"Bilkrigen" - reportasje på Dagsrevyen lør 10.nov

Startet av Lindberg, søndag 11. november 2018, klokken 12:59

« forrige - neste »

Lindberg

Noen som fikk med seg denne? Kommentarer/reaksjoner..?

Personlig syns jeg representanten for elbil, i dette tilfellet en modell X, stiller oss Tesla-eiere i et litt dårlig lys. Han prater hvertfall ikke på vegne av meg.

Heldigvis er Tesla-eiere flere typer enn de med helfoliert grønn X, personlig bilskilt, og opptatt av å vise frem at bilen kan blinke med lysene og åpne og lukke falkevingdørene på avstand, samt easteregg med reinsdyr og julenisse.

Gikk som sagt på Dagsrevyen igår, begynner ca 15 min inn i sendingen, sjekk ut på nett-TV  :+1:

Counterpointer

Har sett programmet og i forhold til «petrolhead», som var i samme reportasje, så kom elbileiere ekstremt positivt ut.

What-a-watt

Petrolhead visste selvsagt hva programmet gikk ut på, og brukte den ammunisjonen han hadde til rådighet. Han hadde snakketøyet i orden, og jeg synes han var festlig å høre på. Tesla eieren derimot.......

Counterpointer

goggo

Jeg fryktet det verste når jeg så tittelen på saken hos nrk.no , men etter å ha sett programmet og lest artikkelen så synes jeg at Alfred gjorde en god jobb.

Virker på meg som det var NRK som her ønsket å gjøre mest mulig ut av den såkalte konflikten.

Jaja, alt dette her er liksom ikke noe interessant og spennende lenger. Alle - til og med brent kløtch entusiasten - sier jo de vet hvilken vei det går.
Så hva er vitsen med at NRK og andre skal krisemaksimere dette her nå?

Siden elbil utviklingen nesten ikke er noe spennende lengre, ønsker jeg meg nå en ny hovedinteresse (er pensjonist med god tid...) etter å ha vært fokusert på elbiler i de siste ti år.
Må være relatert til teknologi, miljø, samfunn e.l. og må være så tidlig i utviklingsfasen at folk flest ikke har oppdaget det enda...
Noen forslag? :) 

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amoss

... og bare til informasjon: De klippene fra programmet som ble vist på dagsrevyen i går var altså bare klipp fra det programmet. Antar de fleste her har sett hele programmet, mens trådstarter ser ut til å kun sett utdragene som ble vist i dagsrevyen.

Her er det komplette programmet:  https://tv.nrk.no/program/NNFA30001018/bilkrigen
Model S 85D

DagfinnN

Sitat fra: Whatwatt på søndag 11. november 2018, klokken 14:20
Petrolhead visste selvsagt hva programmet gikk ut på, og brukte den ammunisjonen han hadde til rådighet. Han hadde snakketøyet i orden, og jeg synes han var festlig å høre på. Tesla eieren derimot.......
Det mest idiotiske han sa var at det er dårlig miljøpolitikk å bytte en 3 år gammel diesel bil til elektrisk fordi en bil skal vare lenge.
Tvert i mot det er svært smart. En 3 år gammel dieselbil blir byttet inn/solgt. Den blir selvsagt aldri skrotet. Neste eier i kjeden bytter inn sin 8 år gamle bil. 3. Eier i kjeden bytter inn si 10 år gamle bil. 4. Eier kjøper denne 10 år gamle bilen og skroter sin 16 år gamle miljøversting.
Så ja, bytt til EL samme hvor ny fossilbil du har om du har muligheten. For hver nyere fossil du bytter inn, forsvinner en 15 - 20 år gammel miljøbombe nederst i kjeden.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

What-a-watt

Sitat fra: Whatwatt på søndag 11. november 2018, klokken 14:20

Jeg kommenterte hele programmet, og ikke utdraget.

GeirHM

Journalisten bak programmet ønsket å portrettere debattklima på sosiale medier knyttet til Tesla, altså disse ulike gruppene som det er så mange av på Facebook. Det er all mulig grunn til å være skeptisk til slike mediaprosjekter. I dag. 

Tidligere reflekterte og målbare mange av disse den teknologiske omveltningen som fant sted og var med å formet den. Deltakere i sosiale medier (TeslaBjørn f eks) endte opp som eksperter som med sine kunnskaper skolerte oss andre. Wiki-er og pinnede posteringer her inne var faktagrunnlag vi kunne benytte.

Bla rundt i de ulike gruppene i dag og det er svært lite igjen, selv om noen fortsatt holder ut og driver viktig kunnskapsformidling der. Men noen ser også ut til å være blandet inn i ulike former for personlig vinningsprosjekter av mer eller mindre skjult karakter (det evindelige halvdulgte salget av biler og
tjenester). Og noen driver rett og slett en form for informasjonsbusiness med facebook som plattform. Og slik utvikler dette seg nå.

Det som skjedde på sosiale medier formidlet og og var med og forandret oss fra ordinære fossilbiltilærelser til å gjøre oss direkte delaktige i miljøkampen og vi var bare en twitter unna MR GOD HIMSELF, liksom. Akkurat her inne på elbilforum har jo de første entusiastene funnet hverandre mens han som fikk guderollen fortsatt bare holdt på med paypal. (Og han hadde ikke en tanke for elbil den gangen, selv om biografene hans gjerne vil sikre ham guderollen så tidlig som mulig.)

Poenget mitt er at elbilen som levende revolusjon på sosiale medier er ersattet av en stadig mer død sjanger som vender innover i seg selv. Selv vår «petrolhead» gir seg selv denne merkelappen med et ironisk flir. Bilene hans er ikke transportmidler men kulturobjekter for en maskulin gutteromskultur som bare vil vokse seg større etterhvert som objektene blir vanskeligere å få tak i. Det er helt omvendt med denne sjangeren vår Teslabruker forteller seg inn i. Tesla som kulturobjekt vokser mellom fingrene hans til de blir vanskelig å skille fra andre coca-cola-bokser. Også de i aluminium. Det blir flere og flere av dem. Det er nøyaktig tre år siden norske teslaeiere sluttet å håndhilse. Det går jo bare ikke. Så hva gjør vår Teslabruker som ikke får hjelp av eksospotta til å gjøre sin unik? Jo, han skaffer seg personlig regnummer så hans skal kunne skilles fra andres. Ja og så har han skaffet seg sin matt foliering slik at hans folie skal skille seg fra naboens folie før han til slutt føyer til detaljen alle Teslaer i dag bare må ha for å skille seg ut: tildekking av alle kromdetaljer. ALLE har det.

Jeg synes hverken den ene eller den andre av de to bilbrukerne behøver å bøye hodet over innsatsen. Selv om vi som kjører så dyre biler står oss på og ikke beklage vår situasjon. Vi bør fortsette å gjøre det vi før fikk til med venner og famile gjennom sosiale medier; få dem alle over på elektrisk transport. Og han der Mister God bør snarest mulig gjøre som han lovet: Gi oss langrekkeviddebilen til under 300 tusen. Da er luksusbilen glemt i samme sekund og NRK vil i et hvertfall ikke gidde å finansiere flere slike dusteprogrammer.

Amoss

Sitat fra: GeirHM på søndag 11. november 2018, klokken 16:16
Journalisten bak programmet ønsket å portrettere debattklima på sosiale medier knyttet til Tesla, altså disse ulike gruppene som det er så mange av på Facebook.

Her tror jeg du gir programlederen litt for mye cred... På meg virker det som om han istedet for å hente inn debattanter i fra de sosiale mediene heller fant i sin nære omkrets. Ikke så langt i fra NRK til dette bilverkstedet i alle fall, men hvor Tesla eieren bor/jobber kom ikke frem. Men mye av filmingen var i fra Sørkedalen, ikke langt unna hverken verksted eller NRK så antar at det heller ikke var så lange veien for ham å kjøre. Så han bare fant en "petrolhead" og en Tesla-eier og var fornøyd med det.

Her burde de heller nettopp funnet frem gode debattanter fra sosiale media - som f.eks. Tesla Bjørn eller andre resurspersoner fra Tesla/elbil miljøet, og tilsvarende for "den andre siden". Da kunne vi kanskje sett en bedre og mer presis og reflektert debatt.
Model S 85D

GeirHM

@Amoss: Journalisten kontaktet meg og formidlet sitt prosjekt omtrent slik. Jeg sa som sant var at facebooks rolle har forandet seg. Jeg er glad jeg holdt meg unna. Og oppfordrer alle til å være veldig nøye med hva de blir med på.

emmern

Denne "dokumentaren" var bare noe surr. Så vidt pirket borti overflaten av meningene på 2 tilfeldige personer.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Vegard Winther

Sitat fra: emmern på mandag 12. november 2018, klokken 12:59
Denne "dokumentaren" var bare noe surr. Så vidt pirket borti overflaten av meningene på 2 tilfeldige personer.

Ganske enig. Her var det ikke mye nyttig informasjon.
Synes "petrolhead"-fyren gjorde en god jobb, framstod ganske sympatisk og saklig, og hadde noen gode poeng. Men Tesla-fyren hadde jo ingen poeng i det hele tatt. Det eneste han kom med var "føleri": Pleide å bli sint, nå blir han bare lei seg stakkars, synes det er litt urettferdig, osv. Stakkars Tesla-eiere liksom. Sukk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA