Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

Mortenmann

#285
Sitat fra: Strandbu på onsdag 30. november 2011, klokken 23:15
Uff, misunnelse slo innover meg som storesøstra til Berit i dag ,da jeg for første gang så et grått løv i trafikken på Forus i dag. Gleder meg!!
Var nok meg  8)
Kundebesøk.
Artig når det er så få av oss foreløpig!
Bilen vokser stadig på meg. Litt rekkeviddeangst (er vist standard) første uken, men det er over nå. Oppdager stadig nye artige sider av dette "prosjektet". Forstod ikke hele omfanget før jeg fikk bilen.
Fosildieselen står i garasjen på 2. uken nå. I dag lukket jeg garasjedøren bak den for første gang på årevis. Stiv, gammeldags, dyr, støyende og veldig veldig ordinær (Accord Touring diesel)
SølvLeaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 30. november 2011, klokken 23:31
Men samtidig ser jeg med skrekk og gru på at både nøkkel, ratt, tenning, gir og håndbrekk er automatisk og elektrisk. Foretrekker alt slikt manuelt i tilfelle strømbrudd.

Strømbrudd ? Om elbilen din er tom for strøm spiller det vel liten rolle om du ikke får av håndbrekket ? Det går uansett å låse den opp med nødnøkkelen, og parkbremsen kan også løses manuelt.

Jeg elsker fjernstyrt sentrallås og keyless entry. Husker med gru alle gamle biler jeg slet med å få opp om vinteren fordi nøkkelhullene frøs. Brukket nøkler har jeg også gjort :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Strømbrudd under operasjon mener jeg. Elektrisk ratt, brems og håndbrekk skremmer vettet av meg når jeg tenker på slike situasjoner. Hva skjer når alt slutter å virke og du har en av disse drapsmaskinene X5 XC90 eller lignende på vei mot deg i motsatt kjørefelt i en sving?

Game over.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 30. november 2011, klokken 23:56
Strømbrudd under operasjon mener jeg. Elektrisk ratt, brems og håndbrekk skremmer vettet av meg når jeg tenker på slike situasjoner. Hva skjer når alt slutter å virke og du har en av disse drapsmaskinene X5 XC90 eller lignende på vei mot deg i motsatt kjørefelt i en sving?

Game over.


Hehe, tror du bekymrer deg litt unødvendig her. Elektrisk servostyring er vel standard på ganske mange nye biler, og har endel fordeler fremfor hydraulisk. Bl.a slipper man sjansen for oljelekkasje, noe jeg har slitt med på et par andre biler jeg har hatt. I fart trenger du uansett ikke servoen for å svinge, du vil fint klare å styre bilen uten.

Bremsene vil selvfølgelig også virke selv om elektrisk brems og bremsekraftforsterker kutter ut. Du må bare trykke hardere på pedalen. Dette kan også skje med vanlige biler, f.eks at vakuumslangen til bremsekraftforsterkeren hopper av.

Håndbrekket er jeg ikke sikker på hva du mener er en sikkerhetsrisiko ved ? Det vil uansett ikke gå av av seg selv når bilen står parkert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. desember 2011, klokken 07:09

Hehe, tror du bekymrer deg litt unødvendig her.

Det håper jeg du har rett i. Så ett program om Prius teknologi for noen år siden, og det jeg skjønte ut i fra det er at det ikke lenger er fysisk kobling mellom pedal og system. At det er elektroniske sensorer istedetfor metall og press som forårsaker bremsing. Men siden vi kjører eldre biler så har jeg ikke tatt meg bryet å dukke ned i informasjonen om dette. Men det du sier er at det èr fysiske vaiere e.l. fremdeles, og bare assisterende elektronikk? Så langt finner jeg ikke noe enkel forklaring på google.
Nissan Leaf

Arha

Det har jo vært noen historier om Priuser som har nektet å bremse..
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

gbzdoc

Selv om det er "drive by wire" så er både ratt og bremser operative manuelt uten motor/strøm.

Problemet med Priusene/Toyotaene er todelt:

Noen har hatt problemer med selve gasspedalen som har hengt seg opp. (Mange biler innkalt til bytte av pedal.)

Andre har vært uheldige og fått matta på gulvet over/under pedalene som har ført til enten probelmer med å trykke bremsen helt inn, eller at gasspedalen ikke går ut igjen. Dette skjer når matten ikke er montert fast i gulvet med klipsene som skal være der.

Et av problemene med dagens Toyota biler (og sikkert mange andre) er at dersom du trykker løst på bremsen så kuttes ikke motoreffekten automatisk. Slik er det på min 2010 modell Avensis, mens min gamle A4 fra 1999 kuttet motoreffekten umiddelbart ved minste trykk på bremsen. Toyota endrer visst på dette nå...

Forøvrig endte saken med han som krajset Priusen sin i Norge med at han fikk myndighetene mot seg da de mente han hadde arrangert krasjen for å slippe å selge bilen. Usikker på hvordan saken endte til slutt.

Aspiranten

Det var ikke i forbindelse med disse gasspedalsakene jeg så programmet, det var før dette.

Drive by wire var navnet ja.

Hvordan kan systemet fungere uten strøm?
Nissan Leaf

Baltor

Sitat fra: Mortenmann på onsdag 30. november 2011, klokken 23:45
Fosildieselen står i garasjen på 2. uken nå. I dag lukket jeg garasjedøren bak den for første gang på årevis. Stiv, gammeldags, dyr, støyende og veldig veldig ordinær (Accord Touring diesel)
Hyggelig å lese :)
Husk å kjøpe en liten vedlikeholdslader til fossilbilen. Mange biler (og radioer) har et lite kontinuerlig forbruk, glemmer du dette får du strtproblem.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

daggad

Om en er redd for "drive by wire" prinsippet så bør en i alle fall ikke gå ombord i moderne passasjerfly.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Jeg flyr sjelden ja daggad :) Verre fossilforbruk enn flytrafikken finnes ikke.

Men det har flydd hus forbi for folk flest  :P

Jeg føler likevel at flytrafikken er "litt" mer forhåndsikret enn bilene. De fleste merker har jo barnesykdommer o.l., og det tyder jo på for lite ingeniørtesting og feilsøking før lansering. De gjør en god jobb, men det gjenstår fremdeles en god del før de når flybransjen til knærne.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 01. desember 2011, klokken 10:32
Det var ikke i forbindelse med disse gasspedalsakene jeg så programmet, det var før dette.

Drive by wire var navnet ja.

Hvordan kan systemet fungere uten strøm?

For servoen sin del så er jo rattstangen koblet direkte til styringen som på alle (?) andre biler. Så sitter det sensorer og en elektrisk motor koblet til det samme systemet som hjelper til når du vrir på rattet. Dermed blir den lett på rattet når systemet er igang, og tung på rattet uten (men fortsatt mulig å styre).

Bremsesystemet er hydraulisk. En bremsekraftforsterker vil, når den er igang, hjelpe til med bremsingen slik at du ikke må trykke så hardt på bremsen. Eneste forskjellen på Leafen og endel fossilbiler er at Leafen har elektrisk bremsekraftforsterker, ikke vakuumdrevet. Det spiller ingen rolle i praksis. Hvis du vil teste at bremsekraftforsterkeren virker i en fossilbil, så hold bremsen nede med noe kraft mens du starter bilen. Da vil pedalen synke dypere inn når bremsekraftforsterkeren starter.

Nyere fossilbiler har også elektrisk servostyring da det sparer drivstoff i forhold til en hydraulikkpumpe. I tillegg fjernes risikoen for servooljelekkasje, noe som normalt er dyrt å reparere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Ja disse konseptene kjenner jeg til kirkebo. Jeg er såpass ung at alle bilene mine har hatt disse tekniske nyvinningene  ;D

Det er når man fjerner styringen fysisk fra styremekanikken, og når bremsepedalen uten strøm ikke lenger har noen effekt, at jeg er redd for at det begynner å bli farlig. Jeg mener man skal aldri stole 100% på teknikk uten failsafe systemer. Men du sier altså at det ikke har gått over til heleketrisk opplegg? Det er jo betryggende i så fall.
Nissan Leaf

jkirkebo

Nå er HID-kittet montert!

Fjernlyset ble ekstremt mye bedre, det er det ingen tvil om. Reflektoren kunne sikkert vært bedre for spredningen er ikke optimal, men lysmengden gjør at det blir kjempebra uansett. Ikke noe problem å se elgen på god avstand nå ;)

Det er to ting man skal passe på ang. kit til Leaf og andre nyere biler:

- Ballasten skal være av digital type, ellers risikerer man radiostøy
- Ballasten skal være CAN-bus kompatibel slik at man ikke får feilmelding på gåen pære.

Ang. fargetemperatur så anbefales 4300K. Det er det som leveres som standard på nyere biler, og også den temperaturen som gir mest/best lys. Høyere temperatur gir blåere og dårligere lys. Mye brukt av rånere men ingen vits i fjernlys etter min mening, disse slåes jo uansett av når man møter andre biler.

Jeg kjøpte fra http://www.ledstyling.no/

Dog finner jeg ikke 55W H9-kittet der lengre, mulig jeg fikk det siste ? Betalte ihvertfall 749,- + frakt, tilsammen 848,-.

Montering tok ca. 1 time. Jeg måtte bore et 22mm hull i lokket bak på lykta for å få igjennom nye ledninger og gummipakning. Dette er et enkelt plastlokk som sikkert ikke koster mye å erstatte om man ønsker å fjerne kittet igjen. Ellers var det stort sett plug&play.

Pærene tenner med en gang, slik at lyshornet fungerer. Dog tar det noen sekunder før de når full styrke om de er kalde. Blender man ned for møtende bil i sving og opp igjen etterpå får de derimot full styrke igjen umiddelbart.

Alt i alt er jeg meget fornøyd både med resultat, arbeidsmengde og pris.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Spennende, vi ser gjerne bilder av monteringen.
Er dette en strengt tatt lovlig modifikasjon ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA