Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av May-britt, fredag 04. november 2011, klokken 07:30

« forrige - neste »

May-britt

Jeg vurderer å kjøpe elbil, for å bruke denne til pendling til og fra arbeid.
Jeg bor ca 30 km fra arbeidsplassen min.
Mellom meg og arbeidsplassen er en bomstasjon som koster meg ca 3100 kr pr mnd.... i tillegg kommer bensinutgiftene på ca 2000 kr pr mnd.
Vi bor i en liten kommune, med lite utbygd ladestasjoner. MEN det er kommet en ladestasjon for elbil rett utenfor kontoret mitt.
Videre har vi egenbolig, med garasje, tilgang til strøm.

Jeg reiser av og til inn til byen. Den ligger ca 40 km unna, og jeg må ta ferge. Usikker på hvilke lademuligheter det er i Kristiansund.

Så lurer jeg da på , om elbil er noe for meg, og har følgende spørsmål.


Hvor lenge varer batteriet, før det må lades igjen, med normal kjøring ?
Hvor lang tid tar det å lade opp batteriene igjen?
Må det lades helt fult igjen før bruk ?
Hva er batterileie , og hvordan fungerer dette ?
Hva er batterigaranti ?
Hvis batteriet streiker, hva koster et nytt, dersom jeg ikke leier.... ?
Hva er elbilens støreste svakheter/ problemområde  iforhold til mekanikk og tekniske utfordringer....

Hvis bilen må på verksted, må den da på et verksted som jobber med elbiler.... ?
hva annet bør jeg ta med i mine vurderinger for / mot elbil...

Håper noen kan gi meg litt veiledning :) :)
























jkirkebo

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Jeg vurderer å kjøpe elbil, for å bruke denne til pendling til og fra arbeid.
Jeg bor ca 30 km fra arbeidsplassen min.
Mellom meg og arbeidsplassen er en bomstasjon som koster meg ca 3100 kr pr mnd.... i tillegg kommer bensinutgiftene på ca 2000 kr pr mnd.

Så lurer jeg da på , om elbil er noe for meg, og har følgende spørsmål.

Hvor lenge varer batteriet, før det må lades igjen, med normal kjøring ?

For Nissan Leaf, ca. 10-17 mil avhengig av temperatur og hvordan du kjører. Grovt regnet.

SitatHvor lang tid tar det å lade opp batteriene igjen?

Ca. 7 timer på en 16A kurs om det er helt tomt. Inntil 11 timer på 10A. Men batteriet kjøres jo sjelden helt tomt så normalt går det mye raskere.

SitatMå det lades helt fult igjen før bruk ?

Nei, lad så mye du vil. For Nissan Leaf sin del sparer du dog batteriet i lengden ved å ikke lade til mer enn 80% om du ikke har behov for det.

Sitat
Hva er batterileie , og hvordan fungerer dette ?

Det er vel ingen som tilbyr dette for tiden.

SitatHvis batteriet streiker, hva koster et nytt, dersom jeg ikke leier.... ?

Umulig å si da det ikke forventes å måtte bytte noen batterier på mange år ennå. Enkeltmoduler kan byttes til en mye rimeligere penge om noen skulle streike.

Sitat
Hva er elbilens støreste svakheter/ problemområde  iforhold til mekanikk og tekniske utfordringer....

Mekanisk er den mye sikrere enn en bensin/dieselbil. Service vil koste en bagatell i forhold. Ingen oljeskift, registerreimbytte, eksosanlegg/katalysator som ryker  osv. Svakheten er selvfølgelig rekkevidden. Er den god nok ser jeg ingen andre problemer.

SitatHvis bilen må på verksted, må den da på et verksted som jobber med elbiler.... ?

For Nissan Leaf sin del må den vel til en forhandler som selger disse.

Sitat
hva annet bør jeg ta med i mine vurderinger for / mot elbil...
oen kan gi meg litt veiledning :) :)

Økonomien. Du bruker jo 5100,- pr. måned i dag til bompenger og drivstoff  på en gammel (?)  bil. Kjøper du en ny Leaf og fullfinansierer den over 8 år vil månedskostnaden for renter, avdrag og drivstoff (strøm...) komme på ca. 3500,-. Du sparer da 1600,- pr. måned og har da NY bil med 5 års garanti, noe som vil bety betydelige besparelser i reparasjonskostnader i forhold til en eldre bil.

De 1600 kronene pr. måned over 8 år blir over 150.000 kroner, langt langt over forventet kostnad for nytt batteri om dette må byttes etter 8 år. I tillegg kommer som sagt besparelsene på service og reparasjoner. Du sparer også 2500,- pr. år i årsavgift, dette er ennå 20.000 kroner over 8 år. Samlet besparelse bør altså langt overstige 200.000 kroner og da er bilen nedskrevet i null etter 8 år. Alt du får for den da over vrakpant er ren bonus på toppen av dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Til ditt bruk kan du greie deg like bra med en I-miev til 2/3 av prisen på en Leaf.

Se f.eks her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31426990

Ellers får du jo Brukte biler til under 100000 NOK, men de er best egnet for entusiaster som kan stelle med dem selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

 ;)
Er du overbevist?
Se på f.eks: http://www.ladestasjoner.no/
Skriv inn kristiansund, så ser du nødladingsplasser om du er skeptisk til rekkevidden på bil du eventuelt skal se på/vurderer. Husk at en elbil også minsker rekkevidde bare med å stå i ro med varmeapparat på osv., rekkevidde blir ofte en god del mindre om vinter pga mere varmebehov, dårligere kapasitet på batterier og generelt mere motstand i hjul,sørpe osv.. Uansett bør du kunne finne gode alternativer som passer ditt behov.
Prøv en av de nye biltypene og du blir garantert frelst, billigere å eie/bruke og god for miljøet vårt!
Om Nissan kommer til å oppføre seg med garantiene sine, så holder jeg personlig fortsatt en knapp på Leafen, men utrolig mange er jo allerede superfornøyde med en av trillingene(imiev, ion og c-zero) også.
Og du får sikkert supermange motargumenter fra overskepsiske bedrevitere, men kom med argumentene deres hit, så kan de som oftest avkreftes rimelig raskt her :)
(de prisene linket her var jo meget gode)

Lykke til med vurderingen, fra en som drømmer om ny elbil, men en så lenge sliter på en skranten gammel think.
AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Trond Arve

#4
Pendleravstanden nærmest ideell for en klassisk P106/Saxo, men som elektrolux nevner er man avhengig av å ha tilgang til verksted eller entusiast.

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. oktober 2011, klokken 21:22
Økonomien. Du bruker jo 5100,- pr. måned i dag til bompenger og drivstoff  på en gammel (?)  bil. Kjøper du en ny Leaf og fullfinansierer den over 8 år vil månedskostnaden for renter, avdrag og drivstoff (strøm...) komme på ca. 3500,-. Du sparer da 1600,- pr. måned og har da NY bil med 5 års garanti, noe som vil bety betydelige besparelser i reparasjonskostnader i forhold til en eldre bil.

De 1600 kronene pr. måned over 8 år blir over 150.000 kroner, langt langt over forventet kostnad for nytt batteri om dette må byttes etter 8 år. I tillegg kommer som sagt besparelsene på service og reparasjoner. Du sparer også 2500,- pr. år i årsavgift, dette er ennå 20.000 kroner over 8 år. Samlet besparelse bør altså langt overstige 200.000 kroner og da er bilen nedskrevet i null etter 8 år. Alt du får for den da over vrakpant er ren bonus på toppen av dette.

Greit å ta med risiko for at bompenger og årsavgift ikke nødvendigvis blir like rimelig i åtte år framover.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Jeg vurderer å kjøpe elbil, for å bruke denne til pendling til og fra arbeid.
Jeg bor ca 30 km fra arbeidsplassen min.
Mellom meg og arbeidsplassen er en bomstasjon som koster meg ca 3100 kr pr mnd.... i tillegg kommer bensinutgiftene på ca 2000 kr pr mnd.
Vi bor i en liten kommune, med lite utbygd ladestasjoner. MEN det er kommet en ladestasjon for elbil rett utenfor kontoret mitt.
Videre har vi egenbolig, med garasje, tilgang til strøm.

Jeg reiser av og til inn til byen. Den ligger ca 40 km unna, og jeg må ta ferge. Usikker på hvilke lademuligheter det er i Kristiansund.

Så lurer jeg da på , om elbil er noe for meg, og har følgende spørsmål.

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Hvor lenge varer batteriet, før det må lades igjen, med normal kjøring ?

Kommer an på hvilken bil du velger. Min Gammel-Think (ti år gammel) klarer fortsatt 7-8 mil eller mer. Kjørestil har mye å si for hvor mye rekkevidde du får.

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Hvor lang tid tar det å lade opp batteriene igjen?
Kommer an på hvor tomme de er når du setter dem på lading. Thinken min lader med ca 10% pr time. Nyere biler har også mulighet for hurtiglading somfyller batteriet til 80% på ca en halvtime eller så. (Igjen avhengig av biltype, og selvsagt tilgang til hurtiglader.)

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Må det lades helt fult igjen før bruk ?
Nei. Lad når du kan, og kjør når du må. :)

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Hva er batterileie , og hvordan fungerer dette ?
Det betyr at du leier batteriene (men eier bilen), og hvis batteriene ryker er det batterieiers ansvar å skaffe deg nye. Tror ikke det er noen som kjærer denne modellen lenger?

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Hva er batterigaranti ?

Vanligvis menes det en garanti for hvor hvor mye rekkevidde du kan forvente å få ut av batteriene.

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Hvis batteriet streiker, hva koster et nytt, dersom jeg ikke leier.... ?

Igjen; det varierer sterkt. Det er ikke sikkert du trenger å bytte hele batteriet, men kanskje bare noen få blokker. Batteripris på de nyeste bilene er vel foreløpig ukjent, men prisene forventes å synke. Pris for en blokk til et helt batteri kan antakelig variere fra 3.000 til 100.000 kr (beste til verste fall)

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Hva er elbilens støreste svakheter/ problemområde  iforhold til mekanikk og tekniske utfordringer....

Dekkslitasje? Og jeg har hatt så mye dårlige veier i mitt nærområde at jeg nå har slitt ut foringer på en bakaksling samt et hjullager. Men sammenlignet med Caravellen er det svært lite som skal fikses på thinken.  ;D

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Hvis bilen må på verksted, må den da på et verksted som jobber med elbiler.... ?

Nei, det mekaniske kan de gjøre på hvilket som helst verksted. Det som gjelder batteri og elektronikk kan de antakelig også skifte, men kanskje ikke feilsøke/reparere like godt som spesialister.

Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
hva annet bør jeg ta med i mine vurderinger for / mot elbil...

Det høres i alle fall ut som du har litt å spare på jobbkjøringa di, og så vil du jo kunne bruke elbilen til andre turer også = mer spart. Ellers så er jo hvilket som helst bilkjøp en stor investering. Hvis det skal være bil nr 2 (som nok blir nr 1 ganske snart ;) ) er det ikke noe å lure på. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 26. oktober 2011, klokken 23:15
Til ditt bruk kan du greie deg like bra med en I-miev til 2/3 av prisen på en Leaf.

Se f.eks her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31426990

2/3 ? 219k uten vinterdekk ? Leafen koster~273k uten vinterdekk men med metallic lakk, det blir ~80% av prisen på en ny Leaf, eller 4/5.

For å komme ned i 2/3 må du finne en til 182k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Jeg vet Sven tar den prisen han annonserer for. Inkludert klargjøring, vask, salg, frakt, faktura, etc, etc.

Tror til og med han fremdeles gir litt rabatt om du nevner dette Elbilforumet.

Vi har vel enda til gode å vite hva en Leaf'en egentlig koster før den kan kjøres ut fra butikken.

Men jeg skal være med på 3/4 bare for argumentets skyld.

Tror uansett at den mye enklere I-miev'en blir billigere i lengden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

#8
Sitat fra: May-britt på onsdag 26. oktober 2011, klokken 20:32
Jeg vurderer å kjøpe elbil, for å bruke denne til pendling til og fra arbeid.
Jeg bor ca 30 km fra arbeidsplassen min.
Mellom meg og arbeidsplassen er en bomstasjon som koster meg ca 3100 kr pr mnd.... i tillegg kommer bensinutgiftene på ca 2000 kr pr mnd.
Vi bor i en liten kommune, med lite utbygd ladestasjoner. MEN det er kommet en ladestasjon for elbil rett utenfor kontoret mitt.
Videre har vi egenbolig, med garasje, tilgang til strøm.

Jeg reiser av og til inn til byen. Den ligger ca 40 km unna, og jeg må ta ferge. Usikker på hvilke lademuligheter det er i Kristiansund.

Så lurer jeg da på , om elbil er noe for meg, og har følgende spørsmål.


Hvor lenge varer batteriet, før det må lades igjen, med normal kjøring ?
Hvor lang tid tar det å lade opp batteriene igjen?
Må det lades helt fult igjen før bruk ?
Hva er batterileie , og hvordan fungerer dette ?
Hva er batterigaranti ?
Hvis batteriet streiker, hva koster et nytt, dersom jeg ikke leier.... ?
Hva er elbilens støreste svakheter/ problemområde  iforhold til mekanikk og tekniske utfordringer....

Hvis bilen må på verksted, må den da på et verksted som jobber med elbiler.... ?
hva annet bør jeg ta med i mine vurderinger for / mot elbil...

Håper noen kan gi meg litt veiledning :) :)

'Hei May-Britt

Først og fremst vil jeg poengtere at jeg ikke selv er elbilist enda. Jeg har tilgang på en mitsubishi mjau på jobben til forloveden min, men det er alt foreløpig. Vår elbil kommer ikke før i januar. Men mine argumenter for å bestille elbil blir som følger.

Det vil være null problem for deg å kjøre de 60km t/r ditt arbeidsted. Du kan attpåtil kjøre på besøk til venner med 60km rekkevidde igjen på tanken når kvelden kommer. Sommerstid kan du øke denne rekkevidden betraktelig, og det skal fint gå an å kjøre 200km på èn ladning dersom du virkelig går inn for det og kjører flatt og sakte :-)

Bompengene dine + bensinutgiftene + årsavgift + fergeutgifter = ca. 5200,- i mnd (200kr i ferge og minus 300 til strøm) blir raskt regnet 286,000 på 5 år. Det betyr at en elbil vil være gratis for deg å eie, omtrent...  ;D Det er penger du kan spare med en Nissan Leaf til 290,000,- inkl. vinterdekk og en utstyrspakke som koster oppimot 100,000,- på en VW Golf... Nissan Leaf har 5 stjerner NCAP sikkerhet, 5 seter, 5 dører, 5 års garanti som dekker dine verkstedsutgifter og 5 stjerner "glimrende". Det er en helt vanlig bil som går på strøm, raskt fortalt. Dersom vi også tar med i regnestykket at du i dag kjører en diesel/bensinbil som ikke er under garanti lenger, og med en del slitedeler som skal byttes fortløpende fremover så vil regnestykket kunne treffe totalt 500,000 på 5-7 år...

Batterileie får du ikke til Nissan Leaf. Batteriet kan koste deg 150,000,- å bytte, men er ment å vare i 10+ år. Dersom du likevel må bytte det etter bare 7 år vil du fremdeles spare grovt på elbil... Bilen betaler seg jo seg selv ned, med dine månedlige utgifter. Nissan har også satt igang nybygging av store batterifabrikker og prisene vil synke rimelig godt de neste årene. Innen du evt. må kjøpe ett nytt batteri så vil prisen være vesentlig lavere. Mitsubishi halverte sine kostnader mtp. batteriet på bare to år.
Nissan Leaf

commiesoft

Hei, Anne-Berit, vi er elbil-newbies også, og kjøpte en Think i vinter som vi bruker
hele tiden.

Aner ikke om det lønner seg, men bensinbilen er parkert, og penger spart strømmer inn.

I tillegg så er det en annen verden å cruise rundt i en elbil kontra en ordinær gammel fossilsak.

Håper det varer lenge, men om ikke, så var og er det verdt hver eneste krone. :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

StianSalto

Hei

Hvis ikke du har kjøpt bil enda, vil jeg bare nevne at nå har både i-miev, ion go c-zero dumpet prisene til 199.000. Noe som gjør dette til et ran.

RoadRunner

Dette markedet utvikler seg fort!
I desember 2008 betalte jeg 155.000 for buddyen.
Våren 2011 betalte jeg 235.000 for Thinken.

Skal tro hva prisen på tvillingene og Leaf blir når Tesla Model S kommer i 2013? Eller NXR, hvis den kommer i det hele tatt.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA