Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Saxo, onsdag 02. november 2011, klokken 14:39

« forrige - neste »

bno

Takk, jeg skal taq meg gjennom den manualen så kommer jeg tilbake her.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

mariowing

Det sitter høyst sannsynlig et standard SIM kort "et eller annet sted" i bilen så i prinsippet skal du kunne finne dette SIM-kortet og bytte det ut med ditt eget dersom bilen er "parallelimportert" eller lignende. Forøvrig fungerer Carwings i en lang rekke land, alle landene står ramset opp i vilkårene til Carwings som man må samtykke til når man registrerer seg. Tipper at de avtalene Nissan (og andre som f.eks. TomTom som har tilsvarende opplegg på sine nye gps'er) har inngått med sin teleleverandører ikke opererer med roaming priser i det hele tatt, de betaler trolig en fast, lav pris uansett i hvilket land SIM kortet blir benyttet i. Som et tredje eksempel kan nevnes Amazon i USA som selger Kindle (lesebrett) til Norge hvor all datatrafikk via 3G i hele verden er inkludert, tror neppe de hadde gjort det hvis de ikke hadde en flat pris.

Og en annen ting; dataprisene i utlandet er ikke lenger slik de var og det med privat abonnement koster det maks 50 kroner dagen for 50 Mb med data. 50 Mb holder garanter til å slå av og på varmeapparatet ;-) I tillegg finnes det en sperre mot bruk over 500 kroner i løpet av en måned så man trenger ikke leve i frykt for å bli en av de årlige skrekk historiene om løpsk mobilregning i Dagbladet hvis man ikke selv aktiv slår av den sperren for data trafikk.

Kilde: http://www.telenor.no/privat/mobil/priser/utlandet/datatrafikkpriser.jsp (samme prise/sperrer omtrent hos Netcom også)

Oppsummering: Det koster såpass lite med data på mobilen i utlandet at dere muligens kan vurdere å ha på roaming i telefonen og "slippe" å lete etter åpne, gratis WiFi nett :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Lars C. Krogenæs

#167
 
Sitat fra: mariowing på fredag 23. desember 2011, klokken 19:13
Og en annen ting; dataprisene i utlandet er ikke lenger slik de var og det med privat abonnement koster det maks 50 kroner dagen for 50 Mb med data. 50 Mb holder garanter til å slå av og på varmeapparatet ;-) I tillegg finnes det en sperre mot bruk over 500 kroner i løpet av en måned så man trenger ikke leve i frykt for å bli en av de årlige skrekk historiene om løpsk mobilregning i Dagbladet hvis man ikke selv aktiv slår av den sperren for data trafikk.

Kilde: http://www.telenor.no/privat/mobil/priser/utlandet/datatrafikkpriser.jsp (samme prise/sperrer omtrent hos Netcom også)

Oppsummering: Det koster såpass lite med data på mobilen i utlandet at dere muligens kan vurdere å ha på roaming i telefonen og "slippe" å lete etter åpne, gratis WiFi nett :-)

Kommer du utenfor EU, er prisene vannvittig høye, og du huset ryker før du vet ordet av det.. Utenfor Europa koster det 115 kr/MB. Å laste ned en film på 1GB koster mao 117-tusen kroner! Telenor sitter igjen med over halvparten, smiler bredt på kammerset, men spiller uskyldig i media...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

mariowing

#168
Som nevnt så har alle abonnement en tjeneste som setter en maks pris pr måned på databruk i utlandet inkludert. (http://www.telenor.no/privat/mobil/mobiltjenester/datakontroll/) Denne tjenesten gjelder all databruk også utenfor EU (det er riktig at prisen på 49 kr/50 Mb kun gjelder innen Norden, det var jo her snakk om noen som var på Svinesund og handlet). Så i ditt scenario; etter at du har lastet ned ca 3,5 Mb av den gigabyte-filmen din så vil du få en tekstmelding som sier at din databruk er stoppet da du har nådd beløpsgrensen på kr 500,-. For å fortsette må du da selv gjøre noe aktivt (sende en SMS tilbake) så det krever faktisk et samtykke fra din side for å ende opp med en slik regning som du beskriver. Videre vil du få en ny SMS for hver gang du bruker 500,- nye kroner som en påminnelse selv om du har sagt at du ønsker å gå over den grensen. Igjen; i ditt tilfelle så ville du fått ca 300 SMS som i hver enkelt av dem sto saldo for din bruk hittil.

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rio

Nissan bruker Telenor Connexion, som har egne "internasjonale" SIM-kort, og de har egne avtaler "overalt".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

Sitat fra: Rio på lørdag 24. desember 2011, klokken 13:06
Nissan bruker Telenor Connexion, som har egne "internasjonale" SIM-kort, og de har egne avtaler "overalt".



Fin dialog her om utenlandskjøring med tilkonling. Jeg tror jeg ville følgt Telenor Connexion sporet, men om man eksempelvis har kjøpt bilen mens man er i oppdrag i USA en periode og ønsker å ta denne med over dammen. Noen kaller dette parallellimport jeg ville kalle definere det som del av flyttelasset. Hva så?
Sjekket opp kjøp av SD kort map hos Navteq, men der er ikke Leaf et valg i nedtrekksboksen engang. Lukter litt "Apple" proprietært av dette. Tror man bruker dette telematics systemet for å styre markedet og det er i så fall ikke en god ting da det virker forbruker fiendlig. Det er et annet poeng her som jeg velger å nevne, men som hører hjemme i en annen tråd (der jeg vil forfølge ideen) og det er hvorfor man ikke har etablert mulighet for wifi. Hadde vært greit som tillegg skulle jeg tro
Bjørn
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Lynet

Var i kontakt med konkuransetilsynet tirsdag angående Carwings men de ville ikke ta saken  :(
I og med at det fantes konkurerende bilmerker og Carwings ikke er nødvendig for å få kjørt bilen var det ingen sak da det går under "kjekt å ha"
Men han anbefalte at vi tok en sak under kjøpsloven i og med at Nissan har lovt at dette skulle virke på android fra bilens lanseringsdag og at PC-versjonen er ubrukbar.
Er ikke dette en sak som bør kjøres i felleskap gjennom elbilforeningen?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bno

#172
I en periode har jeg gjort en research på Nissan Leaf Telematic system / Carwings på  i- Net.  Det kan se ut som produsenten styrer markedet ved å legge hindringer i veien gjennom  å forhindre fri konkurranse ved ikke å tilgjengeliggjøre sentrale deler av styringsystemet som er av vital interesse.  Som for eks.  ift. å få optimal utnyttelse av bruken. Man spiller bl.a. på rekkevidde angst om man forhindrer oppdatering og styring av potensielle søk mot nærliggende ladestasjoner.  At det vil koste uforholdsmessig mer å styre sentrale deler av teknologien ved at man eksponerer kunden mot rådyre roaming utgifter. (eksemplevis ved parallell import europe / usa) Dette også sett i lys av hva samfunnet bidrar med her i form av subsidier (dette vil polikerene score på og det fortjenere de) og investeringer i infrastrukturgrep.

Videre har jeg vært i kontakt med en Nissan Leaf eier i Danmark som kunne fortelle at han lenge før bilen kom til Danmark hadde kjøpt en bil i Nederland. Erfaring var at han ble eksponert for  roaming utgifter og derved måtte stoppe dataoverføringen. Og for det andre at han kun fikk tilgang til Carwings i Hollandsk språkdrakt. Det er uholdbart og vil etter min vurdering ikke holde i lengen i forhold til de fire friheter.

Situasjonen er slik jeg ser det at Nissan tilsynelatende prøver å styre markedet. Det man forsøker seg på og som man har lyktes med så langt, er å segregere ved å forvanske situsjonen for kundene som ønsker å kjøpe i andre markeder (av ulike grunner) og undergraver slik jeg ser det derved det fulle potensiale for konkurranse som ligger i den oppdragende virkning som ligger i parallell import spøkelset (ved at sentrale deler av telematic systemet ikke gjøres globalt tilgjengelig uten merkostnader og tilknytning lokalt til systemet forhindres på ulike vis som nevnt).

I stedet undergraves markedsmekanismen ved at konkurranse situasjonen svekkes. Prisen  på bilen både i USA og spesielt her i Norge synes å være preget av dette og arrogansen som utvises i forhold til  å kunne spille selgere opp mot hverandre er helt påtagelig og åpenbar i Norge. På denne måten bidrar staten til å opprettholde situasjonen ved at man her krysssubsidierer ulike markeder.

La meg gi et eksempel på hvordan dette (kan) styres gjennom å henvise som følger (Tesla S) der man ser pris USA og pris Norge hvor det i en artikkel sies følgende nylig:

"Importerer du den selv fra USA får du ikke med garantien, og flere ting vil ikke virke her, som for eksempel  ladesystem, navigasjon og FM-radio, sier NN hos ( ...)"
Kilde: http://www.klikk.no/motor/bil/article658774.ece

Klarerer kan det ikke sies om min hypotese. Her synes jeg at konkurranse tilsynet må på banen å tvinge disse dette gjelder til å moderere prisene man forsøker å ta ut ved at man får tilgang til lokale versjoner av telematic systemene. Noe annet er egentlig helt feil og det beste er å "drepe" utglidning som her i fødselen.
BNO
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jkirkebo

Sitat fra: bno på søndag 25. desember 2011, klokken 13:09
La meg gi et eksempel på hvordan dette (kan) styres gjennom å henvise som følger (Tesla S) der man ser pris USA og pris Norge hvor det i en artikkel sies følgende nylig:

"Importerer du den selv fra USA får du ikke med garantien, og flere ting vil ikke virke her, som for eksempel  ladesystem, navigasjon og FM-radio, sier NN hos ( ...)"

Det er ikke så rart. Amerikanske biler leveres med amerikanske adaptere til ladekabelen. Stikkene der borte er svært ulike våre. Dette kan fikses ved å kjøpe en ny ladekabel med de adapterne du trenger.

Navigasjonssystemet i tech-pakken leveres med ferdige kart installert, det er vel ikke så rart at produsenten ikke betaler for og legger inn europeiske kart i en US-utgave som normalt aldri vil forlate kontinentet.

FM-radio i USA går kun på "odde" frekvenser som 98.3, 98.5, 98.7 osv. En kanal i Norge som går på 98.4 vil du altså få inn svært dårlig. Kjent problem fra tidligere. Dessuten vil du få den med XM satellite radio og ikke DAB, så du får ikke digitalradio heller.

Men slikt gjelder jo langt fra bare biler. Kjøper du f.eks en Kenwood kjøkkenmaskin fra USA går den antageligvis bare på 120V og vil ikke virke på 230V her hjemme. Dessuten har den feil type støpsel.

Jeg ser ikke helt forskjellen på telematikk-delen og alt det andre som er nevnt her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

#174
Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. desember 2011, klokken 14:15
Sitat fra: bno på søndag 25. desember 2011, klokken 13:09
La meg gi et eksempel på hvordan dette (kan) styres gjennom å henvise som følger (Tesla S) der man ser pris USA og pris Norge hvor det i en artikkel sies følgende nylig:

"Importerer du den selv fra USA får du ikke med garantien, og flere ting vil ikke virke her, som for eksempel  ladesystem, navigasjon og FM-radio, sier NN hos ( ...)"


Det er ikke så rart. Amerikanske biler leveres med amerikanske adaptere til ladekabelen. Stikkene der borte er svært ulike våre. Dette kan fikses ved å kjøpe en ny ladekabel med de adapterne du trenger.

Kommentar: Det vet han som uttaler seg ift. Tesla S også, det underbygger bare det jeg sier. Lading kan derfor ses borti da det er det minste problemet om i det hele tatt noe å snakke om.  Ref. det du selv sier (...)

Navigasjonssystemet i tech-pakken leveres med ferdige kart installert, det er vel ikke så rart at produsenten ikke betaler for og legger inn europeiske kart i en US-utgave som normalt aldri vil forlate kontinentet.

Kommentar: Det er ikke det jeg snakker om i innlegget. Ellers er det ingen problem å kjøpe kart for Europa om man henvender seg til Nissan, og så lenge man gjør dette ordentlig så vil man få kart. Man må selvsagt påregne å måtte betale for tilkobling til Telenor connextion selv. Det er vel selvforklarende skulle jeg tro. Det som er problemet og poenget, er at produsent ikke vil gi tilgang til lokal infrstruktur dette for å skjerme seg for konkurranse (...). Dette bør man kunne begripe.  ;D

FM-radio i USA går kun på "odde" frekvenser som 98.3, 98.5, 98.7 osv. En kanal i Norge som går på 98.4 vil du altså få inn svært dårlig. Kjent problem fra tidligere. Dessuten vil du få den med XM satellite radio og ikke DAB, så du får ikke digitalradio heller.

Kommentar: Greit, men det kan kompenseres ved streaming. Elller skifte radiodelen. Det siste er å strekke del vel langt da. ser den...

Men slikt gjelder jo langt fra bare biler. Kjøper du f.eks en Kenwood kjøkkenmaskin fra USA går den antageligvis bare på 120V og vil ikke virke på 230V her hjemme. Dessuten har den feil type støpsel.

Jeg ser ikke helt forskjellen på telematikk-delen og alt det andre som er nevnt her.  

Kommentar: Da har vi to ulike perspektiv og det må jeg selvsagt respektere.

Avslutningsvis nevnes at det er verdens garanti på bilene i utg. punktet. Detaljer tror jeg ikke det er nødvendig å gå inn på det blir en avveiningssak (...)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

mariowing

BNO: Jeg sliter litt med å forstå hva du mener... Forstår jeg deg rett hvis jeg tolker deg ditt hen at du mener at Nissan sitt Carwings system skal være åpent for alle slik at 3. parter skal få full tilgang til systemet? Og at det er konkurransevridende at kun Nissan selger og styrer adgangen til Carwings?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

bno

#176
Sitat fra: mariowing på mandag 26. desember 2011, klokken 20:02
BNO: Jeg sliter litt med å forstå hva du mener... Forstår jeg deg rett hvis jeg tolker deg ditt hen at du mener at Nissan sitt Carwings system skal være åpent for alle slik at 3. parter skal få full tilgang til systemet? Og at det er konkurransevridende at kun Nissan selger og styrer adgangen til Carwings?

Det jeg mener å si er er at tilgangen må være "nomadisk" dvs. flyttbar. Om bilen (les VIN nummer)er kjøpt (les registrert) i Carwings(CW) i eksempelvis et annet land, så må Nissan tillatte registrering flytting av konto (om du er med) til en annen region/land eksempelvis Norge. Derved at brukergrensesnittet mot CW WEB er eksempelvis på Norsk og data på det interne sim kortet omprogrammeres til ny eier sitt telefonnummer (les landkode). Ellers antar jeg store roamingutgifter og dysfunksjonelt navisystem. Det kan hende at det eneste som skal til er å kjøpe nytt sd kort med relevante kartdata /land /region som skal til. Det kan være så enkelt. Det skal jeg ta opp med Nissan, men jeg tror ikke det. Dette blir da en lite kundevennlig løsning (...) Vet ikke om dette var bedre forklart?
bno
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Elmo

Sitat fra: bno på mandag 26. desember 2011, klokken 21:02
Ellers antar jeg store roamingutgifter og dysfunksjonelt navisystem.

Såvidt jeg vet baserer Telenor Connextion systemet seg på kun 3-4 operatører (én på hvert kontinent) og helt spesielle roamingavtaler for abonnementene sine mot alle andre land.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bno

Sitat fra: Elmo på tirsdag 27. desember 2011, klokken 00:40
Sitat fra: bno på mandag 26. desember 2011, klokken 21:02
Ellers antar jeg store roamingutgifter og dysfunksjonelt navisystem.

Såvidt jeg vet baserer Telenor Connextion systemet seg på kun 3-4 operatører (én på hvert kontinent) og helt spesielle roamingavtaler for abonnementene sine mot alle andre land.

Grei info, men ville vært fint om dette ble bekreftet. Poenget med roamingutgifter henger like vel ved dette. Dette er viktig informsjon som Nissan burde ha informert om i eksempelvis bruker håndboken e.l. Spørsmålet er om Nissan med 5 år fri bruk mener tilkobling uansett dvs. globalt.

bno
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Sterkstrøm

Jeg har ett spørsmål til dere som kan carwing.
Normalt når jeg skal oppdatere data på carwing må jeg logge meg på på nytt dersom det har gått en viss tid. I morges skulle jeg skru på varmen i bilen og forventet å få beskjed om innlogging siden det var mer enn 15 timer siden jeg sist var inne. I stedet kom oppdateringen med en gang. Er det noen som vet om appen på iphone kan logges på uten at brukeren gjør det selv ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA