Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Saxo, onsdag 02. november 2011, klokken 14:39

« forrige - neste »

daggad

Sitat fra: Sterkstrøm på tirsdag 27. desember 2011, klokken 12:49
Jeg har ett spørsmål til dere som kan carwing.
Normalt når jeg skal oppdatere data på carwing må jeg logge meg på på nytt dersom det har gått en viss tid. I morges skulle jeg skru på varmen i bilen og forventet å få beskjed om innlogging siden det var mer enn 15 timer siden jeg sist var inne. I stedet kom oppdateringen med en gang. Er det noen som vet om appen på iphone kan logges på uten at brukeren gjør det selv ???
Jeg har også sett at man kan sende anmodninger til bilen om å lade eller skru på varmapparat uten å logge inn på nytt, men vil du ha status så må du gjøre det.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Sterkstrøm

Jeg trykte på oppdaterings knappen først da jeg alltid sjekker batteri/kjørelengde i forkant. Denne gangen kom status uten innlogging (ikke gårdsdagens data). Deretter trykket jeg for start av varmeapparat. Til slutt tok jeg ennå en oppdatering, også uten å logge inn.  Jeg så da at varmeapparatet gikk.
Jeg har den uvanen at jeg alltid sjekker status samtidig som jeg starter eller stiller tid på varmeapparat.

Ellers kan det jo være en glipp i systemet som ga meg tilgang uten innlogging. Varmeapparatet hadde ivertfall skrudd seg på som det skulle :)

bno

#182
Interessant lesning:
Vertikal integrasjon betyr det samme som det apple har lyktes med og ibm prøvde på. Dette har ofte formen - Hvis du ikke bruker vårt "produkt" stenger vi deg ute. Prisen blir monopolitisk. En drømme situasjon for et selskap å være i.  Lukter det konkurransetilsynet lang vei eller regulering...?
"We can have a relationship with BMW at their headquarters in Germany which provides a solution for their entire global footprint, including a global price. So the concept of roaming and all of the price uncertainty that goes with that is removed," Fisher says.Kilde: http://computerworld.co.nz/news.nsf/news/mobile-network-owners-eye-m2m-technologyM2M
M2m concept
http://www.telenorconnexion.com/explore-m2m/application-areas/automotive-telematics
How can Telenor Connexion help?
The Automotive sector has always been one of our focus markets; hence we have some 10 years of experience of integrating wireless connectivity solutions for the car industry. We have developed products and services specially designed to fit the production process and business logics of the industry. One example of is our surface mounted SIM – Telenor Connexion eSIM designed especially for the specific environments within integrated car solutions. Our tailored M2M SIM concept facilitates the usage of only one standardised solution for connectivity no matter where the car is produced, sold or used. Our automated provisioning system enables SIM-cards and connectivity being in-built in in the car production line, but with no charges until the car is actually sold and the telematics system is used.
og priser Telenor Conn.
http://www.telenor.no/bedrift/m2m/index.jsp?cid=b-google_nobedrift
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

El-vis

Noen som kan si hvor lang tid det tar å få opp aktivering av Carwings?

Registrerte meg på nett forrige uke da jeg hadde chassisnummeret,
og fra bilen i dag da jeg fikk den (hurra!), med brukernavn - men fortsatt sier nettsiden:

"Aktivering av din CARWINGS-konto er enda ikke fullført.
Vennligst prøv igjen senere etter å ha mottatt e-post med bekreftelse om aktivering av din CARWINGS".

Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

Blip

Det kommer nok an på hvor raskt forhandleren klarer å legge inn bruker+passord i bilen din.

Lagt til fra min fantastiske mobiltelefon!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

akseln

Brukernavn og passord legger man jo inn selv i bilen. Forstod det slik på El-vis at han hadde gjort dette i går.

For meg tok det et par dager før det ble i orden. Hadde et par samtaler med damen på brukerstøtte før det ble ok.

Jeg tror egentlig det som fikset problemet mitt var at jeg resatte brukeren i bilen og la inn brukernavn/passord på nytt.

Olemann

#186
Jeg er ikke eier av denne bilen, ei heller i ventelistekø, men har jobbet mye med personvern og jurisdiksjon i ulike land, derfor noen betraktninger som kanskje kunne ha interesse. (Min Reva er en smule enklere skrudd sammen  ;)

Og jeg ville ikke følt meg komfortabel med det som framgår av avtalen, som jeg har klippet litt ut av under. Man trenger ikke bedrive verken monkey-business eller ha elsker(inner) på hvert gatehjørne for å bli litt skeptisk til noe av dette:


Overføring utenfor EØS til Nissan Japan. Som vist til ovenfor er noen av personopplysningene som CARWINGS samler inn samlet inn direkte fra Nissan Japan og lagret i Japan. Personopplysningsloven i Japan tilbyr ikke samme beskyttelsesnivå som Europeisk og lokal personopplysningslovgivning. Nissan Japan og Lokal Kontrollør vil imidlertid foreta nødvendige tiltak for å forsikre seg om at personopplysningene som er samlet inn blir behandlet i samsvar med gjeldende lovverk vedrørende personvern.

Det er uklart hvilke tiltak dette er, og man har ingen grunn til å føle seg trygg på at de er tilstrekkelige. Det er ulikt lovverk i ulike land, og det å tro at Nissan praktiserer dette på ulike måter for alle lands ulike kjøpere, eventuelt på strengeste måte for alle, er det vanskelig å se for seg.


Personopplysninger som innhentes og behandles av Nissan Japan kan også bli behandlet av arbeidstakere som opererer utenfor EØS, men som arbeider for Nissan Japan eller en av leverandørene (inkludert, uten begrensning, Nissan Japans Tjenesteleverandør).  
Dette øker også risikoen for feil og misbruk.  Åpning for leverandører generelt er meget vidt.

Sikkerhet.  Dessverre er overføring av informasjon via internett og andre tredjeparts kommunikasjonsnett ikke helt sikkert. Selv om Nissan Japan og Lokal Kontrollør vil gjøre sitt beste for å beskytte personopplysninger kan vi ikke love eller garantere at din kommunikasjon ikke vil bli fanget opp av andre. All overføring skjer under eget ansvar.

Dette er en fraskrivelse av ansvar relatert til overføring, og gir I praksis Nissan ansvarsfrihet.

Men; programvaren er unektelig spennende, og gir nye muligheter på mange områder - både de planlagte og for kreative sjeler som får tak i  data de ikke skulle hatt.....

RogerB

Når du skriver svar, sender mail, svarer på meldinger på Fake book, gmail, hotmail osv. så er dette å betrakte som offendtlig informasjon. Når du betaler med kort, når du kjører igjennom en bom, når du er i en minibank, bensinstasjon, på Rema, Rica, Posten så er du på video.
For hver eneste mobilmast du passerer, samtale du utfører, melding du skriver, MMS du mottar så er du lagret.

Er jeg bekymret for Carwings?

Nei ikke en anelse.

Er jeg overvåket?

Ja, som resten av de 5 mill i dette landet.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Lynet

Sitat fra: RogerB på tirsdag 10. januar 2012, klokken 21:57
Når du skriver svar, sender mail, svarer på meldinger på Fake book, gmail, hotmail osv. så er dette å betrakte som offendtlig informasjon. Når du betaler med kort, når du kjører igjennom en bom, når du er i en minibank, bensinstasjon, på Rema, Rica, Posten så er du på video.
For hver eneste mobilmast du passerer, samtale du utfører, melding du skriver, MMS du mottar så er du lagret.

Er jeg bekymret for Carwings?

Nei ikke en anelse.

Er jeg overvåket?

Ja, som resten av de 5 mill i dette landet.

Alternativet er å gjøre som Dronningen i Danmark, ikke være med på teknoligitoget og ikke ha mobil en gang!! Hun har sikkert ikke bankkort heller  ;D
Det gjelder for en dronning å gjøre seg usynlig i samfunnet  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Olemann

De som ikke er bekymret, men samtidig er overvåket har det jo greit, i alle fall er de ubekymret.

Men de av oss som ikke liker overvåkingen har det mindre greit, så er spørsmålet selvsagt om det er bekymringen eller overvåkingen som er mest ugrei :-)

Og ett hovedpoeng hos meg var forsøket på å belyse forskjellen på norsk personvernlov og japansk, og de ukjente konsekvenser ulikhetene i beskyttelse vil kunne få.



Sitat fra: RogerB på tirsdag 10. januar 2012, klokken 21:57
Når du skriver svar, sender mail, svarer på meldinger på Fake book, gmail, hotmail osv. så er dette å betrakte som offendtlig informasjon. Når du betaler med kort, når du kjører igjennom en bom, når du er i en minibank, bensinstasjon, på Rema, Rica, Posten så er du på video.
For hver eneste mobilmast du passerer, samtale du utfører, melding du skriver, MMS du mottar så er du lagret.

Er jeg bekymret for Carwings?
Nei ikke en anelse.
Er jeg overvåket?
Ja, som resten av de 5 mill i dette landet.


daggad

Det "fine" er at du selv kan velge om du vil bli overvåket når du starter bilen.. ;)

Men enig med Roger..dette bekymrer meg overhodet ikke.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

El-vis

Er nå logget på carwings, ble noe kluss med brukernavn.  :)

Spurte supportdamen om android, og sa til henne det haster med å få på plass. Hun gjentok et par måneder til britisk versjon. Ba henne melde fra at vi nå har fått tilbud om åpen app, og at det burde være inspirasjon til å handle litt raskere slik at vi får Carwings. Hun lovte å melde fra, og ville bare minne meg om at sikkerheten i en åpen app ikke kan garanteres slik den kan i Nissans systemer....

Er jo litt interessant gitt innholdet i avtalen beskrevet over. Hun har nok rett i forhold til at vi i en åpen app legger inn sensitiv info om våre dyrebare biler uten egentlig å vite hvem som håndterer informasjonen. Samtidig kan vi jo lure på hvor mye info som går rundt i Nissansystemet om hvordan vi bruker våre biler.

Selv om vi lever i en tid med mye overvåking og stort ser at det går helt greit, bør vi kanskje være litt skeptiske til hvordan informasjon om oss selv settes sammen og brukes av uvedkommede. Nok om det...

Sitat fra: Akseln på tirsdag 10. januar 2012, klokken 10:49
Brukernavn og passord legger man jo inn selv i bilen. Forstod det slik på El-vis at han hadde gjort dette i går.
Artig at man tar for gitt at El-vis er en mann.... :D
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

mariowing

Sitat fra: El-vis på tirsdag 10. januar 2012, klokken 23:08
Samtidig kan vi jo lure på hvor mye info som går rundt i Nissansystemet om hvordan vi bruker våre biler.

Det er mye! Står ramset opp i detalj i de vilkårene man må godta når man registrerer kontoen på nettet.

Men som så mange andre; så lenge jeg ikke bedriver kriminell virksomhet eller har elskerinner i øst og vest så plager det meg ikke om en eller annen teknikker i Japan kan se at jeg kjørte mellom Tveita og Lysaker i går akkurat som jeg gjorde dagen før der og dagen før osv....
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

BauDemo

Sitat fra: El-vis på tirsdag 10. januar 2012, klokken 23:08
Spurte supportdamen om android, og sa til henne det haster med å få på plass. Hun gjentok et par måneder til britisk versjon. Ba henne melde fra at vi nå har fått tilbud om åpen app, og at det burde være inspirasjon til å handle litt raskere slik at vi får Carwings. Hun lovte å melde fra, og ville bare minne meg om at sikkerheten i en åpen app ikke kan garanteres slik den kan i Nissans systemer....

I made the Open Wings android app for Carwings, and am ready to answer any questions (including security related) you may have. Try to get anyone at Nissan to answer such questions. :)

FUD ( http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt ) is a common technique used by many companies, and the only defense against it is knowledge. I doubt the customer support person really know much about security - he or she would probably work in some other position if that was the case.

Open Wings currently uses exactly the same level of security as the carwings website, in fact for carwings website, my app is just another browser.



laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

daggad

SitatArtig at man tar for gitt at El-vis er en mann....
Nei man behøver jo ikke være Elvis for å være El-vis !  :D
Det blir jo ikke strøm uten både pluggen og kontakta...nei nå bør jeg gi meg når leken er god..  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA