Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avatar, bilde eller "video" ?

Startet av Elfun, torsdag 03. november 2011, klokken 08:49

« forrige - neste »

Baltor

Jeg ville valgt kraftigere og mer holdbare (og dyrere) vifter.

Gode vifter vil klare å holde laderen kald nok selv om en av 3 skulle stoppe.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3987.msg34531.html#msg34531
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#16
Sitat fra: hens på fredag 04. november 2011, klokken 08:15
http://www.ebay.com/itm/260534921696?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649
100 kroner for 3 stk. -Rett i postkassen etter 2 uker.
3 vifter ankommet. De har samme dimensjoner som originalviftene. 2 av dem er merket 12V 0,15A og én er merket 12V 0,11A. Alle 3 har samme typenummer og delenummer.

Hver av de 3 viftene trekker 0,3A målt med et godt, gammelt analogt Hioki multimeter, ved 12,7V batterispenning. Ene vifta rister så den hopper bortover gulvet, de andre rister bare litt. Trolig en luftboble i støpen av viftebladene.

Sjekket også strømmen med et Biltema tangamperemeter og det viser også 0,30A.

Da jeg snudde polariteten fikk jeg samme feilsymptom som Elfun (vifta rykket til, men startet ikke) Strømtrekket var mer enn 0,5A. Funket igjen da jeg koblet med riktig polaritet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elfun

Hei og takk for innspill.
Dette er litt merkelig.Nå har jeg ikke fått testet viftene hver for seg slik som hens foreslo, men jeg snudde polariteten på trioen nå. Da gikk ikke viftene, men kunne ikke se noen rykkninger.Jeg mener bestemt at jeg har holdt styr på polariteten men må innrømme at jeg ble litt usikker. Når jeg kobler de nye viftene, rød til pluss og sort til minus går de de helt utmerket og riktig vei, men når de blir montert på laderen er det slutt. ???
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

Ebil

Baltor. Vet du hvem som selger "ebmpapst 612NGHH" vifter til private? Farnell selger kun til firma. De kraftigste til elfa er på 260mA, lik de orginale. (Vet du om "styringen" av viftene tåler ekstra strømmen. 3 kraftige vifter trekken noe mer)
rgds
Bergen
Think 2001

Baltor

Sitat fra: Ebil på mandag 14. november 2011, klokken 22:17
Baltor. Vet du hvem som selger "ebmpapst 612NGHH" vifter til private? Farnell selger kun til firma. De kraftigste til elfa er på 260mA, lik de orginale. (Vet du om "styringen" av viftene tåler ekstra strømmen. 3 kraftige vifter trekken noe mer)
rgds

Dette siste var et godt spørsmål, faktisk ble det noen problemer med den laderen som fikk Papst viftene, den stoppet noen ganger uten forklaring og ble tatt ut av bilen, uten at jeg fant feilen. Er det noen andre her på forumet som kan svare på dette? Jeg ville tro at 12v tilførselen til viftene tålte dette ekstra tillegget, men er ikke sikker.

Det første spørsmålet skal jeg sende videre til PerBear, det var han som skaffet de til meg.

Alle med Think Classic bør følge med på dette, viftene vil normalt starte en stund etter at ladingen er satt på. Er alle 3 iorden skal de stoppe igjen og bare kjøre av og til, hvis en eller 2 er defekte klarer de ikke å kjøle laderen nok, og de vil jobbe hele tiden.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hma

#20
Mulig dette er skudd til side for mål, men dersom laderen er følsom for uoriginale vifter, og det er vanskelig å skaffe til veie vifter med korrekt karakteristikk.  Kan man ikke løse dette ved å sette inn et nytt relé og starte viftene over dette?
Reléets styrekrets mates fra laderens vifteutgang, og reléets bryterkrets mates fra +12V tilgjengelig i laderen.

Det er kanskje i tillegg mulig å styre viftene over en egen termostat, dersom det er plass inne i laderboksen?


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hens

Etter å ha sett ganske mye på printet til laderen, kan jeg ikke se hvor en eventuell intern 12 volt strømforsyning sitter. Laderen får 12 volt fra bilen,
og inne i laderen sitter det en liten trafolignende sak. Den sitter på laveste punkt i laderen, på det stedet som oftest blir vannskadet. Rett ved siden av stikkerene til viftekabelen. Det er mulig at dette er strømforsyning til viftene. I så fall er den ikke overdimensjonert!
Jeg har heller ikke funnet de tre thermofølerene til laderen.
Når jeg har skiftet vifter har jeg alltid benyttet uoriginale vifter med litt mindre effekt enn de originale, og det har gått bra.
Jeg må innrømme at jeg ikke har festet meg ved viftestyringen, da det er nok av andre problemer med laderen. Hvis noen har innspill  mottas de med takk!
 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hma

Jeg har ikke plukket opp laderen på Think'en min (ennå), og vet ikke hvor god plass det er der inne med tanke på ny termostat eller et nytt relé for viftestyring. Har heller ikke sjekket hvilke produkt som kunne egne seg til slik innbygging, men mener i det minste det bør finnes et lite relé som kan greie biffen.

Koblingsskjema side 13 viser at laderen tilføres "+12V Kjør/Start" (via E03:19), men jeg kan ikke skjønne annet enn at usvitsjet +12V også må finnes.

Jeg mener at Lynet har kjennskap til hvor termofølerene sitter(?).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

OneMore

Heisan Hens,

Har du prøvd disse viftene du linker til ?

Kan det være god regel å alltid sette inn nye vifter når man setter inn gammel lader ?


OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Rav4_EV

Det er strømovervåking av viftene i laderen. Dermed kan du få feil ved bruk av andre vifter, uten at jeg har prøvd.
De tre temperatursensorene sitter skrudd fast på tre steder inne i laderen. Alle sammen er koblet til samme kontakt på print, rett ved flatkabel til MCU kortet.
Temperatursensorerne blir lest av microkontrolleren som styrer viftene i flere trinn avhengig av temperatur/kjølebehov.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Sitat fra: hma på søndag 20. november 2011, klokken 20:46
Koblingsskjema side 13 viser at laderen tilføres "+12V Kjør/Start" (via E03:19), men jeg kan ikke skjønne annet enn at usvitsjet +12V også må finnes.
Ikke nødvendigvis, laderen kan ha en innebygget strømforsyning som drives fra 230V AC.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Sitat fra: El rayo på mandag 21. november 2011, klokken 20:15
Sitat fra: hma på søndag 20. november 2011, klokken 20:46
Koblingsskjema side 13 viser at laderen tilføres "+12V Kjør/Start" (via E03:19), men jeg kan ikke skjønne annet enn at usvitsjet +12V også må finnes.
Ikke nødvendigvis, laderen kan ha en innebygget strømforsyning som drives fra 230V AC.
OK, jeg har ikke tatt laderen i eget øyesyn, så mine kommentarer er således litt løselige.

Rav4_EV sier at det er strømovervåking av viftene, det kan kanskje medføre problemer om man starter viftene over et eksternt relé eller termostat(?).


Med utgangspunkt i dette ser jeg for meg to årsaker til problemet:
1. Den innebygde strømforsyningen er for svak
Løsning: erstatte med en kraftigere eller alternativ strømforsyning.

2. Strømovervåkingen av viftene er for følsomme i forhold til valg av vifter.
Løsning: Mål strømtrekk i hver av originalviftene, sammenlign med uoriginale, og finn en vifte som ligger så nær som mulig i karakteristikk.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: hma på mandag 21. november 2011, klokken 20:43
Rav4_EV sier at det er strømovervåking av viftene, det kan kanskje medføre problemer om man starter viftene over et eksternt relé eller termostat(?).
Om det blir problemer eller ei kommer an på hvordan feilkretsen er konstruert.

I beste fall settes bare en feilkode "1 vifte feilet" eller "2 vifter feilet". Laderen slår seg ikke av før temperaturen blir for høy.

I værste fall slår laderen seg av når strømmen til viftene blir for lav.

Hver av originalviftene trekker ca 0,25A, ca 0,8A tilsammen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Vedrørende ny thermostat så er det god plass til det inne i laderen, men da mister en den hastighetsregulering som er i laderen. Det må derfor være en siste løsning. De fleste thermostatknapper har også stort sprang mellom ut og innkobling, en 40gradersknapp vil ikke stoppe igjen før temperaturen er 25 grader, +- 4-5 grader

45'C:      http://www.ebay.com/itm/250567066979?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

40'C:      http://www.ebay.com/itm/260559369568?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Disse kan lett monteres på utsiden av laderen og trekke ledning fra en fast 12 volt.

Men så får en fast viftefeil som kanskje stopper laderen.....!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elfun

Det var akkurat denne løsningen jeg hadde i bakhånd. Kjøpte et par løse termostater på Elfa, men som hens påpeker er det et stort sprang mellom ut og innkobling. Løsningen for meg ble å sette inn de gamle viftene. De fungerer greit enn sålenge. Men en dag blir jeg nødt til å finne ut hva som er problemet med de nye viftene som jo er identiske med de gamle. Kanskje startstrømmen på de nye viftene ligger akkurat over grensen for det elektronikken kan akseptere. Burde forsøkt å koble fra en av viftene for å sjekke dette.
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA