom trondheim og stjørdal med grei dekkning. Midt-norge er jo imidlertid Norges navle da :-)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. desember 2011, klokken 19:46
Jeg kommer aldri til å kjøpe ett appleprodukt. Jeg har tross alt teknisk innsikt  ;D

Det er feil utvikling når man må kjøpe ett overpriset moteprodukt i tillegg til bilen for å få inn radiobølger, når man hadde teknologien på plass for flere tiår siden.

Jeg har 3 biler og flere husradioer. Leafen er den eneste som har problemer med å få inn radiosignaler. Hverken P4, Radio Norge, P3 e.l. kommer inn, og vi har fri utsikt til senderene...

Man kan ikke si at det er en trang fjord med dårlig dekning, liksom  ;)



(bildet er hentet fra internett.)

Jeg tror radioproblemet ikke er at typen radio er dårlig men at det er noe galt som ikke er riktig med enkelte radioer.... Vår radio fungerte perfekt når vi fikk levert bilen, dvs tok inn alle kanaler som er tilgjengelig og med like god signalstyrke som andre bilder vi har og har hatt. Så en morgen så var det ikke mulig å få inn noen kanaler og kun svakt signal hvis bilen sto i en viss retning på de sterkeste senderne. Etter en halvtimes kjøring bedret mottaket seg for så å bli borte når en stoppet bilen og startet den sekunder etterpå. Når en hadde dårlige mottaksforhold hadde det ingen betydning for forholdene om en skrudde ut antennen eller den sto i.

For meg virker det som dårlig kontakt ett sted eller en antenneforsterker som ikke virker som den skal men dette er jeg ingen ekspert på...

For vår del så begynte radioen plutselig å fungere igjen dagen før vi skulle ha den inn på verksted, så enten vil den ikke inn eller så er den programmert til å holde seg til de er blitt 5 år gammel :-D

Tips, sjekk med en annen Leaf hos forhandler som en parkerer ved siden av for å finne ut om din radio er defekt.... I så fall få Nissan til å fikse den :-D

Aspiranten

Hehe ja du sier noe der Saxo :D

Det er èn ting igjen å prøve da, og det er å rense kontakten mellom antennen og skruehullet. Bilen ble jo transportert uten antennen oppover, så det kan ha kommet en del veistøv inn og forringer kontakten. Skal forsøke å få gjort det i morgen.

Hvis ikke blir det telefon til BNH. Det går ikke an å kjøpe en bil til 300,000,- som ikke klarer å ta inn radioen i 2011  :P

Kallagtunet: Okay, får ta en tur til Daggad og Ole C skjønner jeg  :)
Nissan Leaf

Lynet

Sitat fra: Saxo på tirsdag 13. desember 2011, klokken 19:57
Jeg er godt fornøyd med radioen. Kjører mellom trondheim og stjørdal med grei dekkning. Midt-norge er jo imidlertid Norges navle da :-)

I tunnelene innover til Stjørdal er Løvet treg til å skifte over til frekvensen inne i tunnelene på min bil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA