Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av GRS, mandag 31. oktober 2011, klokken 20:40

« forrige - neste »

GRS

Hvordan vil en brenselcelle-generator fungere som nødlader for elbil? Er det noen grunn (bortsett fra pris) til at ikke dette blir benyttet?

Tenker i utgangspunktet ikke som primærladekilde, men som en ekstra sikkerhet.

http://www.efoy.com/en/electric-cars-benefits.html

"The intelligent combination of an EFOY fuel cell with an electric car's battery also reduces weight. A much smaller, lighter battery will do instead of a large, heavy one. The reason for this is that the EFOY fuel cartridge contains more energy. A light vehicle, in turn, consumes less power."
TM3P sort/sort

Lunde

TH!NK har jo noen modeller rullende etter det prinsippet.
Kjører den første halvparten av den totale rekkevidden på en prøkdel av den siste hydrogenetappen.

Sagt i ti år snart at hydrogenregnskapet går ikke opp. Energikosten alene velter hele tua. Kostnadene for å etablere fyllestasjoner og inntjeningen av disse er spikeren i kista.. Statoil som ikke akkurat er fattigfolk har omsider innsett dette å varsler nedleggelse av sine 2-3? stasjoner eller vil at andre skal ta over. Antar at de i likehet med visse andre har proffitert godt på godtroende blåøyde politikeres bidrag til galskapen  >:(
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

GRS

#2
Metanol-brenselceller (som linket til over) brukes jo i båter, hytter og campingbiler som strømkilde. Med stor mulighet for å fremstå som helt kørka ;D forstår jeg ikke hvorfor de ikke kan brukes i elbiler.....koster jo mye, men prinsippet?

"Utslippet fra en brenselcelle er derfor i utgangspunktet kun vanndamp. Benyttes metanol som hydrogenbærer, vil det også slippe ut mindre mengder CO2. På grunn av en vesentlig mer effektiv prosess enn i en forbrenningsmotor oppnås likevel betydelige reduksjoner i CO2-utslippene, opptil 30-50 prosent per utkjørt distanse. Metanol har høy hydrogentetthet, er en væske og kan håndteres på lik linje med bensin, er mindre brannfarlig og brytes lett ned i naturen. Metanol lar seg også lett reformere; hydrogen frigjøres fra metanol ved relativt lav temperatur og bruk av katalysator."

http://energilink.tu.no/leksikon/brenselcelle.aspx
TM3P sort/sort

Lunde

I prinsippet funker det meste, men skal det gi noe mening må hydrogenet i så fall være en energibærer for fornybarenergi.  Da kan man kanskje like gjerne fyre opp et aggregat ???
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

GRS

#4
Har forstått det slik at aggregater (bensin/diesel) ikke gir "ren" nok strøm for å lade elbiler. Derfor jeg lurer på hvordan det vil funke med metanol-brenselcelle.

Tanken er selvsagt da å ha mindre, lettere og da selvsagt billigere batteripakke, og ha brenselcelle som ekstralader. Kan settes inn etter godkjenning. Rekkevidde blir LITT mindre viktig, og man blir uavhengig av ladepunkt. Som sagt IKKE tenkt som primærstrømkilde, men som en komponent i en svært funksjonell total-løsning.
TM3P sort/sort

jkirkebo

Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 12:18
Har forstått det slik at aggregater (bensin/diesel) ikke gir "ren" nok strøm for å lade elbiler. Derfor jeg lurer på hvordan det vil funke med metanol-brenselcelle.

Billige dritt-aggregater gir muligens ikke ren nok strøm nei. Honda-aggregater med inverter-teknologi har ikke noe problem med å lade elbiler, strømmen drfra er renere enn den du har i stikkontakten. Men de koster litt da, EU65is som jeg har på hytta har listepris på 43.5k i Norge (men kan fåes fra UK til under 30k alt inkludert).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GRS

Aggregater bråker og går på bensin. Kan være et alternativ hvis man kan bruke en av de mindre Honda-aggregatene. (pga. vekt/størrelse)

EFOY Pro fuel cells open up new horizons

Go days on end without stopping at an outlet
If you've got an EFOY Pro fuel cell on board, you'll enjoy days and weeks of carefree driving. No need to stop and recharge. You can finally go wherever and whenever you want without having to worry about whether there's an outlet at the end of your trip. Even a tour extending over several days is no longer just a dream.


Efoy er jo en meget stor og seriøs aktør. Likevel: Er dette bare bullshit, eller har det noe for seg?
TM3P sort/sort

jkirkebo

Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 12:53
EFOY Pro fuel cells open up new horizons

Go days on end without stopping at an outlet
If you've got an EFOY Pro fuel cell on board, you'll enjoy days and weeks of carefree driving. No need to stop and recharge. You can finally go wherever and whenever you want without having to worry about whether there's an outlet at the end of your trip. Even a tour extending over several days is no longer just a dream.


Efoy er jo en meget stor og seriøs aktør. Likevel: Er dette bare bullshit, eller har det noe for seg?

Bullshit. Den største modellen jeg kan finne (2200XT) gir en kontinuerlig effekt på 90W (!). De reklamerer med 2200Wh, ikke å forveksle med 2200W men derimot 2200Wh PER DAG.

Dessuten bruker de 0.9l ultra-ren metanol pr. kWh. Sist jeg sjekket pris kostet denne 295,- pr. 5 liter, altså en kWh pris på 53 kroner pr. kWh...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GRS

#8
Takk!

Hvor stort Honda-aggregat må man ha for å KUN å lade elbilen? Virker som det er voldsom skepsis til denne typen hybrid i miljøet. Har det med drivstoffet eller kvaliteten på strømmen den genererer å gjøre?
TM3P sort/sort

jkirkebo

Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 13:30
Takk!

Hvor stort Honda-aggregat må man ha for å KUN å lade elbilen? Virker som det er voldsom skepsis til denne typen hybrid i miljøet. Har det med drivstoffet eller kvaliteten på strømmen den genererer å gjøre?

EU30is leverer 2800W kontinuerlig og kan derfor fint brukes samme med medfølgende 10A EVSE.

For å lade med 16A fra Honda aggregat må du opp på EU65is som leverer 5500W kontinuelig.

Det finnes billigere produsenter også, f.eks Kipor. Et IG4000 vil kunne lade på 16A. Dessverre har jeg hørt om mye feil på disse så jeg tok ikke sjansen på å kjøpe et.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GRS

Nok et idiot spørsmål: (blir nok mange før jeg skjønner teknologien/mulighetene/begrensingene)

Kan man lade MENS man bruker bilen? Eller må man da lade batteriene direkte, og ikke via "vanlig" lader?

Tenker selvsagt på rekkevidde ved behov. (Kan redusere kravet til rekkevidde på det planlagte konverteringsprosjektet mitt)

Lurer også på HELT alternative løsninger. Det vil si feks. en scooter-bakende som "påhenger" bygget av en STOR automatscooter. Denne "dytter" og lader bilen på langtur. Hadde sett artig ut, og blir en relativt rimelig løsning. Trenger bare en smart hurtigkobling (2-3 punkts), fjernkontroll til stopp/start + gass, og automatkutt koblet til bremselys.

Har dette vært prøvd?
TM3P sort/sort

jkirkebo

Sitat fra: GRS på søndag 23. oktober 2011, klokken 15:38
Nok et idiot spørsmål: (blir nok mange før jeg skjønner teknologien/mulighetene/begrensingene)

Kan man lade MENS man bruker bilen? Eller må man da lade batteriene direkte, og ikke via "vanlig" lader?

Du kan ikke lade mens du kjører nei. Du får ikke startet bilen mens ladekontakten står i, bl.a fordi at folk ikke skal kjøre avgårde med ledningen plugget i.

Må du ha "range-extender" gående mens du kjører foreslår jeg en Opel Ampera isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GRS

#12
Det er vel ingen andre årsaker til at man ikke skal lade mens man kjører? Ved selvbygg er det jo mulig å omgå dette hvis motivet er at man ikke skal kjøre avgårde med ladekabelen. Det er jo ikke noe problem når man har laderen med seg ;)

Jeg vil bygge, ikke kjøpe ferdig. Men hvis jeg kan spare 20-40 000 på en mindre batteripakke, og putte pengene i alternative løsninger som gir ubegrenset rekkevidde, så er det interessant. Totalt sett blir det mlijøvennlig sammenlignet med å trekke rundt el-bilen på henger til treff, løp osv. Tenker da ikke bare i elbil-sammenheng. Må også kunne henge med fossilbiler (veteraner).
TM3P sort/sort

hens

Jeg har nevnt det tidligere i en annen tråd at det er fullt mulig å lade mens en kjører.

Alternativ 1: Bruk et 110 volt aggregat og koble det via en likeretter direkte til batteri/ motor.
Da slipper en også tapet i laderen. Et 2,2 kilowatt aggregat gir 20A til motoren.

Alternativ 2: Kast generatoren i aggregatet, bruk motoren og sett på et hjul med remdrift.
Da slipper en også tap i generatoren, motoren, og drivverket.

Hvis det settes sammen og kobles til bilen med et tilhengerfeste, er det ikke registreringspliktig og heller ikke å regne som hybrid.!          (Vet ikke helt om det kan benyttes ved sykkelfeste. :o)

Siste alternativ er prøvet, og det virker!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hma

Hei,
Beklager om jeg kommenterer noe som alt er belyst i tråden, jeg skummet kun raskt og svarer litt generelt rundt det jeg oppfatter du lurer på.

Du kan fint bygge en range-extender som gir uendelig rekkevidde. Til dette trenger du et aggeregat som kan levere en kontinuerlig effekt på minimum 15kW (og gjerne noe mer). Så trengs ny funksjonalitet i bilens batteristyringsenhet (BMS) som gjør at den holder rede på hvor mye energi batteriene tilføres og belastes med.

Dette er i grunn hva Volt/Ampera gjør, en bilen som har gjennomgått en lang og kostbar utviklingsprosess av en gruppe svært kompetente ingeniører og designere.

Jeg mener ikke med dette å drepe all din lyst eller nyssgjerrigheten. Kan derfor fortelle at jeg har sett bilder på nettet av et range-extenderprosjekt på en Toyota Rav4 EV. Jeg tror det fungerte, dog neppe med uendelig rekkevidde.

Lykke til!

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA