Hovedmeny

DAB takantenne

Startet av HansV, tirsdag 06. november 2018, klokken 10:10

« forrige - neste »

HansV

Er det noen andre som bruker original takantenne til DAB eller har byttet ut takantenna?
Jeg har nettopp installert ett Dension USB DAB adapter som jeg har koblet til den originale antenna med en overgangskabel fra ebay som passet på pluggen. Fungerer greit, men jeg har litt utfall så det er ikke optimalt. GPS og mobildata har enge antenner så de blir ikke påvirket. Siden de første bilene ikke var levert med DAB er forsterkeren i boksen på taket sannsynligvis bare tunet for 100MHz FM båndet og ikke 200MHz DAB båndet. Derfor gir det nok en del ekstra demping for DAB signalene.
Har tenkt å se om det er mulig å tune om filtrene i forsterkeren så de virker bedre for DAB. Alternativt skal jeg prøve å koble ut hele forsterkeren. Antennepisken på bilen bør ha grei lengde for DAB radio. Hvis dette ikke fungerer bytter jeg til en passiv DAB antennepisk.
Er det noen som har gode tips her? Hvordan demonterer jeg takantenna? Løsne taktrekk ved bakluka? Vet at den er skrudd med en mutter fra innsiden.
Ellers funker DAB adapteret fint. Installerte siste firmware og Leaf konfigurering som jeg lastet ned fra produsenten. Nå fortsetter den automatisk på samme kanal som sist hver gang jeg starter bilen. Det tar 5-10 sekunder å skifte kanal.
Ellers vet jeg at det er mulig med andre antenneløsninger, men ønsker ikke dette:)

Trekkoppbil

Man åpner vel bagasjeromsdøra, og løsner litt på himlinga i bilen, for å komme til og bytte antenna. Jeg har ikke prøvd sjølv.

TorC

Det er er en ganske stor jobb å løsne taktrekket for å komme til. Alt av interiør i bagasjerom må ut for å unngå "knekker" i takpolstringen.  Pakningene i bakdører må løsnes i topp, og hele i bakluken.  Jeg har tatt denne jobben for å bytte bakluke siden det er muttere under taktrekket, og det er en del jobb. Mulig må man også ta demontere dekslene ved B-stolpene også.

Og ja det er bare en liten mutter som holder antennen på plass.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

HansV

Såpass ja, da tror jeg dette får vente til våren:)
Radioen funker bra nok i byen med umodifisert antenne, så det blir nok å kjøre med det slik inntil videre.
Her er kabelkittet jeg har kjøpt å ebay for å koble på den original kontakten. Har klippet av antennepluggen og krimpet på en SMA connector. Den blå ledningen er koblet på utgangen fra DAB adapteret for +12V til aktiv antenne, siden Leaf'en har forsterket i boksen på taket:
https://www.ebay.com/itm/Car-Radio-Antenna-Arial-Adapter-Cable-Use-For-Installing-Aftermarket-Stereo-NI6/271522304521?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Ferdig kobling:
[attachment id=0 msg=728637]

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA