Ny i Tesla-verden og søker å kjøpe brukt

Startet av Coby, søndag 18. november 2018, klokken 15:27

« forrige - neste »

Marius76

Tror jeg vill gått for en sånn en!

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E24JF269565

Men for min del blir det forhåpentligvis Model 3 hvert øyeblikk :)

Coby

Jeg har nå, i tillegg til den jeg så på i går (se Finn-kode i post på side 2), fått mulighet på en annen: 2015 modell (registrert november 2015) S 70D. Den er mørk grå med sorte next gen skinnseter. Premium interiørpakke, Autopilot, Panoramatak, Vinterpakke. Kjørt 67300km. Den vil bli lagt ut for 535 000,- men jeg kunne gjerne komme med tilbud. Har også fått tilbud på 160k i innbytte på egen Kia Soul her. Spørsmålet er da hvilken av disse to (s70d 2015 mod til 535k ca eller s85 2014 mod til 450k) det er lurest å gå for. S70d har pano, next gen, og 11 mnd lenger garanti. Og awd, naturligvis. Så rekkevidde, hvordan vil dere erfaringsmessig si at de står til hverandre der? Og er de andre forskjellene mellom dem betydelige nok til at det ene alternativet utmerker seg som (mye) bedre enn det andre?

OlaM

Hvilken S85 er det snakk om? (ser bare link til 2017 S75) Har den autopilot?

Det er merkbar forskjell i rekkevidden mellom de to, i tillegg lader S70D litt saktere pga lavere batterispenning. Jeg hadde gått for S85 hvis den hadde autopilot, den andre hvis ikke.
'21 3LR

Sandvika

Soleklart 70d. Dette er en mer moderne bil. Sef, Støyisolering, AP og bedre bremser. Garanti betyr også mye på disse bilene. Ladehastighet, i ditt tilfelle noen få minutter ekstra noen ganger i året.  D bilene har også øreputer lavere forbruk

Coby

@OlaM, det skulle selvsagt stå S 75, ikke noen S 85 i regnestykket her nå. Beklager, my bad.

Men når jeg nå er oppe i det prissjiktet over 500k, så ligger der jo 2 stk hos Tesla (brukt). En S 70d og en S 85, begge 2015, begge med AP, og til rundt 550k. Litt ulikt utstyrt utover det (ta gjerne en kikk, de som vil), men følger da med 4 år/80 km garanti på S 70d og 2 år/inntil 160 000 km på S 85 (gått 103 000 km i dag).

Dette blir nesten bare vanskeligere og vanskeligere desto "klokere" jeg blir - det skulle jo ikke være sånn ;)

Klykken

Til "over 500k" får du også s85d. Jeg kjøpte min s85d i sommer til 560k, med 40.000km på telleren. Fullutstyrt, bortsett fra premium interiør. Burde være mulig å komme lavere enn det nå for tilsvarende.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Coby

@Klykken, det ser ut til at du gjorde en god deal der sammenlignet med det som ligger ute nå. Laveste km-stand for 2016 modell (som er mer aktuelt enn 2015 modell fra mars med kun drøye 15 mnd igjen på garantien), er 68 000 km og til den nette sum av 579 000,-.
En 2015 som kun har 40 000 på telleren er jo selvsagt attraktivt i seg selv, men likevel skummelt når garantien forsvinner i løpet av mars neste år. Da har jeg antakelig knapt rukket å kjøre den 15-20 000 km, før 5 års regelen inntreffer og den kun er gått 60 000. Men så er det den evige veiinga frem og tilbake mtp +++ i pris for x-antall flere mnd med garanti vs legge bort de sparte pengene på - - - pris og ha dem som buffer til evt kostnader som måtte dukke opp etter garantiens utløp.
Et evig og "umulig" regnestykke, føles det som..!

Klykken

Husk at priser er satt kunstig høyt for det meste. Finn deg et par tre biler, prøvekjør og prut. Rinse and repeat. ;)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OlaM

Ja, det er ikke noe greit fasitsvar. Men innbytte på den S75en gir jo en one-stop-shop relativt smertefri handel og en nesten ny bil med mye gjenværende garanti. Ikke 4WD og ikke luftfjæring er færre ting å fikse både innenfor og utenfor garanti. De to tingene gjør den muligens litt vanskeligere å selge til den typiske hyttependlende 50+ karen som er overrepresentert på forumet her, men det er uansett ikke de som utgjør markedet til bilen om 7-8 år.

Alternativet til den er jo noe godt under 500k. Ikke vits å spare 30-40k ved å kjøpe en to år eldre bil tenker jeg.
'21 3LR

noto

At det er vanskelig å bestemme hvilken årgang og type bil som gir mest for pengene tyder på at markedet faktisk er ganske balansert. Selv mener jeg likevel at de beste kjøpene finnes blant de eldste bilene eller helt nye inventory-biler.

Coby

Tenkte å kikke nærmere på denne i løpet av uken: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132462911

Mangler pano og luftfjæring, og er jo ingen D, men som nevnt her tidligere så betyr det bare færre ting som kan måtte fikses på etter hvert. Synes ellers den ser ut til å kunne være et godt kjøp, tatt i betraktning at bruktmarkedet kanskje er litt overpriset nå generelt sett.

Ellers har jeg hatt en glimrende respons på Kiaen som jeg bestemte meg for å legge ut selv i går kveld - det er allerede kommet flere bud, samt bud på prisantydning (usett) fra en på den andre kanten av landet. Jeg drister meg dermed til å ha litt is i magen, ta imot en annen interessent på titt og prøvekjøring i kveld, i håp om at en av de ønsker å legge på et par lapper til for å sikre seg denne godbiten ;)

Marius76

Fin utgave. Absolutt! Men høy pris i forhold til at garantien går ut om vel et år. Skjønner at folk har prisbegrensninger, men inventory må jo være et økonomisk mye sikrere valg i lengden??

Coby

@Marius76, det er nok uten tvil et sikrere valg å gå for inventory. Men for 150-200k ekstra på prisen, som i tillegg (i teorien iallfall) taper seg så snart den er kjørt ut av butikken, er kjedelige penger ut av vinduet. Og hvor mye skade kan en ikke rent hypotetisk klare å fikse for samme summen, i løpet av de 3,5 årene hvor en ikke er dekket av nybilgaranti en, så lenge drivverk og batteri er dekket, tenker jeg. Men forstå meg rett; særlig peiling har jeg for det første ikke, og for det andre så er ikke inventory heeelt ute av dansen enda.. ;)

noto

Eller kjøpe en ett år eldre bil med 100k+ på telleren for 100k mindre som du kan ha i bakhånd til eventualiteter.

Marius76

@Coby, ja ser den, men en brukt Model S vil jo også tape seg i pris. Gjerne ikke like mye som en helt ny, men jeg er usikker på hvordan 2014-2016 bilene vil holde seg når nye merker kommer, samt Model 3. Det ligger vel en update i kortene på Model S og X snart kanskje også?
Det som foreløpig er helt sikkert, er at repetisjoner på dørhåndtak, seter, bakluke osv, kan bli en svært dyr affære..
Ikke lett uansett hvordan man ser det!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA