Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen

Startet av georglu, tirsdag 13. november 2018, klokken 12:38

« forrige - neste »

Balrog

Synes det var overraskende stort bagasjerom og overraskende god plass i baksetet. Gjennomgående utmerket kvalitetsfølelse. Ta dere en tur dere som ikke allerede har gjort det. Angrer ikke på at jeg sa fra meg Hyundai Kona.

Ingen grunn til at dette ikke blir Norges mest solgte bil i 2019.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

S4e

Sitat fra: Balrog på torsdag 15. november 2018, klokken 21:09
Synes det var overraskende stort bagasjerom og overraskende god plass i baksetet. Gjennomgående utmerket kvalitetsfølelse. Ta dere en tur dere som ikke allerede har gjort det. Angrer ikke på at jeg sa fra meg Hyundai Kona.

Enig om bagasjerom :-)
Men jeg opplevde plassen bak som litt skuffende. Vår kun innom i 10 minutter, så mulig forsete var langt bak. Men det var ikke plass til føttene under sete og dermed lite plass til beina. Ellers veldig bra.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

THE

Det var mye folk da jeg så på bilen onsdag ettermiddag, og fikk ikke anledning til å sitte i baksetet med førersete innstilt til meg. Jeg er 181 cm høy og satt godt i baksetet med grei plass til beina, men da uten å ha kontroll på hvordan forsetet var innstilt. Synes ikke det var veldig mye å gå på i høyden, så tror ikke det er mye å hente på at de hever sitteputa bak. Jeg så også på at en del personer som var høyere enn meg satt bak, og det så ikke komfortabelt ut. Skal jeg tippe vil jeg si at ca 180 cm er maksimal kroppshøyde for å ha en komfortabel tur i baksetet, og selvfølgelig vil det ikke være komfortabelt med tre voksne personer i baksetet.

Bagasjerommet synes jeg var overraskende stort, og lasteåpningen var også relativt grei. Stor plass i brønnen bakerst i bagasjerommet også. Skulle ønske det kom gjennomlastingsluke/skiluke i bakseteryggen (evt. 40/20/40 deling av baksetet). Uansett er det mye som tyder på mulighet for takstativ, så da er det OK for min del.

I forsetet satt jeg veldig bra, synes også innstilling via skjermen ser ut til å fungere greit. Plassering av skjermen gjør at jeg tror det blir et lite savn at det ikke er instrumenter foran rattet, men akkurat dette må man jo kjøre bilen for å se hvordan fungerer i praksis.

Alt i alt ble jeg veldig positivt overrasket over bilen. Jeg tror dette kan bli en skikkelig suksess, selv om den fåes kun som sedan. Håper jo at man kan velge fritt mellom long range og standard range med tohjuls- eller firehjulstrekk, premium/standard osv. Og personlig håper jeg fremdeles på at bilen vil bli godkjent for å trekke tilhenger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

alda

Sitat fra: THE på fredag 16. november 2018, klokken 08:37
Det var mye folk da jeg så på bilen onsdag ettermiddag, og fikk ikke anledning til å sitte i baksetet med førersete innstilt til meg. Jeg er 181 cm høy og satt godt i baksetet med grei plass til beina, men da uten å ha kontroll på hvordan forsetet var innstilt. Synes ikke det var veldig mye å gå på i høyden, så tror ikke det er mye å hente på at de hever sitteputa bak. Jeg så også på at en del personer som var høyere enn meg satt bak, og det så ikke komfortabelt ut. Skal jeg tippe vil jeg si at ca 180 cm er maksimal kroppshøyde for å ha en komfortabel tur i baksetet, og selvfølgelig vil det ikke være komfortabelt med tre voksne personer i baksetet.

Bagasjerommet synes jeg var overraskende stort, og lasteåpningen var også relativt grei. Stor plass i brønnen bakerst i bagasjerommet også. Skulle ønske det kom gjennomlastingsluke/skiluke i bakseteryggen (evt. 40/20/40 deling av baksetet). Uansett er det mye som tyder på mulighet for takstativ, så da er det OK for min del.

I forsetet satt jeg veldig bra, synes også innstilling via skjermen ser ut til å fungere greit. Plassering av skjermen gjør at jeg tror det blir et lite savn at det ikke er instrumenter foran rattet, men akkurat dette må man jo kjøre bilen for å se hvordan fungerer i praksis.

Alt i alt ble jeg veldig positivt overrasket over bilen. Jeg tror dette kan bli en skikkelig suksess, selv om den fåes kun som sedan. Håper jo at man kan velge fritt mellom long range og standard range med tohjuls- eller firehjulstrekk, premium/standard osv. Og personlig håper jeg fremdeles på at bilen vil bli godkjent for å trekke tilhenger.
Bra oppsummering där!  :+1:
Tycker inte inredningen framstår som mer "simpel" än i S och X som många andra, bara ännu mer renodlat "minimalistisk". Väldigt bra oxå att det är oppbevaringsrum i alla dörrar!  :+1:
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

HCO

Det var mye folk da jeg så på bilen onsdag ettermiddag, og fikk ikke anledning til å sitte i baksetet med førersete innstilt til meg. (...) Skal jeg tippe vil jeg si at ca 180 cm er maksimal kroppshøyde for å ha en komfortabel tur i baksetet, og selvfølgelig vil det ikke være komfortabelt med tre voksne personer i baksetet.

Folk er forskjellig "skrudd sammen", men jeg er 186 og tror jeg har en ganske normal lengdefordeling over og under hofteknekken. Jeg satte førersetet litt lenger bak enn jeg normalt ville gjort, og satte meg deretter i baksetet. Jeg satt helt fint, men hadde bare en halv centimeter igjen opp til glasstaket. Med samlede ben lå knærne mot førersetet, men med vanlig sittestilling hadde knærne det helt fint. Gulvet er høyt, som i S, men jeg tror jeg greit kunne sittet i baksetet på en lengre tur. Setene ellers var helt supre.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Counterpointer

....Skal jeg tippe vil jeg si at ca 180 cm er maksimal kroppshøyde for å ha en komfortabel tur i baksetet, ...
Kan kun snakke for meg selv. Er 173 cm og helt normalt bygd. Jeg satt ikke godt i baksetet selv om jeg hadde god plass til både hodet og bena. Benken er både for lav og for kort.

Nå skal jeg sitte foran og det blir dermed ikke så viktig. Kan jo nevne til sammenligning at å sitte i midten bak på E-tron er MYE mer ubehagelig [emoji6]

fonberg

Angrer ikke på at jeg sa fra meg Hyundai Kona.

Veldig enig i disse synspunktene. Hadde vært moro å vite hva de som legger 450k på bordet for en Kona i dag tenker når de får hvilken bil de får i en Model 3 for de samme pengene i løpet av noen måneder.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

lirekassa

Sitat fra: fonberg på fredag 16. november 2018, klokken 13:08

Veldig enig i disse synspunktene. Hadde vært moro å vite hva de som legger 450k på bordet for en Kona i dag tenker når de får hvilken bil de får i en Model 3 for de samme pengene i løpet av noen måneder.

Både pris og leveringstid gjenstår vel fortsatt å se, men at det vil være mer bil for pengene enn Kona tror jeg det er liten tvil om.

TeslaK

Noen som forhørte seg om bilen blir rustbehandlet før utlevering? Tviler sterkt på at denne tåler norsk fuktig klima kombinert med saltlake.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Simmic

Var å så på M3 i Skøyen i dag, køen for å sitte i setet i 30 sekunder går rundt bilen så man har lang tid til å ta bilder og se på hvordan den er bygget opp.

Jeg var litt interessert i å se på hjulopphenget og hvordan det er beskyttet mot snø og saltlake.

Dette er hjulophenget foran som er mindre tildekket av plastikk.

Dette er hjulophenget bak som er tildekket av filt.

Jeg har ikke sett eller testet hva som er aluminium og hva som er stål.
Intressert i elektriske doninger.

OleJA

Sitat fra: TeslaK på fredag 16. november 2018, klokken 19:26
Noen som forhørte seg om bilen blir rustbehandlet før utlevering? Tviler sterkt på at denne tåler norsk fuktig klima kombinert med saltlake.
Er det noen grunn til å tro at Model 3 vil tåle dette dårligere enn S/X? Bortsett fra litt overflaterust på et par detaljer i understellet, så har jo disse vist seg å klare seg bra med tanke på rust.

jorgror

Sitat fra: OleJA på lørdag 17. november 2018, klokken 17:49
Er det noen grunn til å tro at Model 3 vil tåle dette dårligere enn S/X? Bortsett fra litt overflaterust på et par detaljer i understellet, så har jo disse vist seg å klare seg bra med tanke på rust.

Jeg har ikke satt meg veldig inn i temaet om rust, men det er kjent at det hovedsakelig benyttes stål i stedet for aluminium i Model 3 (https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/). Stål tåler vel fuktighet og salt dårligere enn aluminium.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Car for a Civilized Age

Av bildene ser man at bakre hjulbuer er av aluminium. Fremre uvisst men sannsynligvis aluminium? Virker gjennomtenkt mtp bakre. Edit: i kommentarfeltet sies det at alle indre hjulbuer er av aluminium. De hadde sjekket med magnet.

Car for a Civilized Age

Sitat fra: jorgror på lørdag 17. november 2018, klokken 18:08
Sitat fra: OleJA på lørdag 17. november 2018, klokken 17:49

Jeg har ikke satt meg veldig inn i temaet om rust, men det er kjent at det hovedsakelig benyttes stål i stedet for aluminium i Model 3 (https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/). Stål tåler vel fuktighet og salt dårligere enn aluminium.

Av bildene ser man at bakre hjulbuer er av aluminium. Fremre uvisst men sannsynligvis aluminium? Virker gjennomtenkt mtp bakre. Edit: i kommentarfeltet sies det at alle indre hjulbuer er av aluminium. De hadde sjekket med magnet.

tornaldo

Sitat fra: fonberg på fredag 16. november 2018, klokken 13:08

Bortsett fra de som ikke evner å tenke i det hele tatt, eller ikke bryr seg om penger, vil jeg tro de fleste har tatt en kvalifisert vurdering ut fra egne behov og bankkonto. 450k for Kona virker uansett spinnvilt, og man skal ha spesielle behov hvis det skal være et godt økonomisk kjøp.

Kona og TM3 er også to vidt forskjellige biltyper, den ene en crossover, andre sedan/sportsbil. Ikke alle liker å sitte rett over asfalten, så det er åpenbart forskjellige kundegrupper involvert her. Begge har sine fordeler og ulemper, så det er jo veldig individuelt hva man vektlegger mest. Sikkert mange som kommer til å kjøpe TM3 til overpris i starten også.

TM3 er jo ikke noe som plutselig datt ned fra månen, så den jevne Kona kjøper er nok brukbart informert om når den kommer til Norge. Omtrentlig pris har og vært kjent i lang tid. Tviler på at den som kjøper Kona for 450k står spesielt langt frem i køen, og det ville nok samme person heller ikke gjort for en ny TM3..
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA