Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avatar, bilde eller "video" ?

Startet av Elfun, torsdag 03. november 2011, klokken 08:49

« forrige - neste »

Elfun

Hei
Har skiftet de 3 viftene på laderen.Fikk tak i tilsvarende de gamle på Elfa.
Testet at de nye viftene gikk ved å koble til 12volt,og monterte lader i bil.
Fulgte prosedyre funnet her på forumet.
Laderen lader som normalt men viftene starter ikke selv om laderen blir ganske
varm.Ladelampa blinker normalt men ladingen stopper opp eller ladestrømmen reduseres
uten at viftene starter.Viftene burde vel starte lenge før dette skjer.
Har sjekket viftekabelen fra kort til kontakt for brudd eller vakkel.

Noen som har tips om hva jeg skal se etter?
Noen som vet når skal viftene starte? (hvilken temp)
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

elektrolux

Vil tippe at ledningen til viftene ikke er koblet rett, eller er kortsluttet. Den er ganske lett å skade.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elfun

Viftene er koblet riktig og testet.Videre har jeg testet kontakt og ledning helt fram til
kontakten på kortet. Alt dette ser ut til å være ok.
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

BauDemo

if you can borrow actia diagnostic instrument or nikometer you can read what are the temperatures in the charger... maybe it is temp sensor?

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Elfun

#4
OK. Takk BauDemo.Har tilgang til et diagnoseinstrument så jeg skal sjekke det.

Prøver å finne denne tempsensoren, men kan ikke se den. Sitter kanskje under
hovedkortet i laderen. Ikke så veldig lysten på å ta dette ut med powertransistorer
og alt som følger med.
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

hens

Unngå å ta ut printet fra laderen hvis det ikke er helt nødvendig. Det er lett å skade kablene eller komponeneter ved demonteringen og monteringen.

Laderens kjølevifter starter ved 35-40 grader, og hvis temperaturen stiger ytterligere vil hastigheten på viftene øke. Hvis du har kjøpt vifter på elfa kan det hende de har lavere hastighet enn de originale, og da er de ikke lett å høre på lav hastighet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ebil

Hva var beteinelsen på viftene du kjøpte på elfa?
Bergen
Think 2001

Elfun

#7
Takk for innspill hens.
Jeg tror jeg lar kortet i laderen sitte og finner en annen fix.
Elfa-viftene som jeg monterte er av akkurat samme type som de gamle. Overtok bilen ved ca.4000km så sansyligheten
for at de er skiftet tidligere er liten.
Jeg skal sjekke hva som kommer ut av viftekontakten på kortet for å eliminere feil på kabel og kontakter.
Om viftene går eller ikke har jeg god kontroll på når bunnplata er nede og jeg kan følge med under bilen.

Elbil
Viftene som jeg bestilte på Elfa:  Minebea 2410 ML-04W-B50  0,26amp. Art. nr. 54-218-03  Kr.129.- pr.stk.

Tar forbehold om at dette er riktig vifte.Se neste innlegg.
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

Elfun

Hei
Her er det et eller annet jeg ikke forstår.
Jeg skiftet vannpumpe og tenkte at jeg skulle skifte vifter på lader sammtidig. Ikke fordi det var noe galt med viftene, men fordi det kanskje var på tide. Jeg fant vifte på Elfa med nøyaktig samme betegnelse.Minebea Model 2410ML-04W-B50 12volt 0.26amp
Viftene ble montert og testet med et powersupply. De fikk 12volt og trakk litt i overkant av 0,6 amp.Alt ser bra ut. Viftene blir montert på laderen og laderen i bilen,
men viftene vil ikke starte. Etter mye frem og tilbake finner jeg frem de gamle viftene.De blir loddet sammen og testet med powersupply og trekker akkurat det samme som de nye viftene. De gamle viftene blir montert og virker som de skal.
Jeg registrerte at de nye viftene gjorde en liten bevegelse med ca 1sek. intervall etter at termostaten hadde koblet til ved ca 40 grader.Men de starter ikke selv om jeg hjalp til.Noen som kan tenke seg grunnen til at de nye viftene ikke vil starte?
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

El rayo

#9
Sitat fra: Elfun på torsdag 03. november 2011, klokken 15:22
Noen som kan tenke seg grunnen til at de nye viftene ikke vil starte?
Nei, det var mystisk. Eneste jeg kan tenke meg er at du har fått vifter fra et parti som er feilprodusert.

Dersom jeg holder igjen en original vifte til den stopper så slutter den å trekke strøm.

Edit: Viftene må ha riktig polaritet for å gå.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

aalbork

Hvis du kommer til, ville jeg målt speningen viftene får når de sitter i bilen for å være sikker på at de får den spenningen de skal ha. Ny vifte med nye lagre kan være litt tyngre å starte hvis de ikke får høy nok spenning. Så forøvrig i databladet at de skal ha en spenning mellom 6 opp til bare 13,8 volt. Videre var laveste driftstemperatur satt til -10 C, så hvis disse er orignale er bilen neppe designet for kjøring i arktiske strøk. ???

Det at de rykker litt med jevne mellomrom kan tyde på at spenngen synker når de forsøker å starte. Kan det være litt dårlig forbindelse i kontakten eller noe?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

hens

Det kan også være mulig at du har fått en kordel på avveie, powersupplyet klarer det, men ikke laderen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elfun

Hei og takk for svar.
Viftekontakten er fjernet på mistanke. Når jeg testet viftene før de ble montert på lader
så starter de allerede ved 5-6volt. Det ligger 2,5volt på vifteutgangen før termostaten kobler og spenningen øker til 12 volt når termostaten kobler inn og viftene starter ved
40 grader.
"Kordel på avveie" som du nevner hens har jeg vært ganske oppmerksom på. Bruker krympestrømpe over alle loddinger.Dessuten er strømforbruket identisk for nye og gamle vifter. Et eller annet galt er det jo, men nå er de gamle viftene på plass og fungerer utmerket.
Hvis noen har et Elfa nr på en vifte som de vet fungerer kunne det vært greit å ha til senere utskifting.
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

hens

#13
Hvis en av viftene har en feil eller kortslutning vil alle stå. Prøv de hver for seg.
Eventuelt kan du ta en titt på ebay:

http://www.ebay.com/itm/260534921696?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649
100 kroner for 3 stk. -Rett i postkassen etter 2 uker.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elfun

Ok, skal sjekke det etterhvert og takk for linken.
Finner jeg ikke noe feil får jeg vel bestille nye.
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA