Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID

Startet av daggad, fredag 04. november 2011, klokken 19:49

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Baltor på fredag 25. november 2011, klokken 01:12
Husk at dette er ekstremt bratt.
I Rennfast med dobbelt felt oppover vil du spare mye på å dempe farten, kjør som trailerne.

Jeg kan ikke skjønne at det skal ha noen større positiv virkning å dempe farten i oppoverbakkene. Den eneste virkningen du får er lavere luftmotstand, og da kan du liksågodt dempe farten på flatmark. Drivverket i Leaf er meget effektivt på "mellomgass"-området med kraftuttak rundt 30-60kW. Batteriet har heller ingen større peukert-effekt å snakke om selv om det selvsagt er noe spenningstap ved høyere strømtrekk.

I nedoverbakken blir det tilsvarende, enhver innsparing kommer av luftmotstanden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baltor

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. november 2011, klokken 07:20
Jeg kan ikke skjønne at det skal ha noen større positiv virkning å dempe farten i oppoverbakkene. Den eneste virkningen du får er lavere luftmotstand, og da kan du liksågodt dempe farten på flatmark.
Ja, selvfølgelig sparer du også på flatmark, men det er vel ikke så aktuelt å lusekjøre på vanlige veier.
Men i disse ekstreme oppoverbakkene med doble kjørefelt kjører allerede alle lastebiler svært sakte, så her er det ikke så unormalt.
Du har rett i at Leaf ikke helt kan sammenlignes med NiCad biler. Fint om du tester dette, og kommer med erfaringer.

Grunnen til at jeg tar opp dette er at det her i Rogaland har florert med rykter om at Rennfast tar knekken på elbiler, en bruker ekstremt mye strøm etc. Strømforbruket kan holdes nede ved å redusere farten, og regenereringen gir mye tilbake i nedoverbakkene.  Jeg har tatt noen turer til Finnøy med NiCad biler rett og slett for å bevise at elbiler funker også her  ;D

Men pga manglende visuelle referanser oppdager vi ikke hvor bratt det er, så absolutt alle bør kjøre med hodet. En bekjent påsto at motoren på Volvoen var defekt, den klarte ikke holde farten oppe i Rennfast.
Se også
http://www.elbil.no/mennesker/270-elbilturisme
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. november 2011, klokken 07:20
Jeg kan ikke skjønne at det skal ha noen større positiv virkning å dempe farten i oppoverbakkene. Den eneste virkningen du får er lavere luftmotstand,I nedoverbakken blir det tilsvarende, enhver innsparing kommer av luftmotstanden.

Redusert strømtrekk betyr redusert varmgang, og derrav tap i battericeller og kabling. Ved regenerering vil redusert fart bety en lengre periode med lavere regenerering. Igjen betyr det at mer av strømmen går til opplading i stedet for oppvarming.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

#228
Sitat fra: elektrolux på fredag 25. november 2011, klokken 08:18
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. november 2011, klokken 07:20
Jeg kan ikke skjønne at det skal ha noen større positiv virkning å dempe farten i oppoverbakkene. Den eneste virkningen du får er lavere luftmotstand,I nedoverbakken blir det tilsvarende, enhver innsparing kommer av luftmotstanden.

Redusert strømtrekk betyr redusert varmgang, og derrav tap i battericeller og kabling. Ved regenerering vil redusert fart bety en lengre periode med lavere regenerering. Igjen betyr det at mer av strømmen går til opplading i stedet for oppvarming.

Enig om batteriet har høy indre motstand eller av andre grunner sliter med å levere mye strøm (f.eks lav SOC, kaldt osv.). Men batteriet i Leaf kan levere svært mye mer strøm enn f.eks zebra-batteriene eller diverse NiCd-varianter så jeg er veldig usikker på om du merker noe til de effekten der.

I en Tesla Roadster ville du nok merket ennå mindre. 50kW kontinuerlig er ingenting for et batteri som kan levere over 200kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mortenmann

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 24. november 2011, klokken 12:13
Sitat fra: 2EL på torsdag 24. november 2011, klokken 11:25
Sitat fra: daggad på torsdag 24. november 2011, klokken 09:56

Dette er ikke bra. Sett et vindu bitte litt opp så fuktigheten kommer ut.
Jeg sendte denne mailen til Nissan Europe nå:
I``m the proud owner of a Nissan Leaf. A wonderful and user-friendly car.
However, there is a small matter that is starting to grow as a problem among Norwegian Leaf Owners (see this tread http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4254.195.html )
When the car is parked, and the timer is set for air-condition heater, the Leaf is only recycling old air inside the car. In Norway, and other rainy countries this is a disaster because the moist has nowhere to go besides sticking to the windows or getting inside the fabric as water.

This problem requires a fix. We must be able to choose between recycled and fresh air!

Please respond :-)

Jeg fikk dette svaret fra Nissan Europa:
Hi Morten,
Thank you for contacting Nissan Customer Services 24/11/2011!
Your referancenumber is: 1-2IKSG7
Regarding you inquiry about the heating system in your Nissan LEAF, will we thank you for the feedback.
With regards to choice of setting for the airflow, would we advise you to contact a Nissan LEAF dealer. Out techical experts in our network of authorised dealers have the best knowledge to give advise that will be right for your vehicle. 
For an overview of Nissan LEAF dealer in Norway, please go to
http://www.nissan.no/#tools/find-it , and tick of "Elbil salg og service".
We would also remind you that there is useful information on out website
www.nissan.no/leaf.
We hope this is helpful. Please feel free to contact us over again if you have any further questions.


Tror ikke de leste mailen min særlig godt :-)
Uansett betyr dette at Nissan er opptatt av "tjenestevei" Vi melder om problemet til vår forhandler - de melder det oppover i systemet.
Jeg ringte Ålgård Auto i Sandes. Flott service! Verkstedet der var ikke klar over denne bugen, men skulle sende videre i systemet. Det betyr at dere må kontakte deres lokale forhandler med samme melding. På den måten kommer fixen raskest.  ;D



SølvLeaf

RuneW

#230
Sitat fra: Mortenmann på fredag 25. november 2011, klokken 10:22
Jeg fikk dette svaret fra Nissan Europa:
Hi Morten,
Thank you for contacting Nissan Customer Services 24/11/2011!
Your referancenumber is: 1-2IKSG7
Regarding you inquiry about the heating system in your Nissan LEAF, will we thank you for the feedback.
With regards to choice of setting for the airflow, would we advise you to contact a Nissan LEAF dealer. Out techical experts in our network of authorised dealers have the best knowledge to give advise that will be right for your vehicle. 
For an overview of Nissan LEAF dealer in Norway, please go to
http://www.nissan.no/#tools/find-it , and tick of "Elbil salg og service".
We would also remind you that there is useful information on out website
www.nissan.no/leaf.
We hope this is helpful. Please feel free to contact us over again if you have any further questions.


Tror ikke de leste mailen min særlig godt :-)

Gratulerer, du har vært utsatt for en klassisk første-nivå-support. De som er ansatt på dette nivået har som oppgave, ikke å hjelpe deg, men å bli kvitt deg. Deres tekniske kompetanse begrenser seg stort sett til å kunne henvise deg til brukermanualen eller, som i ditt tilfelle, til forhandler.

Hvis du selv har en rimelig grei teknisk kompetanse (og sitter med et teknisk spørsmål du vet ikke manualen kan hjelpe deg med) er det til å bli gal av å møre første-nivå-support... >:(

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kristian

Sitat fra: RuneW på fredag 25. november 2011, klokken 11:09
Gratulerer, du har vært utsatt for en klassisk første-nivå-support. De som er ansatt på dette nivået har som oppgave, ikke å hjelpe deg, men å bli kvitt deg. Deres tekniske kompetanse begrenser seg stort sett til å kunne henvise deg til brukermanualen eller, som i ditt tilfelle, til forhandler.

Helt korrekt, dette gjelder over alt, 1. linje support er folk som er dratt rett inn fra gata. Hovedoppgaver er å være høflig og hyggelig, satser på at det holder for kunden. Tipper de fleste som tar kontakt også er folk som ønsker kontakt med noen.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

flux

Sitat fra: Baltor på fredag 25. november 2011, klokken 01:12
I Rennfast med dobbelt felt oppover vil du spare mye på å dempe farten, kjør som trailerne.
Også nedover bør du ta det rolig, lar du bilen trille på bruker du mye av energien til luftmotstand istedet for regenerering.
Når oppvarming og annen elektronikk i bilen bruker av strømmen som brukes til fremdrift, er det vel best å komme seg "fortest" mulig frem?

Kristian

Hentet min Leaf i går og er kjempefornøyd. Endelig er jeg ikke trafikksinke lenger, kjørte stort sett med "klampen i bånn" og fikk utrolig kort rekkevidde  :-\.

Synes bilen er veldig bra, det tekniske overbeviste og tror jeg kommer til å få mange glade km med denne. Roer vel tempoet litt etterhvert, det er jo uansett ingen racer, og vil jo gjerne ta vare på bilen. Er ikke det minste bekymret for batterikapasiteten, satser på at Nissan ikke har gjort denne lanseringen helt i blinde.

Det eneste som er litt klønete er at Carwings reagerer utrolig seint. Sjekke status på bilen tar en evighet. Men en skal ikke klage, bare det at det eksisterer utklasser jo de fleste andre biler.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Ole C

Sitat fra: Mortenmann på fredag 25. november 2011, klokken 10:22
Sitat fra: Mortenmann på torsdag 24. november 2011, klokken 12:13
Sitat fra: 2EL på torsdag 24. november 2011, klokken 11:25
Sitat fra: daggad på torsdag 24. november 2011, klokken 09:56

Dette er ikke bra. Sett et vindu bitte litt opp så fuktigheten kommer ut.
Jeg sendte denne mailen til Nissan Europe nå:
I``m the proud owner of a Nissan Leaf. A wonderful and user-friendly car.
However, there is a small matter that is starting to grow as a problem among Norwegian Leaf Owners (see this tread http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4254.195.html )
When the car is parked, and the timer is set for air-condition heater, the Leaf is only recycling old air inside the car. In Norway, and other rainy countries this is a disaster because the moist has nowhere to go besides sticking to the windows or getting inside the fabric as water.

This problem requires a fix. We must be able to choose between recycled and fresh air!

Please respond :-)

Jeg fikk dette svaret fra Nissan Europa:
Hi Morten,
Thank you for contacting Nissan Customer Services 24/11/2011!
Your referancenumber is: 1-2IKSG7
Regarding you inquiry about the heating system in your Nissan LEAF, will we thank you for the feedback.
With regards to choice of setting for the airflow, would we advise you to contact a Nissan LEAF dealer. Out techical experts in our network of authorised dealers have the best knowledge to give advise that will be right for your vehicle. 
For an overview of Nissan LEAF dealer in Norway, please go to
http://www.nissan.no/#tools/find-it , and tick of "Elbil salg og service".
We would also remind you that there is useful information on out website
www.nissan.no/leaf.
We hope this is helpful. Please feel free to contact us over again if you have any further questions.


Tror ikke de leste mailen min særlig godt :-)
Uansett betyr dette at Nissan er opptatt av "tjenestevei" Vi melder om problemet til vår forhandler - de melder det oppover i systemet.
Jeg ringte Ålgård Auto i Sandes. Flott service! Verkstedet der var ikke klar over denne bugen, men skulle sende videre i systemet. Det betyr at dere må kontakte deres lokale forhandler med samme melding. På den måten kommer fixen raskest.  ;D


FUKT FIX v 1.0 :



119 på Jula   ;D ;D ;D.
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Aspiranten

BNH burde selge den der i bundle med Leaf Ole  ;D
Nissan Leaf

Baltor

Sitat fra: ovehei på fredag 25. november 2011, klokken 11:44
Sitat fra: Baltor på fredag 25. november 2011, klokken 01:12
I Rennfast med dobbelt felt oppover vil du spare mye på å dempe farten, kjør som trailerne.
Også nedover bør du ta det rolig, lar du bilen trille på bruker du mye av energien til luftmotstand istedet for regenerering.
Når oppvarming og annen elektronikk i bilen bruker av strømmen som brukes til fremdrift, er det vel best å komme seg "fortest" mulig frem?

Nei det vil ikke lønne seg å kjøre fort. Hvis du øker farten fra 70 til 100Km/h vil luftmotstanden bli doblet, og energiforbruket pr km øker med kanskje 80-90%.  Energi til oppvarming ved langkjøring er vel ikke mer enn  1/10 av den energien du bruker til framdrift, så dette blir ingen besparelse.
Hvis du har småturer med oppstart i kald bil, køkjøring og venting vil andelen som går til oppvarming bli mye høyere.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

javvel

Sitat fra: LivH på onsdag 23. november 2011, klokken 21:02
Sitat fra: dragmore på onsdag 23. november 2011, klokken 16:14
Noen som pendler mellom Kristiansand og Grimstad ? Hvis ja, greier du deg frem og tilbake uten lading ?

Skal begynne i ny jobb i Grimstad og skal pendle med min snart kommende Datsun Leif (fra Kristiansand)


Ja, jeg gjør  :) Har nokså nøyaktig 5 mil fra dør til dør. Kunne greit ha kommet meg begge veier på fulladet batteri med litt forsiktig kjøring og minimalt bruk av varmeapparatet. Jeg har riktignok ikke testet det, da jeg har greie lademuligheter på jobb.
Estimert restrekkevidde ved ankomst jobb har variert mellom ca 60 og 95 km. Av en eller annen grunn ser det ut til at det går med mindre strøm på vei til Kristiansand enn tilbake igjen.

Hvilken hastighet holder du på motorveien? Kjører du med cruise-control? Kona pendler Grimstad-Kristiansand nå med en volvo xc90  :o . Blir litt pæng i diesel og bom kan man si. Lurer på å låne en leaf og kjøre fram og tilbake for å teste..... Kona er nødt å kunne komme fram og tilbake pga det ikke alltid vil være mulig å lade.....
2013 Nissan Leaf

LivH

#238
Sitat fra: javvel på fredag 25. november 2011, klokken 20:43
Sitat fra: LivH på onsdag 23. november 2011, klokken 21:02
Sitat fra: dragmore på onsdag 23. november 2011, klokken 16:14
Noen som pendler mellom Kristiansand og Grimstad ? Hvis ja, greier du deg frem og tilbake uten lading ?

Skal begynne i ny jobb i Grimstad og skal pendle med min snart kommende Datsun Leif (fra Kristiansand)


Ja, jeg gjør  :) Har nokså nøyaktig 5 mil fra dør til dør. Kunne greit ha kommet meg begge veier på fulladet batteri med litt forsiktig kjøring og minimalt bruk av varmeapparatet. Jeg har riktignok ikke testet det, da jeg har greie lademuligheter på jobb.
Estimert restrekkevidde ved ankomst jobb har variert mellom ca 60 og 95 km. Av en eller annen grunn ser det ut til at det går med mindre strøm på vei til Kristiansand enn tilbake igjen.

Hvilken hastighet holder du på motorveien? Kjører du med cruise-control? Kona pendler Grimstad-Kristiansand nå med en volvo xc90  :o . Blir litt pæng i diesel og bom kan man si. Lurer på å låne en leaf og kjøre fram og tilbake for å teste..... Kona er nødt å kunne komme fram og tilbake pga det ikke alltid vil være mulig å lade.....

Jeg følger normal trafikk, dvs at speedometeret viser ca 100-115. Jeg kjører forbi trailere og annen trafikk som går seint. Jeg bruker vanligvis ikke cruisekontroll, og kjører i D. Prøvde en gang å kjøre i Eco, men følte ikke det var noe særlig å spare på det i den hastigheten.

Edit: Hvis det ser ut til å knipe på rekkevidden, kan jo kanskje hurtigladestasjonen i Sørlandsparken være redningen?
Hvit Leaf, fra 11/11/11

flux

#239
Sitat fra: Baltor på fredag 25. november 2011, klokken 15:45
Nei det vil ikke lønne seg å kjøre fort. Hvis du øker farten fra 70 til 100Km/h vil luftmotstanden bli doblet, og energiforbruket pr km øker med kanskje 80-90%.  Energi til oppvarming ved langkjøring er vel ikke mer enn  1/10 av den energien du bruker til framdrift, så dette blir ingen besparelse.
Hvis du har småturer med oppstart i kald bil, køkjøring og venting vil andelen som går til oppvarming bli mye høyere.
Etter mine beregninger har det liten hensikt å kjøre i 70km/h vs 80km/h i en Leaf, dersom du bruker varme/AC.

70vs80 ca 15% mer
70vs90 ca 35% mer
70vs100 ca 60% mer

http://ecomodder.com/forum/tool-aero-rolling-resistance.php
http://nissan-leaf.net/2010/10/29/nissan-europe-releases-spec-sheet-on-leaf-weighs-3362lbs





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA