Verdifall på e-tron etter 3 år- hva tenker folket?

Startet av gal, tirsdag 13. november 2018, klokken 09:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på tirsdag 13. november 2018, klokken 18:40

Ny batteriteknologi vil telle klart mest for verditapet på dagens elbiler. Og det er trolig svært forbedret batteriteknologi bare 4-5 år frem i tid. Det snakkes om 5-6 ganger rekkevidden i forhold til samme batterivekt. Spørsmålet blir hvor tidlig dette kan prises markedsvennlig og ikke minst faktisk leveres.

Å om 6 mnd kommer Tesla med ny batteriteknologi

https://electrek.co/2018/11/13/tesla-battery-cells-improved/

tuono

Sitat fra: Imagine på tirsdag 13. november 2018, klokken 18:40
Kommende billige asiatiske biler er ingen trussel for Audi E-tron. Det er som med bensinbiler. Enten liker du tyske kvalitetsbiler og betaler litt for det eller så vil du ha mest mulig for pengene (asiatisk).

Er ikke snakk om å utgjøre en trussel. Men folk har forskjellige prioriteringer med hensyn til pengebruk vs bil. Og her kan billige asiatiske alternativ være valget for dem som må prioritere ut over hva de liker og er villig å betale for. Det finnes nyanser i mellom det "enten-eller" du avslutter med.

PS: Mener fortsatt at smurfeutgaven er den fineste så langt.

chargedup

Om rekkevidden skulle 5 dobles på 5 år sitter alle som nå har kjøpt elbil med skjegget i postkassa ;). Det har blitt sagt jevnt og trutt i alle fall de siste 8 årene at snart kommer batterirevolusjonen fra både kjente og ukjente kilder. Virkeligheten til nå har vært feks bmw i3 som på ca 6 år har doblet batteriets kapasitet på samme volum (men litt høyere vekt) som da nesten har doblet rekkevidden fra 1. generasjon. At utviklingen går fortere enn med fossilbiler må man regne med, men at noen skulle komme med noe så revolusjonerende som femdobler kapasitet kan man ikke "bekymre" seg for. At batteriteknologien på 3 år kan gjøre at bilene går 50% lenger enn den man har kjøpt er ikke utenkelig, men hittil har det ikke gjort store utslag i bruktbilpriser.

En av de største truslene for bruktbilpriser framover er vel det at nå er folk villig til å betale dyrt for en bil de egentlig ikke har behov for eller lyst på, fordi det ikke finnes konkurranse og man blir derfor nødt til å sammenligne epler og pærer. Uten å ha sett veldig nøye på lanseringskalenderen vil jeg tro at det i 2021 finnes det flere alternativer som går lenger enn 40 mil og de som da ikke feks har lyst på SUV, men stasjonsvogn feks kan kjøpe det. Samtidig som større konkurranse gjør at feks Tesla eller andre velger å ta i bruk sine nye celler for å bli mer attraktive. At Audi skulle sette inn batterier i E-tron som gjør at bilen skulle gå dobbelt langt innen 3 år uten å øke prisen kraftig har jeg liten tro på, men det er mulig de lanserer en annen type bil med lenger rekkevidde innen 3 år.
Det finnes garantert muligheter til å spørre leasingselskaper hva de tar for E-tron over 3 år (de har garantert mange av depositumene som er inne). Nå er ikke leasingselskapene en fasit, men regn med noenlunde det samme i tap. Personlig tok jeg utgangspunkt i at I-pace i verste fall vil tape seg 50% i verdi over 3 år og sjekket om økonomien min tålte/orket det tapet og at alt over det er en bonus.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Imagine

Står litt om det f eks her:
https://bil24.no/ny-teknologi-kan-gi-1-000-km-rekkevidde/

Og det er masse annen forskning på dette, så det er ingen grunn til å tro at teknologien vil gå sent og rolig.

Det er svært tidlig å investere i kostbar elbil. Den viktigste grunnen til å stå på lister og få slike «skikkelige elbiler» tidlig er at det er avgiftsfritak tidsbegrenset. Utover det er det etter min mening liten grunn til å løpe og kjøpe elbil.

hemi

tesla S85 kom jo for 5 år siden også,, så bruker man de og ikke fossilbilprodusent som benchmark blir tallet værre.

TM3 har jo 500km EPA rating, jeg tror at har man rundt det tallet, spiller bilen mer rolle enn rekkevidde, har man dog ikke det tallet.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville ikke bekymret meg særlig for ny teknologi. Av følgende grunner:

1. Ny teknologi endrer ikke bruksverdien til bilen. Så lenge man har valgt en elbil som dekker sine bruksområder uten problemer så er det altså ikke noe problem, så lenge man ikke må/vil selge bilen. Jeg har f.eks kjørt min X100D til Kroatia uten noe stress, og det vil jeg fortsatt kunne gjøre om det kommer elbiler som lader 2000 km på 5 minutter, og koster 100.000 kroner.

2. Det er svært tvilsomt at det kommer veldig store omveltninger på energitetthet og ladehastighet i nær fremtid. Så fremt det ikke kommer noen revolusjonerende ny teknologi, så snakker man om noen prosent per år i snitt. Store revolusjoner virker usannsynlig - solid state virker som det er 10-20 år unna, og det er den mest lovende teknologien. Og med bare noen prosent per år i snitt er bilen stort sett oppbrukt innen teknologien har blitt mye bedre.

3. Selv om det skulle komme en batterirevolusjon, så er det usannsynlig at bilene ville få ekstreme rekkevidder og ladehastigheter. Mest sannsynlig ville gevinsten hovedsaklig tas ut i kostnadsreduksjoner. Når man da vet at et 100 kWh batteri koster noe sånt som $15.000 ($150/kWh), så vil selv tre ganger bedre batterier kun medføre en kostnadsreduksjon på $10.000 eller ca 85.000 kroner. Det utgjør ikke alt for mye i det vanlige verditapet. En bil til 900k kroner kan f.eks være nede på 400k kroner etter 5 år i stedet for 500k kroner.

4. Man må huske at ny teknologi påvirker også fossilbilene. Om man da skal selge i bruktmarkedet, så kan man altså prise seg lykkelig for at man har en kurrant elbil, i stedet for en utrangert fossilbil. (Dette forsterkes også av politiske trender. Om 10 år er det det ikke sikkert fossilbiler i det hele tatt får bevege seg innenfor ring 3...)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på tirsdag 13. november 2018, klokken 20:23Står litt om det f eks her:

Og det er masse annen forskning på dette, så det er ingen grunn til å tro at teknologien vil gå sent og rolig.
Bare for å si litt om dette spesifikt:

1. Det er *ekstremt* vanlig med avisoppslag om batterirevolusjoner. De færreste har særlig praktisk verdi, og da kun om det legges i 5-20 år med forskning, der man tar teknologien fra en eksperimentell basis over i en industriell skala.

2. Artikkelen du snakker om ser kun på anoden. Om man har f.eks en 50/50 fordeling av anodemateriale og katodemateriale, så ville 1000% forbedring på anoden kun kun øke kapasiteten med omkring 90%, ettersom det er dette man ville kunne øke katodens volum/vekt med. Altså da ville 500 km kunne bli 950 km. De snakker om 300-500% forbedring, og da ville altså effekten være betydelig mindre.

3. Forbedringen da snakket om er sammenlignet med ren grafitt, mens dagens batterier benytter *allerede* silisium. Tesla introduserte anode av grafitt iblandet silisiumpartikler allerede i 2015. Altså der de snakker om 300-500% forbedring sammenligent med ren grafitt, så er forbedringen kanskje bare 100% sammenlignet med dagens anoder. Og da er forbedringen på cellenivå under 25%. Da ville 500 km bli til kanskje 600 km.

Jeg vil bli gledelig overrasket om det kommer noen batterirevolusjon i nær fremtid, men det er ikke slik at vi har noe behov for en batterirevolusjon. Dagens batterier er allerede gode nok, og de vil bare bli bedre, selv om utviklingen kanskje vil ta tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AndreasRingdal

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 13. november 2018, klokken 21:52
Sitat fra: Imagine på tirsdag 13. november 2018, klokken 20:23Står litt om det f eks her:

Bare for å si litt om dette spesifikt:

1. Det er *ekstremt* vanlig med avisoppslag om batterirevolusjoner. De færreste har særlig praktisk verdi, og da kun om det legges i 5-20 år med forskning, der man tar teknologien fra en eksperimentell basis over i en industriell skala.

2. Artikkelen du snakker om ser kun på anoden. Om man har f.eks en 50/50 fordeling av anodemateriale og katodemateriale, så ville 1000% forbedring på anoden kun kun øke kapasiteten med omkring 90%, ettersom det er dette man ville kunne øke katodens volum/vekt med. Altså da ville 500 km kunne bli 950 km. De snakker om 300-500% forbedring, og da ville altså effekten være betydelig mindre.

3. Forbedringen da snakket om er sammenlignet med ren grafitt, mens dagens batterier benytter *allerede* silisium. Tesla introduserte anode av grafitt iblandet silisiumpartikler allerede i 2015. Altså der de snakker om 300-500% forbedring sammenligent med ren grafitt, så er forbedringen kanskje bare 100% sammenlignet med dagens anoder. Og da er forbedringen på cellenivå under 25%. Da ville 500 km bli til kanskje 600 km.

Jeg vil bli gledelig overrasket om det kommer noen batterirevolusjon i nær fremtid, men det er ikke slik at vi har noe behov for en batterirevolusjon. Dagens batterier er allerede gode nok, og de vil bare bli bedre, selv om utviklingen kanskje vil ta tid.
Forumet her mangler en like knapp så her jeg må gjøre slik  :+1:
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Sandvika

Sitat fra: TM på tirsdag 13. november 2018, klokken 10:45
Sitat fra: hemi på tirsdag 13. november 2018, klokken 10:35
Jeg har hatt P85D
Selv med prisøkning på bilen, var det jo ganske voksent verditap på 1,5 år
Mange tror at Tesla nesten ikke har verditap. Kan du utdype det i %, kroner pr. år ?
Det er jo relevant i forhold til hva e-tron kjøpere kan forvente.

Tesla er litt spesielt og er dårlig sammenligningsgrunnlag for Etron. Vurdering av prisutvikling fordrer videre at man har et øye på valutakursutvikingen.

En Tesla som ble bestilt høsten 2014  fikk du nok solgt for neste det samme du gav for den helt frem til starten av 2018! Årsaken er at de priset i kroner men så å si 100% var basert på USD, og i mangel på avgifter så fikk man full effekt av valutasvingninger.  Dvs. NOK svekkelsen fra høsten 2014 til nå har gjort at samme bilen som hele tiden har kostet "100.000USD" gikk fra en utsalgspris på 620.000,- til 820.000,- . Det betyr at selv om modellen tilsynelatende ikke falt i verdi så gikk den nok ned 5-10% hvert år (P-modeller en fort det dobbelte)

Videre så har Tesla som eneste bil i sitt segment levd litt alene i en boble. Er først nå man får alternativer. Nå har man plutselig nybiler med tilsvarende rekkevidde/størrelse som konkurrer med brukte Teslaer.

chargedup

Sitat fra: Imagine på tirsdag 13. november 2018, klokken 20:23

Som sagt tidligere av feks Espen er det helt vanlig at spydspissen klarer noen prosent forbedring hvert eneste år og at det neste store steget sannsynligvis er solid state batterier.
For å ta et eksempel: Toyota mener de skal kunne klare å lage et fungerende solid state batteri på 2020 tallet og at dette vil komme i biler rundt år 2030. Henrik fisker (ja, fra bilprodusenten fisker som gikk konkurs) har gått høyt ut med at fisker er like ved gjennombruddet til solid state batterier og at de derfor straks er klare til produksjon (før alle andre bilprodusenter og batteriprodusenter som bruker milliarder av euro på forskningen sin). 

Dersom man leste lignende artikler som den du linket til for 5 år siden kan jeg garantere at ordlyd i artikkelen var ganske lik mtp gjennombrudd og at dette kan bli en revolusjon/milepæl osv. (ettersom flere har fått interesse for elbil skrives det mer om funnene), men den har latt vente på seg. Fasiten de siste årene har vært litt og litt forbedring av batteri teknologi hvert eneste år.
Vi må nok vente på neste generasjon batterier som sannsynligvis blir solid state for å få en vesentlig økning i batterikapasitet. Det kan skje imorgen eller om 30 år.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Crown

Men hva er alternativet da? Det må jo være å ikke kjøpe ny bil i klassen i det hele tatt. For en ting er sikkert, en ny bensin- eller dieselbil i denne bilklassen vil garantert få et enormt verditap, mye mer enn en hvilken som helst elbil.

Selv har jeg hatt det utroligste bilholdet jeg noen gang har hatt de to siste årene med Ioniq. Kostet nesten ikke noe å kjøpe, koster 200 kroner i måneden i drivstoff for 16000km i året, og kan selge den for det samme jeg gav for den. Også for to år siden var det masse dommedagsprofetier om hvor mye verditapet kom til å bli når alle de nye og bedre modellene kom der straks.

Uansett vil det også være et umettet marked for brukte elbiler i alle klasser fremover. Så mitt råd er å drite tynt i alle dommedagsprofetier, kjøp den bilen du vil, så lenge den er elektrisk vil den ikke få et stort verditap.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Jeg vet ikke om noen andre tradisjonelle familie-størrelse stasjonsvogn/crossover som er på veien de neste 2 årene med rekkevidde som e-tron. Tror verditapet blir mindre enn snittet så lenge.
(iX3 og EQ-C får for kort rekkevidde. I-pace er akkurat liit for upraktisk.)
(X er for spesiell for mange)

Når det er sagt; man får antagelig 2 stk Model 3 for prisen av 1 e-tron i mars 2019. Men den vil antagelig heller konkurrere med Model S og pendlerbilene.

Eneste relle konkurrent må bli Model Y, men den er jo bare varslet foreløpig. PSA kan jo dra noe opp av hatten også, gjenstår å se.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Mitt inntrykk etter å has sett første utkast til peisliste er at det går an å få en helt grei bil til ca 700.000, samtidig som det er lett å ende opp med en til 850-900.000. Det første halvåret tror jeg nok man kan få veldig lavt verditap ved å velge en topputstyrt modell. På litt lenger sikt tror jeg markedet for moderat utstyrte e-tron vil ha det laveste verdtapet i %, og definitivt i kroner. Om 3-4 år tror jeg bruktmarked vil verdsette god stand og lav kjørelengde mye mer enn all verdens elektronikk som er «kjekt å ha». Med moderat usstyrsnivå er det jo en bil i prisklasse med A6, 5-serie og Mercedes E-klasse, og det vil nok være større etterspørsel enn tilbud på 3-4 år gamle elektriske SUV'er i 2021. Med litt «hell»  ;) er det da betydelige avgifter på ny elbil, så prisdifferansen hvis man bytter til en ny vil nok likevel være skyhøyt. Men man kan jo glede seg over 3 år med relativt rimelig bilhold.

moonbuggy

Sitat fra: Imagine på tirsdag 13. november 2018, klokken 20:23

Det er svært tidlig å investere i kostbar elbil. Den viktigste grunnen til å stå på lister og få slike «skikkelige elbiler» tidlig er at det er avgiftsfritak tidsbegrenset. Utover det er det etter min mening liten grunn til å løpe og kjøpe elbil.
Det blir bare feil. Jovisst, "revolusjonære" batterier har vært nært forestående i par tiår. Mange oppstartsbedrifter trenger penger og publiserer rosemalte vyer.
TTT gjelder i fullt mon. Det er mange kriterier som må dekkes. Ikke minst skal batteriene være sikre, tåle store temperaturvariasjoner samt minst 1000 opp/utladninger uten å miste vesentlig kapasitet.
Så ting tar tid, derfor ser man ikke dobling av kapasitet over natten, men små forbedringer som gir noen prosent bedre ytelse på batteriene over år. Som f.eks. Teslas 18650 celler som over et tiår har gått fra 2800 mah via 3200 til dagens 3500...

Trond.m

900.000 + for Edition Limited med vinterhjul. Da er jeg rimelig sikker på at vi snakker om nærmere 400.000 i verditap etter 3 år, 60-70.000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA