Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av GRS, mandag 31. oktober 2011, klokken 23:18

« forrige - neste »

GRS

Hei!

Kan noen komme med, eller henvise til en oversikt over ulike motoralternativer ved konvertering? Den må være mulig å få godkjent i Norge, så fint om det er tatt hensyn til.

En forklaring av de ulike konstruksjonene/løsningene hadde også vært veldig fint.
TM3P sort/sort

Lunde

Spørs hva slags bil du skal konvertere, hvor mye effekt du trenger etc. En asynkronmotor kan være å fotretrekke. Fortinnsvis en vannkjølt en da de luftkjøte som finnes i bøtter og spann rett å slett MÅ ha et turtall for å på kjøling. Om du ikke fikser separat luftkjøling.. ? Kontrollerne er mer avanserte enn de for DC motorer men likevel.
Gamle TH!NK motorer og kontrollere kan være et utgangspunkt. Den kan levere langt mer effekt om du gir den høyere spenning enn originalt.  Uten omprogrammering gir den ingen regen over 150V, men tåler angivelig 360V..  Men først og fremst bør du finne ut om det er realisme i utgangspunktet med tanke på godkjenning og kostnader. Ikke gitt at det er regningssvarende og om du klarer selve fremdriften kommer det utfordringer med batterier, lading management etc etc...
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

GRS

Har ennå ikke gjort noe som har vært regningssvarende med bil ;)

Har funnet endel kilder/utenlandske sider med fokus på konvertering uten at jeg har gått i dybden ennå. Gjentar at mitt prosjekt ikke handler om lønnsomhet eller fordeler, men om utfordringer og utprøving av eldrift som alternativ i en hobby-bil.

Det er veldig mye info og meninger som er litt vanskelig å finne tråden i. For dere som har holdt på med dette en stund er nok "alt" enkelt og forståelig. For meg er eldrift noe nytt og spennende, og det krever mye lesing for å få oversikt.

Det jeg ikke vil, er å blåse vekk masse penger på en "pakke" som ikke er MULIG å få godkjent. Tenker da på at el-komponenter ikke er godkjent feks. (kit fra USA). Det blir for dumt.....

Derfor søker jeg råd om batteripakke (i 914-tråden), og om motoralternativer i denne tråden. Feks sier "asynkronmotor" meg ingenting. Linker til eksempler, forklaringer eller biler som har dette hadde vært suverent. En generell forklaring av de ulike konstruksjonene (eller link til dette) hadde også vært fint. Bilder av konstruksjon/motor/drivlinje på Thinken du nevner som alternativ hadde også vært suverent, men jeg vil ha mulighet til å ta ut mye effekt ved bruk på bane.

Det er veldig mye "det går ikke", "umulig å få til", "usikkert", "bortkastede penger" kommentarer her inne. Det er merkelig når man diskuterer alternative løsninger......hvis man bare skal gjøre det som er enkelt, lønnsomt og som krever lite motstand går utviklingen seint. Det har den jo forsåvidt også gjort....
TM3P sort/sort

GRS

#3
914 og andre kit + mye nyttig info
http://www.electroauto.com/index.html

Oversiktlig forum med mye info. Blir nok endel lesing her ja.....
http://www.diyelectriccar.com/

Grei oversikt:
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/ev-information-669.html
TM3P sort/sort

hens

#4
Hvis du fortalte litt om bakgrunn og erfaring var det kanskje lettere å bruke et forståelig språk.
Asynkronmotor er en vekselstrømmotor som krever en mer komplisert motorstyring enn en likestrømsmotor. Men da får en også 4kvadrantstyring av motoren, dvs. at motoren kan kjøres begge veier med full kontroll av pådrag og brems....

Du nevner at du gjerne vil prøve å bygge om til elektrisk bil, og deretter at du vil ha litt trøkk for å kjøre fort på bane. Det er faktisk litt avstand mellom å prøve å bygge et elektrisk kjøretøy og det å bygge en rask elbil. Les deg opp litt her på forumet og fortsett gjerne med historien om utviklingen av "White Zombie" så finner du svar på det meste.
www. plasmaboyracing.com

Hvis du oppfatter oss som negative er det fordi vi av erfaring har sluttet å  stange hodet i veggen. Les gjerne mitt innlegg under "meg og min elbil". Jeg har lagt til min erfaring med ombygningen av "Hoppetussa".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 22:14
Det er veldig mye "det går ikke", "umulig å få til", "usikkert", "bortkastede penger" kommentarer her inne. Det er merkelig når man diskuterer alternative løsninger......hvis man bare skal gjøre det som er enkelt, lønnsomt og som krever lite motstand går utviklingen seint. Det har den jo forsåvidt også gjort....

Helt enig GRS.

Jeg synes det er greiest å sakte men sikkert bygge opp en tråd her på forumet, slik det kommer frem hva en er på jakt etter, så spørsmål og oppklaringer kan ryddes opp i underveis.

Jeg har hjulpet en nabogutt med mange "ulovlige" elektriske kjøredoninger de siste årene og det har vært nære på et par ganger at han er blitt stoppet av politiet.

Den lærdommen som denne gutten har sugd til seg er helt imponerende, for ikke å snakke om hvor mye gøy vi begge to har hatt det underveis.

Hver og en av oss må selv ta stilling til hva en vil begi seg inn på, men her på forumet mener jeg at det må vises romslighet i diskusjonene. Hva som er lovlig eller ikke bør selvfølgelig nevnes, men ute å komme med moralpreken. Videre er det jo gunstig å fortelle om hvilke feller man selv har gått i slik at andre kan styre unna disse.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

GRS

#6
@Hens: Har ingen erfaring med elbil, men lang erfaring med bil/mc. Derfor jeg har problemer med å få tak i forskjeller og fordeler/ulemper med ulike løsninger. Men det kommer ;)

Ønsker, om mulig, en løsning der man kan velge mellom høy effekt og lang rekkevidde. Trodde dette var mulig og få til, og fikk det bekreftet fra RebirthAuto.

Sitat fra epost:
The easiest way to accomplish this is by using the amazing Soliton controller. If you want to putt around town, you derate the max voltage and current. If you want to race , simply set it back to max. This is done using a laptop and ethernet cable and our simple fill in the blank screens. It can even be done on the fly.

@Bosonic: Enig :)
TM3P sort/sort

hma

Hei,

Se vedlagte to linker som viser eksakt hva du tenker på.

http://www.evnut.com/rav_longranger.htm

http://evnut.com/docs/rav_docs/rav4evpfc50.pdf

Når det kommer til sportslige ytelser (les; akselrasjon) v.s. rekkevidde tror jeg begge deler kan oppnås i en og samme konstruksjon. Felles for dette (kompromisset) tror jeg det er avgjørende å ha så høy batterispenning som mulig. Min Th!nk Classic med NiCd-batterier har nominell spenning på 114V. Det betyr at pakken må klemme igjennom over 200A for å yte over 25kW, mao cellene i pakken er svært sårbar for ødeleggelse. På min Rav4 EV er den nominelle spenningen på NiMH-batteriene 288V. Det gjør pakken langt med fleksibel og robust og sørger for et langt lavere gjennomsnittlig strømtrekk.
Jeg har ikke sjekket hva pakkespenningen er på Nissan Leaf, men ut i fra de gode ytelsene antar jeg den ligger mellom 3-400V.
Det er også mulig å bygge opp "hybride" batteripakker, hvor man parallellkobler flere seriekoblede batteristrenger. Mulig dette er noe av konstruksjonslogikken i Tesla sine pakker.
Dersom man kunne endre konfigurasjon av batteripakken under kjøring (teoretisk) ville man f.eks ved lav effekt kjørt batteriet i serie. Tilsvarende, ved krav om mye strøm, parallellkoble flere seriekoblede strenger (battericeller).
Om man leker med tanken og tenker litt framtid (og teknologi som hittil ikke har sett dagens lys) kunne hver battericelle være koblet sammen i en matrise, tilsvarende en digital telefonswitch, og hente ut ladning
optimalisert ut ifra kjørestil, styrt med programmvare. Med det er som sagt lek med tanker fra min side :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jkirkebo

Sitat fra: hma på mandag 24. oktober 2011, klokken 01:33
Jeg har ikke sjekket hva pakkespenningen er på Nissan Leaf, men ut i fra de gode ytelsene antar jeg den ligger mellom 3-400V.

360V nominelt, 394V når den er fulladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 22:14
Det er veldig mye "det går ikke", "umulig å få til", "usikkert", "bortkastede penger" kommentarer her inne. Det er merkelig når man diskuterer alternative løsninger......hvis man bare skal gjøre det som er enkelt, lønnsomt og som krever lite motstand går utviklingen seint.
Sitat fra: bosonic på mandag 24. oktober 2011, klokken 00:04
Jeg synes det er greiest å sakte men sikkert bygge opp en tråd her på forumet, slik det kommer frem hva en er på jakt etter, så spørsmål og oppklaringer kan ryddes opp i underveis.
Er det ikke det vi har elbilwiki til ?!  Ref.  www.elbilwiki.no/Konvertering
En tråd på elbilforum vil nesten alltid spore av, og er over tid vanskelig å bruke som oppslagsverk. Diskutér her og lagre essensen og konklusjoner på elbilwiki.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

GRS

Anbefaling på svensk forum for race/gate-bil:

Bäst motor verkar vara warp 11" HV, som ensam kan leverera bortåt 500hk. Det räcker väldigt långt med den karaktäristik som serielindade elmotorer har, med sitt väldiga startmoment. Förslagsvis monterar du den i kardantunneln och kopplar den direkt till bakre diffen.

Sen verkar ju soliton 1 vara den bästa motorstyrningen som faktiskt finns tillgänglig. Jag vet inte om den kan utföra serie-parallell skiftning (zilla kan det i alla fall), men om du parar ihop den med en ensam warp 11" HV så spelar det ju ingen roll.

Sen behöver du som sagt ett batteripack som klarar effekterna. 300Kg headwaybatterier ger dig all ström du behöver utan vidare, och ger nog runt 15 mil räckvidd vid normal körning. Det går säkert att klara sig med 200kg också, men spänningsfallet blir ju lite större (något sänkt effekt) och driftsäkerheten lite sämre. Man får göra en avvägning, kanske kommer bilens maxlast att sätta gränsen. Mer exklusiva batterier finns ju (A123, Lifebatt/BMI, altairnano) men de svåra att få tag på och mycket dyra. Blir nog dyrare både per kWh och per kW.
TM3P sort/sort

Griffel

#11
Sitat fra: hma på mandag 24. oktober 2011, klokken 01:33

Dersom man kunne endre konfigurasjon av batteripakken under kjøring (teoretisk) ville man f.eks ved lav effekt kjørt batteriet i serie. Tilsvarende, ved krav om mye strøm, parallellkoble flere seriekoblede strenger (battericeller).
Om man leker med tanken og tenker litt framtid (og teknologi som hittil ikke har sett dagens lys) kunne hver battericelle være koblet sammen i en matrise, tilsvarende en digital telefonswitch, og hente ut ladning
optimalisert ut ifra kjørestil, styrt med programmvare. Med det er som sagt lek med tanker fra min side :)

Hilsen
Håkon

Batteripakken inneholder en gitt energimengde (kWh). Høyt effektutak betyr at den tømmes på kort tid, Lavt effektutak betyr lengere tid, men siden en kjører langsommere kommer en kanskje ikke særlig lenger. Mange tap er uavhengig av hastighet, men noen er det. Setter en ned hastigheten reduseres luftmotstanden, samtidig reduseres tapene i motor som følge av lavere strøm, og dermed øker rekkevidden.

De fleste tapene i et slik motorsystem er tap som følger av strømmen. Effekt er produkt av strøm og spenning, derfor er det generelt en fordel med så høy spenning som praktisk mulig uansett. Både ved høyt og lavt effektutak blir strømmen og følgelig tapene bli lavest ved høy spenning, så en matriskobling har egentlig ikke så mye for seg.

Valget er egentlig økonomisk kjørestil for lang rekkevidde, eller en røffere stil på bekostning av rekkevidden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nugatti


bosonic

Sitat fra: Elmo på mandag 24. oktober 2011, klokken 08:52
Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 22:14
Det er veldig mye "det går ikke", "umulig å få til", "usikkert", "bortkastede penger" kommentarer her inne. Det er merkelig når man diskuterer alternative løsninger......hvis man bare skal gjøre det som er enkelt, lønnsomt og som krever lite motstand går utviklingen seint.
Sitat fra: bosonic på mandag 24. oktober 2011, klokken 00:04
Jeg synes det er greiest å sakte men sikkert bygge opp en tråd her på forumet, slik det kommer frem hva en er på jakt etter, så spørsmål og oppklaringer kan ryddes opp i underveis.
Er det ikke det vi har elbilwiki til ?!  Ref.  www.elbilwiki.no/Konvertering
En tråd på elbilforum vil nesten alltid spore av, og er over tid vanskelig å bruke som oppslagsverk. Diskutér her og lagre essensen og konklusjoner på elbilwiki.


Jeg har laget en innledning Elmo, hva synest du?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA