Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av GRS, mandag 31. oktober 2011, klokken 20:40

« forrige - neste »

Elmo

#15
Sitat fra: hma på søndag 23. oktober 2011, klokken 23:03
Så trengs ny funksjonalitet i bilens batteristyringsenhet (BMS) som gjør at den holder rede på hvor mye energi batteriene tilføres og belastes med.

På nyere elbiler kanskje, men på de gamle (gode ?) NiCd bilene (PSA + ThinkC) er det vel greit.
Så lenge man er under 100% SOC måler vel BMSen bare strømmen (og overvåker tot spenning). Pådrag = minus, regen = pluss. Pådrag + aggregat = whatever
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

GRS

#16
Det jeg ikke liker med Volt-konstruksjonen er at bilen til enhver tid drar rundt på masse unødig vekt. Derfor virker en "påhenger-løsning" eller andre "ved behov" alternativer fristende.

Kunne jo funnet på en lettvektsløsning med en effektiv og lite plasskrevende mc-motor, men ville jo aldri fått det godkjent som elbil. Henger man motoren bak med en hurtigkobling vil det være en henger....sikkert ikke lovlig det heller, men den kan jo bare kobles fra, og må selvsagt være skikkelig og sikkert konstruert. Er vel heller ikke regler mot å ha en motor igang på henger.

Dette vil selvsagt forutsette at bilen jeg bygger har regen-system for å funke...eller motoren må være sterk nok til å både drive bilen og lade batteriene samtidig. Går kanskje opp i opp hvis man regner med den økte rullemotstanden med regen? Dette er bare lek med tanker......aner ikke hva jeg snakker om :D
TM3P sort/sort


Elmo

Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 23:37
Dette vil selvsagt forutsette at bilen jeg bygger har regen-system for å funke...eller motoren må være sterk nok til å både drive bilen og lade batteriene samtidig. Går kanskje opp i opp hvis man regner med den økte rullemotstanden med regen? Dette er bare lek med tanker......aner ikke hva jeg snakker om :D

Kreative skjeler har ment at man skal ha to elbiler som alltid henger etter hverandre. Du kjører den fremre og lar den bak lade på regen. Når den fremre er tom er det bare å bytte om.
Perpetum mobile ???  Genialt ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

GRS

#19
Har lekt litt i paint.net, og omtrent slik ser jeg for meg en scooter-basert range-extender. Smal, lett og automatic+elstart som forenkler konstruksjonen. Må selvsagt jobbes endel med innfesting, siden det må være noe fleks sideveis i sving. Men det er enkelt å løse.
TM3P sort/sort

Clio97

1997 Renault Clio Electrique  "Lille Blå"
2011 Mitsubishi iMiev

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GRS

 ;D

Kommentar fra en svenske på en annen versjon av opptaket (engelsk tekst):

"Man skrattar ända tills man inser att den personen sitter i riksdagen och påverkar landets framtid."



TM3P sort/sort

Lars C. Krogenæs

Skjønner ikke at alle klager på bensinprisene ??? Jeg fyller for 100,- uansett. Har ikke betalt noe mer noe sted de siste 10 årene i hvertfall.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#25
Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 12:10
Metanol-brenselceller (som linket til over) brukes jo i båter, hytter og campingbiler som strømkilde. Med stor mulighet for å fremstå som helt kørka ;D forstår jeg ikke hvorfor de ikke kan brukes i elbiler.....koster jo mye, men prinsippet?[/url]
Hvor høy spenning leverer de? Tipper 12 volt og noen få ampere og da er de ikke brukbare til å lade en elbil som trenger fra 15 kWh og oppover for å fullade batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#26
Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 13:30
Hvor stort Honda-aggregat må man ha for å KUN å lade elbilen? Virker som det er voldsom skepsis til denne typen hybrid i miljøet.
Min mening om hvorfor lading med aggregat er dødfødt: Stikkontaktene står tettere enn bensinstasjoner.

Har aldri kjørt tom for strøm, heller ikke på turer til Sverige og Danmark.

Hvor stort aggregat (230V AC) man trenger er avhengig av laderen i bilen - hvor liten ladestrøm den kan levere. Th!nk classic (1999 - 2002) kan innstilles på 10A nettstrøm som blir 2,3 kW, men i startøyeblikket trekker laderen langt mer. Det har vist seg at sikringen i et 2,5 kW aggregat går. Med den ladestrømmen må aggregatet gå i ca 9 timer for å fullade et helt tomt batteri i Th!nk classic. Et aggregat som er stort nok veier mer enn nyttelasten i Th!nk classic som er 50 kg med 2 "standard" personer (á 75 kg).

Etter mine beregninger gir lading med aggregat et bensinforbruk på 2,5 liter pr mil. (Erfaring fra et 4,5 kW aggregat med Briggs&Stratton. Forsøkte aldri å lade elbil med det, men har regnet på forbruk/uttatt effekt.)

Man trenger ikke å gå veien om 230V AC og bruke bilens innebygde lader, men bruke et likestrømsaggregat og lade batteriet direkte. Man må i såfall lage en regulator-krets som sørger for at aggregatet ikke overbelastes. Se på den rosa batterispenningskurven i diagrammet under så ser du hva aggregatet har å jobbe mot ved lading av NiCd batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA