Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

jkirkebo

Sånn, nå har jeg fått gjennomført en prøvetur i ro og mak, litt variert kjøring. Her er noen erfaringer:

Feilvisning på speedometer
Jeg tok med GPSen på tur. Her er hva speedometeret må legges på for å kjøre i reell hastighet:

50 - 54
60 - 65
70 - 76
80 - 86
90 - 97
100 - 108

Ganske standard ~8% altså. Skulle dog ønske at det lot seg gjøre å kalibrere det korrekt.

Rekkevidde
Det er uten tvil mulig å oppnå de lovede 175km. Ved motorveiskjøring i 80km/t (reelt, altså måler på 86) og klimaanlegg avslått så forbruket ut til å ligge på 110-120Wh/km. For å oppnå 175km må man holde seg under ca. 118Wh/km. I 70km/t vil jeg tro 200km er mulig.

Min blandede tur inneholdt bykjøring med lyskryss, rundkjøringer, noe landevei i 70 og motorveiskjøring i 80,90 og litt 100km/t. Jeg har Garys SOC-meter (søk på mynissanleaf.com) og brukte litt under 25% av batteriet på å kjøre 39.1km. Litt regning ga rekkevidde på 161km. Dette stemte bra med måleren i bilen som anga 101km restrekkevidde når jeg var hjemme igjen, batteriet hadde da bare vært ladet til 83.6% før jeg startet.

Klimaanlegget var avslått hele turen, med unntak av noen få, korte perioder for å fjerne dugg fra siderutene. Jeg hadde forvarmet bilen, og med en grei jakke er det ikke noe problem å kjøre uten varme på nå som det er 9 grader ute.

Ved ikke-økonomisk kjøring og med klimaanlegg på virker rekkevidden å ligge rundt 120km i det været vi har nå.

D, Eco, N og regen
Jeg liker best å kjøre i Eco. Det er etter min mening mest komfortabelt og passer min kjørestil best. Jeg skulle ønske at det lot seg gjøre å programmere den slik at Eco dukket opp som standard kjørevalg istedenfor D.

Mer regen ønskes i Eco fra min side. Jobben min er jo å kjøre persontog, der bruker jeg normalt nettbremsen nesten ned til stopp, den virker nemlig fint ned til 2-3km/t. Leafen har kraftig regen der man ikke trenger det, dvs. i motorveishastighet. I lavere hastighet i byen må jeg til stadighet bruke bremsepedalen da det er svært lite regen å få i lav hastighet. En modus med full regen ned til lavest mulig hastighet og med rask oppramping hadde vært å foretrekke til bykjøring. Hvordan er "B"-modusen i iMiEV i lav hastighet ?

Ved landeveiskjøring er det enkelt å la bilen trille, å sette den i N er kjapt gjort (dra girvelgeren til R, da går den i N øyeblikkelig).
Cruisecontrolen fungere også forbilledlig, maks +-1km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Når jeg prøvekjørte Leaf'en merket jeg at jeg ikke skulle bremse mye før jeg "makset" regenererings-meteret (se under).



Er det noen som vet om det er slik at enda hardere bremsing (etter at dette meteret er makset) er å "bremse for kråka"? I så fall synes jeg det var alt for lett å makse regenereringen, men det er muligens bare meg som føler det slik. Batteriet var forøvrig rundt 60% ladet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på torsdag 03. november 2011, klokken 11:38
Når jeg prøvekjørte Leaf'en merket jeg at jeg ikke skulle bremse mye før jeg "makset" regenererings-meteret (se under).

Er det noen som vet om det er slik at enda hardere bremsing (etter at dette meteret er makset) er å "bremse for kråka"? I så fall synes jeg det var alt for lett å makse regenereringen, men det er muligens bare meg som føler det slik. Batteriet var forøvrig rundt 60% ladet.

Du bremser for kråka da ja. 40kW er maks, det kommer nok av at det er ca. det batteriet kan ta imot.

40kW er nok for min del, om jeg bare fikk mer i lavere hastighet. I nedbremsing mot lyskryss får jeg ofte bare 10-15kW og det hjelper ikke mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2011, klokken 12:25

Du bremser for kråka da ja. 40kW er maks, det kommer nok av at det er ca. det batteriet kan ta imot.

40kW er nok for min del, om jeg bare fikk mer i lavere hastighet. I nedbremsing mot lyskryss får jeg ofte bare 10-15kW og det hjelper ikke mye.

Er det ikke 30 kW som er maks regen på Leaf?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

gbzdoc

@jkirkebo
I-Miev får også vesentlig mindre regen i lave hastigheter, og den er tillegg programmert slik at den alltid gir et svakt "gasspådrag" opp til rundt 10 km/t. Ergo null regen under 10 km/t med mindre du tråkker på bremsen. Da ser det ut som den regenerer bittelit i tillegg til friksjonsbremsen.

Jeg personlig synes det fungerer bra, og spesielt i køkjøring. Ser at "gasspådraget" avtar eller forsvinner om man rører bremsepedalen.

Forøvrig har jo et tog enormt mye mer masse og bevegelsesenergi, samt at motorene på togene så vidt jeg har skjønt har automatiske gir. Turtallet på moteren i en elbil er jo veldig lavt i lave hastigheter og gir neppe samme mulighet til kraftig regen. (Man må muligens heller gå over til å faktisk bruke strøm for å bremse i så lave hastigheter slik elbilene er giret.)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 03. november 2011, klokken 12:32
@jkirkebo
I-Miev får også vesentlig mindre regen i lave hastigheter, og den er tillegg programmert slik at den alltid gir et svakt "gasspådrag" opp til rundt 10 km/t. Ergo null regen under 10 km/t med mindre du tråkker på bremsen. Da ser det ut som den regenerer bittelit i tillegg til friksjonsbremsen.

Jeg personlig synes det fungerer bra, og spesielt i køkjøring. Ser at "gasspådraget" avtar eller forsvinner om man rører bremsepedalen.

Mulig det fungerere bedre i kø. Jeg kjører stort sett aldri i kø. Lyskryss og rundkjøringer er det dog nok av her.

Sitat
Forøvrig har jo et tog enormt mye mer masse og bevegelsesenergi, samt at motorene på togene så vidt jeg har skjønt har automatiske gir. Turtallet på moteren i en elbil er jo veldig lavt i lave hastigheter og gir neppe samme mulighet til kraftig regen. (Man må muligens heller gå over til å faktisk bruke strøm for å bremse i så lave hastigheter slik elbilene er giret.)

Niks, det er ingen "gir" på togene. Motorene er direkte koblet til hjulene, akkurat som på en el-bil. De er også giret noenlunde likt (det jeg kjører mest er giret for 160km/t) slik at motorturtallet er ganske likt.

Eneste forskjellen er at togene (de nyere utgavene) bruker asynkronmotorer mens Leafen har synkronmotor. Tesla bruker også asynkronmotor og har kraftig regen langt ned i hastighet. Jeg antar det er et programmeringsspørsmål.

Masse bør ikke ha noe å si, om noe burde det gå å motorbremse mye kraftigere med en bil da den har mye høyere effekt pr. masse. 20kg/kW for Leafen mot 62kg/kW for NSB type 72 (164.2 tonn og 4*664kW motorer).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#36
Klart at massen har noe å si. Du kan ikke få mer tilbake enn bevegelsenergien som er 1/2mV2
Dersom bilen veier 1500kg og kjører i 20 km/h er energien  23000 Ws eller 0,0064 kWh. Bremser du til 0 på 2 sek (bremselengde ca 6m) blir ikke dette mer 11,5 kW bremseeffekt. Noe forsvinner som varme i bremsene og annet så det som kommer tilbake til batteriet blir det enda mindre. Altså uansett hvor hart du bremser kan du i dette tilfelle ikke få mer tilbake enn 0,0064 kWh, det samme som du bruker på å akselerere fra 0 til 20 km/h.

Eller la os si en kjører mot et kryss i 50 km/h og bremser rolig i 5 sekunder (ca 30m) til 0 Bremseeffekt = 29 kW.

Så er det jo litt opp til designeren hvordan bilen skal oppføre seg. Brutal bremsing med motoren straks en slipper fartspedalen ellr svak bremsing når pedalen slippes og en kombinasjon av friksjonsbremsing og motorbremsing styrt av bremsepedalen. Å bruke si 40kW til å bremse fra 20 km/h ville bli ganske brutalt. Brutal bremsing er nok mer akseptert i en Tesla enn i en familiebil. (Men Tesla leverer ikke mer tilbake på batteriet ved en oppbremsing det går bare på kortere tid)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

SitatDu kan ikke få mer tilbake enn bevegelsenergien som er 1/2mV2
Elementert...det vet jo.. øhh.. alle !  ::)

Bare tuller selvsagt. Men jeg må si jeg er positivt overrasket over at du mener rekkevidden er såpass bra. 5-10 grader er egetlig normal vintertemperatur her på sunnmøre.
Når jeg har lest på amerikanske fora så har jeg stusset litt hvordan det ville bli her til sammenligning. De har mer ideelle temperaturer, men kjører også vanligvis fortere enn oss pga bedre veier. Her omkring er det skjeldent jeg er oppe i 80 kmt i mer enn noen få minutter. Snittet vil være rundt 65 tipper jeg.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på torsdag 03. november 2011, klokken 13:28
5-10 grader er egetlig normal vintertemperatur her på sunnmøre.

Ikke helt uvanlig sommertemperatur heller.  :-\

Sitat fra: daggad på torsdag 03. november 2011, klokken 13:28
Når jeg har lest på amerikanske fora så har jeg stusset litt hvordan det ville bli her til sammenligning. De har mer ideelle temperaturer, men kjører også vanligvis fortere enn oss pga bedre veier. Her omkring er det skjeldent jeg er oppe i 80 kmt i mer enn noen få minutter. Snittet vil være rundt 65 tipper jeg.

Er ikke mange 80-soner igjen heller i området her, nei. MEn amerikanerne har da både mer syden-klima og like mye vinter-klima som oss? Men det er kanskje ikke så populært med elbiler "up north"?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: BE på torsdag 03. november 2011, klokken 12:28
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2011, klokken 12:25

Du bremser for kråka da ja. 40kW er maks, det kommer nok av at det er ca. det batteriet kan ta imot.

40kW er nok for min del, om jeg bare fikk mer i lavere hastighet. I nedbremsing mot lyskryss får jeg ofte bare 10-15kW og det hjelper ikke mye.

Er det ikke 30 kW som er maks regen på Leaf?

Jo, du har rett. 30kW skal det være.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. november 2011, klokken 13:08
Klart at massen har noe å si. Du kan ikke få mer tilbake enn bevegelsenergien som er 1/2mV2

Misforstå meg rett. Selvfølgelig har massen betydning for energien. Den har dog ingen direkte betydning for deselerasjonsraten, det er det motoreffekt pr. vektenhet som har.

Sitat
Så er det jo litt opp til designeren hvordan bilen skal oppføre seg. Brutal bremsing med motoren straks en slipper fartspedalen ellr svak bremsing når pedalen slippes og en kombinasjon av friksjonsbremsing og motorbremsing styrt av bremsepedalen. Å bruke si 40kW til å bremse fra 20 km/h ville bli ganske brutalt. Brutal bremsing er nok mer akseptert i en Tesla enn i en familiebil. (Men Tesla leverer ikke mer tilbake på batteriet ved en oppbremsing det går bare på kortere tid)

Derfor er det fint med flere kjøremodi, så kan man velge selv. iMiEV har jo tre stk. etter hva jeg kan forstå.

Fra 20km/t går det neppe an å få til 40 (eller 30...) kW, men noe mer enn 5-10kW hadde vært fint...

Teslaen hadde levert mer i mitt tilfelle fordi jeg stadig må bruke friksjonsbremsing for å stoppe raskt nok. Men det er egentlig ikke energiforbruket som interesserer meg (det er lavt nok i bykjøring uansett) men at det er så mye enklere å kjøre bil med en pedal istedenfor to ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

En interessant blogg der bruk av varmeapparat beskrives:
http://mynissanleafstory.blogspot.com/2011/05/test-70-miles-with-heating-on.html

Han klarte en 70 miles (11 mil) tur med varmapparatet på full pupp hele tiden. Og kom hjem med low battery warning og en rød strek. Ikke dårlig, det angis nemlig at du har fortsatt rundt en mil igjen når denne blinker..
For meg så betyr dette at jeg kan kjøre varmen all den tid jeg ønsker, da jeg har laaangt kortere turer normalt sett.

SitatIkke helt uvanlig sommertemperatur heller. 

Sant nok, vi er "velsignet" med helårsvær her oppe !  :D
Var det forresten deg cra som kjørte i rundkjøringen ved Lerstad i en blå Think i går ettermiddag rundt 4 ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

#42
Sitat fra: daggad på torsdag 03. november 2011, klokken 14:01
En interessant blogg der bruk av varmeapparat beskrives:
http://mynissanleafstory.blogspot.com/2011/05/test-70-miles-with-heating-on.html

Han klarte en 70 miles (11 mil) tur med varmapparatet på full pupp hele tiden. Og kom hjem med low battery warning og en rød strek. Ikke dårlig, det angis nemlig at du har fortsatt rundt en mil igjen når denne blinker..

Stemmer nok bra. Jeg brukte vel i overkant av 1/3 av batteriet på en tur til Moss i 100km/t med varmeapparatet på, det tilsvarer omtrent 115km rekkevidde.

Edit: Det regnet og var vann i veibanen, det økte nok forbruket litt. Tur/retur gikk det med 70% av batteriet på 8 mil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2011, klokken 14:14Jeg brukte vel i overkant av 1/3 av batteriet på en tur til Moss i 100km/t med varmeapparatet på, det tilsvarer omtrent 115km rekkevidde.

Edit: Det regnet og var vann i veibanen, det økte nok forbruket litt. Tur/retur gikk det med 70% av batteriet på 8 mil.

Hvilket nivå startet du turen på? Var det 80% så hadde du vel bare 10% igjen når du kom hjem? Led du på noe tidspunkt av "range anxiety"?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på torsdag 03. november 2011, klokken 15:31
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2011, klokken 14:14Jeg brukte vel i overkant av 1/3 av batteriet på en tur til Moss i 100km/t med varmeapparatet på, det tilsvarer omtrent 115km rekkevidde.

Edit: Det regnet og var vann i veibanen, det økte nok forbruket litt. Tur/retur gikk det med 70% av batteriet på 8 mil.

Hvilket nivå startet du turen på? Var det 80% så hadde du vel bare 10% igjen når du kom hjem? Led du på noe tidspunkt av "range anxiety"?

Niks, jeg ladet til 100% før denne turen. Dessuten har jeg tilgang på to hurtigladere underveis, så det er intet behov for "range anxiety" ;)

Jeg kunne også ha ladet opp i Moss om jeg ville (sto der i 8-9 timer). Gadd ikke da jeg hadde mer enn nok "på tanken" til å komme hjem igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA